Home News Forum Kijk/Luister Sample Sets Vergelijk Benodigdheden Foto's Links Downloads Over ons

 

Johannus Live (zouden ze dan toch...)

Toon actieve onderwerpen


Avatar gebruiker

Berichten: 326

Geregistreerd: 05 aug 2011 16:03

Woonplaats: Rijsenhout

Bericht 05 nov 2015 18:00

Re: Johannus Live (zouden ze dan toch...)

Op 7 november wordt Johannus Live aan het publiek gepresenteerd, daarna maar eens de bevindingen op het forum zetten.


Helaas heb ik andere bezigheden deze zaterdag.
Maar ik zie uit naar de bevindingen van anderen.

'Eerst met eigen oren horen, dan beoordelen' lijkt me het devies.
Avatar gebruiker

Berichten: 132

Geregistreerd: 16 jun 2014 14:29

Woonplaats: Sliedrecht

Bericht 07 nov 2015 21:44

Re: Johannus Live (zouden ze dan toch...)

Helaas had ik ook vandaag andere verplichtingen.
Ik ben reuze benieuwd naar de ervaringen van degenen die vandaag geweest zijn.
???
Avatar gebruiker

Berichten: 298

Geregistreerd: 13 nov 2013 21:59

Woonplaats: Hendrik Ido Ambacht

Bericht 07 nov 2015 22:46

Re: Johannus Live (zouden ze dan toch...)

Bram schreef:Helaas had ik ook vandaag andere verplichtingen.
Ik ben reuze benieuwd naar de ervaringen van degenen die vandaag geweest zijn.
???


Dat waren er volgens hun Facebook pagina 3.000! Al zou het ietsje naar boven zijn afgerond, dan blijft het een hoop mensen....
Avatar gebruiker

Berichten: 132

Geregistreerd: 16 jun 2014 14:29

Woonplaats: Sliedrecht

Bericht 08 nov 2015 00:53

Re: Johannus Live (zouden ze dan toch...)

Dat waren er volgens hun Facebook pagina 3.000! Al zou het ietsje naar boven zijn afgerond, dan blijft het een hoop mensen....

Ja, dat heb ik gelezen David, wel heeeeel erg veel. Daar zitten wellicht een paar nieuwsgierige "hauptwerkers" tussen denk ik zo.

Berichten: 11

Geregistreerd: 26 aug 2015 15:05

Bericht 08 nov 2015 13:52

Re: Johannus Live (zouden ze dan toch...)

Vreemd, op een Duitse seite www.kisselbach.de
staat veel meer info. Is volgens mij toch Hauptwerk, 5 verschillende orgels zijn beschikbaar en je kunt andere samles via een USB aansluiting laden.

Berichten: 4

Geregistreerd: 19 feb 2012 20:02

Bericht 08 nov 2015 14:47

Re: Johannus Live (zouden ze dan toch...)

Ik was bij de introductie van het live orgel. De naamgeving van de registers was voor mij het meest inovatieve. De geluidskwaliteit kon ik moeilijk beoordelen door het vele lawaai van de grote hoeveelheid toeschouwers. De genoemde prijs van 22000' is niet mis. hg. Dick.
Laatst bijgewerkt door dickwil op 08 nov 2015 21:56, in totaal 1 keer bewerkt.
Avatar gebruiker

Berichten: 335

Geregistreerd: 23 feb 2011 22:54

Woonplaats: apeldoorn

Bericht 08 nov 2015 18:14

Re: Johannus Live (zouden ze dan toch...)

orgelspelen is meer dan alleen maar noten lezen

Berichten: 296

Geregistreerd: 08 maart 2011 22:05

Woonplaats: Elspeet

Bericht 09 nov 2015 16:06

Re: Johannus Live (zouden ze dan toch...)

Of deze:

http://www.johannus.com/nl/multimedia/i ... nederlands

Ik houd het op droge samples, i.c.m. met een slimme nagalmconstructie. Die instelbare nagalm -die denk ik niet nieuw is- had al eerder 4 posities waaruit gekozen kan worden. Echt nieuw is m.i. wel de de herkomst van de samples, hier word nu (eindelijk) niet meer geheimzinnig over gedaan.


