Home News Forum Kijk/Luister Sample Sets Vergelijk Benodigdheden Foto's Links Downloads Over ons

 

PC advies gevraagd

Toon actieve onderwerpen


Berichten: 5131

Geregistreerd: 12 feb 2011 01:09

Bericht 09 jan 2013 22:53

Re: PC advies gevraagd

Nog een aanvulling/bevestiging van mijn verhaal hierboven op de Harddisk met ingebouwd SSD van 8 GB
Zie een maandag jl. gestarte discussie: http://forum.hauptwerk.com/viewtopic.php?f=16&t=11379

Deze heeft inderdaad dus geen toegevoegde waarde voor HW.

Berichten: 251

Geregistreerd: 14 feb 2011 18:02

Bericht 25 feb 2013 20:43

Re: PC advies gevraagd

Goedenavond,

Na alle lovende woorden over "Tholen" op het forum denk ik toch echt dat dit mijn sampleset gaat worden. En aangezien ik deze set dan ook volledig wil kunnen spelen ga ik toch echt een nieuwe PC moeten aanschaffen.
Ik heb alle adviezen in deze threat nog eens zorgvuldig doorgelezen, maar zie toch door de bomen het bos niet meer.
Wat wil ik graag:

- Een intel I7 processor, ook met het oog op de toekomst
- Minimaal 24 GB intern geheugen met een optie om ooit nog uit te breiden.
- Een harde schijf voor Hauptwerk en natuurlijk 1 a 2 samplesets
- Een DVD brander
- Een eenvoudige grafische kaart, mijn console heeft trekregisters dus ik ga geen gebruik maken van touchscreens
- Gewoon mijn huidige Focusrite Saffire 6 USB geluidskaart gebruiken.
- Een voeding
- Een goedkope kast om het eea in te bouwen, of indien mogelijke gewoon los in mijn console bouwen.

Graag wil ik deze PC zelf (met behulp van mijn broertje, echte IT man zonder verstand van Hauptwerk) in elkaar zetten.

Wie kan mij adviseren welke onderdelen een goede optie zijn op bijv. www.alternate.nl

Zelf heb ik helaas geen verstand van soorten geheugen, kloksnelheden etc etc.

Zie ik nog onderdelen over het hoofd?

Alvast bedankt

gr

Gertjan

Berichten: 251

Geregistreerd: 14 feb 2011 18:02

Bericht 27 feb 2013 15:10

Re: PC advies gevraagd

Goedemiddag allen,

Op het internet vond ik een tweetal PC systemen die redelijk voldoen aan mijn wensenlijstje van hierboven.

systeem 1:

Configuratie
Processor: Intel Core i7-920 2,7 Ghz (Quad Core)
Geheugen: 24GB DDR3
Moederbord: Asus P6T SE
Harddisk: Samsung 500GB 7200 RPM (HD50IJ)
Voeding: Be Quiet E4-400W (8- plus bronze)
Videokaart: Asus EN6200LE TC256/TD/64M
DVD+-RW: Nec 3520

Systeem 2:

- Asus P7P55LX Moederboard
- Intel I7 860 CPU met custom cooler (Artic)
- 8GB DDR3 memory
- Asus Geforce GTX 275 videokaart (633Mhz, 4GB memory)

Kan iemand iets zeggen over de beide systemen voor inbouw in mijn console.

Alvast bedankt

gr

Gertjan

Berichten: 5131

Geregistreerd: 12 feb 2011 01:09

Bericht 27 feb 2013 17:14

Re: PC advies gevraagd

Gertjan

Ik heb even op internet gekeken.

Het 2e systeem voldoet niet aan je eerder gestelde eisen, nl 24 GB. Het P7P55LX moederbord kan max. 16 Gb aan.

Het 1e systeem ziet er wat dat betreft beter uit.
Moederbord ( http://www.asus.com/Motherboard/P6T_SE/%20en%20http://support.asus.com/Download.aspx?SLanguage=en&m=P6T%20SE&p=1&os=10 )
Het geplaatste geheugen is het max. wat er in kan. Uitbreiden is niet mogelijk. Maar Tholen 24 bit past in 24 Gb werkgeheugen volgens Vox.

