Home News Forum Kijk/Luister Sample Sets Vergelijk Benodigdheden Foto's Links Downloads Over ons

 

Hauptwerk voor Content Mondri II-37

Toon actieve onderwerpen


Berichten: 9

Geregistreerd: 19 dec 2015 13:50

Bericht 19 dec 2015 16:21

Hauptwerk voor Content Mondri II-37

Hallo,

Mijn Content Mondri II-37 orgel heeft een optie 'Hauptwerk' in de 'personal computer' (de interface aan de rechterkant waar je volume en dergelijke kan regelen). Nu ben ik nieuwsgierig en wil dit een keer uit gaan proberen. Het orgel staat in de woonkamer, en in de kamer ernaast staat mijn computer - een behoorlijk apparaat met 8 GB aan intern geheugen.

Volgens de handleiding van het orgel zit er achterin een aansluiting voor MIDI in en out. Dus nu dacht ik het volgende:

- Ik schaf dit niet al te dure MIDI apparaatje aan (MIDI interface): http://www.bax-shop.nl/midi-interface/r ... erface-mk2
- De MIDI ingang van de MIDI interface stop ik in de MIDI uitgang van het orgel.
- De usb aansluiting van de MIDI interface stop ik in de computer.
- De computer heeft de gratis hauptwerk software met in elk geval 4 GB vrij (totaal 8 GB maar er wordt aardig wat gebruikt). Eventueel kan ik extra geheugen hiervoor aanschaffen.

De vraag is dan nog waar het geluid uit moet komen? Ik wil eigenlijk met een headset op spelen, maar de computer staat in een andere kamer. Moet ik dan een jack kabel verlenging in de computer steken, en de headset aansluiten op de jack verlenging?
Avatar gebruiker

Berichten: 132

Geregistreerd: 16 jun 2014 14:29

Woonplaats: Sliedrecht

Bericht 19 dec 2015 16:49

Re: Hauptwerk voor Content Mondri II-37

Je verhaal klopt helemaal.
Voor geluid kun je:
- boxen aansluiten op je pc
- koptelefoon met verlengkabel
- als je audio in op je orgel hebt kun je deze verbinden met je pc

Het is allemaal niet optimaal maar om te beginnen heb je zo wel geluid.

Groet en succes

Bram

Berichten: 9

Geregistreerd: 19 dec 2015 13:50

Bericht 19 dec 2015 17:24

Re: Hauptwerk voor Content Mondri II-37

Dank je wel, ga vanavond nog die Midi -> Usb interface kopen, dan kan ik volgende week gaan proberen.

Berichten: 5131

Geregistreerd: 12 feb 2011 01:09

Bericht 19 dec 2015 18:09

Re: Hauptwerk voor Content Mondri II-37

Nico

Content Mondri II-37 orgel heeft een optie 'Hauptwerk'

Heeft dit wel te maken met het Hauptwerk programma? Misschien is het wel iets wat gewoon bij het orgel hoort, nl. het hoofdwerk, net als bijv. zwelwerk e.d. en dat je daarmee iets in je orgel aan- of uitzet.

Ik zou nl. niet weten wat die optie extra zou toevoegen aan de Mondri II. Als de klavieren en pedaal midi generen en het liefst de zwelpedalen ook, dan past het Hauptwerk programma zich daarbij gewoon aan (via de "Midi learn" optie in Hauptwerk). Daar hoef je in je orgel niets voor te doen (maar hij moet dus wel midi genereren).

Heb jij idee wat die optie in je orgel zou (moeten) doen? Staat dat niet in de handleiding?

Voor het koppelen heb je zowiezo dus de midi - USB kabel nodig, dus het bestellen kun je gewoon doen. En een (gratis) ASIO driver http://www.asio4all.org/ als de directsounddriver van Windows te veel vertraging en/of systeembelasting geeft (voor de HW freeware versie zou het wel goed moeten gaan)

Berichten: 65

Geregistreerd: 08 feb 2011 23:15

Bericht 20 dec 2015 13:46

Re: Hauptwerk voor Content Mondri II-37

Evert-Jan schreef:Nico

Content Mondri II-37 orgel heeft een optie 'Hauptwerk'

Heeft dit wel te maken met het Hauptwerk programma? Misschien is het wel iets wat gewoon bij het orgel hoort, nl. het hoofdwerk, net als bijv. zwelwerk e.d. en dat je daarmee iets in je orgel aan- of uitzet.
)


Jazeker! Dit heeft echt te maken met Hauptwerk. Deze optie sinds een paar op alle Contents orgels.

