Home News Forum Kijk/Luister Sample Sets Vergelijk Benodigdheden Foto's Links Downloads Over ons

 

Johannus Live (zouden ze dan toch...)

Toon actieve onderwerpen


Avatar gebruiker

Berichten: 326

Geregistreerd: 05 aug 2011 16:03

Woonplaats: Rijsenhout

Bericht 30 okt 2015 09:35

Johannus Live (zouden ze dan toch...)

Volgende week zaterdag introduceert Johannus de LiVE. Zou dat soms toch een Hauptwerk-gebaseerd model zijn?

Op http://www.kuipersmuziekhuis.nl/nieuws/ ... e-in-leens staat namelijk:
Zaterdag 21 november van 10.00 tot 16.00 bij Kuipers Muziekhuis. Doorlopende mini concerten van Harm Hoeve.
Op de Johannus Live speel je virtueel op een bekend pijporgel. En daarbij zit je zelf op de allermooiste plaats. Zeer inspirerende klank, authentieke stemmen, goed in verhouding. Het speelt zoals een pijporgel met direct touché. En je kunt kiezen waar je wilt zitten. Om kort te gaan: kom het zelf beluisteren en geniet van de prachtige klank van de Dom uit Utrecht bij ons in Leens.

Berichten: 369

Geregistreerd: 12 dec 2014 14:23

Woonplaats: Zetten

Bericht 30 okt 2015 09:57

Re: Johannus Live (zouden ze dan toch...)

Lijkt me dat er geen andere mogelijkheid is. Had alleen eerst gedacht dat het sample van Leens er dan op zou zitten, gezien de locatie :)
Avatar gebruiker

Berichten: 119

Geregistreerd: 04 sep 2012 22:46

Bericht 30 okt 2015 10:25

Re: Johannus Live (zouden ze dan toch...)

Het is een Johannusorgel zoals "gebruikelijk": kastje, computertje, interne speakers....
Nu echter geen samenraapsel van mooie registers, maar 1 of meerder kompleet opgenomen orgels, volgens mij past hier een term in de trend van een " look-a-hear-pour-un-peu" tov HW..
Volgens eigen zeggen veel beter en gebruiksvriendelijker dan "dat moeilijke gedoe met een computer en speakers etc.etc".
Feit blijft volgens mij los van deze "geboorte" dat mensen die een orgel willen horen vaak geen goede totaal-klank referentie (hebben)kunnen opbouwen, tot dat moment blijven mensen vatbaar voor dit soort, op zich verklaarbare, commerciele initiatieven, je moet tenslotte als zelf-respecterende fabrikant ook wat in de huidige tijd van HW en al die rare, maar o zo mooie en realistische samplesets, inclusief al die bijzondere mensen die maar blijven aanklooien met de prachtigste zelfbouwinitiatieven en dito installaties.
Op zich wens ik Johannus Orgelbouw een succes hiermee, alleen al erg positief te noemen dat er blijkbaar een noodzakelijk antwoord moet komen omdat HW wel echt serieuze en open-source concurrentie blijkt te zijn, in ieder geval zal de kritische consument nog beter leren luisteren is mijn verwachting. Overigens staat bij Johannus de deur van de test/verkoopzaal wijd open voor iedereen die daar wil komen oordelen na 3 november heb ik begrepen, wel eerst je beleefd telefonisch aanmelden voor een afspraak.
"Met het oog op de jeugd, moeten wij, zingen,verzen componeren en telkens wanneer het nuttig en heilzaam is, zou ik alle klokken maar laten luiden, alle orgel laten dreunen en alles geluid laten maken waar geluid in zit." (Luther)

Berichten: 5125

Geregistreerd: 12 feb 2011 01:09

Bericht 30 okt 2015 11:44

Re: Johannus Live (zouden ze dan toch...)

Dit stond een tijd geleden in het AD (deel van het artikel)
Je hebt geen permissies om de bijlage(n)) in dit bericht te zien.
Avatar gebruiker

Berichten: 336

Geregistreerd: 14 okt 2013 13:37

Woonplaats: Scherpenisse (ZLD)

Bericht 30 okt 2015 12:34

Re: Johannus Live (zouden ze dan toch...)

