Home News Forum Kijk/Luister Sample Sets Vergelijk Benodigdheden Foto's Links Downloads Over ons

 

Johannus Live (zouden ze dan toch...)

Toon actieve onderwerpen


Berichten: 11

Geregistreerd: 26 aug 2015 15:05

Bericht 25 nov 2015 20:14

Re: Johannus Live (zouden ze dan toch...)

Beste mensen, na verschillende filmpjes te hebben beluisterd en dan met name die van Kisselbach.de, kan ik ook niet anders cconcluderen dat de Live totaal niet aan de gewekte verwachtingen beantwoord.

Het is idd vooral de voorspraak die niet natuurlijk is, maar in tegendeel zeer stereotype.
Ook de tongwereken bekoren me niet, vooral i.c.m. tremulant vind ik ze erg synthetisch klinken.

Kortom, Johannus bewijst opnieuw dat ze de ontwikkilingen niet bij kunnen houden.
Had zo gehoopt en verwacht dat het qua klank met Hauptwerk vergelijkbaar zou zijn. en dat mag je in relatie tot de prijs toch op z'n minst verwachten.

Ze hebben bij Johannus nog veel te doen, om deze orgels "live"te laten klinken

Berichten: 8

Geregistreerd: 05 dec 2013 21:14

Bericht 26 nov 2015 09:35

Re: Johannus Live (zouden ze dan toch...)

Johannus gaat waarschijnlijk de tremulanten van Utrecht ook nog opnemen. Wellicht wordt het dan realistischer.
Hartelijke groet,
Herman

Berichten: 192

Geregistreerd: 03 feb 2011 21:44

Bericht 26 nov 2015 14:43

Re: Johannus Live (zouden ze dan toch...)

Nog steeds respect voor Johannus, zij proberen tenminste nog met een antwoord te komen op Hauptwerk. Maar zij kunnen het nooit winnen winnen van Hauptwerk, om de simpele reden dat het management van Johannus te vastgeroest zit aan de traditie van het bedrijf.

Niets nieuws onder de zon, dat gaat de laatste tijd ook zo in andere branches. kleine innoverende bedrijfjes laten grote bedrijven schudden op het grondvesten. Neem de telecombedrijven, die verdienden tot 5 jaar geleden geld aan bellen en smssen. Whatsapp zette de boel op zn kop. Maar wat gaat er gebeuren wanneer we straks ook bellen via 3G of 4G?

TomTom is groot geworden met navigatiesystemen, nu kan je gratis navigeren met Google Maps op je smartphone, gratis en altijd actueel.

Gisteren is er een nieuwe bank gelanceerd: Bunq. Reken maar dat dkit de betaalwereld gaat veranderen. De reguliere banken zullen dit gaan merken.

Zo ook Hauptwerk: een klein bedrijf ontwikkeld iets waar de gevestigde orde niet goed raad mee weet. Als manager van een digitale orgelfabrikant sta je voor een lastige keuze. Je zal heel ver buiten het vertrouwde spoor moeten gaan om een antwoord te bieden op Hauptwerk, met grote investeringskosten tot gevolg. Of je gaat Hauptwerk omarmen, waarmee je je hele bedrijf afhankelijk maakt van een heel klein softwarebedrijf uit Amerika, je ontwikkelafdeling naar huis kan sturen en vervolgens gaat concurreren met een forum vol zelfbouwers die het goedkoper en soms ook gewoon beter kunnen. En wat te doen met je eigen geproduceerde gangbare digitale orgels? Kortom: heel lastig!

Bericht 26 nov 2015 17:26

Re: Johannus Live (zouden ze dan toch...)

ik heb hem beluisterd bij kuipers muziekhuis maar je hoort wel dat het van johannus is , de klank is anders dan wat hauptwerk doet , het ontwerp vindt ik wel mooi en het voordeel is dat de sampels sneller laden dan bij hauptwerk maar toch vindt ik hauptwerk mooier
Avatar gebruiker

Berichten: 610

Geregistreerd: 02 mei 2012 15:16

Woonplaats: Dordrecht

Bericht 26 nov 2015 18:57

Re: Johannus Live (zouden ze dan toch...)