Het moederbord is 4 jaar geleden uitgekomen. Dus geen USB3.0 en SATA6G. Maar voor HW is dat geen probleem.
Wel even de BIOS updaten naar de laatste versie als die er niet in zit voor "Improve system stability"

De betreffende processor is ook uit die tijd.
Intel Core i7 920 @ 2.67GHz , Benchmarkindex op http://www.cpubenchmark.net/high_end_cpus.html : 5,003 (deze proc. zit erin)
Ter vergelijk:
Intel Core i5-2500 @ 3.30GHz , Benchmarkindex 6,250 (op forum gelezen dat deze veel gebruikt wordt in HW systemen; 2 jr oud)
Intel Core i5-3570 @ 3.40GHz , Benchmarkindex 6,962 (nieuwere versie van de i5-2500 )
Intel Core i7-2600K @ 3.40GHz , Benchmarkindex 8,536

I7 zegt op zich niets. De processor is dan wel een i7 maar een van de eerste generaties; qua capaciteit zit deze in de onderste regionen.
Ik weet niet of de processor een bottleneck zou gaan vormen; ik weet niet wat Tholen aan performance/polyfonie eist.
Misschien kunnen andere forumleden met deze processor (of een 930/940) hun ervaringen melden met andere samplesets.

Video: (http://www.asus.com/Graphics_Cards/EN6200LE_TC256TD64M/) heeft 64MB memory onboard. Kan bij 1280*1024 en 1 monitor en true color

De harddisk vind ik persoonlijk te klein. Er zijn veel goede gratis (demo) samplesets. Als je die erbij installeert, dan zit de 500 GB nog niet vol (ik schat met Tholen en Windows zo'n 350 GB), maar om tzt alles over te zetten naar een nieuwe .....
Deze HD voldoet dus wel, maar als je begint, zou ik er direct een grotere (1Tb) in zetten.

Operatingssysteem (niet genoemd) is denk Vista 64 bit professional.

Conclusie: processor had sneller moeten zijn, nu even afwachten wat anderen ervaren met deze of de 930/940 processor; dan weten we een richting.

Berichten: 251

Geregistreerd: 14 feb 2011 18:02

Bericht 27 feb 2013 17:54

Re: PC advies gevraagd

Evert Jan,

Super bedankt voor je adviezen. Als ik iets nieuws ga kopen wil ik het toch in een keer goed doen. De andere optie is een PC gaan bouwen samen met mijn broer. Hij is een IT man met redelijk veel sjoege van computers alleen niet van Hauptwerk. Welke losse componenten zou jij aanbevelen te kopen als ik rekening wil houden met mijn eerder gestelde eisen.

Alvast heel erg bedankt

Gertjan

Berichten: 5131

Geregistreerd: 12 feb 2011 01:09

Bericht 27 feb 2013 19:42

Re: PC advies gevraagd

Gertjan

kijk even op viewtopic.php?f=12&t=827

Aan het einde van dat topic staan 2 systemen onder elkaar:
- een van Sander met i7/32GB/2TB voor 700 euro (70 + 280 + 145 + 80 + 100 + 20)
- een van Edwin met i5/32GB/2TB voor 567 euro (585 - 117 SSD + 80 2TB HD + 55 kast - 35 Videokaart).
Beiden excl. Windows (Windows 7 prof of Windows 8)

Ik heb de prijzen niet nagelopen, maar 't geeft wel een richting aan. Zelf even bij Alternate proberen samenstellen.

Sander heeft gekozen voor de snelle i7-3770K
De i5 heeft geen Hypertrading, de i7 wel (daardoor is polyfonie bij i7 hoger dan i5 bij zelfde kloksnelheid; volgens Anton scheelt dat 1000). Ik zou zelf voor een i7 gaan; je koopt zo'n nieuw systeem voor meerdere jaren.
Beiden zijn LGA1155 socket moederborden; gaan tot max. 32 GB.

Mocht je voor 64 GB RAM willen gaan, kijk dan even op viewtopic.php?f=5&t=894#p10064
Avatar gebruiker

Berichten: 1322

Geregistreerd: 21 nov 2011 12:00

Woonplaats: Ermelo

Bericht 28 feb 2013 00:36

Re: PC advies gevraagd

Gert-=Jan, Evert-Jan,

Exact deze kombinatie van I7 2666, Asus P6T SE in aug 2009 aangeschaft ( zelf samengesetelde PC met spul van Alternate).

