Home News Forum Kijk/Luister Sample Sets Vergelijk Benodigdheden Foto's Links Downloads Over ons

 

PC advies gevraagd

Toon actieve onderwerpen


Berichten: 251

Geregistreerd: 14 feb 2011 18:02

Bericht 29 dec 2012 11:42

PC advies gevraagd

Hallo allemaal,

Advies gevraagd!!!!!

Aangezien het geheugen van mijn huidige Hauptwerk systeem niet verderd uitgebreid kan worden dan 8gb ben ik opzoek naar andere computer voor natuuurlijk een mooie prijs.

Nu heb ik een aanbod gehad voor de volgende PC die wel uitgebreid kan worden naar 16gb intern voor een prijs van 200 euro.

Het gaat om het volgende systeem:

Antec Nine Hundred Ultimate Gamer Case, Midi-Tower, 2x USB 2.0, Zwart Later voorzien van Cardreader station

Voeding:
Antec EA 650 - EC, 650W (80+ groene voeding)

Mobo:
Gigabyte GA-EP45-UD3R, Intel P45/ICH10R, S775, ATX

Processor:
Intel Core 2 Quad Q6600 2.4GHz 8MB LGA775 FSB1066 Boxed

Geheugen:
Corsair XMS2-8500, 4GB, 1066MHz

Video:
Asus EAH4870 “Dark Knight”DKHTDI512MD5, 512MB, VGA, 2x DVI-I, PCIe

Storage:
2 x 250 Gb SATA 300 schijf.

Aangezien ik niet zoveel verstand heb van computers vroeg ik mij af of iemand mij kan vertellen of dit een goede prijs/kwaliteit verhouding is.

Ik wil de computer inbouwen in mijn nieuwe Hauptwerk console en voornamelijk gebruiken voor de sampleset van Tholen die hopelijk binnenkort uitkomt. Ik ben mij bewust dat 16gb ergens ook weer beperkt is, maar aangezien ik ook nog een sampleset wil aanschaffen is het budget ook niet heel veel groter. Op het moment gebruik ik een Focusrite Saffire 6 USB geluidskaart die ik eigenlijk ook voor deze `nieuwe` PC wil gebruiken.

Mocht iemand mij kunnen adviseren heeeeel graag.

Hartelijke groeten,

Gertjan

Berichten: 5131

Geregistreerd: 12 feb 2011 01:09

Bericht 29 dec 2012 13:13

Re: PC advies gevraagd

Gert-Jan

Even naar de opgenoemde specs gekeken.

Probleem is het geheugen. Dit is nog oud DDR2 geheugen, dan nagenoeg niet meer gemaakt wordt. De FSB van de PC is 1066 MHZ. Kijk ik bij bijv. Alternate http://www.alternate.nl/html/product/listing.html?navId=674&tk=7&lk=1654 dan zie ik dat daar alleen maar 2x2 GB geheugen te koop is bij deze snelheid (je zou 2 stuks 2x4 GB nodig hebben om op 16 GB te komen). En die 2x2 GB zit er nu ook al in de PC die je wilt kopen. Je kunt dan max. 8 GB kopen/plaatsen.
Groter geheugen (2x 4GB en dat 2x) is wel verkrijgbaar maar met een lagere FSB bus snelheid (2x4 GB en FSB snelheid = 667 MHz voor $ 224). En daar zal je niet op zitten te wachten, want de PC loopt dan langzamer en het is een forse investering.

Verder denk ik dat er een 32 Bits XP of Vista op staat. Dit gaat tot max 4 GB RAM, en zou dus ook vervangen moeten worden.

