Home News Forum Kijk/Luister Sample Sets Vergelijk Benodigdheden Foto's Links Downloads Over ons

 

Wat met spelen te maken heeft

Toon actieve onderwerpen


Avatar gebruiker

Berichten: 1322

Geregistreerd: 21 nov 2011 12:00

Woonplaats: Ermelo

Bericht 12 dec 2013 00:12

Wat met spelen te maken heeft

Wat ik nog een beetje mis, is een afdeling waar het over het spelen gaat.....Dit heb je bv wel op het HW-forum.

De aanleiding voor mij op dit moment - maar het kunnen zomaar allerlei andere aanleidingen zijn - is, dat ik toevallig op de YT stukjes van Kareltje ( v.I) stuitte, in mijn zoektocht naar speelvoorbeelden van Clerambault.
Dus wist ik helemaal niet, dat hij ook zo,n mooi en speelbaar stukje ter download beschikbaar stelt ( Heer, herinner U de namen...).

Ik heb dan meteen vragen over bepaalde facetten van Karel,s uitvoeringspraktijk, maar mis daar op dit forum een afdeling voor. Het gaat hier altijd maar weer over techniek, samplesets, problemen ( zeer nuttig uiteraard), etc etc.

Voelt iemand ook ditzelfde gemis, of ben ik hier en roepende in de woestijn? Of -erger nog - zie ik iets over het hoofd?
Avatar gebruiker

Berichten: 205

Geregistreerd: 22 okt 2012 14:15

Woonplaats: Hardinxveld Giessendam

Bericht 12 dec 2013 10:58

Re: Wat met spelen te maken heeft

he goed idee ! :-)

ik zit ook wel eens met dingen als :

* hoe kan ik dit stuk het beste registreren , of

* wie weet er nog een geschikt stuk voor noem maar op ;)

dus wat mij betreft mag die afdeling erbij
Het belangrijkste in de muziek staat niet in de noten.
Gustav Mahler

Berichten: 54

Geregistreerd: 25 sep 2011 19:41

Woonplaats: Hellevoetsluis

Bericht 12 dec 2013 12:49

Re: Wat met spelen te maken heeft

Beste Geert, volledig met je eens.

Ik vermoed dat dit forum naast goed geschoolde musici ook door veel autodidacten wordt bezocht.Ik ben er in ieder geval een van. :lol:
Met vallen en opstaan maar altijd met veel plezier maak ik dagelijks muziek en heb me zelf het notenschrift eigen gemaakt. Kennis overdracht over het misiceren zelf is voor mij dan ook een waardevolle aanvulling op dit forum.

Mijn eerste vraag voor zo,n rubriek zou zijn:
-Vingerzetting, wat zijn de basisregels en wat is een goed lesboek.

Groeten,

Wout Vuijk

Wout Vuijk

Berichten: 19

Geregistreerd: 09 nov 2012 19:14

Bericht 12 dec 2013 13:30

Re: Wat met spelen te maken heeft

Ik vind dit ook een goed voorstel,

maar ik denk dat de meeste HW-spelers op Noten spelen, terwijl ikzelf tot volle tevredenheid Klavarskribo speel.
In mijn denken hoeft dat geen mindere waarde te hebben, want ik heb al ontdekt dat ook gevorderde organisten Klavarskribo spelen.
We zouden een peiling kunnen houden onder de HW-spelers , hoeveel er Klavarskribo spelen.
Als de hoeveelheid meevalt, dan kan daar ook rekening mee gehouden worden.

gr. gerritb

Berichten: 55

Geregistreerd: 10 mei 2013 14:26

Bericht 12 dec 2013 15:13

Re: Wat met spelen te maken heeft

Ik vind het een goed idee.
Wat betreft de vraag "hoe zou ik een stuk registreren", heb je ook al veel aan oa de voorbeelden van Gert en sommige anderen, waar de registraties vermeld zijn.

