Home News Forum Kijk/Luister Sample Sets Vergelijk Benodigdheden Foto's Links Downloads Over ons

 

Luidsprekers speciaal voor orgel

Toon actieve onderwerpen


Jan

Berichten: 706

Geregistreerd: 21 feb 2011 00:16

Bericht 07 aug 2011 21:31

Luidsprekers speciaal voor orgel

Dit kwam ik tegen op de site van Visaton. Iemand ervaring mee?

http://www.visaton.com/en/bauvorschlaege/new_products/grandorgue/index.html

Er is ook een kleinere- en dus goedkopere- versie
http://www.visaton.com/en/bauvorschlaege/breitband/petitorgue/index.html

Jan

Berichten: 49

Geregistreerd: 12 mei 2011 19:04

Bericht 08 aug 2011 23:39

Re: Luidsprekers speciaal voor orgel

Deze reactie vond ik op zelfbouwaudio.nl :

Mark Fenlon van Markaudio is een tijdje bezig geweest met een 2" breedbander, die zou heel interessant zijn geweest (denk ik), maar ging uiteindelijk niet door. Een kleine niche, niet zeker van een markt, dus een hoog risico. In de Klang und Ton staat nu een Visaton ontwerp, de Grand Orgue. Onderdeel daarvan is een line array met ovale breedbanders. Ik zie dat er daar relatief weinig van nodig zijn om tot een flinke line te komen en de afgebeelde grafiek toont een indrukwekkend vlakke responsie. Er zit wel een trucje in, de bovenste twee drivers fungeren als tweeter en de rest als midrange. Is dus niet helemaal fullrange en een line, maar hij krijgt wel een hele positieve beoordeling en de prijs per unit ligt denk ik laag (Jan 2011)

In het nummer 1-2011 van Klang und Ton staat dus een test. Deze is eventueel te downloaden voor een paar euro.
Zie ook deel van test: http://www.lautsprechershop.de/hifi/zeit_kut.htm (nummer 1-2011)

Gr. Jaap
Avatar gebruiker

Berichten: 196

Geregistreerd: 17 feb 2011 13:39

Bericht 04 okt 2011 13:22

Re: Luidsprekers speciaal voor orgel

Hoi,

wij hebben inmiddels ervaring met dit systeem. De info op de site van Visaton stemde ons hoopvol en heeft ons doen besluiten dit concept uit te proberen. Het bouwen vergt nogal wat tijd maar het resultaat mag er dan ook zijn!
In de huiskamer komt het systeem prachtig uit. We hebben het getest met een High end versterker van 'slechts' 2 x 50 Watt en je houdt niet voor mogelijk wat voor dragend en warme klank dit al als resultaat had. Ook het hoog is sprankelend en dat hadden we niet verwacht uit een breedbandsysteem. Er zit dan ook een dijk (lees duur) van een filterunit in die zorgdraagt dat alle speakers de juiste frequenties krijgen toebedeeld en dat hoor je.
Voor wet sets vervalt eigenlijk de noodzaak voor multichannel als je deze Visatons gebruikt. Door het open systeem komt het geluid ook echt los van de boxen, heel mooi. Het enige nadeel zou kunnen zijn dat de zuilen minimaal 1 meter uit de wand moeten staan. Je kunt ze tegen de wand zetten maar dan haal je de 16Hz niet. Tja en het andere nadeel is natuurlijk de afmeting :oops: niet iedere 'moeder de vrouw' zal dit systeem visueel waarderen in de woonkamer maar als zij om is, heb je een dijk van een weergave systeem!