Mijn advies zou zijn: niet kopen, onafhankelijk van de prijs. Je schiet er niets mee op tov je huidige PC

Evert-Jan

Berichten: 116

Geregistreerd: 01 maart 2011 20:35

Bericht 29 dec 2012 16:22

Re: PC advies gevraagd

Beste Gert-Jan,

Ik ben het wel met Evert-Jan eens, de vraag is vooral wat je ermee opschiet. 200 euro is niet verkeerd voor zo'n compleet systeem, maar als je wilt upgraden heb je eigenlijk alleen een nieuw moederbord, processor en geheugen nodig. Met een AMD oplossing kun je een moederbord kopen dat al 64 GB aan kan, met een quad core processor (en koeler) van ~3 GHz en 16 GB geheugen, om mee te beginnen waarbij elke component ongeveer 70-80 euro kost. Dus dan ben je ook voor 250 euro klaar en heb je nog de mogelijkheid om uit te breiden tot een 64 GB systeem. Je kunt ook je oude moederbord+processor+geheugen nog weer verkopen. Ik zit hier nu zelf ook naar te kijken.

Wat voor systeem heb je nu?

Een intel systeem is misschien iets zuiniger qua energy, maar scheelt wel flink in prijs qua processor voor een moederbord dat veel geheugen aan kan. (Bij Alternate tenminste).

Berichten: 60

Geregistreerd: 06 aug 2012 21:25

Bericht 29 dec 2012 16:45

Re: PC advies gevraagd

Volgens mij is AMD geschikter voor het spelen van games / zware foto/videobewerking etc. Ik zou toch de voorkeur geven aan een intel-processor.

Berichten: 251

Geregistreerd: 14 feb 2011 18:02

Bericht 29 dec 2012 17:59

Re: PC advies gevraagd

Bedankt voor jullie advies!

Ik heb op het moment een ACER ASPIRE X3400 systeem. Een mooie computer in een klein compact kastje. Dit laatste vond ik eerst belangrijk omdat ik deze in mijn oude orgel kwijt moest. In mijn nieuwe console heb ik ruimte genoeg. Volgens ACER kan er wel een nieuw moederbord in voor meer geheugen, maar zij supporten dit niet. Zelf heb ik niet de kennis om te zien of dit kan in combinatie met de andere componenten van deze PC. Een volledig nieuwe PC zou natuurlijk mooi zijn, maar op het moment te duur.

Misschien dat iemand kan zien wat de uitbreidings mogelijkheden zijn van mijn huidige PC?

Alle advies is welkom

Berichten: 5131

Geregistreerd: 12 feb 2011 01:09

Bericht 29 dec 2012 20:11

Re: PC advies gevraagd

Jouw kast heeft als afmeting: 100 (B) x 371 (D) x 265 (H) mm
Er zit een 220 W, PC 2001 system compliant voeding in

Een ATX moederbord heeft als afmeting: 305 mm × 244 mm en de ATX kast: 192 (B) x 498 mm (D) x 427 (H) mm
Kortom: er past geen ATX bord in jouw PC kast en de voeding is te zwak.

Ik denk dat je in deze PC i.c.m. Hauptwerk niets kunt uitbreiden/aanpassen.

Berichten: 251

Geregistreerd: 14 feb 2011 18:02

Bericht 29 dec 2012 22:47

Re: PC advies gevraagd

Tja, eerst vond ik het kleine kastje een voordeel.......

Stel dat ik alle onderdelen uitbouw en zonder kast in mijn console bouw, denk je dat het dan zin heeft mijn huidige PC te upgraden? Of is het dan nog steeds zInvoller een volledig nieuwe PC te kopen. Zijn er nog onderdelen in mijn huidige PC die hergebruikt kunnen worden??

Berichten: 5131

Geregistreerd: 12 feb 2011 01:09

Bericht 29 dec 2012 22:59

Re: PC advies gevraagd

Het is zinvoller een nieuwe PC te kopen.
De voeding is te zwak (moet 500 W of meer zijn) en moederbord te beperkt. De kast is te klein.
Die kunnen niet ingezet worden in een nieuwe configuratie.
Van je huidige PC kan alleen naast toetsenbord, muis, SATA harddisk en SATA DVD writer hergebruikt worden.

Misschien kun je deze PC elders in huis gebruiken of als 2e hands verkopen

Berichten: 251

Geregistreerd: 14 feb 2011 18:02

Bericht 04 jan 2013 11:47

Re: PC advies gevraagd

Ik heb eens even zitten speuren op het internet naar mogelijkheden om voor een redelijke prijs een Hauptwerk PC uit losse componenten in mijn console te bouwen.