Grt,
WiBo
Avatar gebruiker

Berichten: 119

Geregistreerd: 04 sep 2012 22:46

Bericht 09 nov 2015 16:44

Re: Johannus Live (zouden ze dan toch...)

Het is en blijft een Johannus, ieder vergelijk met HW gaat voor de kritische luisteraar die HW kent mank.
het is geen antwoord op HW; meer een soort poging om van het succes van HW een graantje mee te pikken; de klankervaring en de mogelijkheden worden niet ge-evenaard, dit schijnt ook niet de bedoeling te zijn van Johannus Live, hoewel de PR anders doet (zou willen?) verwachten.
Feit is dat de "leek" die tot nu toe een kast met klavieren en magere klankinhoud kocht, van welk merk dan ook, nu opnieuw zal moeten gaan luisteren en zet zo de eerste schreden op het pad wat naar HW zal (kunnen) leiden....

De oplossing waar HW integraal wordt toegepast en omarmt biedt meer en betere kansen, dit heeft het "lekenvolk" ook afgelopen zaterdag, maar dan bij Cambiare kunnen waarnemen.
Al met al kan niet anders geconcludeerd worden dat er een niet te stuiten behoefte aan het ontstaan is bij de consument: hier past alleen maar een eerlijk en objectief antwoord op, zonder (merk)arrogantie; maar eens afwachten, ik verwacht zo dat de verdere integratie van HW-installaties, ook op/bij bestaande orgels met midi-interface zeer goed mogelijk, een grotere snelheid zal gaan krijgen. Een echte uitdaging ligt op het bord van orgelverkopend Nederland, de tijd van gebakken "Orgelwind" begint achter ons te raken, werd tijd ook.....


Gr.


Huib
"Met het oog op de jeugd, moeten wij, zingen,verzen componeren en telkens wanneer het nuttig en heilzaam is, zou ik alle klokken maar laten luiden, alle orgel laten dreunen en alles geluid laten maken waar geluid in zit." (Luther)
Avatar gebruiker

Berichten: 227

Geregistreerd: 21 maart 2011 20:35

Woonplaats: Veenendaal

Bericht 09 nov 2015 17:01

Re: Johannus Live (zouden ze dan toch...)

Ik ben ook bij Johannus geweest, en ik heb een poos gespeeld op de LIve.

Positief
    * Je kunt snel wisselen van instrument
    * Registerplaatjes zijn ideaal, ze worden veranderd als je van instrument wisselt
    * Je kunt direct wisselen van positie (rear, front, indirect ..). Is tegenwoordig bij de nieuwere hauptwerk sets ook mogelijk ...
    * Je kunt galm toevoegen indien nodig, kan met extern pakett als reaper ook
    * Dat silbermann orgel in een droge variant is best wel fraai
    * Het is een stap voorwaarts t.o.v. de huidige Johannus orgels

Negatief
    * Utrecht op de Live komt niet in de buurt wat hauptwerk kan. --> beetje overdreven, maar goed dit maakt de zaak wel duidelijk :)
    * Er zit denk ik geen windmodel in, orgel blijft erg strak.
    * En om dat het zo strak is ook geen multiple loops ?? zoals in hauptwerk
    * Ik vermoed dat er geen meerdere releases worden gebruikt, portato/staccato. De Joh. LIve is te clean.
    * Galm afhandeling is in hauptwerk vele malen beter. Live maakt denk ik gebruik van droge samples en de galm wordt er overheen gegooid.
    * Stemmen zijn niet, met en zonder tremulant opgenomen
    * Toetsaanslagen zijn niet opgenomen
    * Audio vind ik matig

Leuk testje op Utrecht:

holpijp 8 + fluit 4 + tremulant Rugwerk
fluit 8 + 4 + vox + tremulant Bovenwerk
pedaal subbas 16 + fluit 8

En dan de Johannus LIve naast een hauptwerk setup zetten, man man man wat een verschil.

