Home News Forum Kijk/Luister Sample Sets Vergelijk Benodigdheden Foto's Links Downloads Over ons

 

versie 20H2

Toon actieve onderwerpen


Avatar gebruiker

Berichten: 561

Geregistreerd: 08 nov 2015 12:17

Woonplaats: urk

Bericht 06 nov 2020 11:16

versie 20H2

Voor diegene die met Windows 10 werken, en geen problemen ondervind. laat het zo , en doe vooral geen update naar versie 20H2 . dit was voor mij een totale ramp. ik werk dan met een dual boot systeem win 7 voor hauptwerk, en W10 op een apparte schijf voor mijn dagelijke werk. Het systeem starte niet meer op na de update, hij zag op geen enkele wijze meer de BCD opstart volgorde. nog van 7 nog van 10 een 2 uur bezig geweest om het weer draaiende te krijgen. en dat was meer stom geluk dan wijsheid. wat je ook probeerd windows ziet geen systeembackup meer nochtans je systeem herstelpunten, je staat dus gewoon voor het blok. mijn advies is dus voor diegene die met Hauptwerk draaien onder W10 . Laat het zo. en doe geen updates meer .
Oost west kerkorgels klinken thuis op z'n best

Berichten: 5125

Geregistreerd: 12 feb 2011 01:09

Bericht 07 nov 2020 00:27

Re: versie 20H2

Henk

Hier staat beschreven hoe je weer terug kunt naar de vorige versie van Windows 10 (ena laatste punt): https://support.microsoft.com/nl-nl/win ... b5a3024da5
In jouw geval speelde de dual boot je parten en het bootmenu op de disk was vernield. Dus dit verhaal had je niet geholpen.

Als je overgaat van de ene naar de volgende Windows 10 versie worden altijd de herstelpunten verwijderd. Dit wordt in de nieuwe Windows ook altijd uitgezet. Je moet dat daarom even controleren; zie ook mijn boek hoofdstuk 4 punt 25-1.
Beter is om dan vooraf een imagebackup van de disk te maken zodat je terug kunt naar de vorige Windows.

Je kunt de dual boot beter via het BIOS regelen: bij opstarten van de PC F8, F10 of F... indrukken voor het Bootmenu (moederbord afhankelijk). Vandaar uit de gewenste harddisk met daarop de betreffende Windows (7 / 10) starten.
Voordelen zijn dat je het bootmenu nooit kwijt raakt en bij zo'n update van Windows10 desnoods de andere harddisk even loskoppelt. Maar dat laatste hoeft niet.
Nadeel: je moet er altijd even bij blijven als je de PC aanzet als je de niet-default disk wilt gebruiken om van op te starten.
Avatar gebruiker

Berichten: 561

Geregistreerd: 08 nov 2015 12:17

Woonplaats: urk

Bericht 08 nov 2020 19:50

Re: versie 20H2

Dankjewel Evert Jan voor je antwoord, ik had geen flauw idee wat er gebeurde. Mijn scherm waar mijn bios opkomt is namelijk 1 van de ELO schermen en die staan bij het orgel. Mijn 2 hoofdschermen die staan op mijn bureau. Aangezien deze zijn aangesloten via displaypoorten.

En de ELO via dvi start die als eerste op ,maar die gaan normaliter aan als mijn pc word ingeschakeld op Windows 7 met een usb power energie. Dus ik kon niks zien dus ik moest eerst de dvi kabels verwijderen uit de pc als ik mijn bios op het hoofdscherm wilde zien. Dus toen was het leed al geschied.

Echt computers en Windows brrr in ieder geval gelukkig draait alles weer zoals het moet. En ik heb per direct de updates onder W 10 uitgeschakeld.

Pa nog bedankt voor je bijdrage voor Harry Het werkt. Heeft wel wat voeten in de aarde gehad. Arme man. Maar. Het is gelukt. Bedankt vriend.
Oost west kerkorgels klinken thuis op z'n best
Avatar gebruiker

Berichten: 558

Geregistreerd: 09 jul 2016 23:19

Woonplaats: Eindhoven

Bericht 09 nov 2020 09:43

Re: versie 20H2

Ik heb ook een Dual-boot PC gehad destijds.
Maar daarna heb ik een NUC aangeschaft om daarmee bladmuziek op mijn breedbeeld Samsumg monitor te kunnen afbeelden. Die NUC hangt aan internet (W10) en aan mijn Printer. Dus als ik op mijn orgel zit en naar internet moet, bijvoorbeeld voor download licenties, drivers, pdf files van bladmuziek, ed. gaat dat via de NUC. Met de laatste grote PC ombouw heb ik het hele Dual-boot gebeuren verlaten En dus de verbouwde krachtige PC voor Hauptwerk zit niet op internet en heeft veel services disabled om alle resources (memory en CPU) voor Hauptwerk te reserveren. Die PC draait Windows , met update tot dat moment. Op de NUC heb ik de latate Win10 Update gedraaid en dat ging zonder problemen. Zowel de Hauptwerk PC als de NUC horen bij het orgel in mijn 'man-cave'; daarnaast heb ik beneden mijn normale werk- PC
Met vriendelijke groeten, Fred Mellink

Berichten: 241

Geregistreerd: 12 feb 2011 15:29

Woonplaats: Labranza - Temuco - Chili

Bericht 20 nov 2020 17:49

Re: versie 20H2

Gisteren kreeg ik ook de melding voor de updateversie 20H2.

