Home News Forum Kijk/Luister Sample Sets Vergelijk Benodigdheden Foto's Links Downloads Over ons

 

Nieuwe i7, 1 core doet het niet?

Toon actieve onderwerpen


Berichten: 73

Geregistreerd: 04 apr 2011 11:17

Bericht 17 apr 2012 22:36

Nieuwe i7, 1 core doet het niet?

Ik heb vorige week een nieuwe pc aangeschaft met een i7 2600k processor en 32 GB geheugen. Wat me opvalt is dat in taakbeheer de 1e core constant 'druk' is, in Hauptwerk zie ik de CPU meter ook constant verlopen naar ongeveer 5 groene streepjes, dus ook als ik niks doe. Zie onderstaand screenshot van taakbeheer
Zwolle idle.png


Zwolle idle. - processes.png

Daarbij komt dat de 2e core die Windows ziet nooit iets doet, zelfs niet als ik Zwolle compleet opentrek en erop speel.

Onderstaand een screenshot tijdens het spelen met het volledige hoofdwerk opengetrokken:
Zwolle full HW.png


De BIOS (Gigabyte moederbord) geeft aan dat er 4 cores draaien op 3,4 Ghz, wat logisch is omdat een i7 eigenlijk uit 4 cores bestaat.

Wat kan dit zijn?
Je hebt geen permissies om de bijlage(n)) in dit bericht te zien.

Berichten: 5125

Geregistreerd: 12 feb 2011 01:09

Bericht 18 apr 2012 11:28

Re: Nieuwe i7, 1 core doet het niet?

Maarten

De i7 bestaat uit 4 cores en 4 virtuele cores (hyper-threading genoemd). Dit laatste kun je meestal in de bios aan/uit zetten maar aangezien de 3 andere het wel doen, staat het m.i. (voor alle 4) aan.
Van HW is bekend dat niet alle cores even zwaar belast worden; 1 wordt vnl gebruikt voor midi en disk i/o tijdens spelen.

Om e.e.a. te kunnen testen kun je beter een stresstest laten lopen op die PC.
Prime95 is zo'n prg, te downloaden via http://files.extremeoverclocking.com/file.php?f=103
Na downloaden de zipfile uitpakken (installeren niet nodig) en run Prime95.exe. Laat de default waarden staan en kijk in de TaskManager (deze moet je voor het staten van Prime wel opgestart hebben want Prime gebruikt 100% van de CPU resources) naar het resultaat.
Als de virtuele core het nu nog niet doet, terug naar de leverancier; je hebt immers garantie.

Zo ziet het er uit als je het net hebt opgestart:
Je hebt geen permissies om de bijlage(n)) in dit bericht te zien.
Avatar gebruiker

Berichten: 227

Geregistreerd: 21 maart 2011 20:35

Woonplaats: Veenendaal

Bericht 18 apr 2012 20:08

Re: Nieuwe i7, 1 core doet het niet?

Hoi Maarten,

Met set affinity op je proces kun je Hauptwerk alleen op je tweede core laten draaien dan weet je of die tweede core het doet. Verder denk ik dat bepaalde zaken binnen Hauptwerk single threaded zijn, en dus maar 1 core gebruiken. Midi is ook vaak single threaded. Voor polyphonie heb je de overige cores wel nodig.
Avatar gebruiker

Berichten: 1322

Geregistreerd: 21 nov 2011 12:00

Woonplaats: Ermelo

Bericht 18 apr 2012 20:58

Re: Nieuwe i7, 1 core doet het niet?

Net getest met dat programmaatje; alles ok, en idd mijn i7 geeft ook geen respons op core 2. Dus het zal er wel bij horen....

HG

Geert
Avatar gebruiker

Berichten: 1252

Geregistreerd: 07 maart 2011 18:35

Woonplaats: Kruiningen

Bericht 18 apr 2012 22:59

Re: Nieuwe i7, 1 core doet het niet?

zeg mannen, mijn Engels is beroerd... :oops: :oops: :oops:
Hoelang moet je dat programma draaien? Stopt het vanzelf?
Het blijft maar herrie maken... :roll:
Groet,
Kees

Muziek is ook een vorm van ademhalen...!

