Home News Forum Kijk/Luister Sample Sets Vergelijk Benodigdheden Foto's Links Downloads Over ons

 

Vergelijking met identieke muziek: Sweelinq en Hauptwerk

Toon actieve onderwerpen


Avatar gebruiker

Berichten: 87

Geregistreerd: 13 nov 2019 16:49

Bericht 29 okt 2023 20:09

Vergelijking met identieke muziek: Sweelinq en Hauptwerk

Sweelinq - Demo Plenum [HD] Ichthuskerk Urk - Boogaard Kleuker Organ

https://youtu.be/GaCi_cN5Rfs

Je mag dit gerust vergelijken met twee samplesets (wet + dry) van hauptwerk:

https://youtu.be/MUjjQIetpQs

Ik weet dat het onderwerp moeilijk is.

Met muzikale groeten
Matthias

hpw

Berichten: 125

Geregistreerd: 09 jul 2014 12:19

Bericht 18 nov 2023 19:18

Re: Vergelijking met identieke muziek: Sweelinq en Hauptwerk

Ik heb vandaag bij iemand diverse Sweelinq orgels beluisterd en daarna Hauptwerk.
Mijn bevindingen:
* Het orgel karakter komt veel minder uit de verf dan bij Hauptwerk
* Als je met enkele registers speelt dan klinkt het wel aardig
* Als je met een plenum speelt dan is het grotendeels 'een brij'

Daarna op Hauptwerk Caen hetzelfde muziekstuk met een plenum registratie gespeeld, een wereld van verschil.

Ik hou het voorlopig toch maar bij Hauptwerk ;-)
Avatar gebruiker

Berichten: 87

Geregistreerd: 13 nov 2019 16:49

Bericht 18 nov 2023 22:05

Re: Vergelijking met identieke muziek: Sweelinq en Hauptwerk

hpw schreef:Ik heb vandaag bij iemand diverse Sweelinq orgels beluisterd en daarna Hauptwerk.
Mijn bevindingen:
* Het orgel karakter komt veel minder uit de verf dan bij Hauptwerk
* Als je met enkele registers speelt dan klinkt het wel aardig
* Als je met een plenum speelt dan is het grotendeels 'een brij'
Daarna op Hauptwerk Caen hetzelfde muziekstuk met een plenum registratie gespeeld, een wereld van verschil.
Ik hou het voorlopig toch maar bij Hauptwerk ;-)


Hartelijk dank voor de feedback!

Ik denk het niet. Confirmation Bias? Ik heb andere ervaringen gehad.

Is dat niet een beetje 'een brij' à la Hauptwerk? https://youtu.be/MUjjQIetpQs (1e deel/0:00 - 1:27 - St. Mary-le-Bow - Lavender Audio)

Overigens: ik gebruik beide systemen en heb er veel plezier van. Op de een of andere manier bespaar ik zelfs veel geld. De constante honger naar nieuwe sets wordt enigszins gestild door Sweelinq.

Muzikale groeten
Matthias

Berichten: 67

Geregistreerd: 26 dec 2018 14:26

Bericht 20 nov 2023 16:39

Re: Vergelijking met identieke muziek: Sweelinq en Hauptwerk

Ik gebruik ook beiden en snap de opmerking van Matthias ;-)
Vooral Leeuwarden vind ik mooi (al mis ik de fluiten wel een beetje).
Zou dit kunnen komen omdat SW steeds beter wordt?
Wel moet ik zeggen dat ik roomcorrectie echt een must vind.
Samen met Adam front en rear en de RME-UCXII ben ik best tevreden.

groet, Kees

Berichten: 154

Geregistreerd: 12 maart 2011 16:27

Woonplaats: Hattem

Bericht 20 nov 2023 16:57

Re: Vergelijking met identieke muziek: Sweelinq en Hauptwerk

Leeuwarden is heel goed geworden dat het steeds beter wordt is een must maar luister eens naar Dortrecht
is van af het begin een juweeltje Ik blijf van SW en Hw allemaal genieten
Bij een pijp orgel is het ene ook mooier dan het andere en blijft ook altijd mooi,
Soms denk ik weleens we willen te veel in de huiskamer.
Groet Dick

Berichten: 50

Geregistreerd: 19 feb 2018 21:35

Woonplaats: Barneveld

Bericht 24 feb 2024 19:33

Re: Vergelijking met identieke muziek: Sweelinq en Hauptwerk

Vandaag gestart met testperiode Sweelinq, vrij vlot alles, inclusief de 11 orgels kunnen installeren. Kwam er achter dat HW en SW ook gelijktijdig kunnen draaien, je kunt dus twee orgels door elkaar gebruiken. Dat heb ik gedaan met Utrecht van SP en Gorinchem van SW, beide Bätz orgels. In mijn stereo opstelling is de klank van beide orgels gelijkwaardig. Op het gehoor hoor ik geen verschil tussen gelijknamige registers. Petje af voor Sweelinq, benieuwd wat er daar nog allemaal gaat komen.

Berichten: 43

Geregistreerd: 30 dec 2020 15:56

Bericht 24 feb 2024 20:48

Re: Vergelijking met identieke muziek: Sweelinq en Hauptwerk

Hoi Alex,

Ik ben heel benieuwd wat jouw ervaring zal zijn na de proef periode maar wat ik eigenlijk wil opmerken is dat je dat doet in een stereo opstelling. Het valt mij op dat geluidsvoorbeelden b.v. op contrebombarde van zowel Hauptwerk als Sweelinq sets vaak fraai klinken maar eenmaal op je eigen systeem uitgesplitst in verschillende kanalen toch geheel anders overkomen.
Dan blijkt het afstellen daarvan nog niet zo eenvoudig, en daarom vind ik ook dat als je sets of systemen wilt vergelijken dat moet doen in een meer kanaals opstelling.
Luisteren via een stereo opstelling en zeker via een koptelefoon lijkt me niet helemaal eerlijk om te vergelijken.
Op YouTube zie ik b.v. Ralph Looij, fantastische organist trouwens een set testen met koptelefoon, ik vraag me dan af wat test je dan.

