Home News Forum Kijk/Luister Sample Sets Vergelijk Benodigdheden Foto's Links Downloads Over ons

 

Orgel studie is een privilege

Toon actieve onderwerpen


Avatar gebruiker

Berichten: 1760

Geregistreerd: 22 feb 2011 21:29

Woonplaats: Den Haag

Bericht 30 aug 2013 00:00

Orgel studie is een privilege

Ik ben een groot liefhebber van orgel muziek maar Ik ben zelf helaas maar een zeer matige organist. Ik kan totaal niet improviseren bijv. en ik denk dat ik daar ook geen aanleg voor heb. Ik speel klavarscribo en ik ben autodidact. Soms lukt het me om bepaalde stukken best redelijk te spelen zoals bijv. mendelssohn Op 65 nr.2 Sonate c mineur. Maar ik zou bijv. de bekende Toccata en Fuga BWV 565 graag goed willen spelen en sommige stukjes daarvan lukken ook best aardig maar ik kom toch niet veel verder. Ik denk er wel over om les te gaan nemen maar dan wel bij een organist die het geen probleem vindt om verder te gaan met klavarscribo omdat ik het niet zie zitten om weer gewoon notenschrift te leren.
Op het Engels talige forum kwam ik dit stuk tegen van de organist Vidas Pinckevicius met handvaten hoe je beter kan leren spelen http://www.organduo.lt/uploads/3/2/2/1/ ... dshare.pdf
Het is wel duidelijk dat het belangrijkste om orgel te leren spelen is regelmaat en discipline. Probeer elke dag te spelen/oefenen al is het maar 30 min. Plan tijd om te oefenen bewust in.
Ik heb nu 1/2 ervan gelezen en heb er veel van geleerd. T'is wel in het Engels.

Groet Jan
Avatar gebruiker

Berichten: 307

Geregistreerd: 14 sep 2012 16:45

Woonplaats: Huizen

Bericht 30 aug 2013 00:40

Re: Orgel studie is een privilege

Is inderdaad in engels, google vertalen is je beste vriend

http://members.ziggo.nl/jesusisalive/orgel1.pdf

Even laten vertalen
Kopieren en plakken in word
afdrukken als PDF
Paginanummers zullen niet kloppen

Bartmans :D
Avatar gebruiker

Berichten: 1322

Geregistreerd: 21 nov 2011 12:00

Woonplaats: Ermelo

Bericht 30 aug 2013 00:48

Re: Orgel studie is een privilege

Leuk verhaal, Jan! Bedankt voor de tip.

Zit veel herkenbaars in, zoals de beginnersstukken die hij aanbeveelt, die speel ik zelf ook. Maar 1 uur per dag op de piano die oefeningen doen, daar kom ik niet aan toe.
En het tijdens de tv-reklames oefenen op tafel, dat lukt bij mij ook niet, omdat ik bijna niet kijk......

Wel leuk, dat hij ook aanbeveelt, geheel virtueel te spelen, dus zonder instrument. Lekker goedkoop, en geen gezeur over samplesets.....

Voor mij is zijn belangrijkste boodschap, dat je dus een plan moet maken.

HG

Geert

Berichten: 48

Geregistreerd: 08 feb 2011 22:49

Woonplaats: Alblasserdam

Bericht 30 aug 2013 10:40

Re: Orgel studie is een privilege

Beste Jan,

Een bekend verschijnsel. Jan van Gijn heeft een boekwerk geschreven hoe je moet studeren (zie zijn website). In het begin gaat hij heel ver door op wat voor soorten geheugen we gebruiken bij het studeren. Dat is best wel ingewikkelde kost, maar hij geeft ook heel waardevolle adviezen om problemen aan te pakken die voor mij, als amateur, erg herkenbaar zijn.

Bijvoorbeeld wat jij aangeeft. Op een gegeven moment heb je een stuk aardig in de vingers, maar bepaalde gedeelten gaan niet zoals het moet. Nog maar een keer het hele stuk doorspelen. Verdraaid weer niet goed. Nog een keer.. ja, nu gaat het beter. Als je dan de volgende dag het stuk speelt, is het weer mis.
Het is zaak om jezelf die discipline op te leggen om de gedeelten die niet lekker lopen goed door te nemen. Bijvoorbeeld 20 keer het moeilijke gedeelte doorspelen in een heel langzaam tempo. En dan langzaam dat tempo opvoeren.

En dan nog moet je jezelf vaak corrigeren. Bij het doorspelen van een werk heb ik regelmatig de gedachte: dadelijk dit stukje even apart behandelen. Ben je echter klaar met het doorspelen van dit muziekstuk, dan ga je snel verder met een volgend stuk en vergeet je voor het gemak dat moeilijke gedeelte van het vorige muziekstuk.