Kan iemand iets zinnigs zeggen over de volgende combinatie:

GIGABYTE GA-F2A75M-HD2
RAID, Gb-LAN, Sound, µATX

AMD Athlon II X4 740
Boxed, uPGA, "Trinity", Black Edition

Kingston ValueRAM 12 GB DDR3-1066 Tri-Kit
KVR1066D3N7K3/12G

Het gaat hier alleen nog even om de processor, moederbord en geheugen. Natuurlijk moet daar nog een voeding, koeling en harde schijf etc bij.

Ik zou deze combi willen gebruiken icm mijn Focosrite Saffire 6 USB geluidskaart.

Alvast bedankt.

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 04 jan 2013 12:08

Re: PC advies gevraagd

Hoi Gert-Jan,

over genoemde configuratie weet ik niet zoveel, wat ik persoonlijk nooit zou doen is voor Hauptwerk een AMD cpu kopen.

Amd moet het echt afleggen teggen Intel,


maar Evert-Jan kan je daar vast alles over vertellen, die is een expert op pc gebied

succses

Gr
JW
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.

Berichten: 5131

Geregistreerd: 12 feb 2011 01:09

Bericht 04 jan 2013 23:37

Re: PC advies gevraagd

Gert-Jan

even snel gekeken.
GA-F2A75M-HD2 heeft maar 2 DIMM slots terwijl jij een RAM trikit wil installeren. Gaat niet werken want je houdt 1 RAM bank over omdat dit moederbord maar 2 DIMM slots heeft
Verder is dit en microATX bord. Waarom zo klein bordje?
De processor AMD heeft (te) weinig performance. Slechter dan een i3 core van Intel. Bezit 4 cores die 4 threads kunnen afhandelen. een i3 kan door hypertreading 8 threads afhandelen, evenals een i7. De i5 van inter maar 4 threads (heeft geen hypertreading. Het is ook een 65 W type (energie zuinig) wat hem waarschijnlijk duurder maakt dan een 100W type.
Naast de door jou genoemde zaken moet er ook nog een videokaart is.
Ik weet niet wat de totaalprijs van dit systeem zou zijn, maar onafhankelijk daarvan mijn advies: niet aanschaffen omdat de HW polyfonie te laag zal zijn.
Ik zou zelf, zoals Jan Wim al aangeeft, voor een Intel processor gaan. Deze presteren qua rekenfuctionaliteit beter dan AMD, en zijn daardoor ietsjes duurder.

Berichten: 5131

Geregistreerd: 12 feb 2011 01:09

Bericht 04 jan 2013 23:41

Re: PC advies gevraagd

Jan Wim schreef:maar Evert-Jan kan je daar vast alles over vertellen, die is een expert op pc gebied
:oops: :oops:

Berichten: 116

Geregistreerd: 01 maart 2011 20:35

Bericht 04 jan 2013 23:49

Re: PC advies gevraagd

Tja, de AMD vs Intel discussie. De duurste Intel processoren presteren een stuk beter dan de duurste AMD processoren, maar het gaat er ook een beetje om wat je kunt betalen. Het gaat hierbij ook om hoeveel geheugen je uiteindelijk wilt kunnen gebruiken, ivm moederbord keuze (AM3+ processor moederborden gaan meestal maar tot 32 GB, intel 2011 moederborden beginnen by 190 euro, voor zover ik kon vinden).

Gert-Jan, hoeveel budget heb je voor een nieuwe PC, hoe hard heb je het nodig en waarvoor (geheugen/polyphonie) en hoeveel RAM heb je momenteel?

Evert-Jan, ik ben wel benieuwd welk systeem je zelf hebt en hoeveel polyphonie je hieruit kunt halen.

