Home News Forum Kijk/Luister Sample Sets Vergelijk Benodigdheden Foto's Links Downloads Over ons

 

Batterij leeg bij uitschakelen PC??

Toon actieve onderwerpen


Jan

Berichten: 706

Geregistreerd: 21 feb 2011 00:16

Bericht 09 jul 2020 23:36

Batterij leeg bij uitschakelen PC??

Voor de registratie gebruik ik onder andere een Novation launchpad. Op het moment dat ik de computer afsluit verdwijnt dus ook de data voor de Novation , maar blijft de usb aansluiting wel spanning geven.
De Novation laat op dat moment afwisselend alle 64 LEDS in mooie patronen en kleuren oplichten.
Om dat te voorkomen schakel ik de netspanning van het gehele orgel af.

Een collega van mij geeft aan dat dit resulteert in het leeglopen van het batterijtje op het moederbord en dat dan op een gegeven moment bepaalde data niet meer onthouden wordt.

Klopt dat? En zo ja hoe kan ik de USB poort van de Novation spanningsloos krijgen bij uitschakelen PC?

Groet Jan

Berichten: 5125

Geregistreerd: 12 feb 2011 01:09

Bericht 10 jul 2020 11:29

Re: Batterij leeg bij uitschakelen PC??

Je collega heeft wel gelijk: het is spijkers op laagwater zoeken, dus gemakkelijk gescoord.

Verbruik van alleen de PC in de uitstaand maar wel onder spanning is 1-2 W. Bij 2 W is dat 17,52 kWh op jaarbasis, dwz ca € 3,85. Los van het verbuik van de rest van je orgel, dat ook onder spanning blijft.

Zo'n batterijtje doet er 6-9 jaar over om leeg te geraken ....
En wat moet je dan doen? De CR2032 vervangen (2-4 euro) en het BIOS opnieuw instellen. De default waarden zijn prima, alleen voor HW zijn een paar aanpassingen nodig. En die weet je nu te vinden: viewtopic.php?f=11&t=3996
Verder de klok van de PC weer op tijd zetten en klaar. Nog geen 10 minuten werk.

En als je de CR2032 vervangt, het netsnoer van de PC altijd verwijderen en de CR2032 met een kunststof schroevendraaier of houten stokje uit zijn houder wippen. Met een metalen schroevendraaier heb je kans op sluiting.

Berichten: 12

Geregistreerd: 04 jan 2018 20:48

Bericht 10 jul 2020 14:20

Re: Batterij leeg bij uitschakelen PC??

Als ik het eerste bericht lees en daarna het tweede heb ik de indruk dat de vraag niet goed beantwoord wordt. Het gaat over het batterijtje op het moederbord die de BIOS instellingen vasthoud. Dat batterijtje gaat echt de USB spanning niet leveren, kijk maar even naar de maximale stroom die (kortstondig) geleverd kan worden. Wat het batterijtje kan leveren is tussen de 0,10 mA en ongeveer 15 mA. Als die 2 Watt moet leveren dan zou een stroom van P:U = 2:3 = ~660 mA gaan lopen.
Het batterijtje doet dus niets met een aangesloten apparaat.

Na verloop van jaren zal het batterijtje inderdaad leeg zijn, maar de meeste mensen maken dat niet mee omdat ze dan al weer een andere computer hebben.

De USB poort spanningsloos maken? Gewoon de PC voeding uitschakelen (of het hele orgel).

groet,
Harry
Avatar gebruiker

Berichten: 461

Geregistreerd: 01 jan 2015 22:51

Woonplaats: Zeeland

Bericht 10 jul 2020 15:27

Re: Batterij leeg bij uitschakelen PC??

Als ik het eerste bericht lees en daarna het tweede en daarna het derde heb ik de indruk dat de vraag niet goed beantwoord wordt. ;)

De opmerking van collega is niet dat het batterijtje de usb zal voeden.dus wat het batterijtje kan leveren aan vermogen is eigenlijk niet relevant. Maar wel dat het batterijtje, wanneer de pc niet op de netspanning is aangesloten, zal leeglopen.
Dat klopt, maar zie daarvoor het antwoord van Evert-Jan.

