Home News Forum Kijk/Luister Sample Sets Vergelijk Benodigdheden Foto's Links Downloads Over ons

 

AMD, Core-i7, Core-i9 of Xeon

Toon actieve onderwerpen


Avatar gebruiker

Berichten: 558

Geregistreerd: 09 jul 2016 23:19

Woonplaats: Eindhoven

Bericht 30 jan 2018 12:09

AMD, Core-i7, Core-i9 of Xeon

Hallo,

Zijn er PC experts die me kunnen vertellen welke van de processors het meest geschikt zijn voor Hauptwerk. Ik zag twee PC's die qua prijs en specs vrijwel gelijk liggen, maar de een heeft een Core-i7-7700 processor en de andere een Xeon-E3-1240 v5 processor. Weet kan me zeggen wat de verschillen zijn en welke het best is voor Hauptwerktoepassing?
Met vriendelijke groeten, Fred Mellink
Avatar gebruiker

Berichten: 307

Geregistreerd: 14 sep 2012 16:45

Woonplaats: Huizen

Bericht 30 jan 2018 13:54

Re: AMD, Core-i7, Core-i9 of Xeon

Hier staan ook leuke pc voor hauptwerk tussen
https://www.creoserver.com/refurbished-hp-workstations
Ik heb geen aandelen hoor. :D

Bartmans :D
Avatar gebruiker

Berichten: 67

Geregistreerd: 16 feb 2011 14:10

Woonplaats: Rijssen

Bericht 30 jan 2018 15:24

Re: AMD, Core-i7, Core-i9 of Xeon

Avatar gebruiker

Berichten: 461

Geregistreerd: 01 jan 2015 22:51

Woonplaats: Zeeland

Bericht 30 jan 2018 15:42

Re: AMD, Core-i7, Core-i9 of Xeon

En heeft een i9 nog meerwaarde t.o.v. i7 voor hauptwerk gebruik?

Berichten: 5125

Geregistreerd: 12 feb 2011 01:09

Bericht 30 jan 2018 16:21

Re: AMD, Core-i7, Core-i9 of Xeon

De Xeon-E3-1240 is een End of Live product, max. 32 GB DDR3 Ram en loopt op 3,3 GHz. Heeft 4 cores/8 threads. Vnl. gebruikt voor servers.
https://ark.intel.com/products/52273/Intel-Xeon-Processor-E3-1240-8M-Cache-3_30-GHz

De Core-i7-7700 is een moderne processor (1 jaar oud), max. 64 GB DDR4 Ram en loopt op 3,6 GHz. Heeft 4 cores/8 threads. Heeft ook een ingebouwde graphics adapter, maar ik zou voor HW toch een afzonderlijke goedkope videokaart plaatsen.
https://ark.intel.com/products/97128/Intel-Core-i7-7700-Processor-8M-Cache-up-to-4_20-GHz

Qua performance doen deze 2 het zelfde. Zie ook https://www.cpubenchmark.net/high_end_cpus.html

De nieuwere i7-8700 heeft 6 cores/12 threads en loopt op 3,2 GHz. Max 64 GB DDR4 RAM.

De i9 is nog wat duurder en sneller.

Beter is dan om een AMD Ryzen 7 1700 of 1700x aan te schaffen. Beiden kunnen max. 64 GB RAM aan.
Clock is 3 GHz (1700) of 3,4 GHz (1700x), maar hij heeft 8 cores/16 threads. Het laden van een orgel gaat door de lagere klok bij gecomprimeerde laden heel ietsjes langer duren in vergelijking met een i7-7700, maar de polyfonie kan hoger ingesteld worden en daar gaat het om. Er is ook een AMD Ryzen 7 1800x, die op 3,6 GHz loopt en ook max. 64 GB RAM aan kan.
Prijs/prestatie van deze AMD's is beter als bij een Intel processor.
http://www.amd.com/en/products/cpu/amd-ryzen-7-1700

Ik heb de AMD 7 1700 toegevoegd aan de vergelijker van Geert:
https://versus.com/nl/amd-ryzen-7-1700-vs-intel-xeon-e3-1240-v5-vs-intel-core-i7-7700k