Berichten: 562

Geregistreerd: 07 okt 2015 20:35

Woonplaats: Huizen NH

Bericht 20 dec 2015 13:58

Re: Hauptwerk voor Content Mondri II-37

Niet echt handig, de pc in een andere ruimte. Je moet toch af en toe eens een beeldscherm en muis ter beschikking hebben, sowieso initieel voor het toewijzen van je hardware ( manualen, pedaal, zwelped, evt registerschakelaars).
En in HW wil je ook weleens iets aanpassen ( toch?)

Dat kan je allemaal natuurlijk wel verlengen, maar geeft vaak problemen.

Zet gewoon een laptopje met 8 Gig ram op je orgel. Heb je alles in 1 bij de hand. Bevalt mij prima. Geen gedoe met snoeren etc.

Succes gewenst,

Geert
Avatar gebruiker

Berichten: 67

Geregistreerd: 16 feb 2011 14:10

Woonplaats: Rijssen

Bericht 21 dec 2015 11:41

Re: Hauptwerk voor Content Mondri II-37

Ik heb een Mondri II-31 en werk al een poosje tevreden met Hauptwerk.
Mijn PC staat een meter of 5 van mijn orgel af. En ik bedien alle registers dmv de schakelaars op het orgel.
Audio gaat ook dmv de luidsprekers van het orgel. Ik heb al begrepen dat het beter kan maar ik ben er tot nu toe tevreden mee.
Waar je wel op moet leten is de lengte van de usb kabels. Mag max 5 meter.
Je kunt het beste de midi kant verlengen.

Ik ben begonnen met een usb hub (draadloos). Die stond op mijn orgel met vandaaruit een usb naar midi kabel naar het orgel.
Ik had een eenvoudige usb -> audio converter die had ik met 5mtr usb aangesloten op mijn pc en dan 5meter audio kabel naar het orgel.
Die draadloze midi/usb verbinding voldeed maar viel regelmatig weg.

Nu heb ik een betere Audio kaar in mijn PC (2e hands gekocht) en 10 meter audio kabel achter de plint + 10 meter midi kabel achter de plint. En geen problemen meer.

Wat ik nog wel hinderlijk vind is dat als ik een nieuw orgel installeer ik tig keer aan het heen en weer lopen ben om alle register schakelaar etc in te stellen.

Berichten: 55

Geregistreerd: 10 mei 2013 14:26

Bericht 21 dec 2015 13:26

Re: Hauptwerk voor Content Mondri II-37

Ik speel al zo'n 4 jaar HW op mijn Content Cantate 346. Hiervoor wordt inderdaad de functie "hauptwerk on" in de pcc gebruikt. Als deze functie aan staat, kun je registreren met de registerwippers v/d Content en ook de geheugenbank v/h orgel kan dan gebruikt worden om registraties in op te slaan. Dit is erg handig vind ik. Je kunt dan ook gewoon "bij registreren".
Voor elke set heb ik registerstroken laten maken die over de registerwippers heen tussen houten blokjes gezet worden. Zie voor foto's
Mijn pc staat zo'n 2 mtr v/h orgel in een kast.
Succes met proberen van HW. Ook even een waarschuwing.... Ik denk niet dat je dan je "Content" geluid nog mooi vind!

Groet,

Albert
Avatar gebruiker

Berichten: 312

Geregistreerd: 12 feb 2014 18:08

Woonplaats: Waarder

Bericht 21 dec 2015 13:30

Re: Hauptwerk voor Content Mondri II-37

Geert :
Wat ik nog wel hinderlijk vind is dat als ik een nieuw orgel installeer ik tig keer aan het heen en weer lopen ben om alle register schakelaar etc in te stellen.

Ha, daar blijf je fit bij. Je kunt daarna op de orgelbank uitrusten en heerlijk musiceren.

Wat heb je voor geluidskaart tussen de PC en je orgel ? Een kwalitatief goede geluidskaart is heel erg belangrijk voor de audio kwaliteit.

Tevens is het belangrijk dat je luidsprekers aan de achterzijde akoestisch ontkoppeld zijn, d.w.z. alle luidsprekers behoren in een aparte box te zitten of elk omgeven door een omhulsel. Dat voorkomt dat de luidsprekers elkaar beïnvloeden door interferentie.
OPM . interferentie = gelijktijdige werking van twee bewegingen die elkaar belemmeren of versterken, vooral van trillingen of golfbewegingen.

