Home News Forum Kijk/Luister Sample Sets Vergelijk Benodigdheden Foto's Links Downloads Over ons

 

Johannus Orgelbouw / Elektronicum in kerk (2)

Toon actieve onderwerpen


Avatar gebruiker

Berichten: 75

Geregistreerd: 10 feb 2011 12:11

Bericht 30 aug 2011 08:49

Johannus Orgelbouw / Elektronicum in kerk (2)

Op 20 augustus postte onze zeer gewaardeerde initiator van pcorgan,een vraag op de nieuws pagina omtrent de mening van bezoekers op pcorgan over de keuze voor een elektronicum in een kerk. (lees hier: http://www.pcorgan.com/News.html.

Daar werd via PM flink op gereageerd maak ik op uit het berichtje van 27-8:
Johannus Orgelbouw / Elektronicum in kerk (2)
Als reactie op het stukje van vorige week kreeg ik veel mailtjes (nogmaals hartelijk bedankt). Uiteraard ga ik niet openbaar maken wat anderen mij mailen, maar een samenvatting is toch wel aardig: •"Waarom geen Hauptwerk?" (Deze had ik natuurlijk wel verwacht.)
•"Je kunt natuurlijk niet als voorstander zijnde van Hauptwerk je naam geven om een elektronisch orgel voor een kerk aan te gaan schaffen. Persoonlijk heb ik niks op Johannus-orgels tegen. Dit zijn uitermate goede orgels welke bewezen hebben dat ze jaren lang de gemeentezang gaande kunnen houden."
•"Probeer Hauptwerk of een Allen."
•"Misschien is het slim om ook een keertje bij Domus orgels in Veenendaal langs te gaan."
•"...als ik een bestaand merk moest adviseren zou ik zeker ook gaan luisteren bij Eminent. Voor HW was ik altijd Eminentfan en ik vond Eminent altijd veel overtuigender klinken dan Johannus."
•"...ik je adviseren contact op te nemen met Content in Ermelo vind ik persoonlijk mooier klinken is een top product en prijs/kwaliteit veel gunstiger."
•"Kijk ook eens bij Van der Poel Kerkorgels. Persoonlijk vind ik die klank heel wat beter dan johannus."
7 verschillende merken (Hauptwerk, Monarke, Allen, Domus, Eminent, Content, Van der Poel) aanbevolen... Conclusie? Smaken verschillen blijkbaar...


Natuurlijk, smaken verschillen maar toch.... lijkt het me nog wel interessant om deze discussie hier op het forum verder uit te diepen want volgens mij is het Hauptwerk versus Allen, Johannus of xxxtent. Vragen/opmerkingen die opborrelen zijn o.a. is Hauptwerk juist lastiger om in een kerk/vereningsgebouw neer te zetten qua geluid versus omgeving? Ik kan me voorstellen dat men kiest voor een fabrieksorgel omdat dit is gebruiksvriendelijker is. Hoorde laatst zelfs nog het bezwaar om het gebruik van een PC voor Hauptwerk omdat men niet gewoon is om op zondag de computer aan te doen, daarbij natuurlijk vergetend dat ieder electronicum een pc (qua printplaten/procesorren, etc) aan boord heeft alleen ziet het er iets anders uit.

Jarenlang was ik een echte Johannus-fan maar als ik nu bijvoorbeeld een MP3 luister op de site van Johannus (http://www.johannus.nl/nl/nieuws/muzikale-handreiking-van-vliet-augustus-2011/ klinkt dat toch echt lang niet zo mooi als mijn budget Hauptwerk systeempje met sampleset Mijdrecht.

Ben benieuwd!

Berichten: 132

Geregistreerd: 21 feb 2011 22:21

Woonplaats: Giessenburg

Bericht 30 aug 2011 19:57

Re: Johannus Orgelbouw / Elektronicum in kerk (2)

CoBra schreef:Op 20 augustus postte onze zeer gewaardeerde initiator van pcorgan,een vraag op de nieuws pagina omtrent de mening van bezoekers op pcorgan over de keuze voor een elektronicum in een kerk. (lees hier: http://www.pcorgan.com/News.html.