Berichten: 73

Geregistreerd: 04 apr 2011 11:17

Bericht 18 apr 2012 22:59

Re: Nieuwe i7, 1 core doet het niet?

Ik heb net de test uitgevoerd met "set affinity" via taakbeheer -> rechtermuis op het hauptwerk proces en dan alleen processor 1 aanvinken (hij telt vanaf 0). Dan gaat de core die normaal niets doet opeens z'n best doen, dus hij werkt wel. Normaal wordt hij dus overgeslagen door Hautpwerk lijkt het. Of wellicht mag een proces van Windows niet alle cores gebruiken?

Berichten: 5125

Geregistreerd: 12 feb 2011 01:09

Bericht 18 apr 2012 23:10

Re: Nieuwe i7, 1 core doet het niet?

Kees Hoekman schreef:Hoelang moet je dat programma draaien? Stopt het vanzelf?
Je kunt in de Taskmanager naar tabblad processen en dat Prime programma op zoeken, 1x aanklikken (wordt blauw) en dan rechts onder op "stop process" klikken (ik hen een Engelse windows maar ik hoop dat ik de NL kreten goed heb)
En deden ze alle 8 het?
Avatar gebruiker

Berichten: 1252

Geregistreerd: 07 maart 2011 18:35

Woonplaats: Kruiningen

Bericht 19 apr 2012 09:29

Re: Nieuwe i7, 1 core doet het niet?

Was gelukt! Bedankt hoor.

Ik verkeerde in de veronderstelling dat het vanzelf eindigde... Heeft de gehele middag en avond staan blazen :roll:
Groet,
Kees

Muziek is ook een vorm van ademhalen...!

Berichten: 5125

Geregistreerd: 12 feb 2011 01:09

Bericht 19 apr 2012 10:47

Re: Nieuwe i7, 1 core doet het niet?

Nee, het is een duurtest (100% belasting) om te kijken of je PC stabiel is. Wordt vnl gebruikt door personen die veel aan de PC knutselen en deze ook opvoeren
Avatar gebruiker

Berichten: 1252

Geregistreerd: 07 maart 2011 18:35

Woonplaats: Kruiningen

Bericht 19 apr 2012 10:53

Re: Nieuwe i7, 1 core doet het niet?

Ah, nou knutselen aan een pc kan ik niet, technisch ben ik niets...
Maar hij is wel opgevoerd. Het kwam allemaal goed uit, dus geen problemen. Ik heb twee quadcore pc's, doch beiden laten gewoon vier, i.p.v. 8 cores zien. Ik heb een i5 van Intel voor mijn hw(zelfbouw via Lowbudget PC) en een HP Pav. met AMD processor.
Groet,
Kees

Muziek is ook een vorm van ademhalen...!

Berichten: 296

Geregistreerd: 08 maart 2011 22:05

Woonplaats: Elspeet

Bericht 19 apr 2012 12:12

Re: Nieuwe i7, 1 core doet het niet?

Maarten schreef:Ik heb net de test uitgevoerd met "set affinity" via taakbeheer -> rechtermuis op het hauptwerk proces en dan alleen processor 1 aanvinken (hij telt vanaf 0). Dan gaat de core die normaal niets doet opeens z'n best doen, dus hij werkt wel. Normaal wordt hij dus overgeslagen door Hautpwerk lijkt het. Of wellicht mag een proces van Windows niet alle cores gebruiken?


Hoi,

Eventjes een stukje terug, ik kan me niet voorstellen dat je handmatig (1 van de) de 4 virtuele cores moet aansturen, maar misschien moet je dit aan Brett/Martin Dyde voorleggen, en kan dit meegenomen voor updates in de Hautpwerk software ?

Zo blijf ik het vreemd vinden dat mijn ASIO prestaties 2x zo hoog zijn als ik het signaal ongewijzigd uit HW, door Reaper of Cantibile laat lopen in plaats van direkt naar de geluidskaart. Voor m'n gevoel geven deze 2 progrmmatjes meer "voorrang"aan ASIO..., wie zal het zeggen :?

Keer terug naar Computers voor Hauptwerk

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 10 gasten




Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software for PTF. phpBB.nl Vertaling

 

Copyright (c) 2008 PCorgan.com. All rights reserved. Mail: info@PCorgan.com