Marien schreef:Nog steeds respect voor Johannus, zij proberen tenminste nog met een antwoord te komen op Hauptwerk. Maar zij kunnen het nooit winnen winnen van Hauptwerk, om de simpele reden dat het management van Johannus te vastgeroest zit aan de traditie van het bedrijf.

Niets nieuws onder de zon, dat gaat de laatste tijd ook zo in andere branches. kleine innoverende bedrijfjes laten grote bedrijven schudden op het grondvesten. Neem de telecombedrijven, die verdienden tot 5 jaar geleden geld aan bellen en smssen. Whatsapp zette de boel op zn kop. Maar wat gaat er gebeuren wanneer we straks ook bellen via 3G of 4G?

TomTom is groot geworden met navigatiesystemen, nu kan je gratis navigeren met Google Maps op je smartphone, gratis en altijd actueel.

Gisteren is er een nieuwe bank gelanceerd: Bunq. Reken maar dat dkit de betaalwereld gaat veranderen. De reguliere banken zullen dit gaan merken.

Zo ook Hauptwerk: een klein bedrijf ontwikkeld iets waar de gevestigde orde niet goed raad mee weet. Als manager van een digitale orgelfabrikant sta je voor een lastige keuze. Je zal heel ver buiten het vertrouwde spoor moeten gaan om een antwoord te bieden op Hauptwerk, met grote investeringskosten tot gevolg. Of je gaat Hauptwerk omarmen, waarmee je je hele bedrijf afhankelijk maakt van een heel klein softwarebedrijf uit Amerika, je ontwikkelafdeling naar huis kan sturen en vervolgens gaat concurreren met een forum vol zelfbouwers die het goedkoper en soms ook gewoon beter kunnen. En wat te doen met je eigen geproduceerde gangbare digitale orgels? Kortom: heel lastig!



Een economische wetmatigheid is ook dat de gevestigde orde het niet red....
Geen dag zonder Bach!
Avatar gebruiker

Berichten: 336

Geregistreerd: 14 okt 2013 13:37

Woonplaats: Scherpenisse (ZLD)

Bericht 26 nov 2015 19:44

Re: Johannus Live (zouden ze dan toch...)

ludi1992 schreef:ik heb hem beluisterd bij kuipers muziekhuis maar je hoort wel dat het van johannus is , de klank is anders dan wat hauptwerk doet , het ontwerp vindt ik wel mooi en het voordeel is dat de sampels sneller laden dan bij hauptwerk maar toch vindt ik hauptwerk mooier


Klank is inderdaad gewoon Johannus, maar dan met een update.
Ontwerp vindt ik tegenvallen. Dispositie is slecht leesbaar. Even snel registreren is er niet bij.
De kast is van goedkoop materiaal gemaakt. Is volgens mij het sluitstuk in de begroting van het ontwerp geweest.
Snel laden kan bij Hauptwerk ook als je een snelle PC hebt. Max. 30 sec. per orgel.

Ik heb waardering voor het feit dat Johannus met een eigen antwoord probeert te komen op Hauptwerk, maar dit is het echt niet. En de prijs... sorry..., maar dit orgel is echt geen 22.000 euro waard is.

Voor de helft heb je van het merk Mixtuur een echt Hauptwerk orgel. De klank is subliem, de registratie eenvoudig en overzichtelijk, de kwaliteit van de kast is top. Ga luisteren en vergelijken.

Berichten: 547

Geregistreerd: 17 jan 2012 21:06

Woonplaats: Veenendaal

Bericht 26 nov 2015 20:16

Re: Johannus Live (zouden ze dan toch...)

Jan Leendert schreef:
ludi1992 schreef:Ontwerp vindt ik tegenvallen. Dispositie is slecht leesbaar. Even snel registreren is er niet bij.



Jan Leendert,

Dit is beter leesbaar denk ik, met excuses voor de foto met weerspiegeling.