Berichten: 5125

Geregistreerd: 12 feb 2011 01:09

Bericht 09 nov 2015 18:37

Re: Johannus Live (zouden ze dan toch...)

huib schreef:De oplossing waar HW integraal wordt toegepast en omarmt biedt meer en betere kansen, dit heeft het "lekenvolk" ook afgelopen zaterdag, maar dan bij Cambiare kunnen waarnemen.

Wat weet het lekenvolk nu van multi-releases, multi-loop, 24 bits surround, pitch & temperament, enz, enz.?
Ben jij zaterdag ook bij Content geweest en waar kunnen nemen wat ik daar hoorde?
Of was je bij Johannus?

Berichten: 26

Geregistreerd: 08 okt 2015 10:05

Bericht 09 nov 2015 19:09

Re: Johannus Live (zouden ze dan toch...)

Jan Leendert schreef:Ik vrees dat het opnieuw weer veredelde digitale klanken worden, die niet te vergelijken zullen zijn met een Hauptwerk sampleset zoals we dat inmiddels gewend zijn.

Johannus heeft zo'n 2 jaar geleden ook al subtiel reclame gemaakt dat ze met een alternatief voor Hauptwerk kwamen, maar het leek er in de verste verte niet op. Ik weet niet wat ik er nu van moet denken, maar ik vrees...

Het blijkt voor de digitale orgelfabrikanten nog niet mee te vallen om op de Hauptwerk-markt te opereren. Ook de orgels van Content-Vayne blijken niet de kwaliteit te leveren die de thuisknutselaars wel voor elkaar krijgen. Om dat te benaderen worden het onbetaalbare orgeltjes... en ze zijn nu al peperduur.

De enige echte kwalitatief goede kant-en-klaar Hauptwerkorgels die ik tot nu toe ken zijn de Intrada modellen van Mixtuur, maar dan heb je gelijk een vanaf prijs van 11.000 euro. Ik heb nog geen andere gehoord met een vergelijkbaar goede klankweergave.


Hallo Jan,

Van huis uit was ik een echte Johannus fan.Heb daar ongeveer 8 jaar terug een 4 klaviers Monarke laten bouwen voor in ons kantoor. Kwam ongeveer 3 1/2 geleden Dick Sanderman tegen en heb hem gevraagd ons Monarke orgel eens te komen bespelen. Gaf na zijn bezoek bij ons aan dat wij eens bij hem thuis naar zijn (Hauptwerk) orgel moesten komen luisteren en spelen. Ik was toen meteen verkocht. Heb via de goede relatie met Johannus de mixkaarten etc etc kunnen laten ombouwen voor Hauptwerk en heb toen in samenwerking met Harrie Sieders van HS muziek en Computers
diverse opstellingen uitgetest in onze kantoor ruimte. Uiteindelijk zijn wij er in geslaagd wat je normaal via de koptelefoon hoort voor 95% ook in de ruimte te realiseren met 4 KRK VXT boxen (2 boven het orgel 6 inch en 2 achterin het kantoor 8 inch) Wij gebruiken de Subwoofer en de mid woofers van Johannus en 12 omgebouwde Johannus speakers. Dat samen met de RME geluidskaart en Server computer van HS Computers en muziek heeft er voor gezorgd dat wij een systeem in huis hebben die al 3 jaar voortreffelijk functioneert en waar Johannus nog in geen jaren aan kan tippen.
Tevens is door een neef van mij een 4 klaviers Hoffrichter orgel 2 jaar geleden aangeschaft via HS Vollenhove. Is echt een heel mooi instrument met 4 speciale zuil boxen 2 achterin de kamer en 2 in het orgel verwerkt. Kost wel iets meer dan die van € 11000,- van Mixtuur nl €17900,- Een van de oorzaken is dat HS met RME geluidskaarten werkt €1000,- en een heel goede server computer €3400,- o.a daardoor denk dat dit orgel beter is dan die van Mixtuur.
Avatar gebruiker

Berichten: 298

Geregistreerd: 13 nov 2013 21:59

Woonplaats: Hendrik Ido Ambacht

Bericht 09 nov 2015 21:15

Re: Johannus Live (zouden ze dan toch...)