Berichten: 1195

Geregistreerd: 04 jan 2013 15:20

Bericht 30 jan 2018 16:27

Re: AMD, Core-i7, Core-i9 of Xeon

Kan het, gezien de hoge RAM prijzen van het moment, niet verstandig zijn om een jaar te wachten met de aanschaf van een nieuwe pc? Of valt te verwachten dat deze prijzen voorlopig wel zo hoog blijven?
Avatar gebruiker

Berichten: 461

Geregistreerd: 01 jan 2015 22:51

Woonplaats: Zeeland

Bericht 30 jan 2018 16:42

Re: AMD, Core-i7, Core-i9 of Xeon

Evert-Jan schreef: Het laden van een orgel gaat door de lagere klok bij gecomprimeerde laden heel ietsjes langer duren in vergelijking met een i7-7700, maar de polyfonie kan hoger ingesteld worden en daar gaat het om.

Dus i7 vs i9 (of amd); hogere kloksnelheid is sneller laden, maar hoger aantal cores is hogere polyfonie?

Berichten: 5125

Geregistreerd: 12 feb 2011 01:09

Bericht 30 jan 2018 17:29

Re: AMD, Core-i7, Core-i9 of Xeon

Het eerste klopt: omdat HW maar 5 cores gebruikt voor het laden gaat het laden bij een hogere kloksnelheid dus sneller. Bij overklokken nog sneller. Dit alles natuurlijk wel bij een NVMe disk en een SATA SSD.

Voor polyfonie geldt dat je globaal het aantal cores maal de kloksnelheid moet nemen om te kunnen vergelijken.
Dus 8x 3.3 GHz is lager dan 8x 3.6 GHz. De i7-7700 wint het dus van de Xeon E3 processor.

Tweede punt is de interne cache van de processor. Volgens Martin Dyde geeft verdubbeling van die cache 20% extra polyfonie. Echter, dat was nog voor de tijd van de Meltdown bug en de oplossing daarvoor. Als die patch geïnstalleerd is, dan geldt de regel denk ik niet meer. Echter, bij de AMD is er geen sprake van Meltdown bug.
https://www.extremetech.com/computing/261920-amd-releases-updated-risk-guidance-meltdown-spectre-clarifies-vulnerability

Berichten: 5125

Geregistreerd: 12 feb 2011 01:09

Bericht 30 jan 2018 17:34

Re: AMD, Core-i7, Core-i9 of Xeon

josq schreef:Kan het, gezien de hoge RAM prijzen van het moment, niet verstandig zijn om een jaar te wachten met de aanschaf van een nieuwe pc? Of valt te verwachten dat deze prijzen voorlopig wel zo hoog blijven?

De prijzen stijgen omdat de productiecapaciteit achterblijft bij de vraag (smartphones die tegenwoordig veel meer RAM hebben e.d.). Op termijn gaat de productie stijgen en zullen de prijzen wel dalen. De bekende varkenscyclus.
http://www.icinsights.com/news/bulletins/4Q-DRAM-Sales-Put-Exclamation-Point-On-An-Amazing-Year-Of-Growth/
Er zijn maar drie grote geheugenfabrikanten: Samsung, SK Hynix en Micron. Er zijn misschien ook wel prijsafspraken gemaakt. China houdt dat in de gaten: https://www.reuters.com/article/us-china-chips/china-regulator-flags-greater-scrutiny-on-chips-after-price-surge-idUSKBN1EL017

Ik heb geen glazen bol. Die termijn kan wel eens 2 jaar zijn; zie ook het plaatje in het artikel in de URL hierboven. Een productiefabriek heb je niet zo maar uit de grond gestampt.

Als je PC nu voldoet, zou ik zeker wachten.
SSD's beginnen al goedkoper te worden (als zou je dat bij de nieuwste Samsung Evo SSD's nog niet zeggen).
AMD en Intel jagen elkaar op qua CPU prestaties en gelijkblijvende of dalende prijs (meer voor hetzelfde geld dus).

