Home News Forum Kijk/Luister Sample Sets Vergelijk Benodigdheden Foto's Links Downloads Over ons

 

2e test

Toon actieve onderwerpen


Avatar gebruiker

Berichten: 561

Geregistreerd: 08 nov 2015 12:17

Woonplaats: urk

Bericht 21 feb 2016 22:36

2e test

Ik heb een tweede opname gemaakt, en geupload op youtube.
Mijn opnames ben ik niet over te spreken qua geluid, als ik andere opnames hoor van diverse samples klinken deze veel voller.
ik heb het vermoeden dat er bij mij een brei-constructie wordt aangemaakt in mijn opname kanaal.
Terwijl ik toch een speciaal mixdown kanaal heb aangemaakt.
doe ik wat verkeerd of is volgens jullie wel het geluid goed.
de zachte passages komen wel helder over maar het volle werk wordt enigszins overstuurd.
Ik heb de trim op -14 db en de opname db op -3 die naar de recorder gaat in hauptwerk.
ps ik heb het geluid in de wave editor al aangepast zo dat hij wat helderder ging klinken. anders klonk het helemaal dof.
Graag jullie suggesties. ;)
Hierbij de opname.

https://youtu.be/QzUhF4ayDBQ
Oost west kerkorgels klinken thuis op z'n best

Berichten: 5125

Geregistreerd: 12 feb 2011 01:09

Bericht 22 feb 2016 18:07

Re: 2e test

Het beste kunnen je opnames door derden beoordeeld worden als je niets aan die opname in de geluidseditor aanpast. Nu is er niets van te zeggen.
Ik stel daarom maar een aantal vragen.


Je hebt een speciaal mixdown kanaal aangemaakt. Waarschijnlijk alleen voor maken van audio-opnames. Wat zijn de bronnen van deze mixdown? Front of rear of beiden?

"Oost west kerkorgels klinken thuis op z'n best" is een leuke spreuk. Klinkt heb uit de speakers beter als in de YT opname?
En hoe heb je het audio naar de speakers dan geconfigureerd? Hoeveel speakers hangen aan de geluidskaart?

Heb je ook voicing toegepast op deze sampleset?

Waarom heb je de trim op -14 db en de opname db op -3 gezet? Wat is de reden hiervoor?

Je kunt voor je zelf ook een test doen. Ga naar http://www.contrebombarde.com/concertha ... ced_search
Als je hier als sampleset 'SP Utrecht Domkerk' invult en een vinkje bij Midi zet, kun je die midi en MP3 file van een bepaald nummer downloaden. De midi file vervolgens in HW afspelen en dan audio opnemen. Het resultaat vervolgens vergelijken met de MP3 opname van Contrabombarde.
Avatar gebruiker

Berichten: 561

Geregistreerd: 08 nov 2015 12:17

Woonplaats: urk

Bericht 22 feb 2016 21:20

Re: 2e test

Evert-Jan schreef:Het beste kunnen je opnames door derden beoordeeld worden als je niets aan die opname in de geluidseditor aanpast. Nu is er niets van te zeggen.
Ik stel daarom maar een aantal vragen.


Je hebt een speciaal mixdown kanaal aangemaakt. Waarschijnlijk alleen voor maken van audio-opnames. Wat zijn de bronnen van deze mixdown? Front of rear of beiden?

"Oost west kerkorgels klinken thuis op z'n best" is een leuke spreuk. Klinkt heb uit de speakers beter als in de YT opname?
En hoe heb je het audio naar de speakers dan geconfigureerd? Hoeveel speakers hangen aan de geluidskaart?

Heb je ook voicing toegepast op deze sampleset?

Waarom heb je de trim op -14 db en de opname db op -3 gezet? Wat is de reden hiervoor?

Je kunt voor je zelf ook een test doen. Ga naar http://www.contrebombarde.com/concertha ... ced_search
Als je hier als sampleset 'SP Utrecht Domkerk' invult en een vinkje bij Midi zet, kun je die midi en MP3 file van een bepaald nummer downloaden. De midi file vervolgens in HW afspelen en dan audio opnemen. Het resultaat vervolgens vergelijken met de MP3 opname van Contrabombarde.


