Home News Forum Kijk/Luister Sample Sets Vergelijk Benodigdheden Foto's Links Downloads Over ons

 

Instellingen Presonus geluidskaart

Toon actieve onderwerpen


Berichten: 3

Geregistreerd: 01 feb 2024 13:05

Bericht 02 feb 2024 18:19

Instellingen Presonus geluidskaart

Hallo, ik heb van de week Sweelinq, een i7 PC en een Presonus 1018c geluidskaart aangeschaft en via MIDI aan mijn orgel verbonden. Op de kaart heb ik 2 active speakers en 2 kanalen naar mijn versterker (PioneerVSX-515) aangesloten. Sweelinq had ook Hauptwerk kunnen zijn, maar voor hieronder denk niet uit.
De 2 speakers uit de versterker maken, ook bij zacht volume, een overslaand geluid alsof de input veel te hard staat; Andere inputs op de versterker geven hetzelfde probleem. Terwijl er bij een CD of youtube keurig een bulderend geluid uitkomt…
De 2 andere actieve speakers die op de andere kanalen uit de kaart komen doen het wel goed.
Heb van alles in de Presonus geprobeerd met de volumes in de Mixers enzo, is allemaal nieuw voor mij maar ik kom er niet meer uit.
Als ik in Sweelinq voor front of rear kanaal 5/6 niet aanvink, blijft er toch uit kanaal 5/6 uit de kaart wel geluid komen. Waarom? Ik heb lang op deze site (en elders) gezocht voor iemand met dezelfde uitdagingen, maar heb nog geen lotgenoten gevonden. Zit vast in een klein hoekje. Ook had ik graag tips over de instellingen waarmee Sweelinq en mijn configuratie het beste tot hun recht komen.
Is er iemand die even met mij wil meedenken of kijken? Alles tips zijn welkom!
Alvast bedankt voor het meedenken!
Johannes

Berichten: 5131

Geregistreerd: 12 feb 2011 01:09

Bericht 02 feb 2024 23:27

Re: Instellingen Presonus geluidskaart

Johannes

Welkom op het forum.

Het is de Presonus 1810c. 1018c bestaat niet.

Heb je de kabels naar versterker en actieve speakers achter op de Presonus al eens verwisseld? Met welk resultaat?
Gaat het signaal op de Presonus niet in het rood?

Kabel tussen Presonus en versterker moet een kabel zijn met aan 1 zijde een tulp plug en aan de andere zijde een 6,3 mm Jack Mono.
Bijv. https://www.allekabels.nl/jack-kabel/4/ ... -63mm.html. Ze zijn er in verschillende lengtes.
Voor de beste audio kwaliteit met de minste kans op storingen moet je deze kabel kort houden. Het is een asymmetrische kabel/ongebalanceerde verbinding. De speaker kabels kunnen dan lang zijn omdat er een veel sterker signaal door die kabel gaat.

Als je geluid van front en rear (gemixt) uit de verkeerde kanalen hoort komen, moet je in de Presonus zorgen dat het daar niet gemixt wordt.
Als je in de Presonus software op de knop Main drukt, moeten alle input en output mixer schuiven omlaag staan behalve (digitale) input 1/2 en output 1/2. De analoog in wordt nooit gebruikt door HW.
Druk je op Mix 3/4, dan geldt hetzelfde maar dan input 3/4 en output 3/4.
Met die actieve schuiven regel je de sterkte van het signaal voor je boxen. Het signaal mag nooit boven de 0 dB komen.

Ik heb het topic naar Sweelinq verplaatst, want misschien zit het laatste issue toch in SQ en dat het daar gemixt wordt.
En kenner moet daar dan maar antwoord op geven, ook al omdat je tips vraagt over "instellingen waarmee SQ het beste tot hun recht komen".

Berichten: 3

Geregistreerd: 01 feb 2024 13:05

Bericht 03 feb 2024 18:40

Re: Instellingen Presonus geluidskaart

Beste Evert-Jan,

Kijk. Dat heeft geholpen! Idd type 1810c. Geluid is helemaal in te regelen nu. Ik was ook helemaal lost hoe het met mixers, kanalen, line1/2=main enzo in elkaar zit. Van een kabeltje ben ik niet bang, maar veel terminologie is (nog) nieuw voor me, daar komt nu snel verandering in. Er zit idd veel op wat ik wellicht nooit gebruiken ga (zingen kan ik niet en een e-gitaar heb ik ook niet;-). Die prachtige Presonus kan nog veel meer aan. Aan de kabels en connectors kan het eigenlijk niet liggen, zijn van nieuw-kwaliteit en kort (allemaal <3m). Nu 1 voor 1 alles op nul gezet, alleen en stuk voor stuk aangesloten en apart ingeregeld. Goed begin, nu eindelijk fatsoenlijk spelen en fine-tunen.

Zit nog soms nog een hikje in, maar komt wellicht dat ik de i7 nog prio moet geven aan SQ. Even zoeken nog…

Bedankt voor het meedenken! Als ik nog wat heb kom ik weer vragen, ok?

Johannes

Berichten: 5131

Geregistreerd: 12 feb 2011 01:09

Bericht 03 feb 2024 19:20

Re: Instellingen Presonus geluidskaart

Oorzaak van de hikjes in het audio is dat de Windows PC niet geoptimaliseerd is. De processor bijv. loopt op variabele snelheid en dat veroorzaakt tikken/hick-ups.
Er is veel op het forum geschreven over PC optimalisatie zoals in viewtopic.php?p=48822#p48822, maar ook in andere berichten.

Voer de zaken uit het genoemde topic uit. Met aangepaste BIOS instellingen en processor op constante snelheid laten lopen ben je er al. Met de services uitzetten voorkom je dat andere processen kunnen opstarten, hetgeen op dat moment een extra CPU belasting geeft.

Keer terug naar Sweelinq

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 18 gasten




Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software for PTF. phpBB.nl Vertaling

 

Copyright (c) 2008 PCorgan.com. All rights reserved. Mail: info@PCorgan.com