Berichten: 369

Geregistreerd: 12 dec 2014 14:23

Woonplaats: Zetten

Bericht 30 jan 2018 21:00

Re: AMD, Core-i7, Core-i9 of Xeon

Ik verwacht niet dat RAM spectaculair gaat dalen. Verwacht de oude prijzen van 1,5 jaar geleden maar niet meer terug. Het is nu al een tijdje stabiel, dat is al heel wat. In de loop van het jaar gaat er mogelijk wat vanaf, maar meer dan 10-15% verwacht ik niet (op basis van nieuwsberichten). Dan heb je het dus over max. 50 euro voor 32 GB (en nogmaals, dat zou al wat zijn). In die zin gaat wachten niet heel veel opleveren denk ik. De licht dalende SSD prijzen, steeds grotere concurrentie bij NVME SSD's en idd de concurrentie op processorgebied compenseren gelukkig een beetje voor de hoge geheugenprijzen.

Ik denk persoonlijk dat een i9 mooi klinkt, maar weinig toevoegt tov een i7. De goedkoopste is tenslotte 900 euro!Krijg je wel 10 cores voor, maar vergelijk dat met een AMD Ryzen 1700(x), acht cores voor 300 euro, en ik denk dat het wel duidelijk is. Met een zes-core i7-7800x of 8700k moet je al enorm je best doen om een polyfonie limiet te raken. 10 cores is vooralsnog dus overkill.
Avatar gebruiker

Berichten: 461

Geregistreerd: 01 jan 2015 22:51

Woonplaats: Zeeland

Bericht 31 jan 2018 10:40

Re: AMD, Core-i7, Core-i9 of Xeon

Evert-Jan schreef:Het eerste klopt: omdat HW maar 5 cores gebruikt...]


MrNhanduc schreef:Ik denk persoonlijk dat een i9 mooi klinkt, maar weinig toevoegt tov een i7. De goedkoopste is tenslotte 900 euro!Krijg je wel 10 cores voor, maar vergelijk dat met een AMD Ryzen 1700(x), acht cores voor 300 euro, en ik denk dat het wel duidelijk is. Met een zes-core i7-7800x of 8700k moet je al enorm je best doen om een polyfonie limiet te raken. 10 cores is vooralsnog dus overkill.


Dus een processor met meer dan 5 cores heeft dus geen enkele toegevoegde waarde?
Tussen een i9 18 cores en i7 6 cores merk je totaal geen verschil?
Als ik kijk bij alternate hebben processors met meer cores wel een lagere kloksnelheid, dus dat zou qua laadtijd zelfs negatief uitvallen?

Berichten: 5125

Geregistreerd: 12 feb 2011 01:09

Bericht 31 jan 2018 11:14

Re: AMD, Core-i7, Core-i9 of Xeon

Anco

als je een quote gebruikt, dan graag het hele verhaal. Dit ter voorkoming van mogelijke misstanden:
Het eerste klopt: omdat HW maar 5 cores gebruikt voor het laden gaat het laden bij een hogere kloksnelheid dus sneller.
Ik schreef dus BIJ HET LADEN.
En dat geldt voor 4.2.1. Bij HW5 kan dat weer anders zijn. En ik denk dat daar wat aan gedaan gaat worden want ook wat dat betreft loopt HW achter de feiten aan.

De rest van je vraag laat ik over aan Pim. Maar ik sta wel achter zijn visie.

Berichten: 369

Geregistreerd: 12 dec 2014 14:23

Woonplaats: Zetten

Bericht 31 jan 2018 20:54

Re: AMD, Core-i7, Core-i9 of Xeon

Hoi Anco,

met de stelregel van Evert-Jan voor polyfonie (cores x snelheid) kun je nagaan dat een 18-core processor wel een hoge polyfonie haalt. Ik denk echter dat die polyfonie veel hoger is dan je ooit nodig zult hebben, dus ook om die reden is een processor van 1800 euro verspilling van geld en kun je dat geld beter in andere spullen stoppen. Dat geldt trouwens ook voor de 'instap' 10 core i9-7900x van 900 euro.

