Home News Forum Kijk/Luister Sample Sets Vergelijk Benodigdheden Foto's Links Downloads Over ons

 

orgel bespelen op vakantie

Toon actieve onderwerpen


Avatar gebruiker

Berichten: 335

Geregistreerd: 23 feb 2011 22:54

Woonplaats: apeldoorn

Bericht 17 jul 2013 11:24

orgel bespelen op vakantie

misschien wel herkenbaar: Op vakantie, je ziet een kerktoren, dus even naar binnen om de kerk te bekijken. Natuurlijk bij binnenkomst als eerste op zoek naar het orgel. Is dat niet aanwezig? Dan is het geen "goede" kerk. ;)
Je hoopt een "kosterachtig" iemand te treffen en vraagt belangstellend naar het orgel en natuurlijk of je even boven mag kijken. Eigenlijk heb je maar een doel: Spelen! Met een beetje geluk krijg je dat soms voor elkaar. maar in de meeste gevallen, zeker bij de grotere, toeristische trekpleister kerken sta je toch met jeukende vingers naar een prachtig maar stil instrument te kijken.

Ik heb daar de volgende oplossing voor gevonden, en ik weet dat er meer zijn die dat doen: Van te voren mailen of bellen dat je komt en graag zou willen spelen. Het resultaat is vaak verbluffend. Ze vinden het zelfs leuk dat je belangstelling toont voor het orgel.

Ik ga in de buurt van mijn vakantie bestemming via het internet op zoek naar mooie orgels/kerken. En stuur dan een mail met mijn verzoek. Dit jaar ben ik in Feldkirch, Oostenrijk. Daar staat een Dom met een mooi orgel. Heb inmiddels een mail wisseling met de organist en heb een afspraak om het orgel te komen bespelen.

Zijn er hier meer van dit soort vakantie orgelbespelingen? Zet je belevenissen hieromtrent in dit topic. En na afloop natuurlijk met foto van jezelf achter het orgel! :D

Orgel Dom Feldkirch:

Afbeelding
orgelspelen is meer dan alleen maar noten lezen
Avatar gebruiker

Berichten: 221

Geregistreerd: 25 jul 2012 20:27

Woonplaats: Ede

Bericht 17 jul 2013 12:43

Re: orgel bespelen op vakantie

Herkenbaar! Ik heb het vorig jaar nog kunnen regelen om in de dom in Trier te spelen. Magistraal orgel, fantastische akoestiek (beetje veel, maar toch)!
Helaas hadden we zieken zodat de hele vakantie niet doorging, maar net wat je zegt, de koster/organisten zijn vaak best bereidwillig om je te laten spelen.

Trouwens, in veel kerken in Zwitserland (waar het niet al te toeristisch is) kun je zo naar binnen. Als je dan een beetje ervaring hebt, kun je zo de sleutel van 't orgel vinden ;-). Ik weet wel waar ze vaak standaard te vinden zijn. De kosters vinden dat nagenoeg nooit een groot probleem. Hooguit dat ze dan melden dat je dit de volgende keer van tevoren even moet komen vragen / melden dat je wilt spelen. Moet je wel net weten waar de koster woont :lol:. Zo heb ik al heel wat orgels bespeeld in Zwitserland. Zitten best wat mooie juweeltjes tussen hoor!

Plaatjes zijn van twee orgels die ik veel bespeeld heb.[attachment=0]Orgel Tomils - Zwitserland.jpg[/attachment
Je hebt geen permissies om de bijlage(n)) in dit bericht te zien.
Avatar gebruiker

Berichten: 221

Geregistreerd: 25 jul 2012 20:27

Woonplaats: Ede

Bericht 17 jul 2013 15:19

Re: orgel bespelen op vakantie

Nou, 2 foto's in één bericht lukte niet, bij dezen de tweede foto, orgel van de Reformierte Kirche Thusis in Zwitserland.
Orgel Thusis - Zwitserland.jpg
Je hebt geen permissies om de bijlage(n)) in dit bericht te zien.