Ik vrees dat het opnieuw weer veredelde digitale klanken worden, die niet te vergelijken zullen zijn met een Hauptwerk sampleset zoals we dat inmiddels gewend zijn.

Johannus heeft zo'n 2 jaar geleden ook al subtiel reclame gemaakt dat ze met een alternatief voor Hauptwerk kwamen, maar het leek er in de verste verte niet op. Ik weet niet wat ik er nu van moet denken, maar ik vrees...

Het blijkt voor de digitale orgelfabrikanten nog niet mee te vallen om op de Hauptwerk-markt te opereren. Ook de orgels van Content-Vayne blijken niet de kwaliteit te leveren die de thuisknutselaars wel voor elkaar krijgen. Om dat te benaderen worden het onbetaalbare orgeltjes... en ze zijn nu al peperduur.

De enige echte kwalitatief goede kant-en-klaar Hauptwerkorgels die ik tot nu toe ken zijn de Intrada modellen van Mixtuur, maar dan heb je gelijk een vanaf prijs van 11.000 euro. Ik heb nog geen andere gehoord met een vergelijkbaar goede klankweergave.

Berichten: 192

Geregistreerd: 03 feb 2011 21:44

Bericht 30 okt 2015 13:11

Re: Johannus Live (zouden ze dan toch...)

Ik waardeer dat Johannus gewoon doorgaat en blijft geloven in hun eigen product. Dat in tegenstelling tot de fabrikanten die Hauptwerk invoeren in hun orgels, waarmee ze eigenlijk zeggen dat hun eigen techniek minder goed is.

Uit een betrouwbare bron begreep ik dat de prijs van de nieuwe Johannus begint bij een slordige 20.000 euro. Dan is bijvoorbeeld de Intrada van Mixtuur toch een betere keus: voor minder geld krijg je meer orgel. En die gaat ook gewoon aan en uit met 1 druk op de knop. Onderschat ook niet dat bij Hauptwerk de keus uit samplesets vele malen groter is. Johannus heeft mijns inziens te lang gewacht met hun alternatief voor Hauptwerk.

Op de website van Johannus is te lezen dat men gemiddels 25 registers per nacht opneemt en vervolgens convolutiegalm aan toevoegt. Dat geeft al weinig hoop. De volgende zwakke schakel is het audiosysteem, ook het probleem van vele Hauptwerkleveranciers. Indrukwekkend is zeker de PR van Johannus, naar verwachting ook de show die men 7 november aanstaande gaat opvoeren.

Berichten: 566

Geregistreerd: 03 feb 2011 21:12

Bericht 30 okt 2015 16:13

Re: Johannus Live (zouden ze dan toch...)

Er wordt gezegd dat Martin Dyde, voor hij zijn product aan Brett Milan verkocht, bij Johannus geweest is en dat men geen interesse had.

Blijkbaar hebben ze dat nog steeds niet. :o

Berichten: 519

Geregistreerd: 21 nov 2012 15:32

Bericht 30 okt 2015 16:32

Re: Johannus Live (zouden ze dan toch...)

Peter schreef:Er wordt gezegd dat Martin Dyde, voor hij zijn product aan Brett Milan verkocht, bij Johannus geweest is en dat men geen interesse had.

Blijkbaar hebben ze dat nog steeds niet. :o


Tja, maar dat is al in een ver verleden gelopen race.

Marien schreef:Ik waardeer dat Johannus gewoon doorgaat en blijft geloven in hun eigen product. Dat in tegenstelling tot de fabrikanten die Hauptwerk invoeren in hun orgels, waarmee ze eigenlijk zeggen dat hun eigen techniek minder goed is.


