Home News Forum Kijk/Luister Sample Sets Vergelijk Benodigdheden Foto's Links Downloads Over ons

 

problemen CPU; schiet steeds in het rood

Toon actieve onderwerpen


Berichten: 183

Geregistreerd: 14 maart 2012 15:39

Bericht 25 okt 2017 19:32

problemen CPU; schiet steeds in het rood

Goedendag,

Ik heb een nieuwe Audio Interface nl. de Motu Ultralite MK4 ge-installeerd. Het een en ander draait inmiddels redelijk goed, een prachtige kwaliteit geluid. Wel zijn er nog wat puntjes zoals de CPU die nogal onrustig is. Ook als ik niet speel schiet deze steeds in het rood. Wat hieraan te doen?

Mvg,

Gert W.

Berichten: 5125

Geregistreerd: 12 feb 2011 01:09

Bericht 25 okt 2017 20:23

Re: problemen CPU; schiet steeds in het rood

Gert

Dit in het rood schieten was waarschijnlijk ook al het geval met je oude audiokaart. PC is niet goed afgeregeld.
Vragen: welke Windows versie? Welk moederbord? Hangt PC aan internet? Virusscanner actief en zo ja, welke?


Computersystemen zijn ontworpen met de achterliggende gedachte zuinig te zijn met energie. De processor (CPU) loopt op variabele kloksnelheid: weinig te doen dus lage kloksnelheid en veel te doen dan hoge kloksnelheid.

De processor moet voor Hauptwerk op constante snelheid draaien en op een nominale voedingsspanning.
Dit moet je in het BIOS uitvoeren. De aanpassingen, meestal te vinden in het BIOS menu voor "Overclocking", zijn:
Intel Turbo Boost Technology, Enhanced Intel SpeedStep Technology (EIST) en Intel C-State
Alle 3 moeten op disable gezet worden.


Om het energiebeheer goed in te stellen moeten de volgende handelingen uitgevoerd worden:
– ga naar Start --> Configuratiescherm --> Energiebeheer
– vaak staat Energiebeheerschema op gebalanceerd. Zet het op "Hoge Prestaties". Indien dat niet op het scherm staat klik dan eerst op "Aanvullende schema’s weergeven"
– klik vervolgens op "De schema-instellingen wijzigen"
- zet zowel "Het beeldscherm uitschakelen na" als "De computer in slaapstand zetten na" op 'nooit'

Ga nu naar "Geavanceerde energie-instellingen wijzigen". Kies voor de volgende instellingen:
– Harde schijf --> harde schijf uitzetten na --> instelling (minuten) = 0 (dit wijzigt in 'nooit' als de muis elders wordt neergezet)
– Instellingen voor de bureaubladachtergrond --> diashow --> onderbroken
– Slaapstand --> slaapstand na --> instelling (minuten) = 0 (nooit)
– USB-instellingen --> instelling voor selectieve USB-onderbreking --> instelling = uitgeschakeld
– PCI-express instellingen --> Link Status energiebeheer --> instelling = uitgeschakeld
– Beeldscherm --> beeldscherm uitschakelen na --> instelling (minuten) = 0 (nooit)
– Energiebeheer voor processor --> minimale processor status --> instellen = 100%
– Energiebeheer voor processor --> maximale processor status --> instellen = 100%.

Eerst bovenstaande maar eens proberen.

Berichten: 183

Geregistreerd: 14 maart 2012 15:39

Bericht 25 okt 2017 22:31

Re: problemen CPU; schiet steeds in het rood

Hallo Evert-Jan,

Dank voor je reactie.
Bij mijn vorige kaart was dit bijna niet aanwezig, maar nu veel meer.

Ik zal het een en ander proberen.

Mvg,

Gert W.

Berichten: 41

Geregistreerd: 09 nov 2017 17:59

Bericht 09 dec 2019 21:16

Re: problemen CPU; schiet steeds in het rood

Er staan verschillende Intel C State opties. C3, C8 etc, zie afbeelding. Welke moeten disabled worden?
Je hebt geen permissies om de bijlage(n)) in dit bericht te zien.

Berichten: 5125

Geregistreerd: 12 feb 2011 01:09

Bericht 09 dec 2019 21:48

Re: problemen CPU; schiet steeds in het rood

Indien aanwezig: C1-C8 moeten uit.

