Home News Forum Kijk/Luister Sample Sets Vergelijk Benodigdheden Foto's Links Downloads Over ons

 

SSD snelheid; een benchmark test

Toon actieve onderwerpen


Berichten: 559

Geregistreerd: 05 feb 2011 19:43

Bericht 15 aug 2012 15:04

SSD snelheid; een benchmark test

Let op ... de IOPS ! (?)

Twee maanden geleden kocht ik een SSD; een OCZ Agility3 met een leessnelheid van 550 MB/s en een SATA3 aansluiting. Dus dat zat helemaal goed (dacht ik).
Nu m'n nieuwe systeem klaar is leest deze SSD op een SATA-2 aansluiting met 160 MB/s en op een SATA3 aansluiting met 180 MB/s. Dat is dus teleurstellend langzaam.
Een SATA3 aansluiting is helemaal geen garantie voor een hoge snelheid.

Ik heb van een collega een OCZ Vertex3 geleend; die heeft oppervlakkig gezien, dezelfde specificaties, maar leest mijn orgel niet in met 180 MB/s maar met 270 MB/s, zonder dat ik verder ook maar iets heb veranderd.

Inmiddels weet ik hoe dat komt (denk ik).
De Agility3 heeft een spec van 35000 IOPS.
Bij de Vertex3 of 4 zijn dat getallen tussen 40000 en 90000.

Wikipedia:
IOPS = Input/Output Operations Per Second
IOPS x Transfer Size In Bytes = Bytes per Second (meestal omgerekend naar MB/s).

Ik zie bij Alternate bij verschillende SSD's ongeveer dezelfde leessnelheden, maar tegelijk héél erg verschillende specificaties van de IOPS.
Het lijkt me zaak daarop te letten bij de aanachaf van een SSD.
(De OCZ Vertex4 heeft de hoogste IOPS waarde, zag ik, namelijk 90000)

Zijn er forumleden die van hun SSD de IOPS weten, en ook hoe snel hij in het echt is?
Bij Altenate staat het gewoon in de specificaties van zo'n disk.
Ik ben wel een beetje nieuwsgierig om te weten of dit verhaal een beetje klopt :oops:
Laatst bijgewerkt door Anton Heger op 18 aug 2012 15:58, in totaal 1 keer bewerkt.

Berichten: 70

Geregistreerd: 13 feb 2011 20:22

Bericht 16 aug 2012 14:05

Re: SSD aanschaffen? LET OP...

Hallo Anton,

Het verschil is wel erg groot.
Hier heb ik een video over de verschillen tussen vertex 3 en agilty 3.

http://www.youtube.com/watch?v=iym_jZG4Tww
Het grootste verschil is dat de vertex 3 synchroon is en de agility a-syncroon.

Ik hoop dat je hier iets aan hebt

Groeten
Jeroen

Berichten: 559

Geregistreerd: 05 feb 2011 19:43

Bericht 16 aug 2012 19:56

Re: SSD aanschaffen? LET OP...

Ik heb de proef herhaald.
Drie verschillende schijven geplaatst, de cache bestanden steeds erop gezet en de laadtijd/laadsnelheid gemeten.
Het gaat om Zwolle en Utrecht.
Het cache bestand is ongeveer 28 GB en 30,3 GB groot en dat past dus net in mijn 32 GB DDR3 1600
De orgels zijn gecompressed opgeslagen.
Overigens is er dus niets veranderd!

OCZ Agility 3: 180 MB/s
OCZ Vertex 3: 270 MB/s
OCZ Vertex 4: 320 MB/s
De totale opstarttijd van de PC met Utrecht in 24 bit is nu precies 2:00 minuten.

En de prijzen van deze SSD's ontlopen elkaar nauwelijks!

Berichten: 73

Geregistreerd: 04 apr 2011 11:17

Bericht 17 aug 2012 14:13

Re: SSD aanschaffen? LET OP...

Ik heb de Samsung 830, die heeft volgens Alternate een snelheid van 520 MB/s bij lezen en 80.000 IOPS. Exacte laadtijd weet ik niet, maar Zwolle (in 24-bit front en 20-bit rear is bij mij ook zo'n 28-30 GB) wordt inclusief opstart van pc in ongeveer 2 minuten ingeladen. Hoe kan ik de werkelijke snelheid meten, doe je dat gewoon in taakbeheer van Windows tijdens het laden?

