Home News Forum Kijk/Luister Sample Sets Vergelijk Benodigdheden Foto's Links Downloads Over ons

 

Nieuwe PC of upgrade

Toon actieve onderwerpen


Avatar gebruiker

Berichten: 558

Geregistreerd: 09 jul 2016 23:19

Woonplaats: Eindhoven

Bericht 19 feb 2020 00:58

Nieuwe PC of upgrade

Hallo,

Voor Hauptwerk heb ik in 2016 mijn PC een upgrade gegeven en met nieuw moederboord en processor met 32GB RAM.
Maar sample-sets en HW5 stellen hogere eisen. In HW5 is de Latency ca. 21ms, bijna tweemaal zoveel als in HW4.
Nu mijn vraag: nieuwe PC uitzoeken of weer upgrade. In 2016 heb ik een nieuwe voeding ingebouwd, SSD's en goedgekoelde kast. Hieronder is de spec van de CPU.
De upgrade zou een vervanging van het moederbord zijn dat tot 128GB kan ondersteunen. Maar past daar mijn huidige CPU in en is de upgrade rendabel?

Processor Name: Intel Core i7-4790K
Original Processor Frequency: 4000.0 MHz
Original Processor Frequency [MHz]: 4000
CPU ID: 000306C3
CPU Brand Name: Intel(R) Core(TM) i7-4790K CPU @ 4.00GHz
CPU Vendor: GenuineIntel
CPU Stepping: C0
CPU Code Name: Haswell-DT Refresh
CPU Technology: 22 nm
CPU S-Spec: SR219
CPU Thermal Design Power (TDP): 88.0 W
CPU Thermal Design Current (TDC): Unlimited
CPU Power Limits (Max): Power = Unlimited, Time = Unlimited
CPU Power Limit 1 - Long Duration: Power = 84.00 W, Time = 16.00 sec [Unlocked]
CPU Power Limit 2 - Short Duration: Power = 90.00 W, Time = 2.44 ms [Unlocked]
CPU Max. Junction Temperature (Tj,max): 100 °C
CPU Type: Production Unit
CPU Platform: Socket H3 (LGA1150)
Microcode Update Revision: 1E
Number of CPU Cores: 4
Number of Logical CPUs: 8

Hartelijk dank voor meedenken en feedback
Met vriendelijke groeten, Fred Mellink

Berichten: 369

Geregistreerd: 12 dec 2014 14:23

Woonplaats: Zetten

Bericht 19 feb 2020 14:16

Re: Nieuwe PC of upgrade

Beste Fred,

de 4790K ondersteunt zoveel geheugen niet en past niet op de huidige generatie moederborden. Ook je werkgeheugen (DDR3) past niet op bestaande moederborden (DDR4). Als je eis is de optie tot 128 GB, dan zul je dus een nieuw moederbord, processor én geheugen moeten. De nieuwste generatie AMD (3xxx) of Intel (9xxx en binnenkort 10xxx) zijn allemaal geschikt.

Verder geldt (voor iedereen): let erop dat je op de gangbare moederborden 4 geheugensloten hebt en dus 2x32 GB zult moeten aanschaffen in plaats van 2x16 of 4x16 GB. 2x32 is duurder dan 4x16. Later kan er dan altijd nog wat bij als 64GB toch te weinig is (kan natuurlijk ook meteen).

Het Intel HEDT platform (vroegere 5820K, 6800K etc) is niet echt meer interessant voor Hauptwerk vanwege de slechte verkrijgbaarheid en hoge prijzen. Die beginnen tegenwoordig bij 10 cores, dat is niet optimaal voor Hauptwerk door de lagere kloksnelheid. 6-8 cores lijkt voorlopig voldoende voor Hauptwerk. Het lijkt er nog niet op dat Hauptwerk is geoptimaliseerd voor meer dan dat.
Avatar gebruiker

Berichten: 558

Geregistreerd: 09 jul 2016 23:19

Woonplaats: Eindhoven

Bericht 19 feb 2020 15:22

Re: Nieuwe PC of upgrade

Dank je wel voor je uitleg. Begin ik haast te denken dat nieuwe PC kopen mogelijk goedkoper is als "package deal" Want met jouw verhaal is duidelijk dat alles in de PC kast behalve de SSD's en de voeding vernieuwd moet worden.
Met vriendelijke groeten, Fred Mellink

Berichten: 5125

Geregistreerd: 12 feb 2011 01:09

Bericht 19 feb 2020 18:32

Re: Nieuwe PC of upgrade

Aanvullend op Pim zijn opmerkingen.