Berichten: 5131

Geregistreerd: 12 feb 2011 01:09

Bericht 05 jan 2013 00:49

Re: PC advies gevraagd

Sander

ik verbied niemand om iets te kopen; dit mag dus ook bijv. AMD zijn (ik heb niet tegen AMD en de PC waarop ik dit intik is ook AMD, maar voor HW zou ik Intel gebruiken).
Mijn adviezen zijn altijd vrijblijvend (en soms ook wel fout :oops: ), maar als Gert-Jan een 2e hands PC kan kopen voor 200 euro waar hij 4 GB DDR2 RAM moet bijkopen en bijplaatsen, dan voldoet m.i. het nieuw door hem uitgezochte systeem niet (is zeker duurder dan 200 euro) en je kunt niet uitbreiden.

Misschien moeten we eerst definiëren waar een HW PC aan moet voldoen
Een voorzet:
- Moederbord met plaats voor 4 DDR3 RAM banken, zodat je met 16 GB kan beginnen en tot 32 GB kan gaan (even extremen daargelaten die tot 64 GB gaan, daar staan in andere topics op het forum 2 systemen genoemd)
- B75 chipset (is genoeg voor 32 GB RAM en voor HW is meer functionaliteit die deze chipset biedt, niet nodig)
- Intel processor (hoort bij deze chipset)
- 1 TB HD SATA 3
- Silent videokaart met 2 video aansluitingen (2x VGA of 2x DVI of combinatie van die 2)
- DVD speler
- voeding 500 W
- bij USB geluidskaart: USB3 (kan ook USB 2 aan)
- bij Firewire geluidskaart: Firewire aansluiting (eventueel dmv extra interfacekaart als het moederbord deze aansluiting niet heeft)
- Windows 64 bits operatingsysteem prof. (W7 of W8)
- techn. kennis om dit zelf in elkaar te zetten of dit te laten doen door leverancier (kost dan wel extra)

Met dank aan Tweakers buyersguide Januari 2013 staat hier een Intel basisgamesysteem dat goed in die richting komt:
http://tweakers.net/reviews/2876/5/desktop-best-buy-guide-editie-januari-2013-budgetgame-en-basisgamesysteem.html ; 2e systeem op deze pagina.
Afwijkingen hiervan t.b.v. de Hauptwerk PC:
- de aanbevolen video kaart voor games kan vervangen worden door een silent exemplaar, bijv. http://www.alternate.nl/html/product/ASUS/GT610-SL-1GD3-L/1007086/; kost € 41,50 ipv de daar genoemde kaart voor € 213,50
- er moet minimaal 16 GB RAM in. Op tweakers.net worden twee modules van 4GB gebruikt; dit moeten twee modules van 8GB worden; de prijs van RAM wordt globaal dus 2x zo hoog ca € 70,00 ipv € 33,00

Even los van de processor ( zie ook http://nl.hardware.info/reviews/2678/10/intel-core-i7-3770k--i5-3570k--i5-3550-ivy-bridge-review-overige-chipsets ) kost dit systeem dan ca € 530,00 (dat is dan gebaseerd op de prijzen van de goedkoopste aanbieders, dus zelf even shoppen bij wie zo'n systeem dan het goedkoopst is).
Koop bij Microsoft (online rechtstreeks) Windows 8 voor 30 euro (aanbieding tot eind van de maand); scheelt dan 120 euro met de prijs van W7 of W8 prof. in de winkel. Dit kun je zo wie zo doen als je een PC systeem uit onderdelen wilt kopen/samenstellen. De W8 desktop is om te zetten tot W7 look; performance is net zo goed.

Op PCorgan.com op de site staan ook diverse aanbevelingen

Graag kommentaar/aanvullingen op bovenstaande

Evert-Jan


Edit: foutieve link aangepast
Laatst bijgewerkt door Evert-Jan op 05 jan 2013 11:28, in totaal 1 keer bewerkt.
Avatar gebruiker

Berichten: 124

Geregistreerd: 26 apr 2011 14:38

Woonplaats: Werkendam

Bericht 05 jan 2013 01:21

Re: PC advies gevraagd

Als ik het verhaal van Evert-Jan lees dan zou je met een Hauptwerk PC met een Intel i5 processor goed uit de voeten kunnen. Of is een i7 noodzakelijk. Ben nml ook naar een goed systeem aan het kijken. Kun je met bovengenoemd systeem bijv de Dom Utrecht soepel draaien?
Als ik de websites van onze commerciële forumbroeders bekijk dan komt er meer bij kijken dan zo'n 800-900 euries.
Zijn dit soms beter uitgebalanceerde systemen? Voor het verschil in geld koop je bijna Hauptwerk advanced en een (paar) leuke sampleset(s)