Berichten: 559

Geregistreerd: 05 feb 2011 19:43

Bericht 17 aug 2012 16:39

Re: SSD aanschaffen? LET OP...

@maarten

Je hebt twee getallen nodig: 1) hoeveel GigaBytes moet HW laden en 2) hoe lang doet het daarover.

1) in Taakbeheer staat een getal in Bytes, en als je op de harde schijf kijkt in de map waar de cache bestanden staan kun je ook zien hoe groot dat bestand is. Bij mij was dat bijna hetzelfde getal: 30,2 en 30,9 GB.
2) Zodra het witte schermpje van 'laden' op mijn scherm komt druk ik op de stopwatch en zodra HW klaar s opnieuw; 1:35 min. = 95 sec.

30,2 GB / 95 s = 0,317 GB/s = 317 MB/s
30,9 GB / 95 s = 0,325 GB/s = 325 MB/s
Ik heb dit afgerond op 320 MB/s.
(Theoretisch maximum op een SATA-3 aansluiting is 600 MB/s...)

Heb jij ook 32 GB RAM? Dan zal voor jouw SSD de laadsnelheid wel ongeveer hetzelfde zijn.

Berichten: 129

Geregistreerd: 19 maart 2011 23:51

Bericht 17 aug 2012 18:52

Re: SSD aanschaffen? LET OP...

Voor de mensen die engels kunnen kan ik de discussie met de makers van Hauptwerk nog wel opzoeken over hoe geoptimaliseerd HW (eigenlijk niet) is voor SSD's. Graag even aangeven als dit gewenst is.

Wat in al deze verhalen lijkt te worden vergeten: Hoe zijn die getallen op de site / specs van de SSD maker ontstaan?

Als je via andere objectieve sites de benchmarks gaat bekijken zal je zien dat het ideale omstandigheden zijn waarmee die worden behaalt.

Wat zijn in het algemeen dan de ideale omstandigheden?
1. Hoge concurrency (veel leesacties tegelijk)
2. Grote blok grootte (aantal bytes wat per lees actie wordt gelezen).
3. Hoge comprimeerbaarheid van de data.

HW voldoet aan de eerste hoe dan ook niet (dat is wat ze zelf aangeven). Het aantal threads waarmee wordt gelezen is beperkt (ik geloof gelijk aan het aantal processors met een maximum van 4). De andere twee weet ik niet (zeker). Volgens de makers is HW momenteel voor traditionele hardeschijven en een quad core processor geoptimaliseerd.

Zoals het er nu naar uit ziet kan je in benchmarks de meest representatieve scores aflezen als je kijkt naar een blok grootte van 4k en Queue Depth (QD) van 4 a 8.

In ons geval zijn de IOPS minder van belang. Wij halen met de huidige processoren bij lange na niet het maximale aan IOPS, de processor heeft simpelweg niet genoeg tijd om de gelezen data (wav-jes) te interpreteren.

Misschien komt dit over als: En dit is dan dus de waarheid. Dat bedoel ik er zeker niet mee. DIt is alleen naar mijn beste weten hoe dit verhaal in elkaar steekt. Het kan zijn dat sommige aspecten wat te technisch zijn. Als er vragen of opmerkingen zijn lees ik het wel weer :)

Berichten: 73

Geregistreerd: 04 apr 2011 11:17

Bericht 18 aug 2012 01:27

Re: SSD aanschaffen? LET OP...

Ik heb inderdaad 32 GB Ram. Zwolle is bij mij 24,4 GB op de schijf, wat trouwens 26.220.967.602 bytes is door het verschil tussen delen door 1000 of1024. Hij laadt hem in 1:17, dus: 24,4 / 76 = 321 MB/s. Niet slecht als ik jouw benchmarks zie.

Berichten: 559

Geregistreerd: 05 feb 2011 19:43

Bericht 18 aug 2012 15:56

Re: SSD aanschaffen? Benchmark test.

