Home News Forum Kijk/Luister Sample Sets Vergelijk Benodigdheden Foto's Links Downloads Over ons

 

Zingen met Haupt werk

Toon actieve onderwerpen


Avatar gebruiker

Berichten: 205

Geregistreerd: 22 okt 2012 14:15

Woonplaats: Hardinxveld Giessendam

Bericht 16 feb 2016 16:02

Zingen met Haupt werk

Beste Hwers,

Nee dit is geen draadje over een zangavond met Hauptwerk samples , :) maar meer een praktische vraag over het volgende :

- af en toe is de bijbelkring bij ons thuis en gewoontegetrouw wordt er gezongen , vroege met mijn Domus orgel als begeleiding en nu - sind 2 1/2 jaar _ met Hauptwerk
Maar, daar zit mijn probleem , ik gebruik bijv. Utrecht, zelfs met de rear uitgeschakeld krijg ik de mensen ( zijn er hooguit 5a 6 niet echt sterke stemmen ) niet echt aan het zingen ;

Dus wellicht hebben jullie een tip voor een "ideale " zanginstelling van Hauptwerk :

* bepaalde sampleset ?

** bepaalde instelling van de aanspreektijd van de sample ? ( semi dry etc _)

etc.

Ik hoor graag van mensen die ook wel eens met hun Hauptwerk orgel thuis een aantal zanglustigen mogen begeleiden ;)

alvast bedankt

groetjes

Hans
Het belangrijkste in de muziek staat niet in de noten.
Gustav Mahler

Berichten: 1195

Geregistreerd: 04 jan 2013 15:20

Bericht 16 feb 2016 16:09

Re: Zingen met Haupt werk

Ik ben een orgelleerling aan het voorbereiden op gemeentezangbegeleiding. Ik zing wel eens mee en mijn vrouw ook. Wat dan meteen opvalt is dat we opeens heel krachtige registraties nodig hebben om steun te ervaren van mijn Hauptwerkorgel. Bazuin eronder... Orgelmuziek luisteren in een huiskamer vraagt blijkbaar iets heel anders dan begeleiden in een huiskamer. Ik moet nog eens experimenteren met een droge set zoals Menesterol, die ik dan lekker luid zet, eens kijken of het dan wel werkt met enkel een prestant.

Ik sluit ook niet uit dat de overvloedige galm van Utrecht ten nadele werkt. Het orgel heeft de galm van een domkerk en de zangers hebben de galm van een huiskamer - dat botst wellicht.
Avatar gebruiker

Berichten: 132

Geregistreerd: 16 jun 2014 14:29

Woonplaats: Sliedrecht

Bericht 16 feb 2016 16:19

Re: Zingen met Haupt werk

Ik denk inderdaad dat het grotendeels met de nagalm te maken heeft. Als de mensen zelf zingen horen ze niet waar jij blijft.
Ik zou het proberen met een andere set en inderdaad een krachtige heldere registratie.

Groet en succes,
Bram
Avatar gebruiker

Berichten: 335

Geregistreerd: 23 feb 2011 22:54

Woonplaats: apeldoorn

Bericht 16 feb 2016 19:44

Re: Zingen met Haupt werk

Om de stem goed te laten mengen met het orgel werkt de kunstmatige akoestiek tegen. Je zou de surround stemmen weg kunnen laten en alleen front kunnen laden van Utrecht?
Ik heb hetzelfde probleem ervaren met Utrecht en bovenstaande loste wel wat op.

Ook eens geprobeerd met de Steendam Apeldoorn set met de sliders richting droog en dat ging vele malen beter.
Qua draagkracht leg je het ook gauw af tegen een aantal menselijke stemmen. Een wat krachtiger en kwalitatief goede versterker met bijpassende speakers maakt ook veel goed. En dan bedoel ik niet zozeer meer volume maar meer draagkracht.
orgelspelen is meer dan alleen maar noten lezen

Berichten: 320

Geregistreerd: 16 apr 2012 12:04

Woonplaats: Sliedrecht

Bericht 16 feb 2016 20:35

Re: Zingen met Haupt werk

Je ontkomt niet aan het gebruik van krachtigere registraties, maar dat is ook mijn ervaring met een digitaal orgel.
Avatar gebruiker

Berichten: 336

Geregistreerd: 14 okt 2013 13:37

Woonplaats: Scherpenisse (ZLD)

Bericht 16 feb 2016 20:54

Re: Zingen met Haupt werk

Wij zingen ook vaak bij het orgel en regelmatig ook samenspel met piano en/of dwarsfluit. Met Velesovo ging het goed, met de natte sets ging het gewoon niet.

Nu gebruik ik voor begeleiding voornamelijk Tholen (vooral het Rugwerk). De slider slechts een kwart open, zodat er toch nog iets galm is en er kan begeleid worden met elke gewenste registratie. De prachtige Prestanten van Tholen geven veel draagkracht. Ik ken de sampleset van het transeptorgel uit Rotterdam niet, maar als ik de opnames hoor denk ik dat dit ook een geschikt begeleidingsorgel in de huiskamer is, heeft nl. duidelijk stemmen.

Octaveren naar boven werkt overigens ook altijd goed bij zangbegeleiding.

Veel succes er mee!
H.gr., Jan
Avatar gebruiker

Berichten: 610

Geregistreerd: 02 mei 2012 15:16

Woonplaats: Dordrecht

Bericht 16 feb 2016 21:31

Re: Zingen met Haupt werk

Ik denk dat je beter een setje als Gapinge kan gebruiken, dat is naar mijn mening meer een instrument wat je qua stemmen en klank in een huiskamer kan verwachten en werkt beter dan een sampleset met een enorme galm er achter.
Geen dag zonder Bach!

Berichten: 16

Geregistreerd: 02 feb 2015 15:04

Bericht 24 feb 2016 23:35

Re: Zingen met Haupt werk

Helaas voor al die speakers met versterkers, ondanks het mooie HW-systeem.
Regelmatig doe ik begeleiding met een zuigwindharmonium, zowel 8 of op 16 voet basis.
Het is niet alleen mooi, geeft een voortreffelijk versmelting met de menselijke stem; heel natuurlijk!

Berichten: 1195

Geregistreerd: 04 jan 2013 15:20

Bericht 02 maart 2016 11:45

Re: Zingen met Haupt werk

Ik heb nog wat geexperimenteerd met het zingen bij Menesterol Dry. Heel andere klank dan Utrecht natuurlijk. Het klinkt heel direct, zoals een huispijporgel. Maar het werkt wel perfect als ondersteuning voor zang in de huiskamer. Kleine registraties zijn al voldoende.

Als je em nog niet hebt: hij kost slechts 70 euro, en daarvoor krijg je hem in dry, moist, wet, dry-surround, moist-surround en wet-surround. Waar voor je geld!

Keer terug naar Algemene discussie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 20 gasten




Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software for PTF. phpBB.nl Vertaling

 

Copyright (c) 2008 PCorgan.com. All rights reserved. Mail: info@PCorgan.com