Berichten: 251

Geregistreerd: 14 feb 2011 18:02

Bericht 05 jan 2013 01:37

Re: PC advies gevraagd

Hartelijk bedankt voor alle adviezen! Een ding is me duidelijk ik heb veeeel te weinig verstand van computers om zo maar iets uit te zoeken. Evert-Jan, bedankt voor je uitgebreide toelichting en speurwerk op het internet.
Sander, eigenlijk was ik helemaal niet op zoek naar een nieuwe computer en voldoet vooralsnog mijn 8gb setje goed genoeg. Maar ja, kreeg een aanbiedinkje en dan ga je je er in verdiepen en advies vragen. Ik hoop dat deze maand mijn console af is, dan maar eerst afwachten wat de specs worden voor Tholen en dan maar weer eens verder kijken. Tot nu toe ben ik erg tevreden met Anloo en de demo van Utrecht. Maar ja het smaakt naar meeeeerrrrrrr.......


Moet wel zeggen dat dit forum super is, zoveel kennis bij elkaar.

Goed weekend

Berichten: 116

Geregistreerd: 01 maart 2011 20:35

Bericht 05 jan 2013 02:34

Re: PC advies gevraagd

Ik ben zelf ook nog even op zoek gegaan dankzij dit topic. Mijn belangrijkste vindingen:

Volgorde van processoren (naar rekenkracht):
i7
AMD FX-8350 (De meest krachtige AMD, de rest zou ik niet voor gaan, minstens 60 euro goedkoper dan i7.)
i5

Wil je meer dan 32 GB geheugen dan zit je vast aan een socket 2011 moederbord (~100 euro duurder dan 32 GB optie) en een i7 processor of je moet naar server systemen kijken zoals de Intel Xeon.

Met de Max 32 GB optie kun je nog steeds een i7 processor kopen (maar dan socket 1155, goedkoper moederbord, dat had ik even over het hoofd gezien). Ipv een i5 is de AMD FX-8350 ook een goede keuze, vergelijkbare prijs, betere prestatie, hoewel niet zeker of dit voor Hauptwerk ook geldt en de AMD verbruikt wel meer energie.

Het verschil tussen de i5-3570K (220 euro)/AMD FX-8350 (180 euro) en de i7-3770K (290 euro) is ongeveer 20 %. Als je voor een paar tientjes meer een snellere processor kan krijgen (bijv. 3.5 GHz ipv 3.4 GHz) dan zou ik dat zeker doen.

De kosten van samplesets vs snellere computer kun je ook omdraaien. In plaats van een medium/grote sampleset nu te kopen, zou je ook een computer kunnen kopen die een stuk sneller is.

Met Evert-Jan's suggestie en een i7-3770K en 32 GB ipv 16 GB zit je op circa 770 euro, inclusief windows. Om te besparen zou je ook delen van je oude systeem kunnen hergebruiken.

Berichten: 251

Geregistreerd: 14 feb 2011 18:02

Bericht 05 jan 2013 08:59

Re: PC advies gevraagd

Sander,

Hergebruik van oude onderdelen heb ik ook nog even aan zitten denken. Mijn Acer PC heeft maar een heel klein kastje, dus dacht ik eraan die onderdelen uit te bouwen en los in mijn console te zetten. Op deze manier zou ik dan de processor en het moederbord kunnen vervangen. Ik heb alleen ook een nieuwe voeding nodig, misschien koeling, dus hoeveel ik daar echt mee bespaar weet ik niet.

Utrecht kan je met single release, iets minder bit net draaien met 8gb. Hoe dat met Tholen zit weet ik nog niet.