Groet,
Albert
Avatar gebruiker

Berichten: 317

Geregistreerd: 21 sep 2012 13:59

Woonplaats: Hulshorst

Bericht 12 dec 2013 17:24

Re: Wat met spelen te maken heeft

Genomineerd als 'Het idee van het jaar 2013'.
En deze man toets dus ook wat in Klavarskribo.
Groet,
Teun van Unen
Hulshorst
(tvanu47@gmail.com)

Berichten: 490

Geregistreerd: 12 feb 2011 21:23

Woonplaats: Gouda

Bericht 12 dec 2013 17:47

Re: Wat met spelen te maken heeft

Ook deze man toetst wat in Klavarskribo.

Er zijn er veel meer dan je een twee drie denkt, wel lezend op het forum, maar niet actief in berichten.
HGroet, Gerrit uit Gouda

Berichten: 355

Geregistreerd: 06 apr 2011 13:54

Bericht 12 dec 2013 18:15

Re: Wat met spelen te maken heeft

Ik speel ook Klavarscribo.
Ik bestel iedere 2 maanden 10 of 15 nieuwe muziek boeken bij Inst.Klavarsribo. :D
Een veel betere notatie dan het oude notenschrift.
Kunnen teminste alle noten geschreven worden die gespeeld moeten worden.
Met de oude schrift moeten gespeelde noten aangegeven worden tekens . :roll:
Ik zou het een goed idee vinden,deze afdeling erbij.
Pete

Berichten: 560

Geregistreerd: 10 feb 2011 10:38

Bericht 12 dec 2013 18:25

Re: Wat met spelen te maken heeft

pedro schreef:Een veel betere notatie dan het oude notenschrift.

Daar valt wel heel wat op af te dingen, hoor. Om het cru te zeggen: in normaal muziekschrift zie je de muziek. In klavarskribo zie je alleen welke toetsen je moet indrukken. Zo zie je in klavarskribo bijvoorbeeld niet het verschil tussen een as of een gis. Doet dat ertoe dan? Natuurlijk! Om muziek te maken, moet je interpreteren. En dan maakt het veel uit wat de componist precies heeft opgeschreven. Als je alleen weet welke toetsen je moet indrukken, heb je veel te weinig informatie. En (uitzonderingen daargelaten): meestal hoor je dat!

Sorry, voor dit zijpaadje. Wat betreft het onderwerp van dit topic: zijn er geen andere fora voor dit soort vragen? Er is toch bijvoorbeeld al een apart klavarskriboforum?
Gratis orgelmuziek op mijn website.
Avatar gebruiker

Berichten: 317

Geregistreerd: 21 sep 2012 13:59

Woonplaats: Hulshorst

Bericht 12 dec 2013 18:42

Re: Wat met spelen te maken heeft

Gerrit schreef: Er is toch bijvoorbeeld al een apart klavarskriboforum?


Dat is zeker een zijpaadje, want bijvoorbeeld registraties (i.c.m. met een bepaalde sampleset) hebben niets te maken met de muzieknotatie die op je lessenaar staat.
Groet,
Teun van Unen
Hulshorst
(tvanu47@gmail.com)
Avatar gebruiker

Berichten: 33

Geregistreerd: 18 feb 2011 11:50

Woonplaats: Puttershoek

Bericht 12 dec 2013 23:03

Re: Wat met spelen te maken heeft

Ook ik speel klavar. Gelukkig is dat er (voor mij) .
Gelukkig zijn er nog (veel) meer, anders was het bij Klavarskribo snel klaar denk ik.

Hans

Berichten: 149

Geregistreerd: 07 okt 2012 16:57

Bericht 12 dec 2013 23:13

Re: Wat met spelen te maken heeft

Deze man speelt ook klavarscribo en bljf het gebruiken
Avatar gebruiker

Berichten: 1760

Geregistreerd: 22 feb 2011 21:29

Woonplaats: Den Haag

Bericht 12 dec 2013 23:57

Re: Wat met spelen te maken heeft

Ik speel ook klavar en ik denk dat ik nooit zo door was gegaan met orgelspelen en Hauptwerk etc. als ik van gewoon notenschrift moet spelen. Al die kruisen en mollen, assen en gissen zijn aan mij niet besteed. Geef mij maar Klavarscribo!!