Hoe hoger de C-state waarin de core in een processor zich bevindt, des te meer functies van de processor worden teruggeschaald of zelfs volledig uitgeschakeld. Eigenlijk wil je dat er voor HW niets wordt teruggeschaald, want dan is de CPU altijd volledig beschikbaar.
Het kost tijd om de processor uit de C-state te halen. In dat geval is er sprake van meer latency, met als gevolg audio hick-ups in HW.

C0 kun je niet uitzetten; zal ook nooit in het lijstje staan (betekent dat de core instructies uitvoert)

C9 en C10 zijn aanwezig bij laptops. Is het een laptop? C9 en C10 zorgen voor grote besparingen voor je accu. Ik zou die even aan laten staan voor gebruik op een accu. Je moet bij HW altijd op netvoeding werken.

Zie voor info op: https://metebalci.com/blog/a-minimum-co ... -p-states/

Berichten: 41

Geregistreerd: 09 nov 2017 17:59

Bericht 12 dec 2019 01:00

Re: problemen CPU; schiet steeds in het rood

Het is een desktop. Blijft me nog wel onduidelijk welke c state ik moet uitzetten. Ik zie
C3
C6/7
C8
C10
Package C State limit

Berichten: 5125

Geregistreerd: 12 feb 2011 01:09

Bericht 12 dec 2019 10:33

Re: problemen CPU; schiet steeds in het rood

Raar dat C9/10 in het BIOS van het moederbord zit? Welk merk/type nummer is dat?

Wijzig Package Limit naar C0/C1 State
De rest kan allemaal op disabled

Berichten: 41

Geregistreerd: 09 nov 2017 17:59

Bericht 17 dec 2019 19:17

Re: problemen CPU; schiet steeds in het rood

Wat kan ik het merk en type vinden?

Berichten: 5125

Geregistreerd: 12 feb 2011 01:09

Bericht 17 dec 2019 20:08

Re: problemen CPU; schiet steeds in het rood

HWinfo opstarten (zie blz.22/23) en dat 1e schermpje wegklikken.
Dan links op moederbord klikken en rechts zie de gevraagde gegevens (brandname en model is genoeg)
Je hebt geen permissies om de bijlage(n)) in dit bericht te zien.

Berichten: 41

Geregistreerd: 09 nov 2017 17:59

Bericht 17 dec 2019 22:18

Re: problemen CPU; schiet steeds in het rood

Staat hier wel bij hoop ik.
Je hebt geen permissies om de bijlage(n)) in dit bericht te zien.

Berichten: 4

Geregistreerd: 14 okt 2018 22:59

Bericht 19 okt 2021 08:45

Re: problemen CPU; schiet steeds in het rood

Ik heb de aanpassingen gedaan die hier op het forum beschreven worden. Toch tikt de cpu ongeveer na 5 of 10 min in het rood met de audiotik die hierbij hoort.
In de bios heb ik de (EIST) op disabled gezet, maar in HWINFO64 staat hij op groen.
Ik heb het idee dat de pc hem weer aanzet...
Daarbij nog een paar vragen welke keuzen ik in onderstaande schema's moet maken.

Berichten: 5125

Geregistreerd: 12 feb 2011 01:09

Bericht 19 okt 2021 17:57

Re: problemen CPU; schiet steeds in het rood

Krijn

Welkom op het forum.

Bij een aantal moederborden (o.a. van Gigabyte) wordt de EIST info verkeerd weergegeven, nl. groen terwijl deze wel is uitgezet. Een bug in Windows of HWInfo. EIST wordt niet stiekem weer aangezet ;)
Belangrijk is dat de balkjes niet bewegen. Dan loopt de CPU klok op een vaste, stabiele frequentie. Als ze bewegen zorgt de variërende processorklok voor tikken in het audio of een CPU in het rood.

Algemene recept:
- BIOS instellingen: viewtopic.php?p=47592#p47592
- Processor op constante snelheid laten lopen: viewtopic.php?p=32793#p32793
- Services uitzetten: viewtopic.php?p=42658#p42658

Als de PC niet aan internet hangt, moet je de BIOS aanpassingen doen, in Windows de Sysmain services uitzetten en de energiebesparende zaken in Windows doorlopen/aanpassen. Dan is het in de meeste gevallen wel opgelost.