Daar werd via PM flink op gereageerd maak ik op uit het berichtje van 27-8:
Johannus Orgelbouw / Elektronicum in kerk (2)
Als reactie op het stukje van vorige week kreeg ik veel mailtjes (nogmaals hartelijk bedankt). Uiteraard ga ik niet openbaar maken wat anderen mij mailen, maar een samenvatting is toch wel aardig: •"Waarom geen Hauptwerk?" (Deze had ik natuurlijk wel verwacht.)
•"Je kunt natuurlijk niet als voorstander zijnde van Hauptwerk je naam geven om een elektronisch orgel voor een kerk aan te gaan schaffen. Persoonlijk heb ik niks op Johannus-orgels tegen. Dit zijn uitermate goede orgels welke bewezen hebben dat ze jaren lang de gemeentezang gaande kunnen houden."
•"Probeer Hauptwerk of een Allen."
•"Misschien is het slim om ook een keertje bij Domus orgels in Veenendaal langs te gaan."
•"...als ik een bestaand merk moest adviseren zou ik zeker ook gaan luisteren bij Eminent. Voor HW was ik altijd Eminentfan en ik vond Eminent altijd veel overtuigender klinken dan Johannus."
•"...ik je adviseren contact op te nemen met Content in Ermelo vind ik persoonlijk mooier klinken is een top product en prijs/kwaliteit veel gunstiger."
•"Kijk ook eens bij Van der Poel Kerkorgels. Persoonlijk vind ik die klank heel wat beter dan johannus."
7 verschillende merken (Hauptwerk, Monarke, Allen, Domus, Eminent, Content, Van der Poel) aanbevolen... Conclusie? Smaken verschillen blijkbaar...


Natuurlijk, smaken verschillen maar toch.... lijkt het me nog wel interessant om deze discussie hier op het forum verder uit te diepen want volgens mij is het Hauptwerk versus Allen, Johannus of xxxtent. Vragen/opmerkingen die opborrelen zijn o.a. is Hauptwerk juist lastiger om in een kerk/vereningsgebouw neer te zetten qua geluid versus omgeving? Ik kan me voorstellen dat men kiest voor een fabrieksorgel omdat dit is gebruiksvriendelijker is. Hoorde laatst zelfs nog het bezwaar om het gebruik van een PC voor Hauptwerk omdat men niet gewoon is om op zondag de computer aan te doen, daarbij natuurlijk vergetend dat ieder electronicum een pc (qua printplaten/procesorren, etc) aan boord heeft alleen ziet het er iets anders uit.

Jarenlang was ik een echte Johannus-fan maar als ik nu bijvoorbeeld een MP3 luister op de site van Johannus (http://www.johannus.nl/nl/nieuws/muzikale-handreiking-van-vliet-augustus-2011/ klinkt dat toch echt lang niet zo mooi als mijn budget Hauptwerk systeempje met sampleset Mijdrecht.

Ben benieuwd!

Ik ben ook jaren een groot Johannusfan geweest,en daarna toch Heyligers,maar........,ook ik ben een low budget Hauptwerker,maar mij krijgen ze niet meer aan een digitaal orgelomschakeling,en Mijdrecht is zeker een heerlijk orgel.Maar volgens mij zou een Hauptwerkorgel in een kerk geweldig goed kunnen aarden,een het verhaal van zondags geen computer opstarten.....een digitaal orgel is i.d ook gewoon een computer,maar ook een pijporgel kan niet zonder stroom en de dominee ook niet met zijn microfoon,dus wat is het probleem?

HG:Jan.
Avatar gebruiker

Berichten: 326

Geregistreerd: 05 aug 2011 16:03

Woonplaats: Rijsenhout

Bericht 30 aug 2011 21:24

Re: Johannus Orgelbouw / Elektronicum in kerk (2)

"Probeer Hauptwerk of een Allen."

Hauptwerk in een kerk, tsja, ik zag dat dat inmiddels is in Nederlandgebeurd in o.a. Hazerswoude, Goes en Rottevalle.... En misschien op nog wel meer plaatsen.
Zelf vind ik dat een zeer kwalijke ontwikkeling: Hauptwerk is bedoeld om historische kerkorgels in de huiskamer te halen, niet om het elektronicum in de kerk! Want hoe je het ook wendt of keert: Hauptwerk is gewoon een elektronisch systeem... Dat is niet waarvoor de Hauptwerkmakers werken; die werken juist uit grote bewondering voor echte orgels....