IMG_7142a.jpg


Heb ik al meer dan een jaar werkend

mvg

André Bovenschen
Je hebt geen permissies om de bijlage(n)) in dit bericht te zien.
Laatst bijgewerkt door Andre op 27 nov 2015 00:05, in totaal 2 keer bewerkt.

Berichten: 566

Geregistreerd: 03 feb 2011 21:12

Bericht 26 nov 2015 20:36

Re: Johannus Live (zouden ze dan toch...)

Dag Jan Leendert,

Je schreef: Dispositie is slecht leesbaar. Even snel registreren is er niet bij.

Als je je orgel kent is de leesbaarheid van de registerbenaming minder belangrijk denk ik.

Berichten: 519

Geregistreerd: 21 nov 2012 15:32

Bericht 26 nov 2015 20:51

Re: Johannus Live (zouden ze dan toch...)

Beste mensen,

Waak toch voor te veel negativiteit. Kwaliteit en persoonlijke verkeuren verschillen.
Gun svp iedere partij en ondernemer zijn eigen ontwikkeling en klantengroep.

Fokko

Berichten: 566

Geregistreerd: 03 feb 2011 21:12

Bericht 26 nov 2015 21:16

Re: Johannus Live (zouden ze dan toch...)

Andre schreef:
Jan Leendert schreef:
ludi1992 schreef:Ontwerp vindt ik tegenvallen. Dispositie is slecht leesbaar. Even snel registreren is er niet bij.



Jan Leendert,

Dit is beter leesbaar denk ik
IMG_7135a.jpg



Heb ik al meer dan een jaar werkend

mvg

André Bovenschen



Die plaatjes zien er goed uit André,

Daar moet veel werk in zitten, om ze te monteren, aan te sluiten en aan te sturen. Maar dan heb je ook wat. Is de verlichting ook nog regelbaar?

Berichten: 320

Geregistreerd: 16 apr 2012 12:04

Woonplaats: Sliedrecht

Bericht 27 nov 2015 09:09

Re: Johannus Live (zouden ze dan toch...)

Fokko schreef:Beste mensen,

Waak toch voor te veel negativiteit. Kwaliteit en persoonlijke verkeuren verschillen.
Gun svp iedere partij en ondernemer zijn eigen ontwikkeling en klantengroep.

Fokko


Ik heb niet het idee dat we te veel aan negativiteit doen. We beschikken over opnames van Johannus zelf. Vrijrwel iedereen is het erover eens dat Johannus Live niet kan tippen aan de Hauptwerk-ervaring. Een mening mag er zijn, toch? Ik vind dat Johannus aan't rommelen is, maar andere mensen kunnen daar anders over denken. Prima.

Berichten: 547

Geregistreerd: 17 jan 2012 21:06

Woonplaats: Veenendaal

Bericht 27 nov 2015 10:04

Re: Johannus Live (zouden ze dan toch...)

En de prijs... sorry..., maar dit orgel is echt geen 22.000 euro waard is.

Hallo Jan Leendert,

Het is veel geld en of het het waard is is aan de koper. Maar reken het even terug.

dealermarge stel 30% blijft er 15.400 over.
BTW eraf
ontwikkelingskosten van de epaper en de epapers zelf + trekregisters + enorm veel werk om te monteren.
Blijft er niet eens zoveel over.
Avatar gebruiker

Berichten: 1758

Geregistreerd: 22 feb 2011 21:29

Woonplaats: Den Haag

Bericht 27 nov 2015 11:52

Re: Johannus Live (zouden ze dan toch...)

