Home News Forum Kijk/Luister Sample Sets Vergelijk Benodigdheden Foto's Links Downloads Over ons

 

Hybride orgel luisteren

Toon actieve onderwerpen


Avatar gebruiker

Berichten: 208

Geregistreerd: 18 apr 2012 10:35

Woonplaats: Almere

Bericht 14 feb 2015 20:16

Hybride orgel luisteren

Hoi,

In onze kerk staat een orgel met de volgende registratie:
Holpijp 8 (b/d)
Prestant 8 (d)
Octaaf 4
Roerfluit 4
Octaaf 2
Sesquailter (b/d)
Dulciaal (B/d)

Werckmeister 3 stemming en aangehangen pedaal.

Ik zou graag eens de mogelijkheden willen aftasten of het mooi is om dit orgel met een paar elektrische stemmen aan te vullen. (uitbreiden met echte pijpen of een 2e klavier is echt geen optie). En ik zou graag in contact komen met een organist die zo'n type orgel heeft (om te luisteren en wat dingen te bespreken)
Zijn er mensen op dit forum die weten of er ergens een hybride orgel staat?
Het liefst met Hauptwerk of grandorgue stemmen erbij, en als het kan ook graag een beetje in de buurt van het pittoreske Almere ;)

Groetjes,
Karel
Muziek maak je met je oren.

Berichten: 547

Geregistreerd: 17 jan 2012 21:06

Woonplaats: Veenendaal

Bericht 14 feb 2015 21:11

Re: Hybride orgel luisteren

Moet je Christian Bogaard (Cribo) even mailen. Die staat in Hoornaar.

mvg

André
Avatar gebruiker

Berichten: 326

Geregistreerd: 05 aug 2011 16:03

Woonplaats: Rijsenhout

Bericht 15 feb 2015 09:22

Re: Hybride orgel luisteren

Dag Karel,

Is dat orgeltje niet hetzelfde instrument als al ruim een jaar wordt aangeboden via de landelijke site van de kerkrentmeesters? (m.a.w. wat is de toekomst van het orgel uit De Drieklank?)

Dichtbij huis heb je in de kerk van de Gereformeerde gemeente (Beth-Elkerk) in Lelystad een orgel waar pijpwerk met Monarke-componenten is uitgebreid.
Klinkt niet verkeerd.

Maar zo overtuigend als het hybride orgel van Peter Murre in Goes heb ik het nog niet gehoord.
De door hem uitgebreide instrumenten (Goes, en later ook Vlissingen en Drachten) zijn niet echt in de buurt, maar ik zou je toch echt aanraden daar te gaan luisteren.

Maar als je geen tweede klavier 'erbij' krijgt, vraag ik me af wel wat de muzikale meerwaarde is van digitale stemmen: je hebt door de delingen in de Sesquialter en Dulciaan toch al flink wat mogelijkheden toch? De gebruiksmogelijkheden nemen niet heel erg toe. Als je bijv. de slepen van de Sesquialter van dubbele boringen voorziet, dan kun je het quintkoor zelfstandig bespeelbaar maken t.b.v. plenumregistraties.
Misschien dat twee digitale pedaalstemmen (bijv.: Subbas 16', Trompet 8') nog een zinnige toevoeging zijn, maar zou je zo'n fraai historiserend orgel verder wel van uitbreidingen moeten willen voorzien?
Avatar gebruiker

Berichten: 208

Geregistreerd: 18 apr 2012 10:35

Woonplaats: Almere

Bericht 15 feb 2015 14:15

Re: Hybride orgel luisteren

Hoi Jaco,

Dit orgel heeft inderdaad te koop gestaan (omdat er in Almere een kerk werd verkocht stonden beide orgels te koop, de andere is verkocht, dus ik neem aan dat deze blijft).