In ons geval zijn de IOPS minder van belang

Is dat zo?
Het is wel opmerkelijk dat nu gemeld is dat 2 disks met een hoge IOPS (80.000 en 90.000) allebei op 320 MB/s lezen en en disk met een lage IOPS (35.000) op 180 MB/s.

Zijn er meer SSD-eigenaren die aan deze benchmark test mee willen doen?

Berichten: 129

Geregistreerd: 19 maart 2011 23:51

Bericht 18 aug 2012 16:25

Re: SSD snelheid; een benchmark test

Dan zou je per ssd type de benchmark resultaten moeten gaan uitpluizen. Mijn aanname is nu dat de types die meer snelheid hebben op kleine blok grote beter preseteren. Dus niet dat het door de IOPS komt. Als je het echt graag wil weten kan ik het het wel op gaan zoeken, maar heel veel zin heb ik daar met deze hitte niet in :)

Berichten: 129

Geregistreerd: 19 maart 2011 23:51

Bericht 18 aug 2012 16:29

Re: SSD snelheid; een benchmark test

Trouwens: De meting die jullie doen is nogal onbetrouwbaar. Het is helemaal niet gezegd dat de complete laadtijd voor je set ook echt leestijd is. In windows zit een tool ingebakken die de snelheid voor je uitleest. OOk niet betrouwbaar, maar ik denk wel realistischer.

In windows 7:
Start Taakbeheer
Ga naar prestaties
Ga naar Broncontrole
Ga naar Schijf

Als je hem even laat lopen gaat het getal van bytes/s naar mb/s

En zit er ook niet iets dergelijk in de logging van HW zelf?

Berichten: 559

Geregistreerd: 05 feb 2011 19:43

Bericht 18 aug 2012 17:22

Re: SSD snelheid; een benchmark test

Trouwens: De meting die jullie doen is nogal onbetrouwbaar. Het is helemaal niet gezegd dat de complete laadtijd voor je set ook echt leestijd is. In windows zit een tool ingebakken die de snelheid voor je uitleest. OOk niet betrouwbaar, maar ik denk wel realistischer.

Leuk, bedankt voor de tip. Een extra controle kan nooit kwaad.
Ik heb Zwolle en Utrecht geladen met deze tool aan: het maximum wat hij aangeeft is 330 MB/s maar het zakt regelmatig wat weg. Mijn gemiddelde van 320 MB/s zoals ik die eerder opgaf wordt dus door deze meting bevestigd :D

Dan zou je per ssd type de benchmark resultaten moeten gaan uitpluizen. Mijn aanname is nu dat de types die meer snelheid hebben op kleine blok grote beter preseteren. Dus niet dat het door de IOPS komt.

Je gaat op mijn eerdere opmerking niet in. Voorlopig zie ik een duidelijke relatie tussen IOPS en echte leessnelheid.
Jouw aanname is dus twijfelachtig :oops:

Overigens heeft deze test geen wetenschappelijke pretenties.
Het is gewoon een praktijktest zodat anderen met meer kennis een SSD aan kunnen schaffen.
En het blijf boeiend om verschillende types met de echte leessnelheid op een SATA-3 poort met elkaar te vergelijken.
Ik heb spijt van de aankoop van een OCZ Agility-3; dat zal duidelijk zijn.

Berichten: 129

Geregistreerd: 19 maart 2011 23:51

Bericht 18 aug 2012 18:27

Re: SSD snelheid; een benchmark test

Die aanname baseer ik op het volgende:

De getallen van IOPS heel groot zijn. Normaal gesproken worden die bij lange na niet gehaald met gewoon gebruik. In benchmarks die normaal tot zwaar gebruik simuleren heb ik het nog nooit gezien in ieder geval.
HW is geen gewoon gebruik, maar zoals de makers zeggen is het niet geoptimaliseerd hiervoor en doet het niet veel paralle acties (4 volgens de thread). Dat leid mij tot de aanname dat HW nooit heel veel IOPS zal maken.

