Bericht 20 okt 2014 10:31

Bernard Bartelink overleden

Zojuist heb ik het droevige bricht ontvangen dat Bernard Bartelink, componist en oud titularis-organist van de Kath. Bavo in Haarlem op 84-jarige leeftijd is overleden.

In 1961 was hij winnaar van het Internationaal Orgelimprovisatie Concours te Haarlem. Daarna was hij meerdere malen jurylid bij ditzelfde concours. Tot september 1989 was hij als hoofdvakdocent voor orgel en improvisatie verbonden aan het Sweelinckconservatorium te Amsterdam en aan het Twents Conservatorium te Enschede.
Bernard Bartelink concerteerde veelvuldig in binnen- en buitenland. Als componist van koor-, orgel- en kamermuziek kreeg hij opdrachten van o.a. de stad Amsterdam, de NSGV, de Kathedrale Basiliek Sint Bavo, de Nationale Commissie voor Liturgie en de S.N.K (Samenwerkende Nederlandse Korenorganisaties).

In Enschede heb ik nog les van hem gehad en heb geregistreerd bij een aantal van zijn concerten. Hij was een groot voorbeeld en van wezenlijk belang voor de Nederlandse RK kerkmuziek in het algemeen. Ik zal hem missen als organist, maar ook zijn altijd opgewekte persoonlijkheid en interesse in anderen. Bernard, rust in vrede.

In paradisum deducant te angeli; in tuo adventu suscipiant te martyreset perducant te in civitatem sanctam Jerusalem. Chorus angelorum te suscipiatet cum Lazaro, quondam paupere,aeternam habeas requiem.