Berichten: 1195

Geregistreerd: 04 jan 2013 15:20

Bericht 18 jul 2013 09:17

Re: orgel bespelen op vakantie

Mijn mooiste ervaring was afgelopen voorjaar in New York, Riverside Church, op een Aeolian-Skinner van meer dan 200 registers! Ik was bezig met een wandeling door New York, en toen ik bij Columbia University was zag ik deze kerk staan. Ben er naar toegelopen. Vervolgens kwam ik er achter dat dat orgel daar stond. Heb toen aan iemand van de kerk verteld dat ik uit NL kwam en geinteresseerd was in orgels; of ik het orgel kon bezichtigen. Viavia ben ik toen doorverwezen naar de organist. Die heb ik toen gebeld, maar hij had pas een paar uur later tijd. Gelukkig had ik verder niks ingepland die dag.

De organist was bijzonder vriendelijk. Hij gaf een toelichting en geluidsdemonstratie bij zowat alle registers. Vervolgens speelde hij zelf wat stukken, een priveconcertje! Tenslotte gaf hij mij de gelegenheid om ruim een half uur te spelen, terwijl hij registreerde.
Avatar gebruiker

Berichten: 326

Geregistreerd: 05 aug 2011 16:03

Woonplaats: Rijsenhout

Bericht 26 jul 2013 10:52

Re: orgel bespelen op vakantie

Wat een leuk topic!
Inderdaad, in het buitenland wordt vaak niet moeilijk gedaan.
Zo heb ik eens - zonder enige moeite - het prachtige koororgel van Carsten Lund in de Dom van Odense bespeeld (link: http://ip51cc4e92.adsl-surfen.hetnet.nl ... LIJST=lang).
En was er - op een fietstocht - niemand die me belette een Marcussen-orgel in een romaans dorpskerkje waarvan ik de naam vergeten ben te bespelen.

Sinds ik getrouwd ben laat ik me wat minder gaan. Mijn vrouw moet door het jaar heen al heel wat 'orgel-grillen' van me tolereren. In de vakantie laat ik het even.
Bovendien: dit jaar (net terug) waren we in Zuid-Frankrijk. Ik heb er alleen maar orgels met ingezakte en ontbrekende frontpijpen gezien, en de kerk van de lokale protestantse kerk had geen orgel maar een keyboard. Weinig te genieten dus. Nu woon ik gelukkig in Kampen, dus ik haal thuis de schade wel weer in.

Maar leuk om ervaringen te lezen!
Avatar gebruiker

Berichten: 1252

Geregistreerd: 07 maart 2011 18:35

Woonplaats: Kruiningen

Bericht 26 jul 2013 13:48

Re: orgel bespelen op vakantie

Vorige week vrijdag heb ik hierop gespeeld: http://www.orgelsite.nl/kerken31/medebach.htm
Je hebt geen permissies om de bijlage(n)) in dit bericht te zien.
Groet,
Kees

Muziek is ook een vorm van ademhalen...!

Berichten: 47

Geregistreerd: 26 jul 2012 15:06

Woonplaats: Spijkenisse

Bericht 30 jul 2013 14:25

Re: orgel bespelen op vakantie

Zeer herkenbaar. Vrijwel ieder kerk wordt wel even van binnen bekeken, zogenaamd om het orgel te bekijken.... maar liefst om te spelen natuurlijk. Dat het niet altijd lukt bleek tijdens laatste vakantie ook weer. Van te voren contact leggen is inderdaad raadzaam. Ik heb het opgelost door bij de voorganger van de evangelische gemeente in Attendorn (sauerland) aan te bellen. Heerlijk gespeeld op dit orgel:
Afbeelding
Avatar gebruiker

Berichten: 1252

Geregistreerd: 07 maart 2011 18:35

Woonplaats: Kruiningen

Bericht 30 jul 2013 15:07

Re: orgel bespelen op vakantie

Ziet er interessant uit! Leuk. Mijn ervaring was ook zeer fijn.
Groet,
Kees

Muziek is ook een vorm van ademhalen...!
Avatar gebruiker

Berichten: 89

Geregistreerd: 19 feb 2011 17:33

Bericht 30 jul 2013 20:08

Re: orgel bespelen op vakantie

Een aantal jaar geleden op wintersport vakantie in Saas-Grund (Zwitserland) op zondagochtend naar de kerk gelopen. De koster die ik daar aantrof verteld dat ik best eens op het orgel wilde spelen als dat zou kunnen. De pfarrer werd erbij gehaald, na een korte kennismaking kreeg ik de sleutel mee. Of ik die dan over een week weer af wilde geven :D

Bijan elke avond daar op het prachtige, paar jaar oude, orgel gespeeld.
Afbeelding

http://www.youtube.com/watch?v=o0YolSlaoRo


Ook in Kappl (Oostenrijk) van een kerk daar een keer een week de sleutel gehad in een zomervakantie. Altijd erg leuk, spelen op buitenlandse orgels.

