Home News Forum Kijk/Luister Sample Sets Vergelijk Benodigdheden Foto's Links Downloads Over ons

 

Hoe meet je polyphonie objectief?

Toon actieve onderwerpen


Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 22 jun 2015 20:54

Hoe meet je polyphonie objectief?

Dit onderwerp is afgesplitst van viewtopic.php?f=12&t=1990


Ik ben trouwens wel benieuwd of er mensen zijn met een i7-5820K die weten welke polyfonie ze halen?



Pim

dit is ook afhankelijk van de ingestelde audiobuffer.

een audiobuffer van 256 kost meer cpu, dan een buffer van 1024
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.

Berichten: 519

Geregistreerd: 21 nov 2012 15:32

Bericht 22 jun 2015 21:47

Re: Hoe meet je polyphonie objectief?

Jan Wim schreef:Ik ben trouwens wel benieuwd of er mensen zijn met een i7-5820K die weten welke polyfonie ze halen?


Jan Wim en anderen,

ik ben wel benieuwd: hoe meet je polyphonie dan - objectief?
Als ik het goed begrijp is het nu vooral een beetje trial-and-error gele streepjes tellen en vooral, gebruikers- en samplesetafhankelijk.
Zou het niet handig zijn als er zgn ijkwaarden geformuleerd worden voor bijv.een 3 tal speeltypen (amateur, semiprof, prof, gerelateerd aan ijk(sample)sets (droog, kerk, kathedraal) en processors?
Wie heeft een idee?

Fokko

Berichten: 5125

Geregistreerd: 12 feb 2011 01:09

Bericht 22 jun 2015 21:56

Re: Hoe meet je polyphonie objectief?

Er zijn nog een aantal parameters:
- stereo, surround, 6 kanaals
- sampleset is loseless compressed of uncompressed geladen
- de 4 filters die in HW zitten kun je per stuk uit of aanzetten (standaard staat alles aan). Maar als je ze uitzet, kun je een hogere polyfoniewaarde instellen (Menu organ settings | Organ preferences | Audio engine screen tab)

Berichten: 369

Geregistreerd: 12 dec 2014 14:23

Woonplaats: Zetten

Bericht 22 jun 2015 22:02

Re: Hoe meet je polyphonie objectief?

Nou, het is mooi om een overzicht te maken wat de polyfonie beïnvloed. Tegelijk is het mooi als mensen kunnen aangeven welke polyfonie ze halen bij bepaalde instellingen. Of een processor, afhankelijk van de gekozen sample set en instellingen, 3000-4000 haalt terwijl een snellere 6000-8000 haalt, dan biedt toch wel hele aardige inzichten.

Bij veel samplesets staat welke polyfonie gewenst is, maar hoe weet je nu of je processor voldoende is? Veel mensen gebruiken dezelfde processor in high end builds (voor een moderne build is er eigenlijk maar 1 logische keuze binnen het consumentensegment is dat is een i7-5820K voor wie 64 of meer Gb ram wil).

Berichten: 5125

Geregistreerd: 12 feb 2011 01:09

Bericht 22 jun 2015 22:27

Re: Hoe meet je polyphonie objectief?

Bij installatie van Hauptwerk wordt ook een "polyfonie testorgel" van max. 30500 pijpen geladen.
Dit zijn registers van St. Anne.

Er zijn 3 ODF files. De te gebruiken ODF is afhankelijk van de hoeveelheid RAM in je PC.
De meesten zullen de 4GB versie moeten nemen.

Vervolgens selecteer je het aantal pijpen met toets.
Leg een plank op een aantal van je toetsen van je onderste manuaal en voeg daar steeds meer toetsen aan toen totdat het audio begint te haperen. Heb je alle toetsen ingedrukt en hapert het audio nog niet, dan het aantal pijpen per toets 1 stap hoger nemen en opnieuw beginnen met een aantal toetsen en dit uitbouwen.
Tijdens het testen de toetsen niet loslaten want dan worden de release samples actief en is je meting verkeerd. Dus gewoon ingedrukt houden.
Deze test een paar keer uitvoeren zodat je zeker weet dat je een juiste score hebt.

Vervolgens het aantal toetsen * het aantal pijpen en dit getal geeft de "static polyfonie".

Bij een orgel moet je de static polyfonie waarde maal 0,3 en 0,4 instellen als polyfonie waarde op het performance scherm.
Voorbeeld: static polyfonie is 4480. De polyfonie is dan 4480 * 0,3 = 1344 en 4480 * 0,4 = 1792

Zie blz. 209 ev van het manual.

Als je vervolgens een orgel test en onderling wilt vergelijken, kun je het beste een midi bestand nemen en deze afspelen.

Berichten: 369

Geregistreerd: 12 dec 2014 14:23

Woonplaats: Zetten

Bericht 23 jun 2015 06:48

Re: Hoe meet je polyphonie objectief?

Bedankt voor de beschrijving Evert-Jan. Ik heb het al wel eens geprobeerd, maar als ik veel toetsen indruk wordt het geluid qua karakter zo vreemd dat ik niet meer goed kan horen of het echt gaat kraken/haperen. Het klinkt een beetje als een half werkend theater orgeltje dan. Wist niet dat je de toetsen niet los mag laten.

Zodra ik de audio aan de praat heb ga ik het eens testen.

Keer terug naar Algemene discussie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 11 gasten




Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software for PTF. phpBB.nl Vertaling

 

Copyright (c) 2008 PCorgan.com. All rights reserved. Mail: info@PCorgan.com