Eigenlijk heb ik medelijden met de ontwikkelaars van Johannus.
Ze zitten door de ontwikkeling van Hauptwerk in een spagaat.
Aan de ene kant willen ze een antwoord geven op Hauptwerk want zij realiseren zich ook wel dat ze veel klanten verliezen aan Hauptwerk en de hauptwerk console bouwers. Dus moet de kwaliteit opgeschroefd worden maar dat mag weer niet ten koste van de gebruiks vriendelijkheid gaan. Als je lange wet/surround samples gebruikt heb je een lange laadtijd nodig, in Hauptwerk vaak wel meer als 1 minuut. Dat is voor Johannus niet wenselijk gezien de gebruiks vriendelijkheid die wordt nagestreefd. Ook technisch is het lastig te realiseren omdat er dan hele ladingen rom geheugens ingezet moeten worden en dan wordt het toch wel erg prijzig. Zij zijn dus veroordeeld tot dry samples met conv. reverb.met alle gehoormatige tekortkomingen van dien.
Ook zaken als roomcorrectie software en timing etc.zoals besproken in een ander topic zijn nog niet omarmd door Johannus ,Content etc. terwijl ook dit soort verfijningen in de weergave keten een betere weergave realiseren.
Het is duidelijk dat er dus 2 doelgroepen zijn nml. de gebruikers in kerken, zaaltjes en gebruikers zonder veel technische kennis die liever een eenvoudig te bedienen orgel hebben, op deze groep moet Johannus zich richten en daar tegen over mensen die het leuk vinden om te knutselen en lange laadtijden geen probleem vinden en streven naar een optimale weergave m.a.w. de Hauptwerk gebruikers.
Alleen als de techniek zich verder ontwikkeld dan kunnen Johannus en Hauptwerk meer naar elkaar toe groeien.
Voorlopig hebben we nog te maken met een schisma ;) ;) in orgelland.
Misschien is een soort hybride configuratie voor Johannus een goede (tijdelijke)oplossing waarbij de gebruiker kan kiezen tussen conventioneel gebruik met snelle laadtijd, korte dry samples conv. reverb en een tevens ook een ultra realistische configuratie met een soort conventioneel computer geheugen van bijv. 64gb , en een ssd waar gewone minder gepolijste wet/surround samples opstaan maar dan wel met lange laadtijden en een betere geluidskwaliteit. Gezien de prijs van huidig geheugen en computer apparatuur hoeft zoiets niet eens zoveel extra te kosten. de gebruiker kan dan zelf kiezen met welk configuratie hij wil spelen.

groet Jan

Berichten: 369

Geregistreerd: 12 dec 2014 14:23

Woonplaats: Zetten

Bericht 27 nov 2015 12:31

Re: Johannus Live (zouden ze dan toch...)

Wellicht dat de introductie van 3D Xpoint geheugen in 2016 dingen kan gaan opschudden. Als het tenminste niet net zoveel duurder wordt als het sneller is.

http://tweakers.net/nieuws/104838/intel-toont-eerste-3d-xpoint-ssd-op-idf.html

Berichten: 519

Geregistreerd: 21 nov 2012 15:32

Bericht 27 nov 2015 14:19

Re: Johannus Live (zouden ze dan toch...)

Leonard schreef:
Fokko schreef:Beste mensen,

Waak toch voor te veel negativiteit. Kwaliteit en persoonlijke verkeuren verschillen.
Gun svp iedere partij en ondernemer zijn eigen ontwikkeling en klantengroep.

Fokko


Ik heb niet het idee dat we te veel aan negativiteit doen. We beschikken over opnames van Johannus zelf. Vrijrwel iedereen is het erover eens dat Johannus Live niet kan tippen aan de Hauptwerk-ervaring. Een mening mag er zijn, toch? Ik vind dat Johannus aan't rommelen is, maar andere mensen kunnen daar anders over denken. Prima.



Hmm, dat idee krijg ik bepaald wel als je dit topic leest. Het is wel een beetje van het niveau in dezelfde pot gaargekookte sop blijven roeren. Er zullen initiatieven blijven komen van bestaande en nieuwe spelers die met of zonder Hauptwerk een antwoord zullen zoeken op het fenomeen Hauptwerk. Want dat is het: een fenomeen. Maar helaas nog alleen bereikbaar voor de happy few. Kritische noten op het tussentijds resultaat van een Johannus en Content zijn er genoeg. Toch, de uitdaging en toekomst ligt in een meer gestandaardiseerd product voor de grotere massa bereikbaar. Ik waardeer de ondernemers die het initiatief nemen, ongeacht of het nu uiteindelijk wel of niet lukt. De tijd zal het leren en ik wens ieder het beste toe.
Avatar gebruiker

Berichten: 336

Geregistreerd: 14 okt 2013 13:37

Woonplaats: Scherpenisse (ZLD)

Bericht 27 nov 2015 18:32

Re: Johannus Live (zouden ze dan toch...)