Als je wat afstand neemt, is het ook geen makkelijk vraagstuk. Ik geef het volgende ter overweging:

Een merk als Johannus kan een product nooit afhankelijk maken van tenminste drie licenties: Windows, Hauptwerk én een Sampleset. Zeker als je beseft dat een Hauptwerk organisatie maar uit twee personen bestaat. Dat zou een merk als Johannus te kwetsbaar maken. Wat als Hauptwerk opeens verkocht wordt aan een groot Amerikaans merk?! Geen optie dus voor JH!

Net zo als het geen optie is dat Johannus een verkoopkantoor wordt van standaard componenten als PC's, geluidskaarten, actieve speaker en wat al niet aan standaard componenten in een HW orgel zitten. Dan wordt het orgelmeubel de figuurlijke doos waarin men de componenten doorschuift. Opnieuw geen optie!

Daanaast moet Johannus het als geen ander hebben van een wereldwijd dealernetwerk. Dealers zitten te wachten op omzet, en niet op werk. En een Hauptwerk orgel vraagt nou eenmaal gewoon meer aandacht. Vanwege zijn vele mogelijkheden, maar ook is een HW orgel onderhoudsgevoelig. Dat hoeft niet eens aan de opbouw te liggen, maar het is een open systeem. En ja, daar gaan mensen aan zitten prutsen.... En dat is voor dealers lastig te handelen. Zowel qua tijd, maar ook wat betreft kennis.

En onderschat ook niet de kracht van de behoudende Johannus klant. Die willen gewoon een orgel wat aan- en uitgaat, eenvoudig bedienbaar is, en goed klinkt. Als het klopt dat er zaterdag 3.000 mensen waren, dan zou ik de kracht van deze klantenkring maar niet onderschatten. Die bezoekersaantallen heeft welke HW bouwer/dealer nog nooit bij elkaar weten te brengen. Zelfs niet als de Haarlemse Bavo je podium is.

Maar tegelijkertijd heeft JH ook wel begrepen dat de markt om een ontwikkeling-stap vraagt. De klant wil kunnen customize. Maatwerk! En ik denk dat dit nieuwe Live product daar absoluut aan tegemoet komt. Ik schat in dat een grote groep Johannus klanten hier blij mee is. Deze Johannus ís gewoon mooier dan de vorige, werkt slimmer, en is op maat(klank) te bestellen en uit te breiden.

Dat men daar vertrouwen in heeft blijkt onder meer uit de positionering: Met € 20.000 zet je jezelf aan de bovenkant van de markt. Uit die prijsstelling van JH blijkt geen paniek, maar een zorgvuldige strategie. Dan kan je de productlijn rustig naar beneden toe uitbouwen. Best slim!

Voor ons is Hauptwerk een hobby. Een hele mooie hobby! Maar van Hobbies kunnen bedrijven niet leven.
Daarom moet deze JH ontwikkeling de HW-orgel fabrikanten ook aan het denken zetten. De toekomst kan niet liggen in wie de mooiste kast kan maken, waarin een verzameling licenties en componenten verpakt zit.(sorry heren..)
Wil HW voor een orgelbouwer een stabiel winstgevend product zijn en blijven, zal er zelfstandige productontwikkeling en industrialisatie moeten plaats vinden. De eerste signalen zie je gelukkig!

Ik volg het met interesse!

En laten wij vooral blijven genieten van onze prachtige hobby!

Berichten: 519

Geregistreerd: 21 nov 2012 15:32

Bericht 09 nov 2015 21:49

Re: Johannus Live (zouden ze dan toch...)