Hgr, Wim

Berichten: 30

Geregistreerd: 16 nov 2021 16:45

Woonplaats: Middelstum

Bericht 26 feb 2024 17:43

Re: Vergelijking met identieke muziek: Sweelinq en Hauptwerk

Alex schreef:Vandaag gestart met testperiode Sweelinq, vrij vlot alles, inclusief de 11 orgels kunnen installeren. Kwam er achter dat HW en SW ook gelijktijdig kunnen draaien, je kunt dus twee orgels door elkaar gebruiken. Dat heb ik gedaan met Utrecht van SP en Gorinchem van SW, beide Bätz orgels. In mijn stereo opstelling is de klank van beide orgels gelijkwaardig. Op het gehoor hoor ik geen verschil tussen gelijknamige registers. Petje af voor Sweelinq, benieuwd wat er daar nog allemaal gaat komen.


Kijk dat klinkt als een goeie test!

Berichten: 50

Geregistreerd: 19 feb 2018 21:35

Woonplaats: Barneveld

Bericht 27 feb 2024 11:01

Re: Vergelijking met identieke muziek: Sweelinq en Hauptwerk

zandhoop schreef:Hoi Alex,

Ik ben heel benieuwd wat jouw ervaring zal zijn na de proef periode maar wat ik eigenlijk wil opmerken is dat je dat doet in een stereo opstelling.

Hgr, Wim


Hallo Wim,
Stereo opstelling, dat is hoe mijn orgel is, ik heb geen surround.
Het gaat mij om mijn beleving in de huiskamer, daar waar het orgel staat.
Geluidsbeleving tussen Sweelinq en HW is voor mij gelijk. Enkel als ik front/ rear op 100% rear zet is de IR bij SW wat vreemd klinkend. Maar bij ca 50-60% Front/ Rear ervaar ik het geluid van de orgels als prettig klinkend.

Verder is het heel persoonlijk hoe je geluid ervaart, het is en blijft een subjectieve manier van testen, maar voor mij voldoende.

Positief voor mij is het snelle wisselen van een orgel in SW en de hoeveelheid orgels en het gegeven dat er meer gaan volgen.

Het ene orgel bevalt me beter dan een ander maar dat heeft alles te maken met persoonlijke smaak en niet met hoe het opgenomen is.

Ook bij HW zijn er orgels die ik mooi vindt en orgels die ik minder mooi vindt. lastig bij HW is dat bij de oudere orgels je niet kunt testen of enkel met een beperkt aantal registers. Met Ilok is het gelukkig wel mogelijk om geregeld een testlicentie te krijgen voor 7 of 14 dagen. Heb ik ook een aantal malen gedaan maar de prijs van nieuwe HW orgels is vaak dusdanig dat aanschaf achterwege blijft. Enkel als ik bij de test dan in HW echt niet kan stoppen met spelen komt het op mijn wens lijst te staan en kan ik gaan sparen voor aanschaf.

Bij SW krijg je gewoon geregeld er een orgel bij wat je dan wel of niet gaat gebruiken, dus ja ik ga zeker een abonnement nemen op SW.

Berichten: 47

Geregistreerd: 30 nov 2015 14:39

Bericht 01 maart 2024 23:54

Re: Vergelijking met identieke muziek: Sweelinq en Hauptwerk

Sweelinq en Hauptwerk mixen doe ik ook, en ja ook ik speel altijd op de koptelefoon (Sennheiser HD650)

Ik heb ook de truk ondekt om zowel Hauptwerk en Sweelinq meerdere keren tegelijk op te starten en dat klinkt stereo werkelijk fenomenaal. Ik gebruik 9 orgels van Sweelinq tegelijkertijd (helaas vallen Urk en Schragen af omdat mijn CPU niet meer aankan... keuzes...) met 2 orgels van Hauptwerk, Dudelange en Ezstergom.

Als je alles op 440hz afstemt en je gooit een paar orgels op de fijntuning met max 2-5 cent uit 440hz klinkt het echt fenomenaal.

Ik speel hier deels mee met een youtube video wat ik vaker doe, vandaar ook niet publiek maar aan het begin kun je duidelijk horen dat het ook met kleine registraties goed werkt en aan het einde alles open...

https://www.youtube.com/watch?v=_RrsKIRDRPA

Berichten: 125

Geregistreerd: 18 feb 2013 20:14

Bericht 23 maart 2024 17:12

Re: Vergelijking met identieke muziek: Sweelinq en Hauptwerk

prince0810 schreef:
Ik heb ook de truk ondekt om zowel Hauptwerk en Sweelinq meerdere keren tegelijk op te starten


Die truc ken ik niet. Hoe doe je dat?

Berichten: 47

Geregistreerd: 30 nov 2015 14:39

Bericht 03 apr 2024 13:57

Re: Vergelijking met identieke muziek: Sweelinq en Hauptwerk

ajongbloed schreef:
prince0810 schreef:
Ik heb ook de truk ondekt om zowel Hauptwerk en Sweelinq meerdere keren tegelijk op te starten


Die truc ken ik niet. Hoe doe je dat?


Je hebt een DM met instructie video!

Keer terug naar Sweelinq

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: elec en 19 gasten




Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software for PTF. phpBB.nl Vertaling

 

Copyright (c) 2008 PCorgan.com. All rights reserved. Mail: info@PCorgan.com