Ook dit is dus totaal niet wetenschappelijk :) Gewoon wat verbanden trekken (die er misschien helemaal niet zijn)

Trouwens hier de beloofde thread (s):

http://forum.hauptwerk.com/viewtopic.php?f=16&t=9217

Ik heb zelf ook een SSD en intussen al meerdere gehad. De snelheid heb ik eerder al ergens van het oudere model gepost, van de nieuwe zal ik wel een keer opzoeken.

Berichten: 129

Geregistreerd: 19 maart 2011 23:51

Bericht 18 aug 2012 18:32

Re: SSD snelheid; een benchmark test

Hier trouwens wat grafieken van ssd's uit de genoemde series:

http://nl.hardware.info/productinfo/ben ... %5D=122606

Het grappige is wel dat ik eigenlijk in geen test de score volgorde kon vinden die jij hebt.

Berichten: 559

Geregistreerd: 05 feb 2011 19:43

Bericht 18 aug 2012 20:18

Re: SSD snelheid; een benchmark test

@Rik,
Op het Engelse forum wordt m.i. de term IOPS anders gebruikt dan dat wikipedia het definieert.
Zo krijgen we spraakverwarring.
Mijn doel met deze topic is niet een theoretische discussie over hoe je IOPS meet; maar hoe je komt tot een slimme keuze van een SSD, uitgaan de van de specificaties van de SSD, juist met betrekking tot de getallen die dan beschikbaar zijn.

Graag dus ervaringsgegevens van gebruikers, met het merk en typenummer van de SSD er bij. Dat is alleen maar plezierig voor degenen die nog een keuze moeten maken.

Anton

Berichten: 296

Geregistreerd: 08 maart 2011 22:05

Woonplaats: Elspeet

Bericht 15 nov 2012 14:59

Re: SSD snelheid; een benchmark test

Tip:

Ik heb zojuist 2 SSD's besteld, een aanbieding van de week bij een bekend bedrijf in het westen de lands..

http://www.informatique.nl/330082/intel-330-series-180gb-2-5inch-sata3-boxed.html

SSD Intel 330 Series 180GB 2.5" SATA3 voor 99,-Totaal 320 Gb, op deze manier maar iets duurder als eentje van 256 Gb, plus de mogelijkheden van Raid. Binnenkort maar eens starten met Windows8 installeren :o

Wibo

Berichten: 559

Geregistreerd: 05 feb 2011 19:43

Bericht 15 nov 2012 19:05

Re: SSD snelheid; een benchmark test

SSD Intel 330 Series 180GB 2.5" SATA3

IOPS
Lezen: 42000
Schrijven: 52000
En dan nu de snelheid in MB/s met Hauptwerk...???

Berichten: 296

Geregistreerd: 08 maart 2011 22:05

Woonplaats: Elspeet

Bericht 26 nov 2012 13:30

Re: SSD snelheid; een benchmark test

Hallo Anton,

Beide SSD's zijn nu RAID ingebouwd en WIN8 geinstalleerd. Even wennen aan wat zaken, maar waar het hier om gaat zijn de laaddtijden. In mijn geval vergeleken t.o.v een HD van 1Tb met max 3GB/s aansluiting, in een i5-2300 PC met 32 Gb werkgeheugen op 1600 Mhz.

Op basis van de Sampleset Utrecht (front/rear 24/16 bits all loops) heb ik het volgende gemeten in mijn PC. Oorspronkelijk duurde het 4:30, nu is binnen de 2 minuten (1:55 o.i.d.) de volledige set geladen, ongeveer 26 Gb totaal. In de Windows task-scherm lees ik dan een aantal procentuele waarden uit van processor en schijfactiviteit, ik zal hiervan een schermafdruk plaatsen vanavond. Tijdens het laden schommelt de dataoverdracht rond een 225 Mb/s. (dit moet kloppen aangezien (120 sec x 225 Mb/s) /1024 = 26 GB))

Ik wist niet wat ik ervan verwachten moest, in elke configuratie is een knelpuntje als zwakste schakel aanwezig. Theoretisch zouden dit nu niet meer deze SSD's zijn met 2x500Mb/sec...

Conclusie, De vraag is nu of in dit opzicht de RAID-configuaratie nut heeft. Gobaal is de laadtijd dus ruim gehalveerd, de vraag is hoe dat met 1 enkele SSD van 500Mb/seconde gegaan zou zijn...