Mooie analyse, David. Dit snijdt zeker hout.
Voor de Hauptwerk/sampleset- markt is het wel jammer dat Johannus deze links laat liggen en als grote partij een eigen ontwikkelpad volgt.
Avatar gebruiker

Berichten: 119

Geregistreerd: 04 sep 2012 22:46

Bericht 09 nov 2015 22:36

Re: Johannus Live (zouden ze dan toch...)

Dat de discussie over welk orgel/welke fabrikant/etc gevoerd wordt is een mooi gegeven. De toenemende diversiteit van op de markt verschijnende systemen voedt en voert deze discussie. Het ontwikkelen van een (orgel)klankreferentie gaat steeds meer opgeld doen...

HW is een (nu nog) min of meer, veelal "hobbymatig" toegepast systeem, wat zijn kwaliteit nu al heeft bewezen; de professionele markt worstelt er (ook) mee, niet alles lukt in 1 keer.

Ontegenzeggelijk is er nog veel te verbeteren in de professionele toepassing van HW, echter wanneer je afgaat op wat je hoort, kun je moeilijk zeggen dat Johannus Live , hoewel een panklaar product, HW benaderd.

Interessant is het volgen van de ontwikkelingen zeker, hierin stem ik in met de analyse van David.

( PS.EJ: ik heb beide systemen "Live" kunnen waarnemen, zowel in Ermelo als in Ede (hier zelfs nog voor de presentatie op 7 nov), dit ter zijde).

Gr.
Huib
"Met het oog op de jeugd, moeten wij, zingen,verzen componeren en telkens wanneer het nuttig en heilzaam is, zou ik alle klokken maar laten luiden, alle orgel laten dreunen en alles geluid laten maken waar geluid in zit." (Luther)

Berichten: 15

Geregistreerd: 09 mei 2011 11:57

Bericht 10 nov 2015 00:00

Re: Johannus Live (zouden ze dan toch...)

De scherpe analyse van David deel ik ook!

Voor een collega, die vroeg naar de nieuwswaarde van het LiVE-systeem heb ik wat aspecten bij elkaar gezet, wellicht nuttig om die ook hier weer te geven:

Wat zij deden is na ruim 10 jaar een eigen versie maken van de Hauptwerk-benadering. Dus ook: samplesets van beroemde orgels, maar dan wel mono en “droog” opgenomen,
Ook fluctuerende windvoorziening (volgens de directie van Johannus). Ook toepassing van Convolutienagalm, die gebaseerd is op een sample van de akoestiek van de betreffende ruimte/kerk.
Redelijk nieuw is dat die akoestieksamples opgenomen zijn op 3 (of 4?) locaties in de kerk. Vanaf de console kun je dan virtueel op evenveel plekken in de kerk je orgelspel beluisteren.

Vooral vernieuwend is de techniek: er wordt géén PC gebruikt, dat is een benadering die Johannes te onbetrouwbaar vind (mee eens!), maar zelf ontwikkelde elektronica.
De samples van meerde orgels kunnen vanaf een stick in een SSD-geheugen worden geladen (dus niet op een Harddisk) en hoeven daarna voor gebruik niet nog eens in een werkgeheugen worden geladen, wat bij Hauptwerk soms een minutenlange opstarttijd tot gevolg heeft. Aanzetten van het orgel of omschakelen naar een andere sampleset duurt hooguit enkele seconden.
Ook nieuw zijn de registeraanduidingen. Boven ieder trekregister is een kleine display van “elektronische inkt”, waarin de bij het gekozen orgel de bijbehorende registernamen worden geladen.
Ik verwacht dat andere orgelbouwers dit binnen afzienbare tijd ook zullen gaan toepassen.

Het klankresultaat viel mij in eerste instantie wat tegen. Ik denk dat hieraan bijdraagt de toepassing van mono-samples, die over een stereo geluidssysteem worden verdeeld (dmv "pannen"). Ook vind ik het een nadeel dat dit orgel alleen voor huiskamergebruik geschikt is: alleen de bespeler zelf krijgt een optimale klankgewaarwording.
Op termijn wil Johannus deze nieuwe technologie ook gaan inbouwen in hun Ecclesialijn, die juist bedoeld is voor gebruik in grotere ruimten
Avatar gebruiker

Berichten: 336

Geregistreerd: 14 okt 2013 13:37

Woonplaats: Scherpenisse (ZLD)

Bericht 10 nov 2015 00:16

Re: Johannus Live (zouden ze dan toch...)