Beste Evert-jan.

ten eerste: mixdown is beide kanalen front en rear(is gemaakt door een goede vriend ,deze met vele jaren ervaring)
ten tweede: De seakers klinken beter dan de YT opname, dat is een ding wat zeker is, klinkt alleen niet helder meer een beetje dof.

Kom ik bij het derde punt, ik heb de db trim al op min gezet, waarom anders gaat de boel bij mij met het volle werk oversturen vervormen.

Voicing is nog niet op deze samleset aangepast.

Ten vierde: er hangen twee grote 3weg zuilen op de front aangestuurd door een single ended buizenverterker klasse A 2 keer 40 watt, kun je eigenlijk niet vergelijken met een normale versterker, Alleen hir zit helemaal geen toonregeling op zoals treble of bas. Dus line direct.

De achterspeakers zijn van Mission op zuilen gemonteerd, Deze worden aangestuurd door een standalone Marantz versterker
Oost west kerkorgels klinken thuis op z'n best

Berichten: 5125

Geregistreerd: 12 feb 2011 01:09

Bericht 22 feb 2016 22:32

Re: 2e test

Henk

In aanvulling op de vragen van Jan Wim:

Ik zou in geval van de Dom geen rear in de opname meenemen. Er zit al genoeg akoestiek in de front opname; het wordt alleen maar diffuser. Volgens mij zijn nagenoeg alle Contrabombarde opnames van de Dom front-only.

Het niet onbelangrijk verschil is dat je orgel 24bit/48kHz levert en de YT file 44kHz (?) bitformat en in MP3 of ACC compressie.
En wat dacht je van de audiocircuits in je video apparatuur? Dan kan ook negatieve invloed hebben.
Speel je de YT video ook af via dezelfde speakers van je HW setup (om de speakers uit te sluiten)?


Ik denk dat je HW audio verkeerd is ingesteld.
Bij de Dom kun je trim dB gerust op -10 laten staan. En de andere waarde op 0 dB
Wat je nu doet is 7db extra verzwakken.
De geluidsrecorder van HW neemt wel dat zwakkere geluid op. Dat moet je dus weer compenseren in de geluidseditor. Dit geeft een slechtere signaal/ruisverhouding dan oorspronkelijk het geval was.

En ik denk dat je je audio in de geluidskaart gezet hebt om die -7dB weer te compenseren.
Als je nu trim dB en opname db hoger gaat zetten, vervormt het inderdaad.
Als de versterker alleen een line in heeft, zul je moeten zorgen dat de geluidskaart een signaal van max. 0dB naar die versterker kan sturen.

Heb je al een test gedaan met de midi file van ContraBombarde?
Avatar gebruiker

Berichten: 561

Geregistreerd: 08 nov 2015 12:17

Woonplaats: urk

Bericht 23 feb 2016 18:34

Re: 2e test

Ik zal eerst even antwoord geven op de vragen van jan Wim.

De geluidskaar is een saffire pro van Focusrite, (alleen de audiokabels wel van goede kwaliteit zijn wel 14 meter lang) naar de versterkers.
De eindbuizen zijn gelukkig niet versleten hoor, want als ik een normale orgel-cd draai of samenzang dan moet ik de kamer uit, zo helder en vo klinkt dat. Dus dat kan het niet zijn.

De kanalen zijn niet dubbel gemixt,

Nu even op de aanvulling van Evert-Jan.
Ik heb inderdaad even een midi laten spelen op het hauptwerk. ik had hier ook al diverse midfiles van, Maar deze gaan exact zo klinken met vol werk een beetje dof en niet helder.

De trim heb ik inmiddels in het rec gedeelte van de audiorecorder op 0db gezet. en de audio db op - 10db.
Nu zachte passages Glashelder en mooie pedaaltonen. Vol werk spelen en de versterker iets te hard hoppa vervorming.