Ik heb in de 6 slots nu nog 2Gig zitten, dus 12 Gig, en ga binnenkort naar 24 Gig.

Let op trouwens, dat je NIET WIN7 64 bit/s Home Edition gebruikt....die gaatmaar tot 16 Gig. Maar je zult wellicht Win 8 nemen, das ok.

Ik speel hoofdzakelijk Caen Wet en Ebersmunster sets.

Daarnaast gebrtuik ik standaard HW naar VST en Reaper, voor allerlei aanvullende zaken.
Tevens pas ik indien gewenst, nog convolution reverb toe.
Mijn geluidskaart is de Focusrite Saffire ( 10 kanaals) waarvan ik 6 kanalen gebruik.

Als Midi-interface gebruik ik de ROland UM-880.

Verder heb ik dan ook nog eens 2 stuks Launchpad eraan hangen, voor de registratie en andere schakelwensen.
Ik heb de monitor dan ook UIT staan tijden het spelen......
Deze PC ga ik nog lang proberen te gebruiken; zelfs met de grootste clusters en 3 gekoppelde manualen blijft het foutloos....
Ik heb er 4 stuks HD in zitten, waarop overal een OS staat. Lekker handig voor als je totale backups wilt maken en je kunt zodoende bij een OS-crash altijd nog voeral bijkomen.

Idd moet je wel 1 Tb voor je HD nemen; kost nu ook nog maar E 60,---

konklusie:

A. Dit systeem voldoet nog volledig, zelfs met alle toeters en bellen van mij.

B. Anno 2013 zou ik toch gaan voor een huidige generatie processor zoals aanbevolen door Evert-Jan, want de ervaring heeft geleerd, dat dit onderdeel toch het eerst veroudert, en waarom zou je beginnen met iets dat enekel jaren geleden de standaard was.......

HG

Geert

Berichten: 251

Geregistreerd: 14 feb 2011 18:02

Bericht 28 feb 2013 17:54

Re: PC advies gevraagd

Evert-Jan, Geert

Ontzettend bedankt voor jullie tips. Ik ga eens even neuzen bij Alternate en ermee aan de slag.

Ik hou jullie op de hoogte vwb de vorderingen.

gr

Gertjan
Avatar gebruiker

Berichten: 610

Geregistreerd: 02 mei 2012 15:16

Woonplaats: Dordrecht

Bericht 28 feb 2013 18:32

Re: PC advies gevraagd

HauptwerkPC.JPG
mijn broer heeft voor mij gekeken wat een goede HW PC zou zijn en kwam met het ondestaande:
Je hebt geen permissies om de bijlage(n)) in dit bericht te zien.
Geen dag zonder Bach!

Berichten: 5131

Geregistreerd: 12 feb 2011 01:09

Bericht 28 feb 2013 19:42

Re: PC advies gevraagd

Andre

moederbord + processor kunnen max. 64 GB aan, maar het moederbord kan slechts 4 reepjes RAM kwijt. Dit is dan 16 GB RAM per reepje. Deze zijn dunner bezaaid dan 8 GB modules. Er zijn ook moederborden die 8x8 kwijt kunnen. Dan heb je meer keuze in RAM.

Verder staat in je overzicht 16 GB ram (2 reepjes); dit is een desinvestering als je ooit naar 64 GB wil, want dan je moet ze eruit halen en kun je er niets mee. Als je tot max. 32 GB wilt, dan is het gekozen moederbord te lux (en dus te duur).

Verder mis ik een harddisk; op een SSD ga je geen HW installatiesets opslaan, alleen HW cache files en Windows. Anders loopt je snel vol.

En verder natuurlijk Windows 7 prof of Windows 8.

Ik noem deze punten zodat anderen wel complete systemen met elkaar kunnen vergelijken.
Laatst bijgewerkt door Evert-Jan op 28 feb 2013 19:50, in totaal 1 keer bewerkt.