Werk namelijk ook met een dual boot respectievelijk:
Systeem A: Windows 10 alles wat met internet heeft te maken en andere programma’s.
Systeem B: Windows 7 alleen Hauptwerk 4.2 zonder internet (Netwerkadaptor uitgeschakeld).
Nu is mijn vraag kan je deze update 20H2 weigeren c.q. overslaan? en verder wel alle overige updates verkrijgen.
Weet niet wat ik er mee moet doen.

Alvast bedank voor het meedenken.

Heb nu de updatefunctie voor zeven dagen uitgesteld.

Willem.

Berichten: 5125

Geregistreerd: 12 feb 2011 01:09

Bericht 20 nov 2020 19:03

Re: versie 20H2

Willem

Ik heb van nog een andere HW gebruiker gehoord dat hij problemen had met het updaten naar 20H02. Hij had geen dual boot systeem maar op zijn andere disk stond nog wel een slapende, niet meer in gebruik zijnde Windows. Ook kreeg hij het niet meer hersteld via booten vanaf een Windows 10 USB stick en herstelopties.
Hij heeft tenslotte Windows opnieuw geïnstalleerd, maar dat ging ook fout door die slapende Windows op de andere disk. Windows blijft gewoon hangen zonder een boodschap op het scherm.
Nadat hij die disk had losgekoppeld ging het wel.

Kortom, Windows kan er niet mee omgaan als er nog een windows beschikbaar is, slapend of actief.

Het ligt er dus aan hoe jij dual boot gemaakt hebt. Staat elke windows op een afzonderlijke disk en wordt het booten van Windows 10 of 7 via het BIOS bootmenu gedaan? Zo ja, dan trek je de SATA kabel van de Windows 7 disk los en laat dan pas Windows 10 updaten. Als dat klaar is nog een keer opstarten om te kijken of alles werkt en als dat goed gaat de SATA kabel van de Windows 7 disk weer aansluiten. Kijk ook even of herstelpunt maken weer aan staat. Dat zet Microsoft (meestal) uit.

Gebruik je het bootmenu van Windows zelf, dan heb ik geen oplossing voor dit probleem. Het wordt dan een gok of het goed gaat.

Je kunt update 20H2 weigeren c.q. overslaan door de Update services uit te zetten, maar dan krijg je ook geen andere updates meer, ook niet van Windows Defender of Office (als je die zou gebruiken)

Berichten: 241

Geregistreerd: 12 feb 2011 15:29

Woonplaats: Labranza - Temuco - Chili

Bericht 21 nov 2020 17:44

Re: versie 20H2

Bedank voor de reactie Evert-Jan.

Beide systemen staan op 1 harde schijf C:/ - D:/.
Er is ook geen plaats meer voor een vijfde harde schijf bij te plaatsen.

Is dat de Update Orchestrator-service die moet uitgeschakeld worden?
Of zijn er nog meer?

Willem.

Berichten: 5125

Geregistreerd: 12 feb 2011 01:09

Bericht 21 nov 2020 18:32

Re: versie 20H2

Jammer dat ze op 1 harde schijf staan. Als je het ooit nog ene keer aanpast, dan elke Windows op een harde schrijf zetten, en dan via het BIOS bootmenu (vaak F8) de gewenste Windows starten. En bij het installeren de SATA kabel van de andere Windows schijf loskoppelen.

Die services is het.
Soms er er ook nog Windows update service aanwezig.

Zet ze op Disabled. Even onthouden hoe ze nu staat (meestal Automatic (delayed)), zodat je ze ook weer aan kan zetten als je het wenst/nodig is

Berichten: 241

Geregistreerd: 12 feb 2011 15:29

Woonplaats: Labranza - Temuco - Chili

Bericht 25 apr 2021 23:50

Re: versie 20H2

Beste Evert Jan.

Het is gelukt om een nieuwe harde schijf bij te plaatsen.
Er zat namelijk nog een harde schijf in van 500 Gb. deze eruit gehaald en er een van 2 Tb voor in de plaats gestoken.
Daarna windows geïnstalleerd, Update gedownload voor window en drivers , Hauptwerk 4.2, Reaper, en nog wat andere programma’s gerelateerd aan Hauptwerk.
Uw boek Hauptwerk 4 erbij gepakt en de service uitgezet al ook de andere zaken die u aangeeft in het boek.
Alles werkt maar de harde schijf waar windows op is geïnstalleerd als ook het programma Hauptwerk (alleen het programma niet de sample-sets’ s of andere zaken gerelateerd aan Hauptwerk deze staan op een andere harde schijf) piekt.
In taakbeheer is de processor zeer rustig maar de harde schijf van het stuur systeem piekt enorm.

In de bios heb ik niets veranderd daar ik niet weet wat er eventueel veranderd moet / kan worden.