Berichten: 566

Geregistreerd: 03 feb 2011 21:12

Bericht 24 jun 2016 22:25

Re: orgel bespelen op vakantie

Deze week op onderstaand orgel gespeeld:

http://www.orgelsite.nl/kerken26/bentheim.htm

Fijne akoestiek, maar het orgel was niet helemaal op stemming.

Ik denk dat er dit jaar nog geen orgelbouwer langs geweest is voor de jaarlijkse stembeurt. ;)

Berichten: 369

Geregistreerd: 12 dec 2014 14:23

Woonplaats: Zetten

Bericht 01 jul 2016 21:56

Re: orgel bespelen op vakantie

Leuk topic! Ik was gisteren in Dijon, twee mooie kerken bekeken. Wel echte publiekstrekkers, dus enige kans op de speeltafel had ik maar uit mijn hoofd gezet. In de tweede kerk (http://orgbase.nl/scripts/ogb.exe?database=ob2&%250=2000023&LGE=NL&LIJST=lang) zat zowaar iemand te spelen! Helaas was die persoon vooral registers aan het testen (en welke er ontstemd waren), dus er waren maar wat fragmenten te horen. Wat jeuken de vingers dan om een kans te krijgen boven!

Berichten: 4

Geregistreerd: 13 nov 2016 13:39

Bericht 16 nov 2016 23:58

Re: orgel bespelen op vakantie

Tijdens vakanties in Zuid-Europa bezoeken mijn vrouw en ik regelmatig kerken. En als er dan een orgel staat dan hoop ik altijd dat ik iemand kan vinden om te vragen of ik mag spelen. In 2014 en 2015 hebben we onze vakantie doorgebracht in de Dordogne in Frankrijk. Daar ontdekte ik per toeval dat niet ver van ons vakantieadres een stichting rondom de franse organist Francis Chapelet die zich actief inzet voor de promotie van de orgels in dat gebied. Voor geïnteresseerden heb ik hier de website: http://www.montpon-les-orgues.fr/70313779
Al deze orgels zijn na aanmelding te bespelen. Ik heb zelf de orgels in Montpon en Menesterol kunnen bespelen. En dat was natuurlijk een hele bijzondere ervaring !
Avatar gebruiker

Berichten: 83

Geregistreerd: 17 feb 2011 19:09

Woonplaats: Urk

Bericht 30 jun 2018 20:50

Re: orgel bespelen op vakantie

Kelheim .png
Op onze fietstocht langs de rivier de Altmuhl kwamen we in Kelheim terecht waar deze rivier de Donau instroomt.
Kelheim is een leuke plaats vooral omdat we daar een Orgelmuseum tegen kwamen in een voormalige Franciskaner kerk.
Het mooie was, dat je deze orgels mocht bespelen ze stelden dat zelfs op prijs, leuk voor de bezoekers. Er staan een tiental Beierse dorpsorgels die helemaal gerestaureerd waren vanaf 6 tot 20 stemmen. Ik heb daar een goed uur doorgebracht alle orgels bespeeld en in veel fotoalbums terecht gekomen. Kelheim ligt 20 km van Regensburg af dan weet waar je het zoeken moet.
Je hebt geen permissies om de bijlage(n)) in dit bericht te zien.

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 30 jun 2018 20:54

Re: orgel bespelen op vakantie

mooi Garret , heb je jezelf kunnen uitleven

fijne vakantie trouwens, zo te zien is dat geen Urk ;)
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.
Avatar gebruiker

Berichten: 1252

Geregistreerd: 07 maart 2011 18:35

Woonplaats: Kruiningen

Bericht 30 jun 2018 21:06

Re: orgel bespelen op vakantie

Mooi! Nu moeten ze dat in Elburg ook es laten gaan.
Groet,
Kees

Muziek is ook een vorm van ademhalen...!
Avatar gebruiker

Berichten: 558

Geregistreerd: 09 jul 2016 23:19

Woonplaats: Eindhoven

Bericht 01 jul 2018 00:42

Re: orgel bespelen op vakantie

Vorig jaar in Tsjechie viel ik met mijn neus in de boter, toen ik na rondleiding spontaan vroeg bij het orgel te mogen kijken en/of spelen in de kapel van het Pharmaceutisch museum in Kuks, Tsjechie
P1000303klein.jpg