Berichten: 296

Geregistreerd: 08 maart 2011 22:05

Woonplaats: Elspeet

Bericht 26 nov 2012 22:03

Re: SSD snelheid; een benchmark test

WiBo schreef: Theoretisch zouden dit nu niet meer deze SSD's zijn met 2x500Mb/sec...


Het "knelpunt" lijkt nog steeds SSD's... Staan er 2 in RAID nota bene.... :roll:

Maar, ik mag heel niet klagen met 26 Gb in 2 minuten, maar dit had ik niet verwacht.
Wie kan deze cijfers anders beoordelen ?

WiBo
Avatar gebruiker

Berichten: 1758

Geregistreerd: 22 feb 2011 21:29

Woonplaats: Den Haag

Bericht 26 nov 2012 23:04

Re: SSD snelheid; een benchmark test

Ik heb Utrecht ook geladen full surround 24bit uncompressed voor front en rear. Totaal geheugen gebruik 58,7 gb.
Dit alles laad bij mijn crucial M4 512 gb in precies 1min 45 sec.
Volgens mij is dat best wel snel. Ik weet niet hoe alles in Raid is ingesteld dat heeft mijn computerboer gedaan.

groet Jan

Berichten: 296

Geregistreerd: 08 maart 2011 22:05

Woonplaats: Elspeet

Bericht 26 nov 2012 23:19

Re: SSD snelheid; een benchmark test

Hoi,

Eigenlijk te snel.... ??

Even snel gerekend : 57,8 Gb *1024 = 59187
59187 / 105 =563 Mb/s ..... i.p.v. 415
Avatar gebruiker

Berichten: 1758

Geregistreerd: 22 feb 2011 21:29

Woonplaats: Den Haag

Bericht 26 nov 2012 23:34

Re: SSD snelheid; een benchmark test

Het vreemde is dat als ik bron controle gelijktijdig inschakel dan zie ik een lees snelheid die varieert tussen de 330 en 350 mb/sec.. Toch heb ik tot 3x toe Utrecht geladen en steeds dezelfde snelheid gemeten. Kan er een verschil zitten tussen compressed en uncompressed al lijkt mij dat zelf zeer onwaarschijnlijk.
Iemand een verklaring? Nog wel even een aanvulling bij de totale hoeveelheid gebruikte Ram zit ook het besturingssysteem dat natuurlijk al in het geheugen is geladen.

Groet Jan

Berichten: 5125

Geregistreerd: 12 feb 2011 01:09

Bericht 27 nov 2012 01:08

Re: SSD snelheid; een benchmark test

Als je hier kijkt http://tweakers.net/reviews/2582/4/intels-330-series-ssds-betaalbare-snelheid-synthetische-benchmarks-iometer.html, dan moet het sneller kunnen.
Het genoemde programma IOmeter is hier te downloaden: http://www.iometer.org/

Ik denk 2 mogelijke oorzaken (maar het zouden misschien ook anderen kunnen zijn):
1)
De Intel SSD heeft een Sandforce controller. Deze zorgt voor realtime compressie. In geval van de HW file gaat dat bij WiBo niet meer op. En waarschijnlijk is de 500 MB/sec leesspecificatie gebaseerd op mixed data, die ook gecomprimeerd kan worden.

2)
Misschien dat WiBo Intels RST niet gebruikt. Deze zorgt voor native queing en dat er met meerdere treats gelijktijdig de SSD benaderd wordt
Er zijn 2 RST drivers: een waarmee je RAID kun opbouwen en een die op een enkele drive werkt.
Hier staan ze beiden: http://news.softpedia.com/news/Intel-RST-Driver-with-Windows-8-Support-283299.shtml
en hier een iets nieuwere versie: http://downloadcenter.intel.com/SearchResult.aspx?lang=eng&keyword=RST

Keer terug naar Computers voor Hauptwerk

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 11 gasten




Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software for PTF. phpBB.nl Vertaling

 

Copyright (c) 2008 PCorgan.com. All rights reserved. Mail: info@PCorgan.com