Home News Forum Kijk/Luister Sample Sets Vergelijk Benodigdheden Foto's Links Downloads Over ons

 

Betalen voor orgelspel ?

Toon actieve onderwerpen


Avatar gebruiker

Berichten: 205

Geregistreerd: 22 okt 2012 14:15

Woonplaats: Hardinxveld Giessendam

Bericht 01 okt 2015 08:51

Betalen voor orgelspel ?

Kwam dit tegen op Refdag.nl :


Quote Op zaterdag 3 oktober zal er een speeldag worden gehouden op het Bätz-Witte orgel van de Grote Kerk te Gorinchem. Amateurorganisten krijgen tegen een vergoeding van 7,50 per kwartier -contant ter plekke te voldoen- de gelegenheid om onder leiding van de hoofdorganist van de Grote Kerk, Gerben Budding, het orgel te bespelen. De kerk is niet open voor publiek.

Opgave kan via gerben.budding@hotmail.com en er zal een speelrooster worden gemaakt. unquote ( Refdag.nl)
http://www.refdag.nl/muziek/speeldag_op ... m_1_940736

reactie van een bezoeker :
Het is ongepast dat hiervoor moet worden betaald. Eerst het orgel op kosten van de monumentenzorg dus van elke Nederlandse belastingbetaler voor veel geld laten restaureren en daarna moet diezelfde belastingbetaler er nogmaals voor betalen als hij er op wil spelen. Deze gang van zaken vind ik ongepast. Als er om een vrijwillige bijdrage wordt gevraagd heb ik daar wel vrede mee. Maar Historische orgels horen vrij toegankelijk te zijn voor ter zake kundige amateurs die ze willen bespelen in hun vrije tijd. Het zou een bijkomende taak van de vaste organist moeten zijn om dit te regelen en te controleren. ""

Wat dunkt jullie ? Is betaling vragen om op een kerkorgel te mogen spelen een vanzelfsprekende zaak of niet ?

Benieuwd naar de reacties

Vr groet

Hans
Het belangrijkste in de muziek staat niet in de noten.
Gustav Mahler

Berichten: 316

Geregistreerd: 13 feb 2011 17:30

Woonplaats: Woerden

Bericht 01 okt 2015 09:28

Re: Betalen voor orgelspel ?

Hoi,

Als ik weet dat mijn bijdrage wordt gestort in het orgelfonds, dan heb ik er totaal geen problemen mee. Het mes snijdt dan aan twee kanten: ik mag ergens spelen waar ik graag wil en het orgelfonds wordt er ook een beetje rijker van.

Er zijn weing kerken (met grote beroemde orgels) waar je zonder kosten mag spelen. Bavo (Muller) in Haarlem is daar een uitzondering op...

Mvg,
Paul.

Berichten: 1195

Geregistreerd: 04 jan 2013 15:20

Bericht 01 okt 2015 09:34

Re: Betalen voor orgelspel ?

Personeelskosten... er moet een koster/organist zijn die tijd voor je vrijmaakt om je de sleutel te geven etc.

Overigens komen orgelrestauraties vaak (deels) voor de rekening van de kerkelijke gemeente.
Avatar gebruiker

Berichten: 74

Geregistreerd: 03 maart 2011 01:05

Woonplaats: Haaksbergen

Bericht 01 okt 2015 09:44

Re: Betalen voor orgelspel ?

Hallo Hans,

In sommige kerken worden absurde bedragen gevraagd om op het orgel te mogen spelen; daarbij is het in veel andere kerken juist weer niet toegestaan om erop te spelen. Als het een (historisch) orgel betreft dat eens is gerestaureerd met gemeenschapsgeld, zou een ieder (die bekwaam genoeg is) het inderdaad voor niets moeten kunnen spelen. En dat kan blijkbaar ook: het hele jaar door zijn er tal van gratis open orgeldagen e.d. waarbij kerk en orgel voor iedereen is opengesteld.
Aan de andere kant maakt de kerk zelf ook kosten voor zo'n speelmoment (bijv. electra en salariskosten van de hoofdorganist). Een redelijke of vrijwillige vergoeding zou in dat geval meer op z'n plaats zijn. Ik denk dat het in deze tijd van verval (kerksluiting, te weinig organisten, minder orgelopleidingen aan conservatoria en muziekscholen) juist belangrijk is dat een kerk de interesse voor het orgel stimuleert, anders hebben we over een x aantal jaren helemaal geen orgelcultuur meer.