Allen orgels vind ik niet passen bij de Nederlandse kerkmuziek. Te Amerikaans van geluid. Vind die ook erg 'plastic' klinken. Slechte intonatie en van de Allen-orgels die ik ken is de spreiding van het geluid over de ruimte ook niet egaal.

"Misschien is het slim om ook een keertje bij Domus orgels in Veenendaal langs te gaan.

Domus is wel goedkoop, maar vind ik ongeschikt voor in de kerk. De laatste generatie orgels (Unico) ken ik niet, maar daarvoor vond ik de geluidskwaliteit belabberd (het beroerdst van alle in de eerste post genoemde elektronicums).
Als kerkorgel ongeschikt omdat Domus te weinig luisprekers meegeeft voor een goede spreiding.

...als ik een bestaand merk moest adviseren zou ik zeker ook gaan luisteren bij Eminent.

Daar kan ik me bij aansluiten: voor het oog vind ik de speeltafelmeubels niet zo mooi, maar heb in de showroom eens een 16-kanaals orgel met Frans barokke intonatie gehoord: dat was overtuigend. Intoneren kunnen ze dus wel...

Content in Ermelo

Prima orgels voor de huiskamer, maar m.i. te weinig ervaren in kerkorgelbouw.

"Kijk ook eens bij Van der Poel Kerkorgels. Persoonlijk vind ik die klank heel wat beter dan johannus."

Van der Poel vind ik de beste elektronische KERKorgelbouwer van Nederland: de enige van wie ik vind dat zijn orgels echt draagkracht leveren en niet alleen decibellen. Voeg daaraan toe dat het meubel maatwerk is en het toucher uitstekend en dit is m.i. de beste...
Johannus (maar dan wel Monarke!) vind ik de één na beste... Hebben zeer veel ervaring. Wel vind ik dat hun romantische intonatie vaak erg "nep" klinkt; de barokke intonaties (Silbermann-samples) zijn m.i. veel overtuigender (de ene intonateur of de ander maakt ook nog uit bij Johannus)
Met veel genoegen op een orgel gespeeld van deze leverancier. Silbermann-samples en intonatie, 12.1 versterking. De beste oplossing voor de betreffende ruimte. Genoeg draagkracht en een mooi geluid.
Ook een uitstekend toucher van de gewogen houten toetsen (meerprijs). Van dit orgel heb ik op youtube drie begeleidingsfilmpjes staan:
http://www.youtube.com/watch?v=Kh96X0v5_7k
http://www.youtube.com/watch?v=8uKgTSn97Vg
http://www.youtube.com/watch?v=3XwSZrDirME



Maar als een paal boven water staat voor mij:
Het zijn allemaal alternatieven. Het uitgangspunt moet volgens mij gewoon zijn; een goed klinkend, goed onderhouden, kwalitatief goed pijporgel. Daar kan niets bovenuit!
Bespeel af en toe een orgel dat in feite maar 3 stemmen bezit (ge-unit tot 11), maar dat orgel heeft genoeg draagkracht voor een kleine 100 man. Probeer dat maar eens met een elektronicum...
Avatar gebruiker

Berichten: 335

Geregistreerd: 23 feb 2011 22:54

Woonplaats: apeldoorn

Bericht 31 aug 2011 00:07

Re: Johannus Orgelbouw / Elektronicum in kerk (2)

Geluidstechnisch gezien is een echt pijp orgel altijd beter, zeker in het begeleiden van samenzang. Maar ik hoor/bespeel ook wel eens orgels waarvan ik dan weer denk dat er beter gekozen had kunnen worden voor een goed elektronisch orgel. Welk elektronisch orgel het mooiste klinkt is natuurlijk nooit vast te stellen. Dat is te smaakgevoelig. Het zelfde als dat je zou vragen welke auto het lekkerst rijd of in welke plaats je het best kunt wonen. Technisch is het wel te vergelijken maar dat zegt verder niet zo veel over wat volgens jou het beste klinkt.