Terwijl ik een cd-opname met bv Martin mans of pieter Heykoop veel harder kan laten spelen zonder enige vervorming
of ik moet de boel helemaal opendraaien, maar dat is grote onzin.

Ik gebruik als opname app Hd camera zonder geluid (want de wave wordt opgenomen met de recorder van Hauptwerk) dit alles voeg ik samen bewerk ik met Magix video de luxe 2016 ik doe geen compressie met de wave, YT maakt er zelf wel een compressie van. Anders wordt hij dubbel gecompresseerd.

Dus ik moet nog maar even vogelen waar dit fenomeen vandaan komt.
In ieder geval de samples die op dit forum staan om te beluistern klinken veel helder en voller,
Oost west kerkorgels klinken thuis op z'n best

Berichten: 5125

Geregistreerd: 12 feb 2011 01:09

Bericht 23 feb 2016 19:19

Re: 2e test

Bucanier schreef:De trim heb ik inmiddels in het rec gedeelte van de audiorecorder op 0db gezet. en de audio db op - 10db.
Nu zachte passages Glashelder en mooie pedaaltonen. Vol werk spelen en de versterker iets te hard hoppa vervorming.
Dit betekent dat het audio in je geluidskaart te hoog staat ingesteld. Dat moet in die mixer dus boven de 0 dB komen bij tutti
Avatar gebruiker

Berichten: 561

Geregistreerd: 08 nov 2015 12:17

Woonplaats: urk

Bericht 23 feb 2016 20:02

Re: 2e test

Beste Evert-Jan.

Ik zal aan het eind van de week de zaak even opnieuw instellen.
Ik heb het nu even druk met werk, dus ik moet er even op mijn gemak gaan voorzitten.
Dus ik laat het jullie per direct weten als het verbeterd is,

Tot zover mijn hartelijke dank voor het beantwoorden van mijn vraag

Wordt vervolgd.
Oost west kerkorgels klinken thuis op z'n best
Avatar gebruiker

Berichten: 561

Geregistreerd: 08 nov 2015 12:17

Woonplaats: urk

Bericht 05 maart 2016 22:54

Re: 2e test

Hallo allemaal.

Ik zou nog even het vervolg laten horen omtrent mijn instellingen orgel.
Ten eerste ik heb de firekaart vervangen door een kaart met een Texas chipset van dawicontrol.

Tevens heb ik alle, maar dan ook alle services uitgeschakeld in windows die niet van toepassing zijn, (ik werk met 2 aparte schijven met dualboot) .Daarnaast heb ik in apparaatbeheer de schijven uitgeschakeld (3 stuks) die ook in het systeem zitten, de rest van het apparaatbeheer zoals interne audio en andere gekke dingen die niks met hauptwerk te maken hebben waren al uitgeschakeld.


Ten tweede ik heb de voedingskabel vervangen van de pc door een afgeschermde met filters
Ten derde ik heb de contactdozen vervangen ook door een veel betere afgeschermde uitvoering ook met filters.

Nu alles opnieuw ingeladen op 24 bits, en de rear op 20 de audio voor opname heb ik op 32 bits gezet, met een samplerate van 44.1.

Nu het resultaat, Het tikken van audio interrups is nagenoeg verdwenen (hier had ik veel last van ) zodat alles plotseling uitviel (audio en beeldscherm)
Er is nog wel zo af en toe een tikje te horen,maar dat is te verwaarlozen. :lol:

De opname is verbeterd maar nagenoeg hetzelfde gebleven, (klankkleur) als ik deze verglijk met de opnames hier op de dom dan hoor ik toch wel duidelijk een verschil deze klinken veel warmer en voller Sprankelijker.