Groet, Danny
Avatar gebruiker

Berichten: 139

Geregistreerd: 11 feb 2012 20:31

Woonplaats: Huizen

Bericht 01 okt 2015 09:56

Re: Betalen voor orgelspel ?

Da's wel heel kort door de bocht.

Gratis toegang tot het Rijks museum, is ook gerenoveerd van belastingcenten. Alleen nederlanders die belasting betalen natuurlijk, de rest wel gewoon betalen.
Ik zie hier in nederland dat alles maar gratis moet. Samples sets, we knutseelen van alles in elkaar met diverse gratis sets, en betalen ho maar. (ik breng dit bewust redelijk stellig. Er wordt op dat punt knap werk geleverd, maar de gretigheid waarmee die 'producties' ontvangen worden en bij tijd en wijle zelfs om nieuwe gevraagd wordt vindt ik ff te hollands).

Kom op jongens, wees blij dat je de kans krijgt om onder leiding van de organist en kenner bij uitstek van het orgel te mogen spelen en daarbij ook nog geholpen en bijgestaan worden met registreren.
Boudewijn

Er bestaan 3 soorten topic's
[<>] Meesterwerken [<>] Slecht gecomponeerde fuga's [<>] Seriele composities [<>]

Berichten: 316

Geregistreerd: 13 feb 2011 17:30

Woonplaats: Woerden

Bericht 01 okt 2015 10:19

Re: Betalen voor orgelspel ?

Boudewijn schreef:Kom op jongens, wees blij dat je de kans krijgt om onder leiding van de organist en kenner bij uitstek van het orgel te mogen spelen en daarbij ook nog geholpen en bijgestaan worden met registreren.
Goed geschreven!

Mvg,
Paul.
Avatar gebruiker

Berichten: 298

Geregistreerd: 13 nov 2013 21:59

Woonplaats: Hendrik Ido Ambacht

Bericht 01 okt 2015 10:30

Re: Betalen voor orgelspel ?

Ik zou de principiële vraag lekker achterwegen laten, en jezelf vooral de vraag stellen: Is het me de € 7,50 per kwartier waard?

Zeker als de organist helpt bij het registreren, kan je je helemaal concentreren op het spelen. Dus zou ik zeggen: ga er vooral van genieten!
Avatar gebruiker

Berichten: 119

Geregistreerd: 04 sep 2012 22:46

Bericht 01 okt 2015 10:55

Re: Betalen voor orgelspel ?

(Orgel)Mensen, goedemorgen,

Normaliter betaal je ook toch voor een concert? Nu mag je dat zelf geven, wees dan minstens zo gul, geniet van de deskundige begeleiding en ga met een glimlach op je gezicht van de orgelbank, gedraag je niet als een krent, ook al is er een (vaak niet toereikende) belastingdonatie geweest voor het klankresultaat waarvan je hebt genoten, kom op, weg dat zure gezeur over een paar Euri's, anders maar aan crowdfunding gaan doen als je niet kunt betalen; wil je niet betalen dan heb je er misschien niets te bieden.....?
"Met het oog op de jeugd, moeten wij, zingen,verzen componeren en telkens wanneer het nuttig en heilzaam is, zou ik alle klokken maar laten luiden, alle orgel laten dreunen en alles geluid laten maken waar geluid in zit." (Luther)

Berichten: 1195

Geregistreerd: 04 jan 2013 15:20

Bericht 01 okt 2015 10:59

Re: Betalen voor orgelspel ?

Soms loopt het wel uit de hand. Bij een trouwdienst van vrienden werd EUR 250 gevraagd om het hoofdorgel te mogen gebruiken. Een historisch orgel weliswaar, echter met maar 15 registers... Toch maar voor het koororgel gekozen.
Avatar gebruiker

Berichten: 326

Geregistreerd: 05 aug 2011 16:03

Woonplaats: Rijsenhout

Bericht 01 okt 2015 11:57

Re: Betalen voor orgelspel ?