Als de PC wel aan internet hangt, dan zou ik het hele lijstje services doorlopen. Daarna (bij Windows 10) de Windows logotoets + toets i de groot aantal onnodige achtergrondprocessen uitzetten.
- klik daarna op het icoontje Privacy
- zet in de rubriek Algemeen (het scherm dat het eerste zichtbaar is) alle privacy schakelaars op Uit
- scrol in de linkerkolom naar beneden en kies Activiteitengeschiedenis. Haal de vinkjes weg
- scrol in de linkerkolom verder naar beneden en kies Overige apparaten. Zet de schakelaars op Uit
- scrol in de linkerkolom verder naar beneden en kies Achtergrond-apps. Zet de schakelaar rechts boven in dit scherm 'Apps mogen op de achtergrond worden uitgevoerd' op Uit. Alle schakelaars voor de verschillende apps op dezelfde pagina gaan daardoor ook op Uit
- sluit het instellingen window af

Daarna testen en eventueel de polyfonie opnieuw afregelen: viewtopic.php?f=11&t=294&p=2680

Advies is om de PC niet aan internet te hangen als HW gebruikt wordt.

Berichten: 4

Geregistreerd: 14 okt 2018 22:59

Bericht 20 okt 2021 19:41

Re: problemen CPU; schiet steeds in het rood

Ha Evert-Jan

Hartelijk dank voor je bericht.
Ik heb het probleem ontdekt. In de Bios kon ik de pc op drie standen zetten, zuinig, normaal of krachtig. Ik heb hem op de laatste stand gezet en nu is de tik weg.
Dank voor het meedenken en voor dicht prachtige forum.

Hartelijke groet,

Krijn

Berichten: 18

Geregistreerd: 04 jan 2019 17:44

Bericht 25 feb 2022 11:33

Re: problemen CPU; schiet steeds in het rood

Het lukt mij niet om de snelheid van de Cores stabiel te krijgen.
In het bios heb ik het volgende uitgezet:

Asus performance enhancement: disabled
PBO Fmax Enhencer: disabled
Precision Boost Overdrive: disabled
SVM Mode: disabled
Core Performance Boost:disabled
Global C-state control: disabled
DF-Cstates / CPPC / CPPC preferred cores: even op disabled gezet, maar had geen effect.

Het enige effect is dat de basisklok van 37 naar 36,75 is gezakt en de snelheid daar niet meer bovenuit kom.
CPB staat uit bij 'functies' in HWiNFO.

Daarnaast heb ik alle windowsaanpassingen gedaan, zoals de energie-instellingen in windows allemaal op maximaal gezet en de overbodige services uitgezet.

Het betreft de Asus B550-f gaming i.c.m. 5900X
Iemand nog suggesties?

Groet, Remco

Berichten: 5125

Geregistreerd: 12 feb 2011 01:09

Bericht 25 feb 2022 20:19

Re: problemen CPU; schiet steeds in het rood

Remco

Wat is instabiel? De CPU clock varieert bij de nieuwe processoren altijd ca 200MHz (overdrive bij zowel Intel als AMD) en dat heeft geen nadelige gevolgen in HW zoals tikken in het audio. Varieert de clock van 800 MHz naar 4400 MHz, dan krijg je problemen.

Je bent toch niet bezig geweest met overklokken?

Berichten: 18

Geregistreerd: 04 jan 2019 17:44

Bericht 25 feb 2022 22:04

Re: problemen CPU; schiet steeds in het rood

Dag Evert-Jan,
Dank voor je reactie. Actieve snelheid springt per core tussen 2960-3675.
Ik kan nog niet checken of dit resulteert in audio-tikken, ga volgende week hauptwerk installeren.
Wellicht levert dit helemaal geen problemen op.
Nee, aan overklokken ga ik me niet wagen :)
Groet, Remco
Avatar gebruiker

Berichten: 1758

Geregistreerd: 22 feb 2011 21:29

Woonplaats: Den Haag

Bericht 25 feb 2022 22:20

Re: problemen CPU; schiet steeds in het rood

https://youtu.be/g863kuGVX6c

Zag ik op facebook misschien een optie.