Groet Jan
Avatar gebruiker

Berichten: 1322

Geregistreerd: 21 nov 2011 12:00

Woonplaats: Ermelo

Bericht 13 dec 2013 00:10

Re: Wat met spelen te maken heeft

Nou, Jan en vele anderen, zo lijkt dit topic meer bedoeld voor het 'uit de kast komen"......ook niet verkeerd trouwens.

Ik heb respect voor allen, die via Klavar ook tot zulk goed in ingeleefd spel komen. Zoals onze man in Dordrecht - ff zn naam kwijt - die zulke mooie stukken speelt op yt.

Ik geloof er helemaal nix van, dat je zoveel muziektheoretische onderbouw mist. Ik ken mensen die zeer muzikaal zijn, en bv op het gehoor allerlei stukken foutloos spelen, en het dan ook nog kunnen transponeren........En die dan ook nog eens weten, wat AS-majeur inhoudt op de piano.
Om maar te zwijgen over beroemde jazzmusici, alsmede blinden, die geen noot kunnen lezen....

Muziek zit op een veel hoger niveau in je systeem dan alleen de theorie en het notenschrift.

Ik draaf weer door...sorry.

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 13 dec 2013 00:34

Re: Wat met spelen te maken heeft

Ik speel klavarskribo,en eet noten
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.

Berichten: 355

Geregistreerd: 06 apr 2011 13:54

Bericht 13 dec 2013 01:22

Re: Wat met spelen te maken heeft

Ja,ben het er ook mee eens.
Het oude notenschrift was goed in ongeveer het jaar 1000 toen er nog geen zwarte noten waren maar nu dat er een 12 toonen zijn gaat het gewoon niet meer. ;)
En dat je met Klaver niet het verschil kan kan zien tusschen een as of een gis maakt niet uit want het zijn allebei dezelfde noot. :)
Jan-Wim, zolang als je deze tijd van het jaar maar overschakelt naar pepernoten.

Berichten: 490

Geregistreerd: 12 feb 2011 21:23

Woonplaats: Gouda

Bericht 13 dec 2013 10:19

Re: Wat met spelen te maken heeft

Gerrit schreef:
Om muziek te maken, moet je interpreteren. En dan maakt het veel uit wat de componist precies heeft opgeschreven. Als je alleen weet welke toetsen je moet indrukken, heb je veel te weinig informatie. En (uitzonderingen daargelaten): meestal hoor je dat!


Mee eens, dat het veel amateurklavarspelers minder boeit wat de componist nu werkelijk precies heeft opgeschreven en hoe dat tot stand komt.
Ze doen er weleens wat bij of af op gevoel én spelen óók weleens een stukje boven hun niveau.
Ja dat hoor je dan! Maar ze maken wel (amateur)muziek toch?
Laat degene die het notenschrift goed beheersen daar vooral professioneel mee doorgaan.
De klavarspelers zijn heel blij met hun alternatief. Hun zou anders veel voldoening onthouden worden.
HGroet, Gerrit uit Gouda

Berichten: 560

Geregistreerd: 10 feb 2011 10:38

Bericht 13 dec 2013 11:16

Re: Wat met spelen te maken heeft

pedro schreef:En dat je met Klaver niet het verschil kan kan zien tusschen een as of een gis maakt niet uit want het zijn allebei dezelfde noot. :)

Dat bedoel ik dus. Het is NIET dezelfde noot. Alleen dezelfde toets. En zo zie bij klavarskribo ook geen verschil tussen maatsoorten, alleen tussen maatindelingen. 2/2 en 2/4 ziet er dan hetzelfde uit, maar er is een groot verschil. Ook hebben klavarspelers nog al eens de neiging om gepuncteerde noten (bv kwartnoot met punt + achtste noot) te spelen als een triool (kwartnoot zonder punt + achtste noot). In klavar is het verschil namelijk slecht te zien.