Aangezien de 'Grandorgue' ook niet vies is van meer vermogen hebben we ze gisteren getest in de Hervormde Kerk van Hoornaar om te kijken of ze deze ruimte een beetje kunnen vullen. Deze kerk is ca 10 x 25 x 8 meter dus we waren erg benieuwd. We hebben gebruik gemaakt een (eenvoudige) Behringer versterker van 2 x 2000 Watt en het resultaat was buiten verwachting. De draagkracht die we thuis ervoeren ontstond in deze ruimte ook weer zonder enig probleem! De versterker stond slechts op 1/3 van z'n vermogen en in de hele kerk hadden we hetzelfde resultaat. De 2 zuilen herbergen natuurlijk wel 16 woofers van 25 cm en bij elkaar hoeven die verhoudingsgewijs niet veel te doen om de hele ruimte te vullen. Zelfs een 'wedstrijdje' met het echte orgel was geen probleem, de Grandorgue bleef overeind. Uiteraard gaat er niks boven het echte orgel maar voor kerken en zalen die een orgel willen hebben, is dit systeem zeker geschikt. Binnenkort hopen we in een grotere kerk te gaan proefdraaien en ik denk dat je met 4 of 6 van deze jongens flinke ruimtes kunt vullen met orgelklanken.

Voor de geïnteresseerden; jullie zijn van harte welkom om deze boxen in 'woonkameropstelling' zelf te komen beoordelen.
Binnenkort zullen wij ze ook via http://www.vanderwaalvandijk.nl/ te koop aanbieden als kant en klaar systeem. Elke kleur is dan mogelijk.

Groeten en wellicht tot ziens.


Christian Boogaard

Berichten: 194

Geregistreerd: 05 maart 2011 18:31

Bericht 11 okt 2011 17:33

Re: Luidsprekers speciaal voor orgel

Cribo schreef:niet iedere 'moeder de vrouw' zal dit systeem visueel waarderen in de woonkamer maar als zij om is..



Stiekem neerzetten en vol open zetten, dan valt ze vanzelf om..

Maar in dit "geval" geef ik moeder de vrouw groot gelijk. Al zouden ze nog zo mooi klinken (wat ik werkelijk betwijfel), ze zien er bijzonder lelijk uit.

Berichten: 37

Geregistreerd: 26 sep 2011 15:06

Woonplaats: Hardinxveld-Giessendam

Bericht 12 okt 2011 14:34

Re: Luidsprekers speciaal voor orgel

Ik vind de oorspronkelijke luidsprekers qua model niet passen in een woonkamer. Daarbij is het ook lastig dat het filter niet in de behuizing past. Ik heb het open gedeelte van de kast aangepast door het 1 cm breder te maken. Het gesloten gedeelte is precies volgens voorschrift gemaakt. Het geheel staat op wieltjes om de luidsprekers bij gebruik van de muur te plaatsen.
Zelf vind ik ze er nu heel behoorlijk uitzien. En ze klinken prachtig.
P1000444.JPG
Je hebt geen permissies om de bijlage(n)) in dit bericht te zien.

Berichten: 37

Geregistreerd: 26 sep 2011 15:06

Woonplaats: Hardinxveld-Giessendam

Bericht 12 okt 2011 14:40

Re: Luidsprekers speciaal voor orgel

Hierbij nog twee foto's:
visaton.jpg

visaton van de muur.jpg
Je hebt geen permissies om de bijlage(n)) in dit bericht te zien.
Avatar gebruiker

Berichten: 1252

Geregistreerd: 07 maart 2011 18:35

Woonplaats: Kruiningen

Bericht 12 okt 2011 14:48

Re: Luidsprekers speciaal voor orgel

mooi orgel hoor. Vindt je het niet lastig, dat je lessenaar nu bekort is met je scherm?
Groet,
Kees

Muziek is ook een vorm van ademhalen...!

Berichten: 37

Geregistreerd: 26 sep 2011 15:06

Woonplaats: Hardinxveld-Giessendam

Bericht 12 okt 2011 15:23

Re: Luidsprekers speciaal voor orgel

Dag Kees,
Het ontwerp is een compromis. Het is een slank model met 6 speakers in de kast. Je kunt de partituur niet breeduit plaatsen, maar dubbel a4 muziekstuk is geen probleem.
Voor anderen maak ik dit model met een meer plaats voor de muziek. Dit gaat dan ten koste van de luidsprekers naast de muzieklessenaar.
Ook ontwerpen van orgels is afwegen van belangen.
Avatar gebruiker