Peter schreef:Dag Jan Leendert,

Je schreef: Dispositie is slecht leesbaar. Even snel registreren is er niet bij.

Als je je orgel kent is de leesbaarheid van de registerbenaming minder belangrijk denk ik.


Je hebt gelijk Peter, maar als je meerdere samplesets hebt, dan moet je wel meerdere orgels kennen.

En bij komen er ook regelmatig organisten/conservatoriumstudenten uit de regio orgelspelen/oefenen en die moeten de registratie toch ook snel kunnen vinden.

Vandaar dit ik er wel belang aan hecht dat de registerbenamingen duidelijk moeten zijn.
Avatar gebruiker

Berichten: 336

Geregistreerd: 14 okt 2013 13:37

Woonplaats: Scherpenisse (ZLD)

Bericht 27 nov 2015 19:10

Re: Johannus Live (zouden ze dan toch...)

Fokko schreef:Beste mensen,

Waak toch voor te veel negativiteit. Kwaliteit en persoonlijke verkeuren verschillen.
Gun svp iedere partij en ondernemer zijn eigen ontwikkeling en klantengroep.

Fokko



Beste Fokko,

Ik zie deze eerlijke discussie niet als negativiteit hoor. Juist omdat er verschillen zijn in kwaliteit en in voorkeuren wordt er van mening gewisseld op dit forum. Ik vindt dat positief. Zeker als een firma als Johannus zijn product in de markt zet met de slogans:
    - 'Bespeel levensechte pijporgels van tientallen internationale kerken in uw huiskamer'
    - 'Met de Johannus Live is een nieuw tijdperk aangebroken'
    - 'Niet eerder waren het klassieke pijporgel en het geavanceerde digitale orgel elkaar zo dicht genaderd'
    - 'De meest baanbrekende ontwikkeling in de orgelwereld van de laatste decennia'


Het is toch onvermijdelijk dat vele hauptwerkers met mij hierop reageren. Johannus lokt het zelf uit. Al de slogans die ze gebruiken hebben juist betrekking op wat Hauptwerk al jaren doet, terwijl ze zelf komen met een update welke niet kan tippen aan Hauptwerk. Dat vraagt om een eerlijke reactie, een open discussie en een oprecht antwoord.

Maar het geeft wel aan dat Johannus zoekt naar een antwoord op Hauptwerk. En daar hebben ze alle recht toe. En hoe ze dat presenteren, dat mogen ze ook doen zo ze dat zelf willen. Maar wat ze zeggen, dat maken ze niet waar. Ik ben wel erg benieuwd naar de verdere ontwikkelingen. Waarschijnlijk zullen ze ook kennis nemen van dit forum. Wie weet wat de toekomst nog zal brengen.

Hartelijke groeten,
Jan

Berichten: 320

Geregistreerd: 16 apr 2012 12:04

Woonplaats: Sliedrecht

Bericht 27 nov 2015 21:58

Re: Johannus Live (zouden ze dan toch...)

Jan Leendert schreef:Zeker als een firma als Johannus zijn product in de markt zet met de slogans:
    - 'Bespeel levensechte pijporgels van tientallen internationale kerken in uw huiskamer'
    - 'Met de Johannus Live is een nieuw tijdperk aangebroken'
    - 'Niet eerder waren het klassieke pijporgel en het geavanceerde digitale orgel elkaar zo dicht genaderd'
    - 'De meest baanbrekende ontwikkeling in de orgelwereld van de laatste decennia'


Het is toch onvermijdelijk dat vele hauptwerkers met mij hierop reageren. Johannus lokt het zelf uit. Al de slogans die ze gebruiken hebben juist betrekking op wat Hauptwerk al jaren doet, terwijl ze zelf komen met een update welke niet kan tippen aan Hauptwerk. Dat vraagt om een eerlijke reactie, een open discussie en een oprecht antwoord.


