Home News Forum Kijk/Luister Sample Sets Vergelijk Benodigdheden Foto's Links Downloads Over ons

 

Sampleset laden. Hoe?

Toon actieve onderwerpen


Berichten: 98

Geregistreerd: 24 jul 2015 15:12

Bericht 27 jul 2015 19:30

Sampleset laden. Hoe?

ik ben net begonnen met HW (nieuwste/snelste comp. met 32 Gig ram) en heb tot nu alleen op de demo's gespeeld. Twijfel nog aan Tholen of Heusden. Maar als ik voorgaande discussie lees krijg k het spaans benauwd bij het inladen van een set. De mij niets-zeggende kreten vliegen om de oren. Dat gaat dus fout. Maar bij het downloaden van demo's heb ik er geen last van gehad. Betekent dit dat het "automatisch" goed is gegaan of bij demo's geen lastige keuzes nodig zijn of speel ik op onjuiste en mogelijk nog te verbeteren instellingen?
Van bv de volumeregeling snap ik maar weinig; een direct reagerende slider tot 100 maar ook een aparte die pas effect heeft als je de toets opnieuw aanslaat. (en dan de boel opblaast want ongemerkt veel te hard staat)
En/of zijn de instellingen voor gebruik met hfdtel. anders dan voor speakers?
En als ik een gratis "zelfbouw" wil laden, hoe weet ik nu welke de laatste is en/of er nog extra files erbij moeten. En is de volgorde van belang?
Kortom; waar vind ik een duidelijke -liefst ned.- beschrijving van hoe je een sample installeert in HW en wat al die files betekenen (mogen die weg?) die tussen de demo orgels staan.

Berichten: 1195

Geregistreerd: 04 jan 2013 15:20

Bericht 27 jul 2015 19:48

Re: Sampleset laden. Hoe?

Allereerst: gefeliciteerd dat je blijkbaar al enkele demo's werkend hebt! Dat is een belangrijke en grote eerste stap.

Je kunt grofweg 2 dingen doen: 1) Contact opnemen met een van de vele bedrijfjes die Hauptwerkorgels bouwen en hen al het technische werk voor je laten doen. Kost centen maar naarmate je meer uit handen geeft hoef je je minder druk te maken over alle knoppen en technische problemen. We zien je dan waarschijnlijk ook weinig op dit forum terug ;) 2) alles zelf uitzoeken. Dit kost tijd en soms zit je op verkeerd spoor. Maar na een paar weken merk je dat je al heel aardig thuis begint te raken in alle details en er is altijd wel wat hulp te krijgen hier.

Mocht je meer hulp willen hebben, dan kun je het beste een apart onderwerp starten, zodat we ons in dit onderwerp kunnen focussen op de problemen van Tammoschut - die nu gelukkig een heel eind opgelost lijken te zijn.

Berichten: 48

Geregistreerd: 08 feb 2011 22:49

Woonplaats: Alblasserdam

Bericht 27 jul 2015 20:13

Re: Sampleset laden. Hoe?

Hallo Bruce,

Zelf ben ik niet zo bijdehand op computergebied, maar het is me toch wel gelukt om diverse sets zonder veel moeite spelend te krijgen.
Als je inderdaad diverse berichten op het forum leest, dan komt de gedachte naar boven...Waar gaat dit over???
Voor een leek vrijwel niet te begrijpen.
Ik denk ook dat iemand die onbekend is met Hauptwerk en berichten op dit forum leest, snel zal afhaken met de gedachte dat dit veel te ingewikkeld is.

Groeten,
Roel

Berichten: 5131

Geregistreerd: 12 feb 2011 01:09

Bericht 27 jul 2015 21:03

Re: Sampleset laden. Hoe?

Bruce,

Welkom op het forum.

bruce schreef:Van bv de volumeregeling snap ik maar weinig; een direct reagerende slider tot 100 maar ook een aparte die pas effect heeft als je de toets opnieuw aanslaat. (en dan de boel opblaast want ongemerkt veel te hard staat)
Hier moet je gewoon wat mee spelen om voor jouw speakeropstelling de juiste waarde in te stellen: de juiste balans tussen front en rear opnames van een sampleset.

bruce schreef:En als ik een gratis "zelfbouw" wil laden, hoe weet ik nu welke de laatste is en/of er nog extra files erbij moeten. En is de volgorde van belang?

Je moet de bestanden (of DVD's) in volgorde van nummer installeren: het laagste nr. eerst.

bruce schreef:Kortom; waar vind ik een duidelijke -liefst ned.- beschrijving van hoe je een sample installeert in HW en wat al die files betekenen (mogen die weg?) die tussen de demo orgels staan.

Bij HW wordt een Engels talige handleiding meegeleverd. Er is ook een Nederlands talige; dit is een Google vertaling. Stuur een PB (persoonlijk bericht) aan GerrGouw (Gerrit uit Gouda); zie ook viewtopic.php?f=11&t=268&p=2698.

Wat je vraag betreft: Files mogen die weg? : neen. De installatie set wordt op je harddisk op de juiste plaats gezet en daar mag je geen bestanden van wijzigen of weggooien. Ook de originele bestanden die je gedownload hebt, zou ik bewaren. Dit voor het geval je iets opnieuw moet installeren.