Ik ben eigenlijk op dit moment alleen nog maar voor mezelf nog even aan het rondkijken of digitaal erbij inderdaad mooi is. Als ik dat heb beoordeeld, ga ik ermee naar de kerkenraad om te vragen wat de financiele mogelijkheden zijn.

Aangezien het geen rijke gemeente is weet ik zeker dat er geen uitbreiding naar andere klavieren mogelijk is. (en ik weet ook niet of het mijn voorkeur heeft om een compleet digitaal klavier te hebben)

Zelf zie ik dit orgel als basis voor een eventueel uitgebreid orgel.

Het nadeel van dit orgel vind ik zelf dat de basis wel heel erg klein is (ik speel er zo'n 50 diensten per jaar op + iedere week oefenen met de cantorij, dus iets meer kleuren zou ik wel willen hebben)

Mijn voorkeur heeft het toch wel als de prestant 8 naar de baskant wordt doorgetrokken. (Een holpijp 8 als basis vind ik toch wel erg mager)

Ook zou ik graag wat eigen pedaalstemmen willen hebben (16 + 8 en evt nog een tongwerk 16)
In plaats van een sesquialter-plenum zou ik het fijn vinden om er ook nog een mixtuur in te hebben.

Omdat ik ook vaak de cantorij moet begeleiden zou ik misschien ook nog wel een fluit 8 en 4 en 2 bij hebben. Dan heb je niet altijd dezelfde registratie.

Als ik het zo afschat, hoop ik dat gewoon een digitale uitbreiding wel betaalbaar moet zijn. Mocht er een klavier bijkomen, dan gaat het al snel veel duurder worden denk ik en dan weet ik het financiele antwoord al :oops:
Muziek maak je met je oren.

Berichten: 559

Geregistreerd: 05 feb 2011 19:43

Bericht 16 feb 2015 15:28

Re: Hybride orgel luisteren

Hallo Karel,

Ik weet dat forumlid Peter (custommadeorgan.nl) met orgelbouwer Rene Nijsse in Drachten het bestaande orgel heeft uitgebreid met Hauptwerk. Hij heeft ook in Goes (Zeeland) in een dergelijk project al met deze orgelbouwer samengewerkt, maar Drachten lijkt me voor jou dichterbij ;)
In Goes zit een organist die het vak beheerst: hij is na ruim een jaar nog steeds heel enthousiast.
Zie ook:
viewtopic.php?f=2&t=1347

Suc6 met je oriëntatie!

Anton

Berichten: 566

Geregistreerd: 03 feb 2011 21:12

Bericht 21 feb 2015 09:58

Re: Hybride orgel luisteren

Dag Karel,

Als je naar Zeeland komt kun je ook in Vlissingen terecht om een indruk te krijgen van een hybride orgel met digitale stemmen met gebruikmaking van Hauptwerk.
De kerk in Vlissingen heeft een aardige akoestiek, de kerk in Goes niet.
Avatar gebruiker

Berichten: 208

Geregistreerd: 18 apr 2012 10:35

Woonplaats: Almere

Bericht 23 feb 2015 13:52

Re: Hybride orgel luisteren

Dank jullie wel voor de reacties,
Ik ga binnenkort even kijken waar ik heen wil (het ligt allemaal niet echt om de hoek :( ).
Ook zal ik dan proberen of er nog een paar geïnteresseerde mensen van de kerk mee willen om te luisteren.

Met vriendelijke groeten,
Karel
Muziek maak je met je oren.
Avatar gebruiker

Berichten: 326

Geregistreerd: 05 aug 2011 16:03

Woonplaats: Rijsenhout

Bericht 30 sep 2015 17:31

Re: Hybride orgel luisteren

Pure nieuwsgierigheid: is er nog iets van de grond gekomen?

Keer terug naar Algemene discussie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 6 gasten




Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software for PTF. phpBB.nl Vertaling

 

Copyright (c) 2008 PCorgan.com. All rights reserved. Mail: info@PCorgan.com