Sluit me hier helemaal bij aan. Ook wel het stukje marketing dat bij een bedrijf als Johannus past, doet me een beetje denken aan de speeches van de directeur tijdens de zomerconcerten :P

Bericht 30 nov 2015 17:28

Re: Johannus Live (zouden ze dan toch...)

je kan inderdaad beter hauptwerk kopen dan zo'n johannus en het is ook veel goedkoper en je hebt dan beter kwaliteit plus een groter orgel maar de samples laden nog sneller dan als je een snelle pc hebt, ze zijden van 3 sec en ik heb zitten tellen , het is in 3 sec maar toch blijft hauptwerk beter ondanks dat je ff wat langer moet wachten tot dat de samplesets geladen zijn , maar ze zijn er wel op vooruit gegaan dan wat ze eerst maken en vergeet niet dat dit de eerste is die ze maken dus het al vast beter worden en ze wouden niet afhankelijk zijn van hauptwerk dus daarom hebben ze hun eigen klank gehouden , de dispositie is wel goed leesbaar maar ff snel registreren is er inderdaad niet bij

Jan Leendert schreef:
ludi1992 schreef:ik heb hem beluisterd bij kuipers muziekhuis maar je hoort wel dat het van johannus is , de klank is anders dan wat hauptwerk doet , het ontwerp vindt ik wel mooi en het voordeel is dat de sampels sneller laden dan bij hauptwerk maar toch vindt ik hauptwerk mooier


Klank is inderdaad gewoon Johannus, maar dan met een update.
Ontwerp vindt ik tegenvallen. Dispositie is slecht leesbaar. Even snel registreren is er niet bij.
De kast is van goedkoop materiaal gemaakt. Is volgens mij het sluitstuk in de begroting van het ontwerp geweest.
Snel laden kan bij Hauptwerk ook als je een snelle PC hebt. Max. 30 sec. per orgel.

Ik heb waardering voor het feit dat Johannus met een eigen antwoord probeert te komen op Hauptwerk, maar dit is het echt niet. En de prijs... sorry..., maar dit orgel is echt geen 22.000 euro waard is.

Voor de helft heb je van het merk Mixtuur een echt Hauptwerk orgel. De klank is subliem, de registratie eenvoudig en overzichtelijk, de kwaliteit van de kast is top. Ga luisteren en vergelijken.

Berichten: 15

Geregistreerd: 09 mei 2011 11:57

Bericht 04 dec 2015 15:28

Re: Johannus Live (zouden ze dan toch...)

Geert01 schreef
Ik hoor hier wel veel over de vermeende kwaliteitsverschillen tussen impulsresonse nagalm en galm direkt opgenomen, maar geen reakties betreffende de opmerking van Wim, dat het aanspraak-gedeelte van de sample is afgeknipt.......

Dat is werkelijk DESASTREUS....... als het waar is tenminste.

Want, naast het gehalte aan boventonen in de staande toon, is ons gehoor juist erg gevoelig voor de toon-aanspraak. Proefnemingen in het verleden ( oa in de Philips-labs) toonden aan, dat, als je de aanspraakgedeeltes van bv een viool en een trompet omwisselt, er door onze hersenen een geheel ander timbre wordt ervaren.

En idd is juist het typische aanspraakgeluid zo karakteristiek voor een pijp. Dat is een behoorlijke stap terug, als je daar een synthetisch NEP-stukje aan gaat plakken......