Mooie ontwikkeling. Ik zie het als positief dat Johannus geen gebruik maakt van HW, maar het aandurft om zelf iets te ontwikkelen. Dat ze daarmee de klankkwaliteit van onze zelf gebouwde HW-orgels niet benaderen is geen probleem. Er blijft immers altijd markt voor mensen die graag een goed en mooi orgel willen hebben, maar dit technisch niet zelf kunnen samenstellen. Johannus speelt daar op in. En dit is voor Johannus het begin. Hier gaan ze uiteraard op door ontwikkelen en daar mogen we toch wel verwachting van hebben.

De prijs: Tja, daar gaan ze het volgens mij niet mee redden. Mixtuur biedt voor minder geld mooiere klankkwaliteit.

De klank: Ik hoor nog steeds de bekende Johannus galm, de stampende geluiden van een elektronisch orgel en de niet natuurgetrouw krassende tongwerken.

Ze zijn er nog lang niet, maar toch ben ik positief gestemd dat Johannus het aandurft op met een beginnend alternatiefje voor HW te komen. Ik ben zeer benieuwd hoe zich dat gaat ontwikkelen.

Groeten, Jan

Berichten: 15

Geregistreerd: 09 mei 2011 11:57

Bericht 10 nov 2015 11:50

Re: Johannus Live (zouden ze dan toch...)

Gert Jan Schipper schreef o.a.:
Ik vermoed dat er geen meerdere releases worden gebruikt, portato/staccato. De Joh. LIve is te clean.
* Galm afhandeling is in hauptwerk vele malen beter. Live maakt denk ik gebruik van droge samples en de galm wordt er overheen gegooid.
* Stemmen zijn niet, met en zonder tremulant opgenomen

Ik denk dat we .e.e.a. niet te veel vanuit de Hauptwerkpraktijk moeten beoordelen. Droge opnames hebben überhaupt geen releases, anders dan de natuurlijke beëindiging van de tonen. Johannus maakt de samples ruimtelijk met hun Convolutie-galm software. "Er overheen gooien" klinkt wat laatdunkend, maar je kunt er echt mee "toveren" hoor! Akoesticus Henk Kooiker, bekende orgeladviseur heeft ooit op zijn boerderij, waar hij een groot Engels orgel had staan, een droge opname gemaakt met koorzang, bedoeld als promotie voor zijn te plaatsen Engelse orgel in de Hooglandse kerk in Leiden. Daarbij heeft hij de galm van dit zéér ruimtelijk klinkende godsgebouw gesampled (opname van de galmstaart van een luide knal) en beide met convolutie verenigd. Je zou de inhoud van je portemonnee ervonder verwedden dat dat koor, met prachtige orgelbegeleiding, in die kerk had gezongen .Zo indrukwekkend mooi was het resultaat!

Die werkwijze van Johannus is echt zo gek nog niet.
Blijft overigens wel de vraag naar de kwaliteit van het door hen ontwikkelde convolutie-algoritme.

Ook is er dan, naar mijn inschatting, geen behoefte meer aan aparte tremulant-samples. Een tremulant zorgt ervoor dat de frequenties van de tonen continue veranderen. Dat maakt dat je in een ruimte met galm ook continue een waaier van tonen, beter: van verschillende toonhoogten, beluistert. Een soort kooreffect, en dat streelt de oren (of wat daartussen zit!). Ga je in Hauptwerk ook de toonhoogte snel veranderen, dan gebeurt dit niet, en dan mis je "wat", vandaar die tremulant-samples waar de echte akoestiek dat koor-effect meegeeft (volledigheidshalve moet ik hieraan toevoegen dat ook de klankkleur van de tremulerende toon veranderingen ondergaat). In dit kader zou de fluctuerende windvoorziening ook verder aan gevoelswaarde kunnen toenemen.