Berichten: 5131

Geregistreerd: 12 feb 2011 01:09

Bericht 05 jan 2013 11:42

Re: PC advies gevraagd

Jos Biesheuvel schreef:Als ik het verhaal van Evert-Jan lees dan zou je met een Hauptwerk PC met een Intel i5 processor goed uit de voeten kunnen. Of is een i7 noodzakelijk. Ben nml ook naar een goed systeem aan het kijken. Kun je met bovengenoemd systeem bijv de Dom Utrecht soepel draaien?
Als ik de websites van onze commerciële forumbroeders bekijk dan komt er meer bij kijken dan zo'n 800-900 euries.
Zijn dit soms beter uitgebalanceerde systemen? Voor het verschil in geld koop je bijna Hauptwerk advanced en een (paar) leuke sampleset(s)

Jos

Sander heeft een duidelijke uitbreiding gegeven.
Kijk je op http://www.sonusparadisi.cz/en/organs/top-selection/utrecht-dom-batz-organ-model.html#!/cat_tabs_screenshots_tabbed, dan zie je dat 17,5 GB nodig is voor 16 bits surround en ca. 9 GB voor 16 bits wet (20-bit: ca 15.4 GB) met deze aanwijzing op de SP website: For use on 16 GB RAM machines, you may experiement with loading most of the sample set in 24 bit depth, but setting some ranks to 20 or 16 bit to save some RAM. Pedal ranks can usually safely be loaded in 16-bits. Nevertheless, 20-bit depth is recommended as the quality of audio in 20-bit is very good and mostly undistinguishable from 24-bit..

Een PC koop je voor 3 jaar of meer. Ik zou dan zeker niet bezuinigen op de PC, omdat samplesets alleen maar groter worden (surround e.d.) en daarom meer processorkracht vergen. Zelf zou ik daarom voor een i7 gaan.
Als je meer dan 32 GB RAM wilt plaatsen wordt alles direct een stukje duurder door het moederbord, processor en RAM.

En de commerciele forum broeders zetten deze PC voor je in elkaar, wat ook betaald moet worden, en leveren windows voor 150 euro (nu in de aanbieding tot 31 jan. a.s. voor 30 euro). Dat maakt het verschil.
Avatar gebruiker

Berichten: 124

Geregistreerd: 26 apr 2011 14:38

Woonplaats: Werkendam

Bericht 06 jan 2013 00:14

Re: PC advies gevraagd

Bedankt Evert-Jan!
Duidelijk verhaal.
Avatar gebruiker

Berichten: 196

Geregistreerd: 17 feb 2011 13:39

Bericht 08 jan 2013 18:26

Re: PC advies gevraagd

@ Gert, is het wellicht een idee om een aparte ruimte te maken op het forum voor computerhardware? De keuze hiervan bepaalt toch grotendeels het uiteindelijk Hauptwerkresultaat en aangezien de techniek snel verandert, is het misschien handig om dit apart te behandelen?

@ de computerexperts; ook ik ben me aan het orienteren voor een nieuw systeem en ik vraag me nog een aantal zaken af.

De processor; ik had een i7 en die wil ik ook houden en ik wil ook meer dan 32gb dus volgens mij zit ik dan vast aan socket 2011, toch? De keuze is dan volgens mij eenvoudig, nl. de 'instapper' i7-3820. Op Youtube heb ik gezien dat deze cpu makkelijk overgeklokt kan worden en dan sneller is dan de veel duurdere 17-3930. Als koeler ga ik dan voor een waterkoeler van Antec of Corsair.

Het moederbord; het enige wat ik weet/wil, is uitbreidbaar tot 64gb en 8 sloten maar dan houdt het voor mij op. Ik zag deze Intel: http://www.alternate.nl/html/product/Intel(R)/Desktop_Board_DX79TO/965418/
Dit is één van de goedkoopste (€ 208) maar je hebt ze ook dubbel zo duur. Welke (Hauptwerk) reden is er om bv, een dure Asus Rampage oid te kiezen?

Hetzelfde geldt voor het geheugen, ik zag 64 gb voor heel 'weing' (€ 279) http://www.alternate.nl/html/product/Co ... t/1015269/ maar ook hier heb je ze ook voor het dubbele... Nou heb ik wel eens gehoord dat je voor overklokken sneller geheugen nodig hebt. Als ik wil overklokken kan ik deze dan gebruiken of moet ik toch duurder (=beter) geheugen hebben? In dat geval wordt het denk ik voorlopig 32gb...