Jammer dat Geert01 eraan twijfelt of mijn info over het "knippen"van de opnames waar is. De info kreeg ik van Erwin Kreijne, Marketing Manager van Johannus. Ik heb hem toen gezegd dat met het afknippen van het beginstuk van de pijpaanspraak een wezenlijk aspect van de identificatie van de toon, en dus ook van de muzikale beleving verloren gaat. Om dit "gat" in te vullen voegt Johannus er een eigen voorspraak aan toe. . . .
Binnenkort brengt Johannus de "Schnitger" uit Norden uit op een SD-stick. Dit kan m.i. slechts een slap aftreksel van de klank van dit bekende orgel zijn. Alleen bij romantische/symfonische orgels gaat het beter omdat daar de voorspraak zorgvuldig is weggewerkt.

Berichten: 320

Geregistreerd: 16 apr 2012 12:04

Woonplaats: Sliedrecht

Bericht 04 dec 2015 16:04

Re: Johannus Live (zouden ze dan toch...)

Wat mij verbaast is dat Johannus blijkbaar in staat is om samplesets behoorlijk snel te produceren, ze brengen iedere maand een nieuwe set uit. Nu vallen er een aantal zaken af die voor hauptwerksets wel nodig zijn, zoals multiple releases en de aanspraak van de pijp. Maar toch, ze doen het een heel stuk sneller dan de bekende hauptwerk samplesetmakers. Iets zegt mij dat er bij Johannus wat meer geautomatiseerd verloopt, hetgeen natuurlijk z'n voordelen en nadelen heeft. Wat denken jullie?
Avatar gebruiker

Berichten: 312

Geregistreerd: 12 feb 2014 18:08

Woonplaats: Waarder

Bericht 04 dec 2015 18:06

Re: Johannus Live (zouden ze dan toch...)

Ik heb een zeer goede indruk van de mensen, de fabricage en de werkwijze van Johannus organisatie. We zijn er geweest toen ik mijn Rembrandt kocht en het heeft me een goede indruk achtergelaten.
Technisch gezien zijn ze heel veel mans, meer dan menige andere orgelbouwer. Het kwaliteitsniveau van hun producten is echt hoog.
Het is een bewuste keuze van hen om geen 100% Hauptwerk (of GO) erin te zetten. Dan lopen ze achter de feiten aan want menig hobbyist heeft dit gerealiseerd met zijn of haar Johannus orgel. En andere fabrikanten, zoals Content en andere HW orgelbouwers......
Waar ze nu mee komen (Johannus LIVE) is een combinatie van eigen techniek en Hauptwerk. Ze wachten nu met de 1e versie de vele reacties af, en zullen het commentaar ongetwijfeld verwerken in de volgende versies. De techniek hebben ze reeds ver ontwikkeld, maar de verfijning zal er aan komen. Dat zal niet lang duren.

Als ik nu mijn samples bespeel, merk ik enorme verschillen in de diverse tonen binnen hetzelfde register,
A. in volume per toets (kan geïntoneerd worden om gelijkmatiger te krijgen),
B. in bijgeluiden, o.a. wind geraas (kun je weinig aan doen, je kunt wel een andere toon (WAV-file) pakken, een andere frequentie geven, volume instellen en dat WAV bestandje op de plaats ervan zetten (zelfde naam). Dat is veel werk als er veel tonen niet naar je zin zijn.
C. in helderheid , bij bij een tongwerk, de ene is meer snerpend , dan andere toon is wat doffer (dat komt bij een echt kerkorgel ook voor, maar soms denk ik dat de verschillen erg groot zijn)
D. in voorspraak, een aantal tonen zijn zeer mooi, andere binnen hetzelfde register hebben een behoorlijk afwijkende voorspraak.

Voor al deze zaken heeft Johannus een oplossing, maar doordat er teveel wordt gesleuteld krijg je weer wel een meer "perfecte" orgelklank. En ja, eerlijk is eerlijk......smaken verschillen. De een vindt het mooi , de ander vindt het niks.