Moederbord: Asus P8Z77-M Pro
CPU Type: Quad Core Intel Core i7-3770, 3900 MHz (39 x 100)
Ram: 32 Gb.
Chipset: North Bridge Intel Ivy Bridge-DT IMC

Bij voorbaat dank.

Willem.

Berichten: 5125

Geregistreerd: 12 feb 2011 01:09

Bericht 26 apr 2021 10:58

Re: versie 20H2

Willem

Ik heb het manual van het moederbord gedownload (https://dlcdnets.asus.com/pub/ASUS/mb/L ... -V_PRO.pdf) en gekeken waar je moet zijn in het BIOS.

Stappenplan:
- bij het aanzetten van de PC op de DEL toets drukken om in het BIOS te komen
- rechtsboven op het scherm op de knop exit klikken en vervolgens op Advanced klikken.
- klik op AI Tweaker
- selecteer >CPU Power management
- je krijgt nu een aantal opties te zien:
- - Enhanced Intel Speedstep Techn. Zet dit op disabled
- - Turbo mode. Zet dit op disabled
- de rest blijft ongewijzigd
- klik boven in het scherm op de knop Advanced
- ga naar CPU configuration, en scroll naar beneden naar CPU Power Management en wijzig de volgende zaken
- Enhanced Intel Speedstep Technology --> disabled
- Turbo mode --> disabled
- CPU C1E --> disabled
- CPU C3 report --> disabled
- CPU C6 report --> disabled
Druk op de toets F10 en kies voor "Exit and Save"

Het BIOS is nu goed ingesteld.

In HW moet je nu kijken in het Performance schermpje (menu View | Large floating control panels | Audio, MIDI and performance) of de CPU niet het rood komt. In Taakbeheer kijken geeft geen goede indruk, omdat deze middelt over langere tijd, terwijl HW elke piek laat zien (de tijdseenheid van kijken is zeer kort).
Dat de harddisk onrustig is, komt omdat 20H2 steeds op de disk leest en schrijft. Dit kun je minimaliseren door de achtergrondprocessen en andere onnodige zaken uit te zetten in Windows.
Verder moet je WiFi ook uitzetten (het moederbord heeft WiFi). Dit kan in Apparaatbeheer --> Netwerkadapters. Zet deze op disabled/uitschakelen.

Berichten: 241

Geregistreerd: 12 feb 2011 15:29

Woonplaats: Labranza - Temuco - Chili

Bericht 26 apr 2021 17:03

Re: versie 20H2

Beste Evert jan.

Bedankt voor alle moeite die u heeft gedaan.
Heb alles uitgeprint en ga daarmee aan de slag.
Wordt vervolgd.

Willem.

Berichten: 241

Geregistreerd: 12 feb 2011 15:29

Woonplaats: Labranza - Temuco - Chili

Bericht 28 apr 2021 19:54

versie 20H2

Beste Evert Jan.

Heb Hauptwerk en Reaper aan de praat gekregen en werkt naar behoren, soms schiet de CPU meter nog wel in het tweede streepje geel (CPU meter staat bij niet spelen ook nooit stil).

De bios is aangepast met de door u gegeven bovenstaande informatie.

Met de bijlagen die u heeft gemaild als ook met het boek alles doorgelopen en aangepast.

Willem.

Berichten: 5125

Geregistreerd: 12 feb 2011 01:09

Bericht 28 apr 2021 21:26

Re: versie 20H2

Willem,

CPU meter in het tweede streepje geel kan gerust.
Als deze in het rood komt, krijg je ploppen in het audio.
Je moet dan de polyfonie iets terugzetten voor dat orgel.

Betreffende de onrustige CPU meter tijdens niet spelen: hangt de PC ook aan internet als HW gestart is?
En draait HW bij jou nu onder Windows 7 (zoals op de oude harddisk) of heb je dat geupdate naar 20H2? Dat is mij niet helemaal duidelijk geworden.

20H2 heeft meer services en achtergrond processen dan vorige Windows versies (en zeker vergeleken met Windows 7) en in de nieuwe versie zal dat weer meer worden.
In het 'Supplement Hauptwerkboek 4.2.1.pdf' heb ik er al meer genoemd dan in het (oorspronkelijke) boek.
Ik ga het eens uitzoeken op mijn testPC en kijken of ik het lijstje aan kan vullen.

Berichten: 241

Geregistreerd: 12 feb 2011 15:29

Woonplaats: Labranza - Temuco - Chili

Bericht 28 apr 2021 22:00

Re: versie 20H2

Evert Jan.

Op de nieuwe harde schijf voor Hauptwerk is een Windows 10 versie 20H2 64 bit geïnstalleerd.
Ook de dingen veranderd die u aangeeft in het 'Supplement Hauptwerkboek 4.2.1
Overigens maakt de Hauptwerkt configuratie geen contact met het internet.

Willem.

Keer terug naar Computers voor Hauptwerk

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 20 gasten




Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software for PTF. phpBB.nl Vertaling

 

Copyright (c) 2008 PCorgan.com. All rights reserved. Mail: info@PCorgan.com