Berichten: 5131

Geregistreerd: 12 feb 2011 01:09

Bericht 28 feb 2013 19:47

Re: PC advies gevraagd

Geert schreef:A. Dit systeem voldoet nog volledig, zelfs met alle toeters en bellen van mij.
Dit komt vnl. doordat je ook Reaper met daarin convolution reverb toepast. Dus als een sampleset een te zware belasting voor je PC zou zijn, dan ga je over naar Reaper (denk ik).
Als je tzt meer RAM in de PC stopt, zijn de gebruikte samplesets ook groter (of in een hoger resolutie geladen), dus wordt je PC dan ook meer belast. Maar ook Reaper + reverb kan het hier oplossen. Het is een keuze om dit ipv de opgenomen (eigen) galm van de sampleset te gebruiken.
Avatar gebruiker

Berichten: 1322

Geregistreerd: 21 nov 2011 12:00

Woonplaats: Ermelo

Bericht 28 feb 2013 21:18

Re: PC advies gevraagd

Helemaal mee eens, Evert-Jan!

Ik gebruik dit ook op mn laptop, en dan is convolution best een uitkomst. Daarnaast doe ik het ook bv bij Anloo, hoewel je niet moet overdrijven vind ik; het meer intieme karakter van Anloo dat moet je niet met een kathedraal-reverb gaan mixen......

Maar, idd, als ik de volle 24 Gig zou gaan benutten, komt denk ik die oude I7 wel zichzelf tegen.....
En dat gaat ZEKER gebeuren er nog eens een 3M CC beschikbaar komt met gesampelde tremulant......

Laurens en Doesburg zijn mij ietsje boven mn pet, maar voor een CC zou ik wel gaan, zelfs alst St Ouen wordt!

HG

Geert
Avatar gebruiker

Berichten: 610

Geregistreerd: 02 mei 2012 15:16

Woonplaats: Dordrecht

Bericht 28 feb 2013 23:12

Re: PC advies gevraagd

Evert-Jan schreef:Andre

moederbord + processor kunnen max. 64 GB aan, maar het moederbord kan slechts 4 reepjes RAM kwijt. Dit is dan 16 GB RAM per reepje. Deze zijn dunner bezaaid dan 8 GB modules. Er zijn ook moederborden die 8x8 kwijt kunnen. Dan heb je meer keuze in RAM.

Verder staat in je overzicht 16 GB ram (2 reepjes); dit is een desinvestering als je ooit naar 64 GB wil, want dan je moet ze eruit halen en kun je er niets mee. Als je tot max. 32 GB wilt, dan is het gekozen moederbord te lux (en dus te duur).

Verder mis ik een harddisk; op een SSD ga je geen HW installatiesets opslaan, alleen HW cache files en Windows. Anders loopt je snel vol.

En verder natuurlijk Windows 7 prof of Windows 8.

Ik noem deze punten zodat anderen wel complete systemen met elkaar kunnen vergelijken.



Thnx voor je opmerkingen! Wat zou een beter moederbord zijn?
De SSD kan wellicht wel wat kleiner(goedkoper), en dan een grote HD er in.
Wil op termijn wel naar 64 Gig kunnen, maar wil beginnen met 16 of 32 Gig. en Win8
Geen dag zonder Bach!

Berichten: 5131

Geregistreerd: 12 feb 2011 01:09

Bericht 01 maart 2013 00:12

Re: PC advies gevraagd

Moederborden die een 2011 socket en een X79 chipset hebben kunnen 64 GB aansturen. Maar, niet ELK BORD heeft die mogelijkheid !!
Hier is het rijtje: http://www.alternate.nl/html/product/li ... 14536&tk=7

Als je de goedkoopste neemt zoals de Intel® Desktop Board DX79TO, dan wordt een kaal bord geleverd (zonder bijv. SATA kabels e.d.) Koop je een duurder bord ASUS, dan zit dat er allemaal bij.
Dus zelf even kijken naar de 64 GB RAM mogelijkheid met 8 RAM sloten op het bord en naar de meegeleverde "accessoires" of dat je die los koopt bij een kaal bord.
En koop dan RAM met 8GB aan boord per reepje; kleinere is een desinvestering. Je hebt voor volledige bestücking 8 stuks nodig.