Berichten: 18

Geregistreerd: 04 jan 2019 17:44

Bericht 25 feb 2022 22:38

Re: problemen CPU; schiet steeds in het rood

Interessant! Zal ik checken als ik Hauptwerk geïnstalleerd heb.
Groet, Remco

Jos

Berichten: 35

Geregistreerd: 29 okt 2015 10:01

Bericht 22 maart 2022 22:23

Re: problemen CPU; schiet steeds in het rood

Mijn pc heeft helaas hetzelfde probleem. Na een minuut of 5 schiet CPU in rood, met de tikken in audio. Na tijdje is het weer weg en dan is het er weer opeens. In het rood schieten is ook te zien als ik niet speel.
Alle mogelijke instellingen die ik tegen kwam heb ik aangepast (uit HW-boek Evert-Jan en van forum). De snelheid is constant volgens HW-info.
Krijn kon het oplossen door de pc op hoge snelheid te laten draaien. Deze instelling heb ik niet kunnen vinden in BIOS.
Wie weet nog een mogelijke oplossing?

Berichten: 5125

Geregistreerd: 12 feb 2011 01:09

Bericht 23 maart 2022 00:04

Re: problemen CPU; schiet steeds in het rood

Welk merk/type moederbord? Welke processor?

Jos

Berichten: 35

Geregistreerd: 29 okt 2015 10:01

Bericht 23 maart 2022 08:07

Re: problemen CPU; schiet steeds in het rood

Hallo Evert-Jan,

Moederbord: Gigabyte B150M-D3H.
Processor: Intel Core i7

Kun je hier wat mee?

Berichten: 5125

Geregistreerd: 12 feb 2011 01:09

Bericht 23 maart 2022 18:33

Re: problemen CPU; schiet steeds in het rood

Jos

Ik heb in het manual de volgende instellingen gevonden, die je in ieder geval op disabled moet zetten.

Menu Advanced Frequency Settings --> Advanced CPU Core Settings:
Intel(R) Turbo Boost Technology - disabled
CPU Enhanced Halt - disabled
C3 State Support - disabled
C6/C7 State Support - disabled
C8 State Support - disabled
CPU EIST Function - disabled

Menu Chipset:
Audio Controller - disabled

Heb je alle andere aanpassingen, die in het boek genoemd worden, ook uitgevoerd? Bijv. services uitzetten, achtergrondprocessen uitzetten (win10), enz.
En de PC niet aan internet hangen.

(Manual: https://download.gigabyte.com/FileList/Manual/mb_manual_ga-b150m-d3h(ddr3)(gsm)_e.pdf)

Jos

Berichten: 35

Geregistreerd: 29 okt 2015 10:01

Bericht 23 maart 2022 22:49

Re: problemen CPU; schiet steeds in het rood

Evert-Jan,

De instellingen in de BIOS stonden al goed, zoals je aangeeft.
De instellingen die in je boek genoemd worden heb ik ook al paar keer doorlopen. Ik zal het nogmaals nalopen en kijken of er instellingen waren die ik niet voor elkaar kreeg.
En de pc zit aan internet vanwege registratie met TouchOSC. Ik heb ook al eens geprobeerd met pc losgekoppeld van internet, maar toen waren de tikken er ook nog. Dit zal ik nog eens proberen.

Berichten: 5125

Geregistreerd: 12 feb 2011 01:09

Bericht 23 maart 2022 23:35

Re: problemen CPU; schiet steeds in het rood

Jos

als je pc aan het netwerk (dus ook internet) hangt, dan moet je Windows update services ook uitzetten.
Dat voorkomt het regelmatig checken op updates en ook geen onverwachte updates, die misschien averechts werken.

Jos

Berichten: 35

Geregistreerd: 29 okt 2015 10:01

Bericht 24 maart 2022 23:12

Re: problemen CPU; schiet steeds in het rood

Evert-Jan,

De Windows update services zijn uitgeschakeld en het lijkt nu goed te gaan. Nog wel paar tikken na een minuut of 5 na het opstarten, verder niets meer gehoord.
Voor nu ga ik er even vanuit dat het goed is of in ieder geval beter.

Bedankt voor je reacties.

Keer terug naar Computers voor Hauptwerk

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 16 gasten




Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software for PTF. phpBB.nl Vertaling

 

Copyright (c) 2008 PCorgan.com. All rights reserved. Mail: info@PCorgan.com