En dan heb je nog het kosten plaatje van een pijporgel t.o.v elektronisch. Daar kun je een moralistisch verhaal over ophangen wat naar mijn mening zeker hout snijd maar daar gaat het in deze discussie niet om. Maar het moet wel betaald worden. En dan is het verschil wel erg groot tussen de twee.

Heeft iemand al de ervaring met een hautpwerk orgel en samenzang? Misschien een leuk idee voor een forum meeting: Een hautpwerk orgel bespelen/beluisteren in een kerk zoals bovengenoemd. iemand connectie's?
orgelspelen is meer dan alleen maar noten lezen
Avatar gebruiker

Berichten: 1252

Geregistreerd: 07 maart 2011 18:35

Woonplaats: Kruiningen

Bericht 31 aug 2011 08:38

Re: Johannus Orgelbouw / Elektronicum in kerk (2)

Mogge!

Onlangs was ik bij een doopdienst van kindje van vrienden van ons, in het dorpshuis/kerkelijkcentrum te Overberg, waar een afd. van de CGK Driebergen(BWHP) bijeenkomt.
Daar staat een HW-opstelling van Mixtuur.
Mijn mening, een wat ondefinieerbaar sampleset, een bass, over-done!!
Teveel galm, want de ruimte zelf levert geen galm, die krijg je dus bij een pijporgel ook niet. Weglaten dus.(mijn mening/smaak...)
Echter bij goed registreren, kan er ontegenzeggelijk goed mee gezongen worden. Het ding heeft power genoeg.
Maar, ik vond m.n. de bas ongelooflijk hard. Té!
Verder die mensen hebben geen eigen gebouw, dus een mobiele opstelling van HW is voor hen uitermate geschikt.

V.b.
Zelf kerk ik in Kruiningen HHG. Daar staat een Koch met 12 stemmen, inclusief alle heerlijkheden die daaraan verbonden zijn. Storing, slechte aanspraak, hangers, weigeraars, etc. Nu loopt er een groot onderhoudsproject, wat dit jaar nog zal worden afgerond. Daar knapt het ding beslist van op.
Echter, op langere termijn blijft dit instrument problemen geven, is helaas inherent aan dit type orgel en de bouwer van destijds.

Stel dat wij nu over een nieuw orgel moesten beslissen, zou mijn advies nu zijn: Hauptwerk, niet bezuinigen op pc/geluidsinstallatie en boxen. Maar....., met de bedoeling dit tijdelijk te doen en een degelijk spaarplan voor een nieuw of gebruikt pijporgel opstellen. Waarom, open deur, financieel is het voor kleine gemeente met een eigen predikant en pastorie, voorwaar geen sinecure om de broek op te houden.
Toch zou in voorkomend geval, van b.v. beschikbaarheid van een deugdelijk tweedehands MECHANISCH pijporgel wel mijn advies zijn om als eerste voor een pijporgel te kiezen. Duurzaamheid en draagkracht én ambacht. Mag dat laatste ook nog in stand blijven.....?!!

Eerder reageerde ik op Gerts vraag, mijn antwoord was toen mijn ervaring m.b.t. de HHG te Rouveen. Wel, daar staat een prachtig barok Monarke, welke wezenlijk mooi geïntoneerd is. Die zou ik best thuis willen hebben...., maar ja, dan moet de halve kamer leeg. En mijn HW moest er wél aangekoppeld. Want laten we wel zijn, feitelijk zijn wij een stelletje verslaafden.... :lol: ;)
Groet,
Kees

Muziek is ook een vorm van ademhalen...!
Avatar gebruiker

Berichten: 326

Geregistreerd: 05 aug 2011 16:03

Woonplaats: Rijsenhout

Bericht 31 aug 2011 10:26

Re: Johannus Orgelbouw / Elektronicum in kerk (2)

Daar staat een Koch met 12 stemmen, inclusief alle heerlijkheden die daaraan verbonden zijn.