Als je alleen al bedenkt dat een organist van zijn loon 42% moet afstaan aan de belastingdienst, dan is 7,50 per kwartier (= 30 euro per uur = 17,40 netto) een schijntje. Want elk uur dat een organist moet waarnemen bij de kerk is gewoon arbeidstijd.
Niet te veel zeuren dus.
Avatar gebruiker

Berichten: 74

Geregistreerd: 03 maart 2011 01:05

Woonplaats: Haaksbergen

Bericht 02 okt 2015 00:23

Re: Betalen voor orgelspel ?

Boudewijn schreef:Da's wel heel kort door de bocht.
Ik zie hier in nederland dat alles maar gratis moet. Samples sets, we knutseelen van alles in elkaar met diverse gratis sets, en betalen ho maar. (ik breng dit bewust redelijk stellig. Er wordt op dat punt knap werk geleverd, maar de gretigheid waarmee die 'producties' ontvangen worden en bij tijd en wijle zelfs om nieuwe gevraagd wordt vindt ik ff te hollands).
.


Daar zeg je een waar woord. Ik persoonlijk wordt helemaal niet goed van al die samengestelde demo-samplesets. Die zijn allemaal gemaakt om uiteindelijk om (op basis van de door producers beschikbaar gestelde demo-sets) voor de gebruikers voor niks een zo compleet mogelijke sampleset binnen te halen. Geloof me, het maken van een goede sampleset is een hels karwei met vaak >1000 uren aan werk. Slapeloze nachten heb je ervan, want het ene 'probleem' is nog niet opgelost of het andere dient zich weer aan. Iemand als Jiri Zurek heeft een heel team studenten (kostenloos) voor zich werken en het is zijn beroep aan de universiteit, vandaar ook dat hij relatief ook snel kan leveren. Maar in een veel kleiner team is het een hele klus om in korte termijn iets goeds te onwikkelen. Denk daar maar eens over na...

Berichten: 1195

Geregistreerd: 04 jan 2013 15:20

Bericht 02 okt 2015 00:52

Re: Betalen voor orgelspel ?

koschinski schreef: Ik persoonlijk wordt helemaal niet goed van al die samengestelde demo-samplesets.


Ik heb er erg veel plezier aan beleefd om ze te ontwikkelen en te testen en met de winter in aantocht ga ik daar wellicht ook hard mee door. Gewoon leuk om te experimenteren met bijzondere registers zoals septimes en nones of quinttrompetten. Of om tóch te proberen een alleskunner samen te stellen. Gehobby is het, en ik ben er achter gekomen dat je er echt geen pretenties bij moet hebben. Want in de praktijk gebruik ik ze nauwelijks. Ik heb een behoorlijke collectie commerciele sets, en die zijn allemaal een stuk bevredigender. Ze vormen gewoon veel meer een eenheid en dat is natuurlijk geen verrassing.

Erger je er dus niet aan, een professioneel bouwvakker ergert zich immers toch ook niet aan Lego world... Maar er zijn wel genoeg volwassenen die verslaafd zijn aan Lego.
Avatar gebruiker

Berichten: 124

Geregistreerd: 26 apr 2011 14:38

Woonplaats: Werkendam

Bericht 03 okt 2015 13:59

Re: Betalen voor orgelspel ?

Om op het oorspronkelijke onderwerp terug te komen. Ik heb zojuist bijna 2 uur op het orgel in Gorcum gespeeld. Was ten eerste gewoon erg gezellig. Gerben liet me alles spelen zoals ik het wilde. Heeft de hele tijd geregistreerd. Niks betweterigs zoals sommige professionals wel eens kunnen doen als er een amateur speelt. Was een erg leuke ervaring op mijn lievelingsorgel (samplen dan maar :D ??)
Ik heb het nog nagevraagd: de gehele opbrengst van het spelen gaat naar het orgelfonds. Onlangs in Harlingen geweest en daar moet je gewoon 50 euro per uur aftikken (!) :roll: Zo duur is het dus ook weer niet.
Wat ook lekker was, de kerk was gesloten voor publiek. Gewoon lekker eens prive op het orgel gespeeld.

Gewoon volgende keer weer wat mijn betreft!!

Keer terug naar Algemene discussie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 21 gasten




Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software for PTF. phpBB.nl Vertaling

 

Copyright (c) 2008 PCorgan.com. All rights reserved. Mail: info@PCorgan.com