Zolang je een "kleine" hoeveelheid RAM hebt, zou ik geen SSD kopen, maar alleen een HD. Bij een kleine hoeveelheid RAM duurt het laden niet zo lang (wel langer natuurlijk dan bij laden met SSD), maar is acceptabel. SSD's worden op den duur goedkoper, dus dan kun je die alsnog kopen bij de extra RAM die je dan koopt (want dan is hij wel nodig).
Avatar gebruiker

Berichten: 610

Geregistreerd: 02 mei 2012 15:16

Woonplaats: Dordrecht

Bericht 01 maart 2013 00:17

Re: PC advies gevraagd

Kijk eens aan.....en zo worden we elke keer weer een stukje wijzer! Nogmaals bedankt!

André
Geen dag zonder Bach!

Berichten: 116

Geregistreerd: 01 maart 2011 20:35

Bericht 03 maart 2013 22:51

Re: PC advies gevraagd

Mijn systeem draait inmiddels prima, maar viel helaas wel ietsje duurder uit, aangezien de processor via marktplaats niet geleverd werd en ik ook een nieuwe geluidskaart nodig had, omdat mijn oude windows 7 niet ondersteunde.

Als je het geld ervoor over hebt is de 2011 socket een goede keuze. Je kunt dan namelijk nog
- uitbreiden tot 64 GB
- een betere processor kopen (6 cores ipv 4, maar is nu ~450 euro)
Zelf zit ok op de 32 GB limiet en hoop dat Doesburg niet te groot uitvalt ;-)

Zoals ik ook al in het andere topic meldde:
Kies voor de harde schijf voor een Seagate Barracuda (1, 2 of 3 TB). Dit is een van de snelste gewone harde schijven. Mijn grootste samplesets (28GB) laden nu in ongeveer 2-3 minuten. Dat vind ik acceptabel. Ik draai dan ook zonder SSD.

Berichten: 251

Geregistreerd: 14 feb 2011 18:02

Bericht 25 mei 2013 12:25

Re: PC advies gevraagd

Goedemiddag,

Ik ben van plan zelf (met hulp van mijn broertje) een hauptwerk PC samen te stelllen. Het liefst wil ik 32GB uitbreidbaar naar 64gb. Nu kan ik een processor van iemand overnemen een Intel I7 3820. LGA2011. Dit lijkt mij een goede processor voor een Hauptwerk systeem maar graag wat advies van de echte kenners.

Gr

Gertjan

Berichten: 5131

Geregistreerd: 12 feb 2011 01:09

Bericht 25 mei 2013 13:40

Re: PC advies gevraagd

idd, dit is de juiste processor om 64 GB aan te sturen.
Kies wel het juiste moederbord; zie wat ik hierboven (1 maart) geschreven heb.

Berichten: 251

Geregistreerd: 14 feb 2011 18:02

Bericht 27 mei 2013 22:43

Re: PC advies gevraagd

Goedenavond,

Zoals eerder vermeld ben ik bezig om een nieuwe hauptwerk PC samen te stellen. Ik heb inmiddels van iemand een Intel I7-3820 processor kunnen overnemen. Nu heb ik nog een paar vragen over de rest van de onderdelen.

Als moederbord heb ik op het oog: MSI X79A-GD45 (8D) De kan heeft als ik het goed heb 8 slots voor DDR-3 geheugen.

Koeler: Intel® Thermal Solution RTS2011AC

Geheugen: Graag wil ik 4 reepjes van 8 GB zoals eerder door Evert-Jan aangeraden. Zijn er nog specifieke dingen om op te letten vwb type geheugen?

Videokaart: ASUS EN210 SILENT/DI/1GD3/V2(LP) Mijn console gebruikt trekregisters en gebruik dus geen touchscreen, vandaar de keuze voor een basic videokaart

Voeding: MS-TECH MS-N500 GD

Harddisk: Minimaal 1TB, zijn hier nog zaken waar ik rekening mee moet houden?

Windows 8 64 BIT

Zelf heb ik helaas weinig technische kennis van computers. Mijn broertje die de PC voor me gaat bouwen is wel een echte IT man maar heeft weer geen kennis van Hauptwerk en de specifieke eisen voor de beste performance.

Mocht iemand iets kunnen zeggen over de bovengenoemde onderdelen, heel erg graag.