Nu heb ik er niets tegen als mensen klavarskribo gebruiken. Ik heb er alleen wel iets tegen als je dat 'beter' wilt noemen dan gewoon muziekschrift.
Gratis orgelmuziek op mijn website.
Avatar gebruiker

Berichten: 205

Geregistreerd: 22 okt 2012 14:15

Woonplaats: Hardinxveld Giessendam

Bericht 13 dec 2013 11:57

Re: Wat met spelen te maken heeft

undix schreef:
Gerrit schreef: Er is toch bijvoorbeeld al een apart klavarskriboforum?


Dat is zeker een zijpaadje, want bijvoorbeeld registraties (i.c.m. met een bepaalde sampleset) hebben niets te maken met de muzieknotatie die op je lessenaar staat.



mee eens Teun, dit topic was niet echt bedoeld voor een discussie rond noten en aanverwante schriften ;)

Ik hoop dat Gert ( beheerder) het forum snel wil uitbreiden voor de gevraagde uitbreiding rond registraties etc. :lol: :lol:

HW groetjes vanuit Hardinxveld

Hans
Het belangrijkste in de muziek staat niet in de noten.
Gustav Mahler
Avatar gebruiker

Berichten: 208

Geregistreerd: 18 apr 2012 10:35

Woonplaats: Almere

Bericht 13 dec 2013 12:19

Re: Wat met spelen te maken heeft

Zeker als ik bovenstaande discussie zie, heeft een uitbreiding van het forum zeker nut.
Even helemaal los van notenschrift of klavarscribo, kan ik mij goed voorstellen dat mensen graag registraties willen weten voor een stuk wat ze instuderen of als ze iets van anderen horen dan graag willen weten wat hun registratie is en waarom.
Ook wat betreft vragen over (of interpretatie van) muziekliteratuur kan dat van veel betekenis zijn.

Daarin kun je volgens ook prima van mening verschillen, als ik verschillende interpretaties hoor van de grote passacaglia van Bach, dan spelen sommigen dit in zijn geheel op een plenum (Zie de prachtige interpretatie van Peter van der Zwaag op CC), terwijl anderen dit erg variabel registreren en zo het orgel in veel verschillende kleuren laten horen. Als iemand helemaal achter zijn visie staat (en dat kun je vaak wel horen aan het spel) dan vind ik voor beiden wat te zeggen.

Dat geld volgens mij ook voor het spelen van Lubeck, Ik heb een opname thuis van Leon Berber die de preludia heel veel in een plenum speelt, terwijl ik een opname heb gezet op CC waarin ik erg veel heb "gekleurd" tijdens het spelen. Dit vraagt dan ook meteen om een ander tempo en andere accenten en spanningsbogen. Maar zolang het overtuigend wordt gespeeld, heb ik met beide speelmethoden geen problemen.

Ik ben wel van mening dat als je dingen echt in de diepte wilt weten, je op les moet. Maar voor een eerste aanzet, kan dit forum daar zeker in bijdragen.

Groetjes,
Karel
Muziek maak je met je oren.

Berichten: 355

Geregistreerd: 06 apr 2011 13:54

Bericht 13 dec 2013 17:29

Re: Wat met spelen te maken heeft

Ja,ik vindt het leuk om er soms over te discuseeren.Hier noemen sommigen menschen Klaverscribo "chicken scratch" en dan kun je wel eens een beetje nijdig worden.
Maar ik lees heel veel muziek in Klavar mee terwijl het afgespeeld wordt op cd enz.en het klopt allemaal precies op de noot af.En de maat klopt ook voor 100percent.Daar kom je achter als je 5 of 10 keer met zo een stuk meeleest.
En dan bedoel ik muziek van Bach,Mailly,Guilmant,Ruebke enz.
Ik ben trouwens op zoek naar Intro.Pass.Fugue van Healy Willan in klaver maar dat kan ik niet vinden. :(
Dus ik denk dat als iemand orgelles krijgt van een goede leraar in het notenschrift en hij zou diezelfde lessen ontvangen zoumet de gebruik van de Klavar notatie dan zou het in feite niks uitmaken.Of is dat niet zo? Maar nu bedoel ik enkel lessen in de uitvoering van de muziek niet in de theorie.
Pete
Avatar gebruiker