Hmm, ik waardeer het juist als mensen of organisaties het roer durven om te gooien door gebruik te maken van nieuwe technieken. Niets ten nadelen van het eigen product om deze met nieuwe technieken en inzichten op een veel hoger plan te brengen. Dat is echte re-engineering.
Avatar gebruiker

Berichten: 336

Geregistreerd: 14 okt 2013 13:37

Woonplaats: Scherpenisse (ZLD)

Bericht 30 okt 2015 20:52

Re: Johannus Live (zouden ze dan toch...)

Marien schreef:Ik waardeer dat Johannus gewoon doorgaat en blijft geloven in hun eigen product. Dat in tegenstelling tot de fabrikanten die Hauptwerk invoeren in hun orgels, waarmee ze eigenlijk zeggen dat hun eigen techniek minder goed is.


Het wordt pas echt spannend als Johannus - of een andere orgelbouwer - met een echt alternatief komt dat kwalitatief met de klankkwaliteiten van Hauptwerk kan concurreren. Maar of dat gaat lukken....?? Elke keer als er iets nieuws komt is het weer spannend, maar ik denk dat die spanning voorlopig nog wel zal blijven.
Avatar gebruiker

Berichten: 298

Geregistreerd: 13 nov 2013 21:59

Woonplaats: Hendrik Ido Ambacht

Bericht 30 okt 2015 23:20

Re: Johannus Live (zouden ze dan toch...)

Ik vond al zoekend op het internet nog de bijgaande foto.
Er kan dus aan de trekregisters een andere registernaam worden toegewezen.
Middels een kaartje, of is het een slim schermpje? Ik denk het laatste!
Dat zou wel fraai zijn!

http://www.pxl.nl/ doet de marketing.

Op hun twitter account staan ook nog wat foto's https://twitter.com/JohannusOrgans

We zullen zien, en horen!
Je hebt geen permissies om de bijlage(n)) in dit bericht te zien.

Berichten: 369

Geregistreerd: 12 dec 2014 14:23

Woonplaats: Zetten

Bericht 31 okt 2015 00:07

Re: Johannus Live (zouden ze dan toch...)

Het naamplaatje zegt Mixtur op het Hauptwerk. Zou het een hint zijn?

In ieder geval kan dat niet van de Dom zijn, dus zouden ze meer gesampled moeten hebben.

Berichten: 5125

Geregistreerd: 12 feb 2011 01:09

Bericht 31 okt 2015 00:47

Re: Johannus Live (zouden ze dan toch...)

Dresden volgens het krantenartikel (Kathedraal/Hoffkirche; Silbermann orgel)

Zou dit http://cdn3.johannus.com/nl/multimedia/muzikale-handreiking---september-2015/grand-choeur-spence-mp3 een beta opname zijn?

Berichten: 547

Geregistreerd: 17 jan 2012 21:06

Woonplaats: Veenendaal

Bericht 31 okt 2015 10:51

Re: Johannus Live (zouden ze dan toch...)

Wat ik via via gehoord heb is dat ze in Dresden in de Frauenkirche het orgel gesampled hebben.
Het is dus via horen en niet uit de eerste lijn.

Dus ze komen of met eigen samples of met een systeem waar je de niet beveiligde orgelsamples in kan laden (Johannus kennende vermoed ik dat laatste van niet).
Avatar gebruiker

Berichten: 119

Geregistreerd: 04 sep 2012 22:46

Bericht 31 okt 2015 10:57

Re: Johannus Live (zouden ze dan toch...)

Jan Leendert,

Die fabrikanten met betere alternatieven zijn er gelukkig wel, daar is Hauptwerk een onderdeel van hun systeem, ik heb het pas (weer) gehoord, weergaloos!!!!
Hauptwerk heet daar in het Nederlands :Hoofdwerk, daarnaast Rugwerk, Borstwerk, Pedaalwerk, (soms Chamadewerk), Bovenwerk, HUIDIGE leveranciers: met stip no.1(voor mij persoonlijk althans): Klais Orgelbau; 2:....3:....