De pc spanningsloos maken gebeurt nu al. Mocht het batterijtje uiteindelijk leegraken, dan is dat snel opgelost.
Dus theoretisch heeft collega gelijk, maar praktisch maakt het niet zoveel uit.

(de tweede helft van het antwoord van Evert-Jan is trouwens wel gewoon het antwoord op de vraag van TS hoor)

Berichten: 5125

Geregistreerd: 12 feb 2011 01:09

Bericht 10 jul 2020 15:52

Re: Batterij leeg bij uitschakelen PC??

Het batterijtje voedt alleen een stukje RAM op het moederbord (dit om de BIOS instellingen vast te houden) en om de klok door te laten lopen.
Wil je leeglopen voorkomen, dan mag de PC bij uitstaan nooit spanningsloos worden. Dus geen centrale aan/uitschakelaar die PC en het gehele orgel incl. geluidskaart enz. uitzet.

Als je de PC dus onder spanning wilt houden bij uitstaan, dan vragen moederbord en voeding 1-2 W. En dat is wat ik ook schreef:
Verbruik van alleen de PC in de uitstaand maar wel onder spanning is 1-2 W.

Misschien had ik daar nog achter moeten zetten dat dit uit het net (230 V) kwam, maar dat leek mij duidelijk gezien de centrale aan/uitschakelaar, waar over gesproken wordt.

Maar Jan snapt het nu denk ik wel.

Jan

Berichten: 706

Geregistreerd: 21 feb 2011 00:16

Bericht 10 jul 2020 21:06

Re: Batterij leeg bij uitschakelen PC??

Dus als ik het goed begrijp loopt de batterij niet leeg als de PC op de netspanning blijft aangesloten.
Dat is wat mij betreft een prima optie ware het niet dat mijn Novation dan op een discobol lijkt.

Ik heb dus eigenlijk de keus tussen de netspanning volledig afschakelen of de voeding van de USB poort ergens kunnen uitzetten op het moment dat de PC 'uit' staat.

Dat was ook een vraag in mijn eerste bericht, of de spanning van een USB poort afgeschakeld kan worden.

@ Evert Jan: ik heb gisteravond wel geprobeerd om in de BIOS e.e.a. in te stellen, maar dit moederbord beschikt over een enorme biosinstelling; zelfs het schakelen van verlichting en toerentalregeling van ventilatoren en spanningen enz.
Bijzonder ingewikkeld verhaal. Ik heb de processor dus nog niet op een constante snelheid draaien omdat hetgeen ik op mijn monitor niet helemaal overeenkomt met de manual. Kan de vorige eigenaar misschien een andere BIOS versie hebben 'geïnstalleerd'?

Groet Jan

Berichten: 1195

Geregistreerd: 04 jan 2013 15:20

Bericht 10 jul 2020 21:11

Re: Batterij leeg bij uitschakelen PC??

Inderdaad een vervelende "feature" van de launchpads. Als je op internet rondzoekt, kom je meer mensen tegen die hier over klagen. Ik heb er voor gekozen om de netspanning eraf te halen als ik mijn pc heb afgesloten (schakelaar van stekkerdoos binnen handbereik).

Berichten: 369

Geregistreerd: 12 dec 2014 14:23

Woonplaats: Zetten

Bericht 10 jul 2020 22:01

Re: Batterij leeg bij uitschakelen PC??

In de meeste BIOSsen kun je de ErP functie inschakelen (S4+S5). Dit zorgt ervoor dat de USB poorten spanningsloos zijn als de PC uit staat, maar de stroom nog wel aanstaat. In elk BIOS is dit weer anders, dus even goed zoeken. Meestal ergens onder 'APM' oid.

Op Asus moederborden is het te vinden via het Advanced menu (F7) > Advanced > APM Configuration > ErP Ready > Enable (S4+S5)

Op Asrock borden heet het 'Deep Sleep' geloof ik.

Keer terug naar Computers voor Hauptwerk

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 8 gasten




Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software for PTF. phpBB.nl Vertaling

 

Copyright (c) 2008 PCorgan.com. All rights reserved. Mail: info@PCorgan.com