Home News Forum Kijk/Luister Sample Sets Vergelijk Benodigdheden Foto's Links Downloads Over ons

 

Hoe te registreren?

Toon actieve onderwerpen


Avatar gebruiker

Berichten: 298

Geregistreerd: 13 nov 2013 21:59

Woonplaats: Hendrik Ido Ambacht

Bericht 31 maart 2015 21:59

Hoe te registreren?

Nu ik op een Hauptwerk orgel speel vind ik registreren eerder moeilijker dan makkelijker geworden.
Op mijn Domus kwam het allemaal niet zo kritisch. Terwijl het op mijn sampleset Tholen soms best zoeken is naar de juiste verhoudingen. Zo vind ik bijvoorbeeld de mixtuur in het plenum lastig klinken, zeker als ik een barok registratie zoek.

Daarom vraag ik jullie om advies: hoe zouden jullie op het Van Dam orgel uit Tholen het Praeludium in A moll van Bach registreren? Ik ben echt benieuwd naar jullie voorstellen.

Bedankt al vast!

Praeludium in A moll.jpg
Je hebt geen permissies om de bijlage(n)) in dit bericht te zien.

Berichten: 1195

Geregistreerd: 04 jan 2013 15:20

Bericht 01 apr 2015 00:04

Re: Hoe te registreren?

Ik ben niet deskundig ofzo, maar ik weet wel dat het geen wonder is dat je het lastig vindt om hiervoor een goede registratie te vinden! Tholen is nameljk geen Bachorgel, maar een samenzangorgel. De Mixtuur bevat een lage terts, wat behoorlijk uitzonderlijk is en in ieder geval ongewoon in barokmuziek.

Misschien lukt het niet helemaal om je klankideaal te bereiken, maar er is toch heel wat mogelijk met Tholen. Ik zou beginnen om het hoofdwerk, het rugwerk en het pedaal te koppelen. In het pedaal de subbas, prestant en octaaf. De pedaaltongwerken zijn al gauw te overheersend. Op het hoofdwerk de Bourdon 16 (voor een "zware" klank die al gauw gewenst is bij een praeludium van Bach), het prestantenkoor (Prestant, Octaaf 4, Quint, Octaaf 2) zonder de Mixtuur. De Trompet op het hoofdwerk ga je volgens mij nodig hebben om voldoende zwaarte te krijgen in het pedaal, terwijl hij goed mengt met de rest. Op het rugwerk eveneens het prestantenkoor ((Prestant, Octaaf 4, Octaaf 2). De beide holpijpen kun je al dan niet naar smaak toevoegen om de klank wat aan te dikken. De Sifflet is te schel voor het hele stuk, maar kan er op het eind misschien nog bij.

Hopelijk helpt dit je op weg. Niet helemaal tevreden, varieer dan gerust op dit voorstel.
Avatar gebruiker

Berichten: 298

Geregistreerd: 13 nov 2013 21:59

Woonplaats: Hendrik Ido Ambacht

Bericht 01 apr 2015 08:35

Re: Hoe te registreren?

josq schreef:
Hopelijk helpt dit je op weg. Niet helemaal tevreden, varieer dan gerust op dit voorstel.


Bedankt Jos! Dat van de lage terts wist ik niet. Dat maakt de Mixtuur dus zo dik.
Het idee om de mixtuur te vervangen voor een Trompet ga ik zeker proberen.
De Bourdon had ik zelf ook niet gekozen, dus dat ik ook het proberen waard.
En dat de Sifflet zo schel klinkt wijten ik aan mijn audio. Maar dat is dus des Tholens!

Ik ben benieuwd of er nog andere oplossingen worden aangedragen.

Berichten: 519

Geregistreerd: 21 nov 2012 15:32

Bericht 01 apr 2015 12:43

Re: Hoe te registreren?

David Peekstok schreef:
josq schreef:Ik ben benieuwd of er nog andere oplossingen worden aangedragen.


Het geweldigde (!) van Hauptwerk is natuurlijk dat je een sampleset kan kiezen dat bij de te spelen literatuur past ;)
Wat dacht je in dit verband van Zwolle?

Keer terug naar Algemene discussie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 14 gasten




cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software for PTF. phpBB.nl Vertaling

 

Copyright (c) 2008 PCorgan.com. All rights reserved. Mail: info@PCorgan.com