Gr. Huib
"Met het oog op de jeugd, moeten wij, zingen,verzen componeren en telkens wanneer het nuttig en heilzaam is, zou ik alle klokken maar laten luiden, alle orgel laten dreunen en alles geluid laten maken waar geluid in zit." (Luther)
Avatar gebruiker

Berichten: 119

Geregistreerd: 04 sep 2012 22:46

Bericht 31 okt 2015 11:00

Re: Johannus Live (zouden ze dan toch...)

Het voorbeeld , wat de indruk moet wekken dat het te beluisteren orgel op het linkje van EJ, hoop ik voor Johannus dat dit een foutje is en zeker niet representatief, om het heeeeel netjes te zeggen: valt nogal tegen........
"Met het oog op de jeugd, moeten wij, zingen,verzen componeren en telkens wanneer het nuttig en heilzaam is, zou ik alle klokken maar laten luiden, alle orgel laten dreunen en alles geluid laten maken waar geluid in zit." (Luther)

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 31 okt 2015 12:09

Re: Johannus Live (zouden ze dan toch...)

.
Laatst bijgewerkt door Jan Wim op 23 nov 2016 19:52, in totaal 1 keer bewerkt.
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.

Berichten: 566

Geregistreerd: 03 feb 2011 21:12

Bericht 31 okt 2015 12:31

Re: Johannus Live (zouden ze dan toch...)

Misschien is het goed om eerst zeker te weten of dit de nieuwe ontwikkeling is van Johannus voordat het voorbeeld beoordeeld wordt.

Evert-Jan schrijft immers: Zou dit..................
Avatar gebruiker

Berichten: 336

Geregistreerd: 14 okt 2013 13:37

Woonplaats: Scherpenisse (ZLD)

Bericht 31 okt 2015 13:59

Re: Johannus Live (zouden ze dan toch...)

huib schreef:Het voorbeeld , wat de indruk moet wekken dat het te beluisteren orgel op het linkje van EJ, hoop ik voor Johannus dat dit een foutje is en zeker niet representatief, om het heeeeel netjes te zeggen: valt nogal tegen........


Nee dat zal toch niet... dit is gewoon het Johannus geluid zoals we dat al kennen en heeft niets met Hauptwerk van doen en kan er ook niet mee vergeleken worden.
Avatar gebruiker

Berichten: 336

Geregistreerd: 14 okt 2013 13:37

Woonplaats: Scherpenisse (ZLD)

Bericht 31 okt 2015 14:00

Re: Johannus Live (zouden ze dan toch...)

huib schreef:Jan Leendert,

Die fabrikanten met betere alternatieven zijn er gelukkig wel, daar is Hauptwerk een onderdeel van hun systeem, ik heb het pas (weer) gehoord, weergaloos!!!!
Hauptwerk heet daar in het Nederlands :Hoofdwerk, daarnaast Rugwerk, Borstwerk, Pedaalwerk, (soms Chamadewerk), Bovenwerk, HUIDIGE leveranciers: met stip no.1(voor mij persoonlijk althans): Klais Orgelbau; 2:....3:....

Gr. Huib


Ha dat is een goeie Huib!
In dat opzicht blijft ons Hauptwerkorgeltje toch nog surrogaat, hoe mooi onze configuratie ook is.

Groet, Jan

Berichten: 192

Geregistreerd: 03 feb 2011 21:44

Bericht 05 nov 2015 13:51

Re: Johannus Live (zouden ze dan toch...)

Naast Dresden en Utrecht heb ook nog de Notre Dame d'auteuil Parijs horen waaien.

Dat schermpje is e-paper. Een mooie oplossing die ongetwijfeld ook in de Hauptwerkwereld zijn intrede zal doen.

Is het echt re-engeneering wanneer een fabrikant van reguliere digitale orgels Hauptwerk gaat invoeren? Wat is dan hun toegevoegde waarde? Wordt het dan geen assemblage bedrijf van Hauptwerkbenodigdheden waar er al diverse van zijn?

Berichten: 519

Geregistreerd: 21 nov 2012 15:32

Bericht 05 nov 2015 14:12

Re: Johannus Live (zouden ze dan toch...)

