Home News Forum Kijk/Luister Sample Sets Vergelijk Benodigdheden Foto's Links Downloads Over ons

 

Ventilator en koeling processor

Toon actieve onderwerpen


Avatar gebruiker

Berichten: 67

Geregistreerd: 16 feb 2011 14:10

Woonplaats: Rijssen

Bericht 18 okt 2017 10:08

Ventilator en koeling processor

Gister ben ik in Rijssen bij iemand geweest die een PC (Desktop) has met Utrecht en Rotterdam.
Rotterdam was recent geinstalleerd.
Voor dat hij Rotterdam had draaide alles als een zonnetje.
Na installatie van Rotterdam slaat de ventilator van de processor (Dat neem ik altans aan) 1x per minuut aan.
Lijkt sterk op hetgeen jij meld.
Heb je het probleem inmiddels op kunnen lossen zo ja hoe?
Of heb je nog een appart toppic gemaakt?

Groeten Geert van der Wal.

Berichten: 5125

Geregistreerd: 12 feb 2011 01:09

Bericht 18 okt 2017 10:24

Re: Ventilator en koeling processor

Geert

Rotterdam vraagt veel meer van de processor dan Utrecht zeker als je met volle werk speelt. Rotterdam heeft nl. een hogere polyfonie-eis: er zitten meer pijpen in het orgel.
Nu weet ik niet wat voor fan er in die PC zit. Als je nl. een grote fan hebt, dan dan hoeft deze minder hard te draaien dan een kleine fan (die vaak met de processor meegeleverd wordt) om dezelfde hoeveelheid lucht te verplaatsen.
Dus een groot koelblok op de processor en die hebben altijd grote fan's

Ook het plaatsen van een extra fan in de PC kast zorgt er voor dat warme lucht beter afgevoerd wordt. Misschien schort het hier ook wel aan.

(en ik heb er een nieuw topic gemaakt omdat dit een koelingsprobleem lijkt en niets met de geluidskaart of laptop van doen heeft)
Avatar gebruiker

Berichten: 67

Geregistreerd: 16 feb 2011 14:10

Woonplaats: Rijssen

Bericht 18 okt 2017 10:54

Re: Ventilator en koeling processor

De ventilator slaat ook aan als er niet gespeeld wordt.
We zaten op een gegeven moment koffie te drinken en ook dan hoorde je de ventilator iedere minuut aanslaan.
Grotere van lijkt me een reele oplossing.
In de BIOS zag ik dat de fan op silent stond ingesteld. (Misschien is dit juist wel niet de beste instelling)
Bij Silent gaat de ven bij lage temp bijna niet draaien en als de temp hoger wordt slaat hij ineens aan.

Bedankt voor de suggesties.

Berichten: 5125

Geregistreerd: 12 feb 2011 01:09

Bericht 18 okt 2017 11:08

Re: Ventilator en koeling processor

De BIOS instelling is goed.

Ik denk dat de kast van binnen te warm wordt/blijft.

Ik zou de kast even open maken en kijken wat er in zit aan ventilatoren.

Advies is een grote op de CPU, 1 aan de voorzijde (daar waar de harddisk(s) zitten) en 1 aan de achterzijde.
Daarnaast heeft de voeding zijn eigen ingebouwde ventilator

Berichten: 490

Geregistreerd: 12 feb 2011 21:23

Woonplaats: Gouda

Bericht 18 okt 2017 20:35

Re: Ventilator en koeling processor

Kan de kast zelf ook wel genoeg ventileren of teveel ingebouwd ?

P.S. En de groeten aan deze man!
Heb in het verleden een paar maal met wat kleine dingen geholpen.
Voor mij was dit het 3e bewijs, dat met wat geduld en goede wil, HW ook voor tachtigers te doen is.
HGroet, Gerrit uit Gouda
Avatar gebruiker

Berichten: 1820

Geregistreerd: 01 dec 2011 12:35

Woonplaats: Barneveld

Bericht 18 okt 2017 21:46

Re: Ventilator en koeling processor

Mijn vorige PC kreeg ook last van een vaak draaiende fan. Toen ik hem openmaakte en goed keek, zat het coolhuis vol met stof. Met een spuitbus lucht heb ik hem toen schoongespoten en sloeg hij veel minder vaak aan. Vooral als je PC op de vloer staat (harde gladde vloer) kan hij veel stof happen. Stoffilter voor de ventilatie-openingen scheelt al heel veel. (zomaar wat tips). Succes met de oplossing!
Het mooiste orgel maak je zelf.
Avatar gebruiker

Berichten: 67

Geregistreerd: 16 feb 2011 14:10

Woonplaats: Rijssen

Bericht 02 nov 2017 10:43

Re: Ventilator en koeling processor

Probleem is opgelost.

Het blijkt dat als je het hoofd orgel uit Rotterdam laad, dat zonder te spelen er al veel CPU gebruikt wordt. Hierdoor zal de ventilatie van de processor regelmatig aanslaan.
De oorzaak is het windmodel. Hauptwerkt verstookt veel tijd in de berekeningen voor het windmodel. (Of zou er een grapje in zitten dat de ventilator aanslaat zodra er een balg word volgeblazen ;-) )

Nadat het windmodel uitgezet was, was het euvel van de aanslaande ventielator verholpen.
Avatar gebruiker

Berichten: 1820

Geregistreerd: 01 dec 2011 12:35

Woonplaats: Barneveld

Bericht 02 nov 2017 14:50

Re: Ventilator en koeling processor

Geert van der Wal schreef:Probleem is opgelost....De oorzaak is het windmodel. Hauptwerkt verstookt veel tijd in de berekeningen voor het windmodel..

Volgens mij adviseert SP ook op de website om het windmodel gewoon uit te zetten bij Rotterdam omdat het 'steady as a rock"is. Het voegt dus niks toe om het windmodel aan te zetten.
Het mooiste orgel maak je zelf.

Keer terug naar Computers voor Hauptwerk

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 7 gasten




cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software for PTF. phpBB.nl Vertaling

 

Copyright (c) 2008 PCorgan.com. All rights reserved. Mail: info@PCorgan.com