Bij 128GB RAM zul je ook een M.2 NVMe SSD moeten aanschaffen. 128GB vanaf een gewone SSD laden doet voelen alsof je een harddisk in een oudere setup hebt.
Dus ook de SSD moet vervangen worden. Kortom, de hele PC ........

Verder, de 21 msec latency heb je denk ik gezien op het performance scherm.
Die 21 msec. bestaat uit de vertraging tgv het buffer tussen HW en de geluidskaart en de geluidskaart zelf.
Als jij nu met een buffergrootte speelt van 512 bytes, dan heb je al 10,7 msec. vertraging door dat buffer; die zal altijd blijven. Bij 256 is dat 5,3 msec. De rest zit in je geluidskaart.
Een snellere PC zal die latency niet kleiner krijgen, tenzij je nu niet lager kan dan 512 bytes vanwege processorbelasting en audiotikken.
Als die latency bij HW4 kleiner was, dan had je daar een kleiner buffer ingesteld.

Ter illustratie: als je op een echt mechanisch pijporgel speelt, dan staan de pijpen bij 21 msec. latency op 7,3 m vanaf de speeltafel. Een groot orgel met bovenwerk (Domkerk, Kampen) of een een orgel met losstaande speeltafel (Dudelange) hebben dan dezelfde latency.


@Pim
Hauptwerk is zeker geoptimaliseerd voor meer dan 8/8 cores. Een praktijktest met 12/24 cores van de Ryzen 3900x bewijst het: http://forum.hauptwerk.com/viewtopic.php?f=16&t=18326
Avatar gebruiker

Berichten: 558

Geregistreerd: 09 jul 2016 23:19

Woonplaats: Eindhoven

Bericht 20 feb 2020 09:22

Re: Nieuwe PC of upgrade

Evert-Jan schreef:Aanvullend op Pim zijn opmerkingen.

Bij 128GB RAM zul je ook een M.2 NVMe SSD moeten aanschaffen. 128GB vanaf een gewone SSD laden doet voelen alsof je een harddisk in een oudere setup hebt.
Dus ook de SSD moet vervangen worden. Kortom, de hele PC ........

Verder, de 21 msec latency heb je denk ik gezien op het performance scherm.
Die 21 msec. bestaat uit de vertraging tgv het buffer tussen HW en de geluidskaart en de geluidskaart zelf.
Als jij nu met een buffergrootte speelt van 512 bytes, dan heb je al 10,7 msec. vertraging door dat buffer; die zal altijd blijven. Bij 256 is dat 5,3 msec. De rest zit in je geluidskaart.
Een snellere PC zal die latency niet kleiner krijgen, tenzij je nu niet lager kan dan 512 bytes vanwege processorbelasting en audiotikken.
Als die latency bij HW4 kleiner was, dan had je daar een kleiner buffer ingesteld.

Ter illustratie: als je op een echt mechanisch pijporgel speelt, dan staan de pijpen bij 21 msec. latency op 7,3 m vanaf de speeltafel. Een groot orgel met bovenwerk (Domkerk, Kampen) of een een orgel met losstaande speeltafel (Dudelange) hebben dan dezelfde latency.