Marien schreef:Is het echt re-engeneering wanneer een fabrikant van reguliere digitale orgels Hauptwerk gaat invoeren? Wat is dan hun toegevoegde waarde? Wordt het dan geen assemblage bedrijf van Hauptwerkbenodigdheden waar er al diverse van zijn?

Nou en of, Marien!
En dat het geen simpele rechttoerechtaan assemblage betreft blijkt wel uit de vele kritische noten die in dit topic en op de forum regelmatig gekraakt worden.
Avatar gebruiker

Berichten: 119

Geregistreerd: 04 sep 2012 22:46

Bericht 05 nov 2015 14:16

Re: Johannus Live (zouden ze dan toch...)

Op 7 november wordt Johannus Live aan het publiek gepresenteerd, daarna maar eens de bevindingen op het forum zetten. Wel wil ik een oproep plaatsen om op de bal te spelen, niet op de spelers of op de speeltactiek, wees bewust dat ieder bedrijf een eigen strategie heeft. Er zijn liefhebbers voor Toyota, Mercedes, Daewoo, Volkswagen.. Een paar uitgangspunten hebben ze gemeen: software (al of niet voor verbetering vatbaar), een motor en ronde wielen.....
"Met het oog op de jeugd, moeten wij, zingen,verzen componeren en telkens wanneer het nuttig en heilzaam is, zou ik alle klokken maar laten luiden, alle orgel laten dreunen en alles geluid laten maken waar geluid in zit." (Luther)
Avatar gebruiker

Berichten: 298

Geregistreerd: 13 nov 2013 21:59

Woonplaats: Hendrik Ido Ambacht

Bericht 05 nov 2015 14:51

Re: Johannus Live (zouden ze dan toch...)

Marien schreef:Naast Dresden en Utrecht heb ook nog de Notre Dame d'auteuil Parijs horen waaien.

Dat schermpje is e-paper. Een mooie oplossing die ongetwijfeld ook in de Hauptwerkwereld zijn intrede zal doen.

Is het echt re-engeneering wanneer een fabrikant van reguliere digitale orgels Hauptwerk gaat invoeren? Wat is dan hun toegevoegde waarde? Wordt het dan geen assemblage bedrijf van Hauptwerkbenodigdheden waar er al diverse van zijn?


Daarom kan ik me niet voorstellen dat ze met Hauptwerk in zee gaan. Maar ik vermoed dat ze een eigen programma hebben ontwikkeld. En daar zouden we blij mee moeten zijn, als dit zo is! Concurrentie lokt innovatie uit.

En dit wordt de kans voor Sample leveranciers! De Bavo in twee varianten: De Hauptwerk versie en de Jonannus Live versie.
Avatar gebruiker

Berichten: 119

Geregistreerd: 04 sep 2012 22:46

Bericht 05 nov 2015 14:57

Re: Johannus Live (zouden ze dan toch...)

Er is een duidelijk verschil: het is Hauptwerk of het is het niet.....
"Met het oog op de jeugd, moeten wij, zingen,verzen componeren en telkens wanneer het nuttig en heilzaam is, zou ik alle klokken maar laten luiden, alle orgel laten dreunen en alles geluid laten maken waar geluid in zit." (Luther)

Berichten: 320

Geregistreerd: 16 apr 2012 12:04

Woonplaats: Sliedrecht

Bericht 05 nov 2015 15:27

Re: Johannus Live (zouden ze dan toch...)

Evert-Jan schreef:Dresden volgens het krantenartikel (Kathedraal/Hoffkirche; Silbermann orgel)

Zou dit http://cdn3.johannus.com/nl/multimedia/muzikale-handreiking---september-2015/grand-choeur-spence-mp3 een beta opname zijn?


Aaaah, dit klinkt zo afschuwelijk Johannus. Weet ik weer waarom ik zelf niet zo'n ding thuis heb
Volgende

Keer terug naar Algemene discussie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 13 gasten




Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software for PTF. phpBB.nl Vertaling

 

Copyright (c) 2008 PCorgan.com. All rights reserved. Mail: info@PCorgan.com