Groeten,

Gertjan

Berichten: 5131

Geregistreerd: 12 feb 2011 01:09

Bericht 28 mei 2013 00:04

Re: PC advies gevraagd

Gertjan

Volgens http://nl.msi.com/product/mb/X79A-GD45.html#/?div=Basic heeft dit moederbord maar plaats voor 4 geheugenbanken en kan 64 GB aan. Betekent dus dat je 16 GB geheugenreepjes moet toepassen. Dit zijn op dit moment echter veel dunner bezaaid dan 8 GB.

Geheugensnelheden die het bord support zijn DDR3 1066/1333/1600/1800*/2133*/2400*(OC)
Welke je kan toepassen is afhankelijk van de snelheid van je processor en die kan ik niet vinden.
Verder zijn er lijsten per MB; zie support op de MSI website. In dit geval http://nl.msi.com/file/test_report/TR10_2484.pdf
Deze lijsten lopen vaak achter. Ik zie er ook geen 16 GB RAM in staan.

De voeding is 500 Watt en ook green; er staat echter geen rendement bij. Moet minimaal 80% zijn. Verder heeft deze voeding wel een excentrieke vormgeving; is misschien daardoor ook duurder.

Videokaart is prima; werkt ook met 2 touchscreens.

Harddisk: 7200 toeren/min; snelle datatransfer (SATA3); geen Green of NAS uitvoering. Even naar testen op internet zoeken maar ik dacht dat de barracuda (Seagate) de snelste is op dit moment. Kijk in zo'n test ook naar 2 TB HD; soms willen deze iets sneller zijn en de opslagpprijs / GB is later dan een 1 TB schijf.

Conclusie: ik zou een ander MB kiezen ivm de mogelijkheid van maar 4 RAM banken

En welke geluidskaart heb je of wil je kopen?

Berichten: 251

Geregistreerd: 14 feb 2011 18:02

Bericht 28 mei 2013 10:18

Re: PC advies gevraagd

Evert-Jan,

Bedankt voor je antwoorden.

Het moederbord wordt geleverd in twee varianten de 8D variant van de MSI X79A-GD45 kan 128Gb aan en heeft als ik het goed heb gezien 8 sloten voor DDR-3 geheugen.

Waar kan ik nazoeken wat de snelheid is van mijn processor om te zien welk type geheugen het beste is? Ik zal in ieder geval even in de documentatie kijken.

Als geluidskaart gebruik ik op het moment een Focusrite Saffire 6 USB. Deze wil ik eigenlijk gewoon blijven gebruiken aangezien ik hier erg tevreden over ben.

Gr

Gertjan
Avatar gebruiker

Berichten: 227

Geregistreerd: 21 maart 2011 20:35

Woonplaats: Veenendaal

Bericht 28 mei 2013 11:14

Re: PC advies gevraagd

De i7-3820 kan DDR3-1066, DDR3-1333, DDR3-1600 aan.

Berichten: 5131

Geregistreerd: 12 feb 2011 01:09

Bericht 28 mei 2013 11:58

Re: PC advies gevraagd

Gertjan

ik wist niet dat er 2 uitvoeringen waren van het MB
Die jij aangeef kan idd 8 RAM reepjes aan ( http://www.msi.com/product/mb/X79A-GD45--8D-.html )
Gecertificeerde RAM voor dit MB: http://www.msi.com/file/test_report/TR10_2496.pdf
Opmerking: het bord kan 128 GB aan (bij gebruik van 16 GB reepjes); de processor is gelimiteerd tot 64 GB (http://ark.intel.com/products/63698)

De processorsnelheid ook even opgezocht: 3,6GHz
Betekent RAM snelheid DDR3-1600 voor optimaal resultaat.
Kies bij selecteren van RAM voor een type met de kleinste latency (bijv. CL9 9-9-24); deze is sneller dan bijv. CL11 11-11-30

De vraag over de geluidskaart was vnl bedoeld om te zien of je een PCI kaart had; het MB kan deze niet aan.

Een CPU koeler met een grotere ventilator zal minder omwentelingen/minuut maken en zal dus stiller zijn. De door jou gekozene is te vergelijken met een boxed exemplaar en voldoet qua spec's (kan je 130 W processor koelen)
Vorige

Keer terug naar Computers voor Hauptwerk

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 14 gasten




Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software for PTF. phpBB.nl Vertaling

 

Copyright (c) 2008 PCorgan.com. All rights reserved. Mail: info@PCorgan.com