Het kan natuurlijk ook zo zijn dat we te moeilijke orgelwerken willen spelen. Dan is een goede leraar inderdaad onmisbaar. Die kan je erop wijzen en adviseren om eerst een ander stuk van die componist te studeren en dan geleidelijk aan de moeilijkheidsgraad op te voeren.

Er zijn best wel organisten die zelf geen klavar spelen maar wel leerlingen hebben die op basis van dit notenschrift les krijgen.

Groeten,
Roel

Berichten: 490

Geregistreerd: 12 feb 2011 21:23

Woonplaats: Gouda

Bericht 31 aug 2013 21:49

Re: Orgel studie is een privilege

Dag Jan,

Op de site van de Klavarvereniging staat een lijst met 41 mensen die ook aan klavarspelers les geven. Ook iemand uit Den Haag staat daarop.
http://www.klavarvereniging.nl/index.ph ... entenlijst

Ik weet even niet of je lid moet zijn om bij die link te kunnen.
HGroet, Gerrit uit Gouda

Berichten: 83

Geregistreerd: 08 feb 2012 21:41

Bericht 04 sep 2013 19:00

Re: Orgel studie is een privilege

Ben het met RoelPot eens. Het boek begint taai maar er staan waardevolle adviezen in. Bijv. als je geen zin meer hebt stop dan! En neem de tijd om de vingerzetting op te schrijven (bij klavar toch niet nodig?) en ook zo uit te voeren...
Vaak speel ik een stuk te snel. Tussen de verschillende zinnen kan best meer stilte. Dat helpt mij ook om me dan weer om de komende zin beter te spelen!!
Avatar gebruiker

Berichten: 712

Geregistreerd: 08 feb 2011 01:11

Woonplaats: Dordrecht

Bericht 06 sep 2013 17:16

Re: Orgel studie is een privilege

Bij Klavarskribo is de vingerzetting (noteren) net zo belangrijk hoor!
Avatar gebruiker

Berichten: 712

Geregistreerd: 08 feb 2011 01:11

Woonplaats: Dordrecht

Bericht 06 sep 2013 17:23

Re: Orgel studie is een privilege

Goed studeren is pure discipline!
-Een stuk in 1 tempo (dan maar langzamer) geheel uitspelen...
-Lastige delen inderdaad eindeloos herhalen...
-Je orienteren op andere uitvoerenden middels opnames...
etc etc.

En het dan nog maar niet hebben over "muziek maken" ipv "droge noten spelen" ...want droge noten zijn niet lekker! :cry: :?
Avatar gebruiker

Berichten: 610

Geregistreerd: 02 mei 2012 15:16

Woonplaats: Dordrecht

Bericht 07 sep 2013 00:53

Re: Orgel studie is een privilege

RonD schreef:En het dan nog maar niet hebben over "muziek maken" ipv "droge noten spelen" ...want droge noten zijn niet lekker! :cry: :?



Kreeg ook wel eens de opmerking als ik op orgelles kwam en een stuk speelde wat ik met veel bloed zweet en tranen had ingestudeerd: Zo dat waren de noten, keurig! prima! maar..... nu gaan we er muziek van maken :-)
Geen dag zonder Bach!
Avatar gebruiker

Berichten: 1760

Geregistreerd: 22 feb 2011 21:29

Woonplaats: Den Haag

Bericht 25 sep 2013 09:09

Re: Orgel studie is een privilege

Gisteren mijn eerst orgelles gehad van Aarnoud de Groen op het mooie Vierdag orgel in de Bethlehem kerk in Den Haag. Leuke ervaring! Ik weet zeker dat ik er veel kan leren. Alles wat ik hem voorspeelde was in ieder geval te snel gespeeld :!: Over 2 weken weer.

Groet Jan
Avatar gebruiker

Berichten: 1322

Geregistreerd: 21 nov 2011 12:00

Woonplaats: Ermelo

Bericht 25 sep 2013 10:33

Re: Orgel studie is een privilege

Nou Jan, gefeliciteerd hoor, een heel mooi orgel en de Groen speelt zelf ook heel fraai vind ik. Dat gaat vast lukken.

Succes gewenst!

Geert
Avatar gebruiker

Berichten: 124

Geregistreerd: 26 apr 2011 14:38

Woonplaats: Werkendam

Bericht 25 sep 2013 22:34

Re: Orgel studie is een privilege

Daar heb je een goede leraar aan Jan!

Succes met lessen!

Keer terug naar Algemene discussie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 63 gasten




Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software for PTF. phpBB.nl Vertaling

 

Copyright (c) 2008 PCorgan.com. All rights reserved. Mail: info@PCorgan.com