Tenslotte: veel dingen zijn als eens voorgekomen. Even zoeken op het forum dus. En anders hier de vraag stellen.

Berichten: 509

Geregistreerd: 07 feb 2011 22:44

Woonplaats: Putten

Bericht 27 jul 2015 21:19

Re: Sampleset laden. Hoe?

RoelPot schreef:Hallo Bruce,

Zelf ben ik niet zo bijdehand op computergebied, maar het is me toch wel gelukt om diverse sets zonder veel moeite spelend te krijgen.
Als je inderdaad diverse berichten op het forum leest, dan komt de gedachte naar boven...Waar gaat dit over???
Voor een leek vrijwel niet te begrijpen.
Ik denk ook dat iemand die onbekend is met Hauptwerk en berichten op dit forum leest, snel zal afhaken met de gedachte dat dit veel te ingewikkeld is.

Groeten,
Roel


Ik ben het met Bruce en Roel volledig eens. Hoewel ik al een tijd op dit forum zit en heel veel aan de geboden hulp heb gehad, blijft het technische jargon een groot obstakel. Nogmaals alle waardering voor de behulpzaamheid van veel leden. Daar doe ik niets aan af. Maar het zou misschien zinvol zijn als PCorgan naast het hoofdstuk over benodigdheden uitgebreid zou ingaan op een Hwconfiguratie en het installeren en laden van een sample. Zelf heb ik het idee dat ik een sample kan laden, zonder dat ik de vele mogelijkheden van HW werkelijk benut. Gergouw heeft al veel tijd gestopt in een googlevertaling (alle waardering daarvoor), maar voor de niet-techneuten is dat toch nog een hele kluif.

Tammo
Windows 10 home. Intel (R) Core ( TMi7-6800K CPU @3,40Hz 3,40Hz, RAM 48 GB. 64bits
Geluidskaart: Presonus Studio 1824c , Galm: Lexicon MX 300.
speakers; 2 sets ADAM T8V, orgel 3 klaviers domus 1332

Berichten: 98

Geregistreerd: 24 jul 2015 15:12

Bericht 29 jul 2015 22:43

Re: Sampleset laden. Hoe?

bedankt voor de snelle en vele reacties! Omdat ik er geen mailtje van kreeg reageer ik wat laat. ws het vinkje niet aangezet.
Dat pb ga ik zeker doen! Maar ik ben al aardig gevorderd deze dagen door maar wat te proberen en de menu's proberen te begrijpen want ik geef niet snel op en wil het minst anderen lastig vallen. (ook al merk ik dat velen dat zo niet ervaren)
De speakers en hfdtel heb ik denk ik redelijk voor elkaar. Ik vrees wel dat de dynamiek te groot is; wanneer ik met een tutti rekening houdt (ik heb nog alleen de bekende demo's dus weinig stemmen) dan zal een enkel registers wel heel erg zacht klinken... (Ik ben er 16 gewend met twee van 30 cm.) Ik heb slechts 2 frontspeakers (eve sc 208) en 2 x sc 204 maar die kan ik niet goed kwijt door de bedrading. Die staan dus 'ergens' niets te doen. Later misschien.
O.K. ik blijf van de "rare" files af. (maar vindt het wel slordig dat die gewoon tussen de te kiezen orgels in staan)
Ik ga nu maar eens die zureck laden, ben benieuwd of ik dan nog Caen of Utrecht wil.
Dank tot zo ver aan allen.

Berichten: 5131

Geregistreerd: 12 feb 2011 01:09

Bericht 30 jul 2015 11:05

Re: Sampleset laden. Hoe?

Bruce

Mijn advies is om regelmatig op het forum te kijken om zo te leren van de ervaringen van anderen. En niet alleen wachten op mailtjes van reacties op de door jou geplaatste berichten.

Ook in de Windows directory staan rare files. En die kun je ook niet zo maar weggooien.
De "rare" files zijn orgels, anders staan ze er niet. Met o.a. 4 ervan kunt er de polyfonie van je PC bepalen. En ST. Anne kun je gewoon laden.

Als jij orgels, die je geladen hebt, direct bij de favorieten zet, dan zie je die anderen niet meer. Ga naar menu Organ en dan naar Assign current organ as favorite.
Bij laden van een orgel ga je weer naar dit menu en kies je voor load favorite
Avatar gebruiker

Berichten: 335

Geregistreerd: 23 feb 2011 22:54

Woonplaats: apeldoorn

Bericht 30 jul 2015 11:08

Re: Sampleset laden. Hoe?

In welke plaats woon je Bruce? Misschien dat er iemand dicht bij je in de buurt woont die een keer uitleg wil geven.
orgelspelen is meer dan alleen maar noten lezen

Berichten: 98

Geregistreerd: 24 jul 2015 15:12

Bericht 30 jul 2015 11:17

Re: Sampleset laden. Hoe?

bedankt voor de tips mbt favorieten en zo. Bij mij in de buurt wonen idd enkele HW bezitters maar die wil ik niet steeds lastig vallen...
Het gaat lukken.

Keer terug naar Algemene discussie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 15 gasten




Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software for PTF. phpBB.nl Vertaling

 

Copyright (c) 2008 PCorgan.com. All rights reserved. Mail: info@PCorgan.com