Hierbij een afbeelding zoals Heiligers dat vroeger deed in zijn orgels, een vele andere elektroniche orgel fabrikanten, zo moet het dus NIET. Als je het zo aantreft, wordt je audio kwaliteit verbeterd door er een multiplex houten doos met tussenschotten achter de luidsprekers te zetten. Het geluid wordt minder troebel en meer (sprankelend) helder.
( De luidsprekers achter mijn pijpenfront waren eerst ook niet ontkoppeld, de subwoofer wel, maar in de rechter- en linker torens waren de 3 speakers in dezelfde ruimte. Dit heb ik aangepakt en elke speaker heeft nu een eigen "doos" - de speakers onder de speeltafel waren door Johannus wel van een eigen "doos" voorzien )
Je hebt geen permissies om de bijlage(n)) in dit bericht te zien.
Vriendelijke groet, Marius

Zeer tevreden GrandOrgue gebruiker op Johannus Rembrandt 375 orgel
Avatar gebruiker

Berichten: 67

Geregistreerd: 16 feb 2011 14:10

Woonplaats: Rijssen

Bericht 21 dec 2015 15:20

Re: Hauptwerk voor Content Mondri II-37

Marius55 schreef:Geert :
Wat heb je voor geluidskaart tussen de PC en je orgel ? Een kwalitatief goede geluidskaart is heel erg belangrijk voor de audio kwaliteit.

Ik heb een audiophile 192
Marius55 schreef:Tevens is het belangrijk dat je luidsprekers aan de achterzijde akoestisch ontkoppeld zijn, d.w.z. alle luidsprekers behoren in een aparte box te zitten of elk omgeven door een omhulsel. Dat voorkomt dat de luidsprekers elkaar beïnvloeden door interferentie.
OPM . interferentie = gelijktijdige werking van twee bewegingen die elkaar belemmeren of versterken, vooral van trillingen of golfbewegingen.

Goeie tip. Zal er als ik eens tijd heb naar kijken.

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 21 dec 2015 16:00

Re: Hauptwerk voor Content Mondri II-37

.
Laatst bijgewerkt door Jan Wim op 23 nov 2016 22:48, in totaal 1 keer bewerkt.
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.

Jan

Berichten: 706

Geregistreerd: 21 feb 2011 00:16

Bericht 21 dec 2015 17:02

Re: Hauptwerk voor Content Mondri II-37

Geert van der Wal schreef:Wat ik nog wel hinderlijk vind is dat als ik een nieuw orgel installeer ik tig keer aan het heen en weer lopen ben om alle register schakelaar etc in te stellen.


Ik heb vanwege die reden een draadloos toetsenbord met ingebouwd touchpad gekocht en zeer tot tevredenheid. Compact, degelijk (blijft heel na diverse valpartijen van de orgelbank) en betaalbaar.
http://www.logitech.com/en-us/product/wireless-touch-keyboard-k400r?crid=27
Avatar gebruiker

Berichten: 312

Geregistreerd: 12 feb 2014 18:08

Woonplaats: Waarder

Bericht 21 dec 2015 17:13

Re: Hauptwerk voor Content Mondri II-37

Inderdaad is het beste om dan ook dempend materiaal in de gesloten ruimten aan te brengen, daarmee zullen resonanties binnen de box worden voorkomen. Heb ik ook gedaan. Het overbrengen van trillingen door de montageplaat zal een rol spelen als je hoge geluidvolumes gebruikt.

Ik geef wel toe dat een luidsprekerbox (van een goed merk en van goede geluidskwaliteit) ontworpen is voor optimaal te presteren. Maar kansloos is het zeker niet, dat weet ik uit eigen ondervinding. Het is de moeite wel waard als alternatief voor een serie boxen in het zicht ! Zeker, als je ook aanvullend geluid van achter toevoegt met een paar goede luidsprekerboxen. :P

Jan: heb je dan ook een draadloos beeldscherm ? Als je een nieuw orgel instelt moet je immers op scherm de juiste elementen selecteren. Hoe doe je dat dan ? Of kun je van afstand toch het scherm zien ?
Vriendelijke groet, Marius

Zeer tevreden GrandOrgue gebruiker op Johannus Rembrandt 375 orgel

Jan

Berichten: 706

Geregistreerd: 21 feb 2011 00:16

Bericht 21 dec 2015 18:49

Re: Hauptwerk voor Content Mondri II-37

Marius55 schreef:Jan: heb je dan ook een draadloos beeldscherm ? Als je een nieuw orgel instelt moet je immers op scherm de juiste elementen selecteren. Hoe doe je dat dan ? Of kun je van afstand toch het scherm zien ?


Ik heb de monitor op/in het orgel. De pc is alleen voor Hauptwerk. Ik heb een laptop voor overige zaken en nog een desktop die mijn dochter hoofdzakelijk gebruikt voor schoolzaken.

Berichten: 9

Geregistreerd: 19 dec 2015 13:50

Bericht 21 dec 2015 19:14

Re: Hauptwerk voor Content Mondri II-37

Bedankt voor alle antwoorden (en alle discussie's hierop). Ik wil het eerst simpel en zo goedkoop mogelijk testen, om in elk geval geluid te krijgen. Ik heb ook nog geen aparte geluidskaart in mijn computer zitten ofzo, gewoon een interne op het moederbord.