Berichten: 1252

Geregistreerd: 07 maart 2011 18:35

Woonplaats: Kruiningen

Bericht 12 okt 2011 15:45

Re: Luidsprekers speciaal voor orgel

Precies, een orgel is maatwerk. Juist daarom is HW zo'n prachtig systeem. Je kunt er alle kanten mee op en voor haast iedere beurs en ruimte is er wel een oplossing.
Dus je hebt dit zelf ontworpen. Wel, ik vind het echt heel mooi. Lekker strak.
Een orgel mag afwijken in een huiskamer, maar indien het beetje bij elkaar past, dan is dat wel zo mooi.

Gr. Kees
Groet,
Kees

Muziek is ook een vorm van ademhalen...!

Berichten: 194

Geregistreerd: 05 maart 2011 18:31

Bericht 12 okt 2011 16:04

Re: Luidsprekers speciaal voor orgel

jvdwvd schreef:Ik vind de oorspronkelijke luidsprekers qua model niet passen in een woonkamer. Daarbij is het ook lastig dat het filter niet in de behuizing past. Ik heb het open gedeelte van de kast aangepast door het 1 cm breder te maken. Het gesloten gedeelte is precies volgens voorschrift gemaakt. Het geheel staat op wieltjes om de luidsprekers bij gebruik van de muur te plaatsen.
Zelf vind ik ze er nu heel behoorlijk uitzien. En ze klinken prachtig.
P1000444.JPG


Kijk dat ziet er al heel anders uit, eerlijk is eerlijk. Wat betreft de klank, dat blijft een kwestie van smaak.
Visaton is nou niet echt een merk waar je U tegen zegt maar ze zijn wel goedkoop (de speakers zelf bedoel ik).

Een vraagje, als je bij gebruik de speakers een meter van de muur zet en het orgel zelf niet, zit je dan niet op een akoestisch erg ongunstige plaats te spelen? Ik weet dat het onpraktisch is, maar je zou het orgel eigenlijk ook een meter van de muur moeten verplaatsen als je wilt gaan spelen of zie ik dat helemaal verkeerd?

Berichten: 37

Geregistreerd: 26 sep 2011 15:06

Woonplaats: Hardinxveld-Giessendam

Bericht 12 okt 2011 17:11

Re: Luidsprekers speciaal voor orgel

Dag Roland,

Ik had de eerste week de fout gemaakt door de luidsprekers links en rechts naar mij toe te plaatsen, zodanig dat de luidsprekers recht tegenover elkaar stonden. Hierbij viel het laag weg. Een betere manier is om ze achter je te plaatsen en dan naar het orgel gericht. Het horen van de laagste tonen is erg afhankelijk van de plaats waar je je bevindt t.o.v. de luidsprekers. Het is dus in iedere kamer een kwestie van uitproberen. Verplaatsen van het orgel zal bijna nooit tot de praktische mogelijkheden behoren. Maar door de luidsprekers op wieltjes te plaatsen is het dus ook niet nodig.

Over de kwaliteit van Visaton.
We hebben met hifi-kenners een luistersavond gehouden. Iedereen moest erkennen dat de luidsprekers een ruimtelijkheid ten toon spreidden die voor deze prijsklasse ongekend is. Misschien geen high end luidsprekers, maar wel een topklasse geluid. En daar gaat het tenslotte om.

Groeten,
Johan

Berichten: 132

Geregistreerd: 21 feb 2011 22:21

Woonplaats: Giessenburg

Bericht 12 okt 2011 21:47

Re: Luidsprekers speciaal voor orgel

Hallo Johan en mede hauptwerk fans,
ik heb de eer gehad om op Johan zijn orgel te mogen/kunnen spelen,het klinkt geweldig.mijn petje af voor deze bouwer .Johan ook van onze kant,proficiat met je mooie orgel.

vr.gr:Jan en Anna Vogel.

Keer terug naar Algemene discussie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 15 gasten




Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software for PTF. phpBB.nl Vertaling

 

Copyright (c) 2008 PCorgan.com. All rights reserved. Mail: info@PCorgan.com