Precies... Zelf ook een aantal jaren (vorige gemeente) op een apparaat van Koch gespeeld. Dat was geen genoegen... Vandaar ook mijn voorkeur voor een goed onderhouden, kwalitatief goed pijporgel; om dat laatste van een Koch-apparaat te zeggen gaat me te ver....

Toch denk ik dat het mogelijk moet zijn om voor hetzelfde bedrag als een passende Monarke, Van der Poel of welk elektronisch kerkorgel dan ook (dus niet een opgedoft huiskamerorgel, dat is vragen om problemen omdat er gewoon te weinig versterking is om een brede, transparante klank te krijgen...) over een goed tweedehands pijporgel aan te schaffen.
Een "tijdelijke oplossing" (zoals je over een Hauptwerksysteem spreekt) zal denk ik -zeker wanneer je niet bezuinigt op pc en luidsprekers- al snel de indruk wekken van een structurele oplossing. Volgens mij werkt het niet om een al passend elektronicum als interim neer te zetten: dan zegt de meerderheid "we hebben toch een orgel dat het doet?" En wie zegt dat er over x-jaar wel geld is?
Een interim-orgel moet m.i. altijd iets te klein of lelijk zijn, zodat ook niet-organisten het nut van een structurele oplossing zien...
Avatar gebruiker

Berichten: 1252

Geregistreerd: 07 maart 2011 18:35

Woonplaats: Kruiningen

Bericht 31 aug 2011 10:42

Re: Johannus Orgelbouw / Elektronicum in kerk (2)

jaco schreef:
Daar staat een Koch met 12 stemmen, inclusief alle heerlijkheden die daaraan verbonden zijn.


Precies... Zelf ook een aantal jaren (vorige gemeente) op een apparaat van Koch gespeeld. Dat was geen genoegen... Vandaar ook mijn voorkeur voor een goed onderhouden, kwalitatief goed pijporgel; om dat laatste van een Koch-apparaat te zeggen gaat me te ver....

Toch denk ik dat het mogelijk moet zijn om voor hetzelfde bedrag als een passende Monarke, Van der Poel of welk elektronisch kerkorgel dan ook (dus niet een opgedoft huiskamerorgel, dat is vragen om problemen omdat er gewoon te weinig versterking is om een brede, transparante klank te krijgen...) over een goed tweedehands pijporgel aan te schaffen.
Een "tijdelijke oplossing" (zoals je over een Hauptwerksysteem spreekt) zal denk ik -zeker wanneer je niet bezuinigt op pc en luidsprekers- al snel de indruk wekken van een structurele oplossing. Volgens mij werkt het niet om een al passend elektronicum als interim neer te zetten: dan zegt de meerderheid "we hebben toch een orgel dat het doet?" En wie zegt dat er over x-jaar wel geld is?
Een interim-orgel moet m.i. altijd iets te klein of lelijk zijn, zodat ook niet-organisten het nut van een structurele oplossing zien...


Ja, daar ben ik het volledig mee eens. Een goede HW set zou in principe voor eigen genoegen zijn... Alhoewel het natuurlijk wel naar behoren kan functioneren.
Per saldo ben je op lange termijn met een pijporgel ook goedkoper uit, mits je temperatuur in de kerk en de luchtvochtigheid etc. bewaakt. Nu is dat bij ons gelukkig geen punt van discussie.

Kortom, HW is mooi, maar een mechanisch pijporgel is in alle opzichten verre te verkiezen boven alle electronicae.

Overigens, ik luisterde naar je Youtubes, je speelt goed! Maar het orgel vind ik persoonlijk niet aansprekend, alhoewel het tijdens het zingen minder opvallend is, aangezien de gemeente een mengvorm afgeeft.
gr. Kees
Groet,
Kees

Muziek is ook een vorm van ademhalen...!
Avatar gebruiker

Berichten: 326

Geregistreerd: 05 aug 2011 16:03

Woonplaats: Rijsenhout

Bericht 31 aug 2011 12:03

Re: Johannus Orgelbouw / Elektronicum in kerk (2)