Als opslag wilde ik eerst een SSD van ca 200gb voor Windows en de meest gebruikte orgels maar toen werd ik door iemand getipt over een nieuw fenomeen; hybride drives. Seagate maakt nu 2,5' schijven die een kleine SSD ingebouwd hebben die voor enorme snelheidswinst zorgen. Deze zijn maar iets langzamer dan SSD maar aanzienlijk goedkoper. Er zit tevens een techniek in waarmee de schijf 'leert'. Na een aantal keren opgestart te hebben, 'weet' ie welke bestanden hij daarvoor nodig heeft en deze zet hij aan het begin van de ingebouwde SSD. Daardoor gaat het opstarten na een aantal keren net zo snel als met een echte SSD! Ik heb hier geen Youtube toegang maar zoek even op Seagate Momentus XT en je kunt een prachtige test zien van een een SSD, de Seagate, een 10.000rpm en een 5400rpm schijf.
Die Seagate is er vanaf € 108 dus als je die dan ook nog eens in Raid opstelling plaatst, heb je een uitstekende combi vermoed ik, toch?
http://www.alternate.nl/html/product/Se ... ent=search

Waar moet ik qua voeding nog erg in houden? Ik had nu een speciale stille maar volgens mij maakt dat helemaal niet zoveel uit. Ik investeer dan liever in andere componenten.

Tot zover even. Tips en aanvullingen (of correcties) zie ik graag.

Alvast bedankt

groeten Christian

Beheerder

Berichten: 623

Geregistreerd: 01 feb 2011 19:33

Bericht 08 jan 2013 19:25

Re: PC advies gevraagd

@ Gert, is het wellicht een idee om een aparte ruimte te maken op het forum voor computerhardware? De keuze hiervan bepaalt toch grotendeels het uiteindelijk Hauptwerkresultaat en aangezien de techniek snel verandert, is het misschien handig om dit apart te behandelen?
zie: http://www.pcorgel.nl/viewtopic.php?f=2&t=886

Berichten: 355

Geregistreerd: 06 apr 2011 13:54

Bericht 08 jan 2013 20:12

Re: PC advies gevraagd

Beste Mensen
Ik vindt als je een 24gb computer heb en als je die dan grooter wil maken dan kan je het beste maar direct naar 64gb.gaan,inplaats van naar 32gb.En dan met die vlugge processor ook erbij.
Die fout heb ik ook gemaakt.
Als je bevoorbeeld Utrecht helemaal voluit wil laden kost dat al 58gb.
En zelfs met Freiberg gaat de polifonie meter wel eens in het geel .
Dus die van mij gaat morgen naar de computer dokter om omgebouwd te worden van 32 tot 64gd.
Kost 1400 dollar.
Pete

Berichten: 5131

Geregistreerd: 12 feb 2011 01:09

Bericht 09 jan 2013 00:26

Re: PC advies gevraagd

Christian

Cribo schreef:Het moederbord; het enige wat ik weet/wil, is uitbreidbaar tot 64gb en 8 sloten maar dan houdt het voor mij op. Ik zag deze Intel: http://www.alternate.nl/html/product/Intel(R)/Desktop_Board_DX79TO/965418/
Dit is één van de goedkoopste (€ 208) maar je hebt ze ook dubbel zo duur. Welke (Hauptwerk) reden is er om bv, een dure Asus Rampage oid te kiezen?

Op http://www.pcorgel.nl/viewtopic.php?f=4&t=836 is pas nog over wel of geen ASUS geschreven.
Vaak worden borden duurder als er meer mogelijkheden mee zijn (bijv. het Intel bord heeft 2 SATA III poorten, de ASUS 4). Zo zijn er nog wel meer verschillen wat het prijsverschil bepaalt zoals minder USB2/3 poorten en geen SATA kabels (stond in overzicht van onderstaande test; ASUS levert er 6 met hun kaart). Als je een SSD gebruikt, dan heb je er 3 nodig: HD, SSD en DVD writer.
Hier staat een test: http://www.nitroware.net/previews/239-i ... ard-dx79to
Misschien maar even doorlezen.