De laadtijden zullen idd slechter zijn gezien de afhankelijk van de snelheid per core. Een zelfde iets zie je trouwens ook met bijvoorbeeld games. Die draaien niet beter, maar slechter op de duurste Intel processors. Die zijn nou eenmaal voor iets anders gemaakt.

Processors met 5 cores zijn er niet, vandaar dat ik denk dat 6-8 cores nu de 'sweet-spot' is. Met zes kan je hogere kloksnelheden halen over het algemeen en de polyfonie is meer dan voldoende. Het mooie is dat je nu al 6-core processors bij AMD krijgt voor minder dan 200 euro, en een krachtige Intel i5 voor onder de 200, zelfde verhaal (maar dan zonder Hyperthreading). Voor hetzelfde geldt kun je op dit moment dus een beduidend krachtiger PC kopen dan twee jaar terug (even los van de RAM prijzen :oops: ).
Avatar gebruiker

Berichten: 461

Geregistreerd: 01 jan 2015 22:51

Woonplaats: Zeeland

Bericht 01 feb 2018 09:55

Re: AMD, Core-i7, Core-i9 of Xeon

Evert-Jan schreef:Anco

als je een quote gebruikt, dan graag het hele verhaal. Dit ter voorkoming van mogelijke misstanden:
Het eerste klopt: omdat HW maar 5 cores gebruikt voor het laden gaat het laden bij een hogere kloksnelheid dus sneller.
Ik schreef dus BIJ HET LADEN.
En dat geldt voor 4.2.1. Bij HW5 kan dat weer anders zijn. En ik denk dat daar wat aan gedaan gaat worden want ook wat dat betreft loopt HW achter de feiten aan.

De rest van je vraag laat ik over aan Pim. Maar ik sta wel achter zijn visie.

Sorry Evert-Jan, te snel gelezen en daardoor dacht ik dat hauptwerk gewoon 5 cores gebruikt.
Je schrijft dat het bij HW5 weer anders kan zijn; wat denk je dat er aangepast gaat worden?


MrNhanduc schreef:Hoi Anco,

met de stelregel van Evert-Jan voor polyfonie (cores x snelheid) kun je nagaan dat een 18-core processor wel een hoge polyfonie haalt. Ik denk echter dat die polyfonie veel hoger is dan je ooit nodig zult hebben, dus ook om die reden is een processor van 1800 euro verspilling van geld en kun je dat geld beter in andere spullen stoppen. Dat geldt trouwens ook voor de 'instap' 10 core i9-7900x van 900 euro.

De laadtijden zullen idd slechter zijn gezien de afhankelijk van de snelheid per core. Een zelfde iets zie je trouwens ook met bijvoorbeeld games. Die draaien niet beter, maar slechter op de duurste Intel processors. Die zijn nou eenmaal voor iets anders gemaakt.

Processors met 5 cores zijn er niet, vandaar dat ik denk dat 6-8 cores nu de 'sweet-spot' is. Met zes kan je hogere kloksnelheden halen over het algemeen en de polyfonie is meer dan voldoende. Het mooie is dat je nu al 6-core processors bij AMD krijgt voor minder dan 200 euro, en een krachtige Intel i5 voor onder de 200, zelfde verhaal (maar dan zonder Hyperthreading). Voor hetzelfde geldt kun je op dit moment dus een beduidend krachtiger PC kopen dan twee jaar terug (even los van de RAM prijzen :oops: ).

Bedankt :)

Berichten: 5125

Geregistreerd: 12 feb 2011 01:09

Bericht 01 feb 2018 18:17

Re: AMD, Core-i7, Core-i9 of Xeon

anco.marijs schreef:Je schrijft dat het bij HW5 weer anders kan zijn; wat denk je dat er aangepast gaat worden?
Ik zou het niet weten. Kan alleen maar raden.
Maar het is dan beter een nieuw topic te maken ipv deze te vervuilen.
Avatar gebruiker

Berichten: 312

Geregistreerd: 12 feb 2014 18:08

Woonplaats: Waarder

Bericht 02 feb 2018 00:08

Re: AMD, Core-i7, Core-i9 of Xeon

Even een vraagje. Kun je het aan het geluid horen door welke, of met type processr het gaat ? Ik ben een leek op processor gebied. Heb zelf een HP pc waar 16 Gb in gaat en zou graag willen weten of de geluidskwaliteit met een andere pc en dito processor nog mooier kan worden...... :D
Vriendelijke groet, Marius