Nu hoorde ik de naam Tuttie vallen wat is dat? :oops:

In ieder geval het is al een heel stuk verbeterd. :)
Oost west kerkorgels klinken thuis op z'n best

Berichten: 5125

Geregistreerd: 12 feb 2011 01:09

Bericht 05 maart 2016 23:49

Re: 2e test

Henk

je bent nu met andere dingen bezig geweest dan slecht geluid. Over audio tikken is hierboven nooit geschreven


Nog een paar dingen om uit te voeren ter voorkoming van audio hickups.
– ga naar Start --> Configuratiescherm --> Energiebeheer
– vaak staat Energiebeheerschema op gebalanceerd. Zet het op "Hoge Prestaties"
- Aero uitzetten; kan als volgt:
– klik op het bureaublad met de rechter muisknop en kies "Aan persoonlijke voorkeur aanpassen"
– scroll naar beneden en selecteer een kleur schema uit de "Basis- en Hoog Contrast Thema’s" sectie, zoals "Windows Klassiek"
– klik op OK
Eventueel kun je de visuele effecten uitzetten, het bureaublad gaat na aanpassing er iets anders uitzien
Ga naar Start en tik in het zoekveld SystemPropertiesPerformance in. Ga naar het tabblad "Visuele effecten". Klik op "Beste prestaties" en klik vervolgens op OK



Dan het andere
Nu alles opnieuw ingeladen op 24 bits, en de rear op 20 de audio voor opname heb ik op 32 bits gezet, met een samplerate van 44.1.

als je de opname op 32 bits zet, dan is de sample rate 48 kHz. Waarschijnlijk gebruik je een geluidseditor om dit terug te brengen naar 44.1 kHz. Waarom? je kunt van die originele opname ook een MP3 maken. En dit te vergelijk met de opnames van Contra bombarde van de Dom. En speel dan die CC opname ook af in de HW PC, zodat je dezelfde geluidskaart en traject daarna gebruikt. En dan luisteren of je verschil hoort bij beide MP3 bestanden. En het liefst een nemen met een MIDI file, zodat je echt 1 op 1 kunt vergelijken tussen je eigen actuele opname en de directe MP3 van CC.


De opname is verbeterd maar nagenoeg hetzelfde gebleven,
Hier ben je denk ik het woordje niet vergeten. Anders is het een Contradictio in terminis.

Tussen de Saffire en de versterker: gebruik je symetrische kabels of asymetrisch? Ze zijn wel 14 m lang. Goede kwaliteit kabels? Kabels met een hoge C waarde verliezen hoog.

En audio goed ingesteld? In "Audio, MIDI and Performance large panel" het volume op 100db en de Trimdb op - 10db. Verder op General Settings | Audio Outputs scherm het speaker level op 0 dB.
Avatar gebruiker

Berichten: 561

Geregistreerd: 08 nov 2015 12:17

Woonplaats: urk

Bericht 06 maart 2016 11:57

Re: 2e test

Hallo,

Ik had een vergissing gemaakt omtrent de instellingen Sample rate, deze stond op 48 kHz, dus dit was een vergissing van mij.
Over de kabels, ik weet niet of ze asymmetrisch of symmetrisch zijn. deze zijn het. http://www.thomann.de/nl/cordial_cfu_6_pc.htm

De audio staat exact zoals u het heeft verwoord En audio goed ingesteld? In "Audio, MIDI and Performance large panel" het volume op 100db en de Trimdb op - 10db. Verder op General Settings | Audio Outputs scherm het speaker level op 0 dB.


Dus dat is ook oke.
Energiebeheer stond al op hoge prestaties. De visuele effecten stonden wel nog aan, dus deze uitgezet, en de basiskleuren (windows klassiek) geselecteerd. Dus dat is nu ook opgelost.

Ik heb nu een midifile laten spelen van Contrabombarde op mijn Hw, en direct opgenomen. Toen vergeleken met de de audio van Contrabombarde, Nu klinkt het zoals het moet zijn, ik ben tevreden zoals het nu is.

Ik zal binnenkort nog een paar actieve luidspeakers aanschaffen, voor naast het orgel. want nu staat alles achter mij.
Ik zit dus met mijn rug naar de luidspeakers, over een afstand van 7 meter, daarom zal ik er een paar bij kopen.