Tenslotte moet Johannus de prijs in de gaten houden. Ik ben ervan overtuigd dat ze een moeilijk tijd meemaken. En misschien zijn ze wel te laat met deze ontwikkeling.
Vriendelijke groet, Marius

Zeer tevreden GrandOrgue gebruiker op Johannus Rembrandt 375 orgel

Berichten: 566

Geregistreerd: 03 feb 2011 21:12

Bericht 04 dec 2015 18:23

Re: Johannus Live (zouden ze dan toch...)

Leonard schreef:Wat mij verbaast is dat Johannus blijkbaar in staat is om samplesets behoorlijk snel te produceren, ze brengen iedere maand een nieuwe set uit. Nu vallen er een aantal zaken af die voor hauptwerksets wel nodig zijn, zoals multiple releases en de aanspraak van de pijp. Maar toch, ze doen het een heel stuk sneller dan de bekende hauptwerk samplesetmakers. Iets zegt mij dat er bij Johannus wat meer geautomatiseerd verloopt, hetgeen natuurlijk z'n voordelen en nadelen heeft. Wat denken jullie?



Volgens mij kun je geen vergelijk maken.

Als alleen een “lange” opname wordt gemaakt van een pijp scheelt dat enorm aan tijd tijdens de opname.
Gaan we uit van een surround sampleset met alleen front en een rear opname, dan betekend dat voor Johannus 1/12 van de opname tijd.

Het zuiver maken van de opname is op zich niet zoveel werk, en dat doet Johannus dus ook weer in 1/12 van de tijd ten opzichte van een surround opname voor Hauptwerk.

Als je deze opgeschoonde opname in een standaard Johannus “ODF” stopt en deze vervolgens via een opgenomen convolutie galm weergeeft ben je er denk ik. Zo klinkt immers de Live!

Een “echt sampleset” kost dus 12 keer zoveel tijd voordat de ODF gemaakt kan worden. Het maken van de ODF met het invoeren van alle parameters en het controleren daarvan kost denk ik de meeste tijd, maar ik ben geen sampleset maker, doch slechts organist.

Neem bijvoorbeeld de Bavo in Haarlem, opgenomen in 2010 en nog niet gereed.

Berichten: 566

Geregistreerd: 03 feb 2011 21:12

Bericht 04 dec 2015 18:26

Re: Johannus Live (zouden ze dan toch...)

Marius55 schreef:Als ik nu mijn samples bespeel, merk ik enorme verschillen in de diverse tonen binnen hetzelfde register,
A. in volume per toets (kan geïntoneerd worden om gelijkmatiger te krijgen),
B. in bijgeluiden, o.a. wind geraas (kun je weinig aan doen, je kunt wel een andere toon (WAV-file) pakken, een andere frequentie geven, volume instellen en dat WAV bestandje op de plaats ervan zetten (zelfde naam). Dat is veel werk als er veel tonen niet naar je zin zijn.
C. in helderheid , bij bij een tongwerk, de ene is meer snerpend , dan andere toon is wat doffer (dat komt bij een echt kerkorgel ook voor, maar soms denk ik dat de verschillen erg groot zijn)
D. in voorspraak, een aantal tonen zijn zeer mooi, andere binnen hetzelfde register hebben een behoorlijk afwijkende voorspraak.




Schrijf je dit als GO gebruiker of als Hauptwerk gebruiker? Dat maakt denk ik nog wel verschil.
Avatar gebruiker

Berichten: 312

Geregistreerd: 12 feb 2014 18:08

Woonplaats: Waarder

Bericht 04 dec 2015 20:26

Re: Johannus Live (zouden ze dan toch...)

Ha Peter,
Ik speel met GO, dat kun je lezen in mijn onderschrift.
Of de aangegeven instellingen / sample wijzigingen ook in HW mogelijk is, is me niet bekend. Ik verneem het graag.
Vriendelijke groet, Marius

Zeer tevreden GrandOrgue gebruiker op Johannus Rembrandt 375 orgel
VorigeVolgende

Keer terug naar Algemene discussie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 21 gasten




Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software for PTF. phpBB.nl Vertaling

 

Copyright (c) 2008 PCorgan.com. All rights reserved. Mail: info@PCorgan.com