Helaas heb ik zelf geen Reaper met aangesloten convolutie-software. Wie daar wel over beschikt zou mijn zienswijze kunnen uittesten met droge samples waar galm overheen wordt gegooid. Ben benieuwd!
Laatst bijgewerkt door Wim J op 10 nov 2015 14:18, in totaal 2 keer bewerkt.
Avatar gebruiker

Berichten: 227

Geregistreerd: 21 maart 2011 20:35

Woonplaats: Veenendaal

Bericht 10 nov 2015 12:42

Re: Johannus Live (zouden ze dan toch...)

Wim J schreef:Die werkwijze van Johannus is echt zo gek nog niet.
Blijft overigens wel de vraag naar de kwaliteit van het door hen ontwikkelde convolutie-algoritme.


Ik ben een voorstander van dry samples met achteraf een convolutie algoritme er overheen. Ten eerste omdat je dan veel flexibeler bent, ten tweede je hebt lang niet zoveel RAM nodig en ten derde je kunt de samplesets vele malen sneller laden. Ik heb diverse convolutions geprobeerd, o.a. deze: http://www.siraudiotools.com/hdir_extra_package.php

Bij Jiri kon je in het verleden die sir2 impuls responses krijgen van bv Zwolle en Caen. En als ik die responses gebruik is de set toch beduidend minder dan het orgel compleet laden. Hoe het komt en wat het is weet ik niet, maar de originele klinkt beter in mijn oren.

Wim J schreef:Ook is er dan, naar mijn inschatting, geen behoefte meer aan aparte tremulant-samples. Een tremulant zorgt ervoor dat de frequenties van de tonen continue veranderen. Dat maakt dat je in een ruimte met galm ook continue een waaier van tonen, beter: van verschillende toonhoogten, beluistert. Een soort kooreffect, en dat streelt de oren (of wat daartussen zit!). Ga je in Hauptwerk ook de toonhoogte snel veranderen, dan gebeurt dit niet, en dan mis je "wat", vandaar die tremulant-samples waar de echte akoestiek dat koor-effect meegeeft. Wat dat betreft zou de fluctuerende windvoorziening in dit kader ook aan gevoelswaarde verder kunnen toenemen.


Ik weet niet of er geen behoefte is aan opgenomen tremulant-samples. De tremulanten van Johannus bekoren mij niet. Die typische tremulant van het bovenwerk van Utrecht, maak dat maar eens na zonder op te nemen. Dat is in het bijzonder een kenmerk van het orgel. De dual channel tremulant model van Jiri in Zwolle vind ik het meest overtuigend klinken, toch blijft het een model. In bijna alle samplesets waar de tremulant niet is gesampled gebruik ik deze ook niet. Ik vind ze dan niet overtuigend genoeg en het klinkt te 'elektronisch'.

Wim J schreef:Helaas heb ik zelf geen Reaper met aangesloten convolutie-software. Wie daar wel over beschikt zou mijn zienswijze kunnen uittesten met droge samples waar galm overheen wordt gegooid. Ben benieuwd!


Van harte welkom!
Avatar gebruiker

Berichten: 336

Geregistreerd: 14 okt 2013 13:37

Woonplaats: Scherpenisse (ZLD)

Bericht 10 nov 2015 16:51

Re: Johannus Live (zouden ze dan toch...)

Wim J schreef:
Die werkwijze van Johannus is echt zo gek nog niet.
Blijft overigens wel de vraag naar de kwaliteit van het door hen ontwikkelde convolutie-algoritme.


