Home News Forum Kijk/Luister Sample Sets Vergelijk Benodigdheden Foto's Links Downloads Over ons

 

Mac ervaringen gevraagd

Toon actieve onderwerpen


Berichten: 6

Geregistreerd: 14 nov 2018 13:49

Bericht 16 nov 2018 22:44

Mac ervaringen gevraagd

Wie heeft ervaring met een Mac?
Ik heb e.e.a. uitgeprobeerd met Hauptwerk op m'n laptop maar wil er een separate computer voor aanschaffen; een Mac heeft met muziek i.h.a. voordelen t.o.v. Windows.
Ik hoop dus ervaringen te horen van Mac, gebruikers, liefst i.c.m. een geluidskaart.
Dank alvast en groetjes, Jan

Berichten: 519

Geregistreerd: 21 nov 2012 15:32

Bericht 16 nov 2018 23:41

Re: Mac ervaringen gevraagd

Hallo Jan,

Ik werk al vele jaren met een mac ook in combinatie met, maar niet exclusief voor, Hauptwerk.
En ik ben zeer tevreden.
Als je specifieke vragen hebt, stuur dan svp een pm of desnoods spreken we telefonisch af of bij mij in Zwolle.

Groet,
Fokko

Berichten: 415

Geregistreerd: 08 dec 2015 21:56

Woonplaats: Benthuizen

Bericht 17 nov 2018 00:07

Re: Mac ervaringen gevraagd

Hallo Jan,

Een MAC in combinatie met HW werkt heel goed. Zelf ben ik er mee begonnen met een MacBook Air. Werkt vlekkeloos. Uiteindelijk heb ik toch een Windows pc aangeschaft, puur vanwege de lagere aanschafprijs. Veel liever zou ik een MAC van 64Gb hebben, maar dat loopt wel heel erg in de papieren. Maar als je de mogelijkheid hebt, zou ik het wel weten . . .
Het loopt allemaal soepeler, nooit glitches gehad, snel opstarten enz. Als je in Windows wat aan wilt passen, moet je vaak 'diep het systeem in'. Gelukkig hebben we daar het boek van Evert-Jan voor, maar bij de Mac was zoiets nooit nodig.

Toen werkte ik met een Steinberg UR22 geluidskaart en dat ging prima.

Groeten,
Arjan

Berichten: 6

Geregistreerd: 14 nov 2018 13:49

Bericht 17 nov 2018 22:21

Re: Mac ervaringen gevraagd

Dank voor jullie reacties. De Macs zijn inderdaad wel erg prijzig (m.i. onrealistisch duur), dus ik denk dat ik de Mac los moet laten. Maar ik wil eigenlijk ook geen Windows... Ik vermoed dat ik geen andere keus heb, want HW draait (nog) niet op Ubuntu volgens mij.
Dank, ik ga nog even verder denken.

Berichten: 519

Geregistreerd: 21 nov 2012 15:32

Bericht 18 nov 2018 15:46

Re: Mac ervaringen gevraagd

Als " prijzig " het beslissende criterium is, dan is de vraag wat daaronder verstaan moet worden. Meestal bedoelt men het benodigde bedrag voor aankoop; een andere benadering is terug te rekenen naar kosten per jaar.

Het bedrag benodigd voor de aankoop is over het algemeen beduidend hoger voor een mac in vergelijking met een windows systeem.
Duurzaamheid van een mac ervaar ik als aanzienlijk langer ( 2 keer zo lang als niet-mac devices). Ik ben vanwege Hauptwerk indertijd (2007 ?) op het spoor van mac gekomen.
Geen aanvullende kosten voor (anti)virusabonnement
Gebruiksgemak en een storingsvrije en amper hoorbare werking is voor mij als computerleek persoonlijk meest doorslaggevend.
Velen hebben een pc exclusief voor gebruik van hauptwerk om een storingsvrije werking van de pc te waarborgen. Dat maakt een pc configuratie relatief erg duur. De mac gebruik ik niet exclusief voor Hauptwerk maar ook naast en onder werk en allerhande bezigheden zoals office 365, normaal verbonden aan internet, etc. Alles draait en presteert soepeltjes naast elkaar.

Bovenstaande overwegingen kunnen betekenen dat een mac zelfs voordeliger uitvalt vanuit kosten per jaar gerekend. Handige pc bouwers die weten waar ze de juiste elementen moeten kopen voor zelfbedachte een configuratie kunnen de kosten waarschijnlijk nog beter in de hand houden. Ieder zijn talent!

Berichten: 6

Geregistreerd: 14 nov 2018 13:49

Bericht 19 nov 2018 14:44

Re: Mac ervaringen gevraagd

Zeker goed punt Fokko, dankjewel. Het laat me ook nog niet los.

Ik denk dat een Mac Mini zeker een duurzame investering is.

Deze kan je via een Thunderbolt 3-kabel (=soort USB‑C maar met bliksemschicht aanduiding!) aan een Focusrite Audio Interface koppelen, geeft een supersnelle verbinding, bv de Focusrite Clarett 2Pre Thunderbolt Audio Interface, die ook de hogere SAMPLE RATES van sommige orgels ondersteunt: 44,1 kHz, 48 kHz, 88,2 kHz, 96 kHz, 176,4 kHz, 192 kHz

Groet Jan

Keer terug naar Computers voor Hauptwerk

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 16 gasten




Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software for PTF. phpBB.nl Vertaling

 

Copyright (c) 2008 PCorgan.com. All rights reserved. Mail: info@PCorgan.com