Eens even verkennen en wat spelen:
P1000304_klein.jpg
Je hebt geen permissies om de bijlage(n)) in dit bericht te zien.
Met vriendelijke groeten, Fred Mellink

Berichten: 562

Geregistreerd: 07 okt 2015 20:35

Woonplaats: Huizen NH

Bericht 01 jul 2018 10:44

Re: orgel bespelen op vakantie

Herkenbaar allemaal........en dan spelen met die sandalen, Fred, dat valt dan niet mee...tenslotte ben je op vakantie en kan je toch moeilijk de hele dag op je orgelsloffen lopen wegens de kans dat.........

Zo zie je hier, dat ik probeerde met mijn wandelrugzakje nog op, te spelen.......op het koororgel van Moulins Cathedrale......

Resize of IM004192.JPG


HG

Geert
Je hebt geen permissies om de bijlage(n)) in dit bericht te zien.
Avatar gebruiker

Berichten: 471

Geregistreerd: 09 sep 2013 23:32

Woonplaats: Hardinxveld-Giessendam

Bericht 01 jul 2019 22:24

Re: orgel bespelen op vakantie

Gezien de bijna oorverdovende rust op het forum verwacht ik dat bijna iedereen zich in het buitenland aan het uitleven is op onbekende juweeltjes :lol:
Ik heb er inmiddels 2 gestuurd en van 1 (Frankenberg, Duitsland) al positieve reactie terug. Een gouden tip, dat contact vooraf :)

Foto's volgen nog.
Met vriendelijke groet,
Harm
Avatar gebruiker

Berichten: 1252

Geregistreerd: 07 maart 2011 18:35

Woonplaats: Kruiningen

Bericht 02 jul 2019 07:41

Re: orgel bespelen op vakantie

Mooi man! Ja contacten vooraf werkt gewoon het beste. Je kunt dan ik het beste je verwoorden, want goed overdacht en de taal is dan nimmer een probleem, want je kunt het vooraf even opzoeken .
Groet,
Kees

Muziek is ook een vorm van ademhalen...!
Avatar gebruiker

Berichten: 471

Geregistreerd: 09 sep 2013 23:32

Woonplaats: Hardinxveld-Giessendam

Bericht 03 jul 2019 18:22

Re: orgel bespelen op vakantie

Ja, fantastisch dat Google Translate Kees. ;)
Met vriendelijke groet,
Harm

Berichten: 71

Geregistreerd: 16 jan 2018 16:53

Bericht 24 aug 2019 21:35

Re: orgel bespelen op vakantie

Hallo allemaal.

Moest 10 minuten wachten voordat ik mijn huisje in kon, hoor het orgel spelen in de naastgelegen kerk. De zaak was snel beklonken ik heb gespeeld en heel de week was het orgel open en kon ik komen wanneer ik maar wilde.
Geweldig warm orgel. Akoestiek. Een kleurdoosje!

Locatie
Katholieke kerk
Konzen Eifel

Groetjes Martin
Je hebt geen permissies om de bijlage(n)) in dit bericht te zien.
Avatar gebruiker

Berichten: 471

Geregistreerd: 09 sep 2013 23:32

Woonplaats: Hardinxveld-Giessendam

Bericht 26 aug 2019 22:02

Re: orgel bespelen op vakantie

Fantastisch Martin, en dat zo vlak naast de deur!

Ik heb fantastische ervaringen gehad op de orgels te Frankenberg en Marburg. En... ook de pastoor in ons vakantiedorpje Dodenau gemaild, waarop een avondje orgelspel volgde. Een 1 klavier maar leuk geïntoneerd.

P.s. Foto's van bezochte orgels mail ik naar Piet Bron, zodat van zijn fantastische website www.orgbase.nl ook het fotobestand verrijkt wordt.
Met vriendelijke groet,
Harm

Berichten: 71

Geregistreerd: 16 jan 2018 16:53

Bericht 01 sep 2019 12:11

Re: orgel bespelen op vakantie

Beste Harm,

Als je een 06 nummer geeft wil ik best een betere foto naar je toesturen. deze is wat bijgeknipt vanwege de maximale grootte.

Groet,

Martin

Keer terug naar Algemene discussie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 15 gasten




Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software for PTF. phpBB.nl Vertaling

 

Copyright (c) 2008 PCorgan.com. All rights reserved. Mail: info@PCorgan.com