Juist de galm van Johannus maakt dat het in mijn oren erg elektronisch klinkt. Zet verschillende merken elektronische orgels naast elkaar en je haalt Johannus er zo tussenuit vanwege de specifieke Johannus galm. Hoe andere merken het doen weet ik niet, maar de galm van Eminent overtuigd mij meer. Overigens de specifieke klanken van de stemmen en ook de totaalklank van Eminent orgels verbaasd mij in positieve zin. Dat we over dit merk zo weinig horen...? Johannus is goed in PR, maar Eminent maakt het... ook al is het beiden niet vergelijkbaar met HW.

Berichten: 15

Geregistreerd: 09 mei 2011 11:57

Bericht 10 nov 2015 20:16

Re: Johannus Live (zouden ze dan toch...)

Ze zullen bij Johannus wel hun langer gebruikte galmsysteem hebben toegepast.
Een organist zei eens "de akoestiek is het belangrijkste register van het orgel." Daar zit wel wat in :)

Berichten: 519

Geregistreerd: 21 nov 2012 15:32

Bericht 10 nov 2015 22:04

Re: Johannus Live (zouden ze dan toch...)

Jan Leendert schreef: Hoe andere merken het doen weet ik niet, maar de galm van Eminent overtuigd mij meer. Overigens de specifieke klanken van de stemmen en ook de totaalklank van Eminent orgels verbaasd mij in positieve zin. Dat we over dit merk zo weinig horen...?


Daar kan ik me in vinden. Eminent is en was " mijn" orgelmerk, de Omegan 9000 en de DCS370.
Maar hoe ze het tegenwoordig doen, weet ik niet.

Berichten: 562

Geregistreerd: 07 okt 2015 20:35

Woonplaats: Huizen NH

Bericht 10 nov 2015 23:12

Re: Johannus Live (zouden ze dan toch...)

Graag wil ik ook even instemmen met de diverse doordachte ontboezemingen n.a.v. de nieuwste ontwikkelingen bij de orgelfabrikanten.
En we moeten idd denk ik niet teveel die 1 op 1 vergelijking maken tussen deze industriele produkten en wat we thuis na veel experimenteren voor elkaar hebben weten te krijgen.

Ook leuk om te vernemen, dat diverse mensen overtuigd zijn van de kwalitatieve mogelijkheden van convolution.

Keertje gaan spelen bij Eminent in Lelystad, Fokko......ik vind het mooi spul wat ze daar hebben staan. Maar, idd, zij krijgen geen 3000 man op 1 dag aan huis! Tis allemal erg degelijk uitgevoerd ook.

HG

Geert

Berichten: 15

Geregistreerd: 09 mei 2011 11:57

Bericht 11 nov 2015 00:07

Re: Johannus Live (zouden ze dan toch...)

Al googelend kwam ik bij een Duitse Johannus dealer terecht, die liet horen hoe "Dresden" LiVE zou klinken:
http://www.musikhaus-foerg.de/cms/Sakralorgeln/Johannus/LiVE-III/3247.php
Geef me toch maar een Silbermann van Sonus Paradisi!
Avatar gebruiker

Berichten: 326

Geregistreerd: 05 aug 2011 16:03

Woonplaats: Rijsenhout

Bericht 11 nov 2015 08:35

Re: Johannus Live (zouden ze dan toch...)

de specifieke klanken van de stemmen en ook de totaalklank van Eminent orgels verbaasd mij in positieve zin.


Eminent maakt volgens mij, net als bijv. Van der Poel en Domus, niet gebruik van samples, maar van computersimulatie.
In die zin ligt een Johannus technisch dichterbij Hauptwerk-orgels dan Eminent-orgels dat doen.

Al googelend kwam ik bij een Duitse Johannus dealer terecht, die liet horen hoe "Dresden" LiVE zou klinken:

Dat klinkt inderdaad stukken minder echt dan Freiberg in Hauptwerk....
Toch vind ik, in vergelijking met een gemiddeld Johannus-huiskamerorgel, dit wel een flinke sprong voorwaarts.
VorigeVolgende

Keer terug naar Algemene discussie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 12 gasten




Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software for PTF. phpBB.nl Vertaling

 

Copyright (c) 2008 PCorgan.com. All rights reserved. Mail: info@PCorgan.com