Hoi,
Ik heb het filmpje nog niet bekeken, maar zelf speel ik inderdaad vrij vaak in een andere stemming. Ik speel op dit moment heel graag op het transept orgel van de Laurenskerk van Rotterdam (het sample dan ... ). Omdat ik veel oudere muziek speel, staat deze standaard op Werckmeister III en niet op de originele stemming (gelijkzwevend).
Voor mij wint oudere muziek aan zeggingskracht bij een stemming waarvoor de muziek ook gecomponeerd is. De akkoorden klinken gewoon mooier en met moduleren kan het dan echt even "wringen".
Bij gelijkzwevend is het wat meer een "eenheidsworst" waardoor oude muziek wat aan karakter verliest.
Ga je later in de tijd, dan wilde men zoveel mogelijk transponeren naar andere toonsoorten (met veel kruizen en mollen) en is het weer beter om gelijkzwevend te gebruiken.
Voor een vergelijk heb ik een poosje geleden de passacaglia van Buxtehude op werckmeister III gezet en ook op middentoon.
Werkmeister III:
https://www.youtube.com/results?search_ ... +van+ingenMiddentoon:
https://www.youtube.com/watch?v=pOjfWDpkeR4Zelf vind ik de middentoon iets mooier, maar het is misschien een kwestie van leren luisteren. Vroeger vond ik het minder mooi en nu hoor ik (ook door Hauptwerk) steeds meer de schoonheid van oude stemmingen.
Groetjes,
Karel
Muziek maak je met je oren.