Cribo schreef:Hetzelfde geldt voor het geheugen, ik zag 64 gb voor heel 'weing' (€ 279) http://www.alternate.nl/html/product/Co ... t/1015269/ maar ook hier heb je ze ook voor het dubbele... Nou heb ik wel eens gehoord dat je voor overklokken sneller geheugen nodig hebt. Als ik wil overklokken kan ik deze dan gebruiken of moet ik toch duurder (=beter) geheugen hebben? In dat geval wordt het denk ik voorlopig 32gb...
Als jij gaar voor de i7-3820 dan heb me DDR3-1600 RAM nodig; nu heb je CMX64GX3M8A1333C9 geselecteerd; dit is RAM met en bussnelheid van 1333 MHz. Als je wilt overklokken, dan moet het nog sneller.

Verder heb je RAM met verschillende CAS-latency's. Hoe sneller, hoe duurder. Kleinere getallen is sneller (de vertraging is korter). En je hebt ECC geheugen, dat nog duurder is vanwege de extra RAM op de bankjes vanwege opslag checksums.

De Seagate ST750LX003 (SATA 600, Momentus XT, 8 GB Flash) voegt voor Hauptwerk vanwege de grote bestanden m.i. weinig toe. Je PC zal sneller opstarten vanwege cache gebruik van de SSD maar een sampleset past niet in die 8 GB Flash geheugen, dus ik zet vraagtekens bij de werking ('k heb zelf geen ervaringen hiermee). Aan een echte SSD voor alleen de samplesets cache files en Windows en het Hauptwerk programma heb je meer.
De genoemde HD is duur vanwege het feit dat het een 2,5 inch schijf is.

Cribo schreef:Waar moet ik qua voeding nog erg in houden? Ik had nu een speciale stille maar volgens mij maakt dat helemaal niet zoveel uit. Ik investeer dan liever in andere componenten.
Er is wel degelijk verschil in de herrie die voedingen maken (vaak al een grotere ventilator, die langzamer draait. De silents zijn wel iets duurder.
En verder letten op het rendement van de voeding: 80% of meer.

Berichten: 123

Geregistreerd: 14 feb 2011 23:22

Bericht 09 jan 2013 14:23

Re: PC advies gevraagd

Cribo schreef:De keuze is dan volgens mij eenvoudig, nl. de 'instapper' i7-3820. Op Youtube heb ik gezien dat deze cpu makkelijk overgeklokt kan worden en dan sneller is dan de veel duurdere 17-3930. Als koeler ga ik dan voor een waterkoeler van Antec of Corsair.


Een paar overwegingen hierbij omdat ik onlangs dezelfde afweging heb gemaakt: :)
  • De 3930K heeft 6 cores tegenover 4 bij de 3820K. Wil je grote samplesets gaan gebruiken dan ben je met meer cores iets meer futureproof. Kost nu inderdaad beduidend meer maar over zeg 2 jaar moet je waarschijnlijk weer een compleet nieuwe architectuur (dus incl. mobo) om te upgraden. Dat is een afweging.
  • Ook een 3930K kan eenvoudig overklokt worden. In standaard configuratie scoort een 3930K t.o.v. de 3820K ongeveer 30% hoger in benchmarks, zie http://www.cpubenchmark.net/cpu.php?cpu=Intel+Core+i7-3820+%40+3.60GHz&id=8.
  • Waterkoeling heeft de naam stil te zijn maar in de praktijk valt dat tegen is mijn ervaring. Ik heb onlangs bewust voor stille luchtkoelers en grote fans in de case gekozen en ben positief over het resultaat wat betreft koeling en geluidsniveau. Mijn CPU is echter niet overklokt.
Volgende

Keer terug naar Computers voor Hauptwerk

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 5 gasten




Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software for PTF. phpBB.nl Vertaling

 

Copyright (c) 2008 PCorgan.com. All rights reserved. Mail: info@PCorgan.com