Berichten: 48

Geregistreerd: 22 jul 2011 00:20

Bericht 14 dec 2013 00:56

Re: Wat met spelen te maken heeft

Ik ben ook zeer voor een apart forum 'Uitvoeringspraktijk'. Heeft Gert in een minuutje gepiept, toch?

Welk notenschrift ik speel zal wel bekend zijn. ;)

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 14 dec 2013 01:11

Re: Wat met spelen te maken heeft

pedro schreef:Ja,ben het er ook mee eens.
Het oude notenschrift was goed in ongeveer het jaar 1000 toen er nog geen zwarte noten waren maar nu dat er een 12 toonen zijn gaat het gewoon niet meer. ;)
En dat je met Klaver niet het verschil kan kan zien tusschen een as of een gis maakt niet uit want het zijn allebei dezelfde noot. :)
Jan-Wim, zolang als je deze tijd van het jaar maar overschakelt naar pepernoten.



Hoi Pete,

Ik denk dat met het orgel als instrument het niet uitmaakt of je een AS of GIS speelt dit is fysiek de zelfde toets.

Echter op andere instrumenten kan het wel fout gaan, de enharmonisch gelijke tonen op een gelijkzwevend gestemd instrument zijn identiek , zijn het wezenlijk verschillende tonen, en dat wordt in het traditionele notenschrift tot uitdrukking gebracht. Een strijker speelt een verhoogde toon hoorbaar anders dan zijn verlaagde secunde. (Bijvoorbeeld: een fis klinkt een fractie hoger dan een ges.)

Maar ja wanneer spelen we samen met een strijker :roll:
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.
Avatar gebruiker

Berichten: 1322

Geregistreerd: 21 nov 2011 12:00

Woonplaats: Ermelo

Bericht 14 dec 2013 01:37

Re: Wat met spelen te maken heeft

Nou, Jan-Wim, dit wordt weer behoorlijk off-topic, maar ik heb toevallig een vriend die viool speelt, en perse Prel F et Var van CF op de viool wil spelen waarbij ik dan mag meespelen zeg maar.

En ook nog een vriendin die cello speelt, wil ook perse iets samen doen. Het klinkt allemaal voor geen meter......maar ja, tis de lol van het doen denk ik dan maar.....

Zo te zien is er wel voldoende stof voor zo,n nieuw onderwerp. ( ik bedoel dan van de meer serieuze mensen.... :oops: )
Avatar gebruiker

Berichten: 610

Geregistreerd: 02 mei 2012 15:16

Woonplaats: Dordrecht

Bericht 14 dec 2013 02:02

Re: Wat met spelen te maken heeft

Moet je wel uitkijken dat het e.e.a. niet verzand in welles-nietes discussies.
Op diverse andere fora genoeg voorbeelden van, organisten zijn toch rare jongens hoor :-)

Vind de sfeer op dit forum erg prettig en een verademing t.o.v. andere organisten fora.
Ik kom daar ook niet meer, als je daar soms een vraag stelt word je neergesabeld omdat dat je die vraag stelt en hoe kan je zo dom of onwetend zijn dat je dit durft te vragen. Ik heb daar mijn zakken van vol!! Juist door durven vragen leer je veel !

Net zoals smaken verschillen zal je ook altijd verschillen houden in interpretatie van muziek. Maar kijk uit door iets als goed of fout te bestempelen. Die kant moet je niet op willen.
Geen dag zonder Bach!
Volgende

Keer terug naar Algemene discussie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 55 gasten




cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software for PTF. phpBB.nl Vertaling

 

Copyright (c) 2008 PCorgan.com. All rights reserved. Mail: info@PCorgan.com