Maar het orgel vind ik persoonlijk niet aansprekend


De opname is gewoon met een enkel microfoontje van de kerkwebradio. Daar treedt dus wel kwaliteitsverlies op.
Het instrument klinkt in de ruimte wel overtuigender dan via deze opname.
Maar dan blijft nog staan dat je van middenduitse/Franse barok moet houden en dat de intonatie wat dat betreft beslist niet 'doorsnee' is...
En bedankt voor je complimenten... Neem ik natuurlijk dankbaar aan :D

Berichten: 560

Geregistreerd: 10 feb 2011 10:38

Bericht 31 aug 2011 13:09

Re: Johannus Orgelbouw / Elektronicum in kerk (2)

Persoonlijk zou ik nooit kiezen voor een electronicum in de kerk. Dan nog liever een kistorgel. Probleem is alleen dat veel organisten niet weten hoe ze uit de voeten moeten met een orgel dat zo weinig mogelijkheden heeft en daarom dan toch maar voor een electronicum kiezen.
jaco schreef:Een "tijdelijke oplossing" (zoals je over een Hauptwerksysteem spreekt) zal denk ik -zeker wanneer je niet bezuinigt op pc en luidsprekers- al snel de indruk wekken van een structurele oplossing. Volgens mij werkt het niet om een al passend elektronicum als interim neer te zetten: dan zegt de meerderheid "we hebben toch een orgel dat het doet?" En wie zegt dat er over x-jaar wel geld is?

Deze redenering snap ik heel goed, maar toch vraag ik me af of het (altijd) klopt. Het zou ook zomaar kunnen zijn dat een slecht klinkend electronicum de waardering voor het fenoneem orgel zo doet afnemen, dat er sowieso nooit geld beschikbaar komt voor een pijporgel. Ik zou me aan de andere kant kunnen voorstellen dat een gemeente die gewend is aan een standaard digitaal electronicum na een overstap op een HW-orgel opeens zoveel meer van het orgel zal genieten, dat er opeens wel geld beschikbaar komt voor een echt orgel. Want als een HW-orgel al zoveel beter klinkt, hoeveel beter moet dan een echt orgel wel niet klinken?
Gratis orgelmuziek op mijn website.

Berichten: 123

Geregistreerd: 14 feb 2011 23:22

Bericht 31 aug 2011 18:38

Re: Johannus Orgelbouw / Elektronicum in kerk (2)

Ook ik ben van mening dat het uitgangspunt een hoogwaardig pijporgel moet zijn. Naast argumenten als draagkracht gaat er uiteindelijk niets boven een 'levend' instrument. Echter, er kunnen m.i. zeker legitieme redenen zijn om voor een elektronisch alternatief te kiezen.

Maar of Hauptwerk dan voor de hand ligt? Qua geluid zijn met HW absoluut goede resultaten te behalen (mits deskundig toegepast) maar naar mijn mening is de storingsgevoeligheid van een HW systeem op dit moment nog altijd groter dan bij de conventionele aanbieders als Content / Eminent / Johannus / etc die volledig geïntegreerde oplossingen bieden waarbij hard- en software componenten specifiek op elkaar afgestemd zijn.

Voor mij zou dat de hoofdreden zijn om HW af te raden voor algemeen gebruik in de kerk, simpelweg omdat een orgel in de kerk het gewoon altijd moet doen en door iedere willekeurige organist te gebruiken moet zijn.
Avatar gebruiker

Berichten: 712

Geregistreerd: 08 feb 2011 01:11

Woonplaats: Dordrecht

Bericht 31 aug 2011 19:32

Re: Johannus Orgelbouw / Elektronicum in kerk (2)

Dit lijkt me een eindeloze discussie. De samples van welk merk dan ook lijken me (ook al is het je smaak niet altijd) tegenwoordig wel redelijk goed, maar veel (bijna alles) zal afhangen van de "versterking en weergave".

Wellicht zijn er "ervaringsdeskundigen" m.b.t. tot de hauptwerkorgels van Mixtuur in Goes (De Levensbron) en/of Rottevalle (Geref.kerk). Dat zijn volgens wat ik las geen samplesets van bestaande orgels, maar "uit de samplebanken van door Mixtuur samengestelde orgels". Tevens is daar ook sprake van een "meerkanaalsweergave".