@Pim
Hauptwerk is zeker geoptimaliseerd voor meer dan 8/8 cores. Een praktijktest met 12/24 cores van de Ryzen 3900x bewijst het: http://forum.hauptwerk.com/viewtopic.php?f=16&t=18326


@Evert-Jan, Dank voor je informatie. Ik ga mijn motor verkopen voor een nieuwe PC. Heb je ook advies voor een goed, economisch adres voor nieuwe PC? Overigens wil ik beginnen met 64 GB (2x32GB) want ik speel geen 6 kanaals, maar stereo, maar wil een groot orgel als Sonnenorgel of Laurenskerk wel kunnen spelen met alle stops met goede geluidskwaliteit.
Met vriendelijke groeten, Fred Mellink

Berichten: 34

Geregistreerd: 13 okt 2019 11:57

Bericht 20 feb 2020 13:52

Re: Nieuwe PC of upgrade

Ik heb een half jaar geleden een nieuwe hauptwerk pc aangeschaft met een Ryzen 7 2700x. Met een surround sampleset met veel akoustiek, zoals Caen, zit de processorbelasting bijna altijd tussen 5 en 20%. Alleen als ik alle koppels en registers opentrek en een modern orgelwerk ga spelen met snel repeterende clusters (vuisten op de klavieren e.d.) dan gaat het naar 70-80%.

Volgens mij zijn genoemde processors dus al overkill.

Berichten: 369

Geregistreerd: 12 dec 2014 14:23

Woonplaats: Zetten

Bericht 20 feb 2020 18:28

Re: Nieuwe PC of upgrade

Beetje off-topic maar toch wel relevant wat mij betreft

@ Evert-Jan,

ik had dat stukje op het internationale forum ook gelezen. Dat gaat over polyfonie, ik had meer het laden van samplesets in gedachten bij mijn opmerking. Blijkbaar schaalt polyfonie wel goed met meer cores, en dat is fijn. Maar met 8 cores moet je al wel heel bedreven zijn wil je een polyfonie limit halen. Dus de meerwaarde is nog steeds beperkt (dan wel je noemt het overkill). Wat jammer is, dat Martin aangeeft dat bij 'veel' cores een aantal worden gereserveerd voor MIDI en andere randzaken (en dus niet met audio bezig zijn), zonder dat te specificeren. Zo kunnen we niet bepalen of 10 of 12 (of 16) cores echt veel toevoegt boven 6 of 8. Hopelijk komt daar later dit jaar nog eens meer info over. Overigens goed om te bedenken dat de gebruiker zijn PC daar ook gebruikt voor video editing, en ja dan zijn meer cores altijd beter dus hij had meer redenen om een stevige PC te bouwen.

Helaas is mijn orgel niet in staat om 2x61 MIDI signalen tegelijk uit te zenden, dus zo'n polyfonie test kan ik niet doen.

Wat ik verder jammer vind is dat juist het inladen van sample sets nog niet lijkt te zijn aangepast, en dus maar maximaal 5 cores gebruikt (of de output van Hauptwerk in de logfile is nog achterhaald). Daar valt nu juist de winst te halen, juist met de steeds groter wordende sets en dus RAM gebruik.

Hopelijk helpt dit meer mensen die overwegen een upgrade te doen. Laat je niet zomaar inpakken door de soms stevige marketing rond computer onderdelen. Die is immers vaak gericht op andere doelgroepen dan Hauptwerkers en op mensen die gevoelig zijn voor het 'ik wil het beste wat er is, onafhankelijk van de prijs/prestatieverhouding'.

Berichten: 5125

Geregistreerd: 12 feb 2011 01:09

Bericht 20 feb 2020 20:06

Re: Nieuwe PC of upgrade

Pim

bij 'veel' cores een aantal worden gereserveerd voor MIDI en de interne modellen van HW (windmodel, HW-tremulant, opnemen). Dat was in het verleden ook al zo.
Maar het werk wordt wel verdeelt over overige de beschikbare cores.

Het laden van een set gebeurt nog steeds met 5 cores.
Ik denk dat ze wat achter de hand houden voor een volgende update van HW .....


Misschien valt een polyfonietest ook als MIDI op te nemen; dan kun je daar mee testen.
Ik ga dat wel eens proberen.
Het getal wat je er uit krijgt is wel statische polyfonie. De polyfonie, die je kunt instellen, is 30% minder. Dat komt door het regelen van de fase tussen attack sample en release sample.
Heb je een zwelkast, dan is de polyfonie nog iets minder (door de zwelkast filters).


// weer on-topic

Keer terug naar Computers voor Hauptwerk

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 11 gasten




Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software for PTF. phpBB.nl Vertaling

 

Copyright (c) 2008 PCorgan.com. All rights reserved. Mail: info@PCorgan.com