Daarna kijk ik wel verder, ik heb nog een iPad liggen, mogelijk kan ik daar wat mee doen voor registratie.
Avatar gebruiker

Berichten: 336

Geregistreerd: 14 okt 2013 13:37

Woonplaats: Scherpenisse (ZLD)

Bericht 21 dec 2015 23:41

Re: Hauptwerk voor Content Mondri II-37

Albert schreef:Ik speel al zo'n 4 jaar HW op mijn Content Cantate 346. Hiervoor wordt inderdaad de functie "hauptwerk on" in de pcc gebruikt. Als deze functie aan staat, kun je registreren met de registerwippers v/d Content en ook de geheugenbank v/h orgel kan dan gebruikt worden om registraties in op te slaan. Dit is erg handig vind ik. Je kunt dan ook gewoon "bij registreren".
Voor elke set heb ik registerstroken laten maken die over de registerwippers heen tussen houten blokjes gezet worden. Zie voor foto's
Mijn pc staat zo'n 2 mtr v/h orgel in een kast.
Succes met proberen van HW. Ook even een waarschuwing.... Ik denk niet dat je dan je "Content" geluid nog mooi vind!

Groet,

Albert


Dag Albert, die registerstroken tussen houten blokjes is een mooie oplossing zeg. Maken ze dat bij Content of heb je het zelf gemaakt? Ik denk dat het voor mijn orgel ook een goede oplossing kan zijn. Vandaar dat ik erg benieuwd naar ben naar het materiaal en hoe je de tekst erop hebt gezet. Ik hoor het graag.
H.gr., Jan
Avatar gebruiker

Berichten: 312

Geregistreerd: 12 feb 2014 18:08

Woonplaats: Waarder

Bericht 22 dec 2015 00:55

Re: Hauptwerk voor Content Mondri II-37

Nico:
Ik heb ook nog geen aparte geluidskaart in mijn computer zitten ofzo, gewoon een interne op het moederbord.

Ik heb nog een externe geluidskaart van Behringer ongebruikt liggen. Kun je overnemen voor een klein bedrag. Is i.i.g. al een stuk beter dan de interne geluidskaart op het moederbord. Geef maar een PB als je interesse hebt.
Vriendelijke groet, Marius

Zeer tevreden GrandOrgue gebruiker op Johannus Rembrandt 375 orgel

Berichten: 55

Geregistreerd: 10 mei 2013 14:26

Bericht 22 dec 2015 16:14

Re: Hauptwerk voor Content Mondri II-37

Jan Leendert schreef:
Albert schreef:Ik speel al zo'n 4 jaar HW op mijn Content Cantate 346. Hiervoor wordt inderdaad de functie "hauptwerk on" in de pcc gebruikt. Als deze functie aan staat, kun je registreren met de registerwippers v/d Content en ook de geheugenbank v/h orgel kan dan gebruikt worden om registraties in op te slaan. Dit is erg handig vind ik. Je kunt dan ook gewoon "bij registreren".
Voor elke set heb ik registerstroken laten maken die over de registerwippers heen tussen houten blokjes gezet worden. Zie voor foto's
Mijn pc staat zo'n 2 mtr v/h orgel in een kast.
Succes met proberen van HW. Ook even een waarschuwing.... Ik denk niet dat je dan je "Content" geluid nog mooi vind!

Groet,

Albert


Dag Albert, die registerstroken tussen houten blokjes is een mooie oplossing zeg. Maken ze dat bij Content of heb je het zelf gemaakt? Ik denk dat het voor mijn orgel ook een goede oplossing kan zijn. Vandaar dat ik erg benieuwd naar ben naar het materiaal en hoe je de tekst erop hebt gezet. Ik hoor het graag.
H.gr., Jan


Hoi Jan,

De houten blokjes: van Content hebben ze deze oplossing bedacht omdat de Cantate 346 "4 orgels in 1" heeft. Zodoende werken hun ook met flexibele registerstroken, voor elk orgel een set.
De registerstroken voor de samplesets laat ik maken bij drukkerij Zoeteweij in Yerseke. Iemand van mijn dorp werkt daar. hij brengt dan even een proefdruk op papier langs en is dit goed, worden de stroken gedrukt op een soort plastic wat best stevig is en ik dacht ook voor de mosselindustrie gebruikt wordt als label materiaal.
De grotere orgels passen niet allemaal op de registerknoppen (ik heb er 55 beschikbaar), dus is het dan vooraf even puzzelen welke registers ik het meest denk te gebruiken en de rest v/d registers registreer ik via een aantal toetsen v/h hoogste octaaf.

Groet,

Albert

Keer terug naar Algemene discussie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 16 gasten




Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software for PTF. phpBB.nl Vertaling

 

Copyright (c) 2008 PCorgan.com. All rights reserved. Mail: info@PCorgan.com