Zeer tevreden GrandOrgue gebruiker op Johannus Rembrandt 375 orgel

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 02 feb 2018 00:17

Re: AMD, Core-i7, Core-i9 of Xeon

Marius,

Een cpu is er voor rekenkracht om alle digitale informatie te verwerken op een pc
En of dat nu een wave bestand of een foto is, dat verschil "ziet" de cpu niet.
onder HW geeft een sterkere cpu meer polyfonie, dat zal bij GO niet anders zijn denk ik.




Wil je beter geluid dan moet je dit zoeken in geluidskaart/ versterker/speaker
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.

Berichten: 5125

Geregistreerd: 12 feb 2011 01:09

Bericht 02 feb 2018 00:21

Re: AMD, Core-i7, Core-i9 of Xeon

Marius

alleen de kwaliteit van je geluidskaart icm de versterker/speakers bepaalt wat je hoort.
Wat de processor betreft: als deze niet snel genoeg is (en/of je PC is niet goed afgeregeld), dan hoor je tikken in het audio. Maar je hoort dan niet de processor maar het geluid uit je geluidskaart.
Kortom: je kunt niet horen welk merk of type processor in je PC zit.

Jouw PC heeft 16 GB RAM. Dat bepaalt hoe groot de sample set icm Windows mag zijn.
De processor loopt op xx GHz; dat is de snelheid van de processor.

Hopelijk is het duidelijk geworden.



Edit: dat is gelijk met Jan Wim
Avatar gebruiker

Berichten: 1820

Geregistreerd: 01 dec 2011 12:35

Woonplaats: Barneveld

Bericht 02 feb 2018 10:05

Re: AMD, Core-i7, Core-i9 of Xeon

Marius55 schreef:Even een vraagje. Kun je het aan het geluid horen door welke, of met type processr het gaat ? Ik ben een leek op processor gebied. Heb zelf een HP pc waar 16 Gb in gaat en zou graag willen weten of de geluidskwaliteit met een andere pc en dito processor nog mooier kan worden...... :D

Als je 16 GB hebt, ben je beperkt in het laden van grotere samplesets. Die kun je dan in een lagere bitrate laden, bijv 16-bits. Je kunt wel verschil horen tussen 16-bits en 24-bits. Verschil tussen 20 en 24-bits is nauwelijks hoorbaar. (ik hoor het niet). Dus indirect kan je geheugen invloed hebben op de kwaliteit van het geluid. Bij kleine samplesets doet dit probleem zich niet voor.
Het mooiste orgel maak je zelf.

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 02 feb 2018 11:09

Re: AMD, Core-i7, Core-i9 of Xeon

Jaap380 schreef:
Marius55 schreef:Even een vraagje. Kun je het aan het geluid horen door welke, of met type processr het gaat ? Ik ben een leek op processor gebied. Heb zelf een HP pc waar 16 Gb in gaat en zou graag willen weten of de geluidskwaliteit met een andere pc en dito processor nog mooier kan worden...... :D

Als je 16 GB hebt, ben je beperkt in het laden van grotere samplesets. Die kun je dan in een lagere bitrate laden, bijv 16-bits. Je kunt wel verschil horen tussen 16-bits en 24-bits. Verschil tussen 20 en 24-bits is nauwelijks hoorbaar. (ik hoor het niet). Dus indirect kan je geheugen invloed hebben op de kwaliteit van het geluid. Bij kleine samplesets doet dit probleem zich niet voor.



als we het geheugen mee nemen in de normering geluidskwaliteit, is er bij iedere set, groot of klein wat mis.
Dan zou je ECC geheugen moeten kopen
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.

Keer terug naar Computers voor Hauptwerk

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 18 gasten




Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software for PTF. phpBB.nl Vertaling

 

Copyright (c) 2008 PCorgan.com. All rights reserved. Mail: info@PCorgan.com