In ieder geval het is opgelost. Super voor al die wijze en leerzame reacties van jullie, ik heb weer veel geleerd.
hier even een test versie.
http://www.contrebombarde.com/concerthall/music/19982
Oost west kerkorgels klinken thuis op z'n best

Berichten: 5125

Geregistreerd: 12 feb 2011 01:09

Bericht 07 maart 2016 18:37

Re: 2e test

Henk

dit is een asymmetrische kabel. Deze is gevoeliger voor storingen dan een symmetrische/gebalanceerde kabel. In het laatste geval zijn er een signaal- en retourader en daaromheen een (afzonderlijke) afscherming. Bij een asymmetrische kabel is de afscherming de retourader (ongebalanceerd dus).
Dit komt dus omdat je versterker een asymmetrische ingang heeft.

Actieve speakers hebben bijna altijd een symmetrische ingang via een XLR connector https://nl.wikipedia.org/wiki/XLR en soms een "stereo" 6,3mm Jack connector naast die XLR. De MFB van Philips dus niet, deze heeft nog een DIN aansluiting (= asymmetrisch).

Zie ook http://triplemaudioshop.nl/index.php?option=com_zoo&view=category&layout=category&Itemid=409
Avatar gebruiker

Berichten: 561

Geregistreerd: 08 nov 2015 12:17

Woonplaats: urk

Bericht 07 maart 2016 21:08

Re: 2e test

Bedankt voor de geweldige uitleg.

Hier ben ik blij mee, zo leer ik steeds meer, en dan is alleen maar positief te noemen toch ? :D

Ik zal als ik weer eens in de slappe was zit opzoek naar andere signaalkabels, maar ik zal eerst genieten van mijn cleane opstelling zonder meedraaiende achtergronden.

Bedankt jullie allemaal.
Groetjes

Henk
Oost west kerkorgels klinken thuis op z'n best

Berichten: 5125

Geregistreerd: 12 feb 2011 01:09

Bericht 07 maart 2016 21:44

Re: 2e test

Nog ter verduidelijking: andere (dus symmetrische) kabels hebben geen zin zolang je buizenversterker asymmetrisch is/blijft.
Wel tzt bij actieve speakers
Avatar gebruiker

Berichten: 561

Geregistreerd: 08 nov 2015 12:17

Woonplaats: urk

Bericht 07 maart 2016 22:04

Re: 2e test

dank je wel voor de toelichting, dit wist ik dus niet, maar mijn buizen versterker is single ended. met maar twee ingangen en 2 paar speakeruitgangen 4 ohm en 8-16 ohm, hoe weet ik dan 9mischien een domme vraag of deze dan assy of symetrisch is ?
Oost west kerkorgels klinken thuis op z'n best

Berichten: 5125

Geregistreerd: 12 feb 2011 01:09

Bericht 07 maart 2016 23:22

Re: 2e test

Een asymmetrische ingang heeft 2 aders: het signaal en de retour die direct de afscherming van de kabel is. Een tulpplug is dus altijd asymmetrisch.
Een symmetrische ingang heeft 3 kontakten: signaal, retour en de afscherming. Kijk even op het plaatje bij XLR
De uitgang van een professionele geluidskaart is altijd symmetrisch.
Dit alles dus steeds per audiokanaal. Voor stereo dus 2 kanalen.

De uitgang van je versterker is in dit kader niet interessant
Avatar gebruiker

Berichten: 561

Geregistreerd: 08 nov 2015 12:17

Woonplaats: urk

Bericht 08 maart 2016 00:17

Re: 2e test

super bedankt voor je heldere uitleg.

nu weet ik alles over as en symetrisch
ik ben weer een heel stuk wijzer.

bedankt
henk pasterkamp.
goede week toegewenst
Oost west kerkorgels klinken thuis op z'n best

Keer terug naar Algemene discussie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 15 gasten




Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software for PTF. phpBB.nl Vertaling

 

Copyright (c) 2008 PCorgan.com. All rights reserved. Mail: info@PCorgan.com