Ik ben benieuwd of er mensen zijn, die deze orgels kennen en mogelijk al gehoord/bespeeld hebben.

Ron
Laatst bijgewerkt door RonD op 01 sep 2011 08:45, in totaal 2 keer bewerkt.
Avatar gebruiker

Berichten: 1252

Geregistreerd: 07 maart 2011 18:35

Woonplaats: Kruiningen

Bericht 31 aug 2011 20:00

Re: Johannus Orgelbouw / Elektronicum in kerk (2)

Ron, ik ben het volledig met je eens, dat meerkanaals duidelijk meerwaarde geeft aan het HW concept.
Goes kan mij niet overtuigen, hierboven gaf ik reeds mijn mening over de set in Overberg.
Wanneer ik bij mijn schoonvader kom, die het frontgeluid over zes kanalen stuurt, hoor ik een heel ander Forcalquier, dan wanneer ik thuis mijn stereoset hoor. Veel ontspannender en ja, dat overtuigd enorm!
Sowieso heeft zijn opstelling een belangrijk voordeel, wat jij straks ook zal ervaren, het geluid gaat over je heen en komt niet meteen in je gezicht terecht. Ik zou persoonlijk nooit voor monitoren kiezen op mijn orgelkast, dan krijg ik het geluid recht in mijn gezicht en ondanks dat je dan zachter kan gaan spelen, wordt dat op den duur irritant, dan wel vermoeiend.
Bij mij komt het geluid van boven/achter me, de boxen staan op en naast een hoge kast. Luistert overigens wel erg plezierig.
Op termijn hoop ik nog eens in surround te gaan en zet dan gewoon twee kleine boxjes achter de lessenaar. Per saldo gaat het dan toch meer om de galm dan het geluid zelf.
Groet,
Kees

Muziek is ook een vorm van ademhalen...!
Avatar gebruiker

Berichten: 712

Geregistreerd: 08 feb 2011 01:11

Woonplaats: Dordrecht

Bericht 31 aug 2011 20:25

Re: Johannus Orgelbouw / Elektronicum in kerk (2)

Hey die Kees,
sorry ik had je stukje over "het Mixtuurorgel in Overberg" over het hoofd gezien.
Maar jij woont toch ook in de buurt van De Levensbron in Goes? Ben je daar nog niet geweest? Ik ben wel benieuwd hoe zoiets klinkt.

Mijn monitoren zitten straks zo'n halve tot een hele meter boven m'n giechel, ik denk een mooie positie. Verder zal het een beetje uitproberen worden, waar ik m'n surroundmonitoren ga plaatsen.
Ron.
Avatar gebruiker

Berichten: 1252

Geregistreerd: 07 maart 2011 18:35

Woonplaats: Kruiningen

Bericht 31 aug 2011 20:39

Re: Johannus Orgelbouw / Elektronicum in kerk (2)

RonD schreef:Hey die Kees,
sorry ik had je stukje over "het Mixtuurorgel in Overberg" over het hoofd gezien.
Maar jij woont toch ook in de buurt van De Levensbron in Goes? Ben je daar nog niet geweest? Ik ben wel benieuwd hoe zoiets klinkt.

Mijn monitoren zitten straks zo'n halve tot een hele meter boven m'n giechel, ik denk een mooie positie. Verder zal het een beetje uitproberen worden, waar ik m'n surroundmonitoren ga plaatsen.
Ron.


Ja, en je siet ook ofer het hoofd, dat het Goese Levensbron orgel mij niet kan overtuigen...
Ik begreep echter dat dit een keus is geweest qua weergave systeem, tja, kwaliteit heeft nu eenmaal zijn prijs.

Ik weet wel zeker dat jij straks een mooie positie hebt achter je orgel. Wel vind ik het zachtjes gezegd beetje schandalig lang duren, alvorens jij met je spul aan de gang kunt. Ik zou zoveel geduld niet hebben... ;)
Groet,
Kees

Muziek is ook een vorm van ademhalen...!

Keer terug naar Algemene discussie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 15 gasten




Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software for PTF. phpBB.nl Vertaling

 

Copyright (c) 2008 PCorgan.com. All rights reserved. Mail: info@PCorgan.com