Home News Forum Kijk/Luister Sample Sets Vergelijk Benodigdheden Foto's Links Downloads Over ons

 

tips voor het bespelen van hoofdorgel Laurenskerk Rottedam

Toon actieve onderwerpen


Avatar gebruiker

Berichten: 205

Geregistreerd: 22 okt 2012 14:15

Woonplaats: Hardinxveld Giessendam

Bericht 08 maart 2016 11:00

tips voor het bespelen van hoofdorgel Laurenskerk Rottedam

hallo beste HW-ers

Dit gaat dus NIET over de sampleset , maar over het echte orgel :D

Dit jaar zijn er weer de amateur orgelavonden in Juli en Augustus , ondergetekende is 1 van de uitverkorenen voor een halfuurtje ;)
http://www.laurenskerkrotterdam.nl/prog ... elavonden/

Maar goed : wie heeft er al eens op gespeeld ? , speelt het bijv. errg zwaar ? etc.

Alle practische tips zijn welkom ! :D

groetjes

Hans
Het belangrijkste in de muziek staat niet in de noten.
Gustav Mahler

Berichten: 316

Geregistreerd: 13 feb 2011 17:30

Woonplaats: Woerden

Bericht 08 maart 2016 11:27

Re: tips voor het bespelen van hoofdorgel Laurenskerk Rotted

Hallo Hans,

Het orgel heeft barker en daardoor speelt het voor zo'n groot orgel niet zwaar. Ik heb al een aantal keren meegedaan met die amateurorgelavonden. Ook de hulp van de organist Alexander Prins ervaar ik altijd als erg fijn. Hij kent het orgel op zijn duimpie en zorgt ervoor dat de organist een heerlijk 1/2 uurtje kan spelen.

Dit jaar ben ik ook weer van de partij. Ik ga pogen een aantal delen uit symphonie nr. 2 van Widor te spelen. Heb jij al iets voor ogen wat je gaat doen?

Mvg
Paul.
Avatar gebruiker

Berichten: 205

Geregistreerd: 22 okt 2012 14:15

Woonplaats: Hardinxveld Giessendam

Bericht 08 maart 2016 12:12

Re: tips voor het bespelen van hoofdorgel Laurenskerk Rotted

Hoi Paul,

bedankt voor je reactie

Ik denk erover om van alles wat te doen : van Bach tot Reger :) een aantal koraalvoorspelen van beide heren , misschien nog een uitstapje naar Boelmann , ik ben bezig met de Toccata , maar of ik die daar dan durf te spelen .. :( ;)

ik weet uit ervaring dat op een "vreemd" orgel spelen altijd wat gewenningstijd vraagt, dus ik ga het me niet te moeilijk maken ;)

groetjes

Hans
Het belangrijkste in de muziek staat niet in de noten.
Gustav Mahler

Berichten: 47

Geregistreerd: 26 jul 2012 15:06

Woonplaats: Spijkenisse

Bericht 08 maart 2016 13:18

Re: tips voor het bespelen van hoofdorgel Laurenskerk Rotted

Ik heb 2 jaar geleden meegedaan en heerlijk genoten van het spelen op de Laurens-reus.
Het speelt zeer gemakkelijk. De manuaalkoppels lopen via een Barker-machine zodat gekoppeld spelen even soepel speelt als solo op één manuaal. Gelukkig gaat de rest van het orgel niet via de Barker-machine (zoals bijvoorbeeld in Katwijk alles over de Barker loopt en daardoor 'vreemd' aanvoelt). Het speelt soepel en toch lekker mechanisch. Alexander Prins staat echt te springen om het werk op de best mogelijke wijze tot uiting te laten komen.

Neem gerust een ingewikkeld werk mee wat je beheerst. Het valt je waarschijnlijk alles mee. Ik speelde daar bijvoorbeeld o.a. BWV 564 en dat speelde even gemakkelijk weg als thuis.

Keer terug naar Algemene discussie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 3 gasten




Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software for PTF. phpBB.nl Vertaling

 

Copyright (c) 2008 PCorgan.com. All rights reserved. Mail: info@PCorgan.com