Home News Forum Kijk/Luister Sample Sets Vergelijk Benodigdheden Foto's Links Downloads Over ons

 

Cavaille coll madeleine

Toon actieve onderwerpen


Berichten: 41

Geregistreerd: 20 apr 2013 00:16

Bericht 13 jun 2016 22:08

Cavaille coll madeleine

Afgelopen dagen met de excursie mee geweest van vox humana naar parijs. Daar het orgel in de notre dame gehoord. Het orgel in de notre dame ook gehoord. Het lijkt me wel wat om deze orgels voor hauptwerk op te nemen. Alleen is het dan de vraag of je de notre dame er goed op kan krijgen daar dit orgel erg hoog in de kerk staat.

Berichten: 316

Geregistreerd: 13 feb 2011 17:30

Woonplaats: Woerden

Bericht 16 jun 2016 16:07

Re: Cavaille coll madeleine

Hoi,

Geef mij dan maar de Madeleine ipv de Notre Dame. Van de Madeleine bestaat wel een kleine sampleset met een paar stemmen. Ik zou dat orgel geheel willen....

Mvg,
Paul

Berichten: 566

Geregistreerd: 03 feb 2011 21:12

Bericht 16 jun 2016 19:50

Re: Cavaille coll madeleine

Of: Paris, église Saint Antoine des Quinze-Vingts

http://orgue.free.fr/a12o5.html

Susanna Veerman maakte daar een geweldige opname.

Berichten: 41

Geregistreerd: 20 apr 2013 00:16

Bericht 16 jun 2016 22:01

Re: Cavaille coll madeleine

De madeleine heeft inderdaad een prachtig instrument met chamades en een prachtige akoestiek. Eigenlijk zou dit orgel opgenomen moeten worden. Vergeet niet dat Jeanne Demessieux hier organiste is geweest. Boven bij de speeltafel hangt nog een kleine foto van haar.
De notre dame kunt je het beste live beluisteren. Er zijn zoveel verschillende opnames van die niet altijd weergeven wat de luisteraar beneden in de kerk beleefd.

Berichten: 5131

Geregistreerd: 12 feb 2011 01:09

Bericht 16 jun 2016 23:02

Re: Cavaille coll madeleine

De akoestiek is idd goed, misschien iets te overvloedig. Daar zit denk ik niet iedere HW-er op te wachten.
De chamades overheersen t.o.v. de rest van het orgel. Het geheel wordt ook nog schreeuwerig.
Zelfs de dame van de kaartverkoop van het Verdi concert van die avond (zij zat onder het orgel en niet voor de chamades) had er problemen meer (sorry voor de slechte foto; uitvergroot en in een donkere kerk).

Er zijn wel mooiere orgels in Parijs om te samplen
Je hebt geen permissies om de bijlage(n)) in dit bericht te zien.
Avatar gebruiker

Berichten: 335

Geregistreerd: 23 feb 2011 22:54

Woonplaats: apeldoorn

Bericht 17 jun 2016 11:46

Re: Cavaille coll madeleine

Mijn mening is dat het niet zoveel toevoegt om een aantal orgels op te nemen die veel op elkaar lijken.
Maak dan een selectie van Cavaille Coll orgels en kies daar degene uit die het karakteristieke Cavaille Coll geluid het best vertolken. Dat zou de Madeleine kunnen zijn maar ik zou dan zelf kiezen voor Rouan.
orgelspelen is meer dan alleen maar noten lezen

Berichten: 41

Geregistreerd: 20 apr 2013 00:16

Bericht 20 jun 2016 18:38

Re: Cavaille coll madeleine

Frederic Blanc gaf niet voor niets aan om tijdens het concert wat meer naar achteren te gaan zitten in de kerk. Dit met betrekking tot de klank van het orgel. Voorin zal het inderdaad oorverdovend geklonken hebben met die chamades.
Achterin was dat veel minder.

Berichten: 5131

Geregistreerd: 12 feb 2011 01:09

Bericht 20 jun 2016 19:18

Re: Cavaille coll madeleine

Inderdaad, dat heeft hij gezegd.
Als je verder voor in de kerk gaat zitten zullen de chamades best aangenamer voor de oren zijn, maar de rest van het orgel is ook veel zachter.
Kortom: m.i. zijn de chamades qua volume niet in balans met de rest van het orgel. Dat is bijv. in Rouen optimaal. Maar daar heeft Cavaillé-Coll ze ook zelf aangebracht. En ook bescheiden: 2 stuks op een totaal van ruim 60 registers.
En idem dito bij de Saint-Sulpice.

Berichten: 41

Geregistreerd: 20 apr 2013 00:16

Bericht 22 jun 2016 22:12

Re: Cavaille coll madeleine

Het toevoegen van chamades is inderdaad een kunst op zich. Ze mogen tetteren maar het moet niet zo zijn dat ze de klank van het orgel wegdrukken.
Waar cavaille coll ze zelf heeft aangebracht zullen ze ongetwijfeld perfect in balans zijn met de rest van het orgel. Minder schreeuwerig.
Rouen zouden ze van mij zo mogen samplen. Dan heb je een orgel wat nog helemaal in de originele staat is. Dat geld ook voor het orgel in de antwerpse kathedraal. Dat had bijna een cavaille coll geworden.
In gent staat ook nog een juweel van cavaille coll te verstoffen. Zou dit ooit nog eens tot klinken gebracht worden?

De Saint Sulpice lijkt me ook prachtig om hier thuis te hebben. Ben van Oosten heeft ooit eens gezegd dat de klank van de klavieren mooi in balans is. De werken.

Berichten: 519

Geregistreerd: 21 nov 2012 15:32

Bericht 23 jun 2016 11:05

Re: Cavaille coll madeleine

Dirkjan schreef:Rouen zouden ze van mij zo mogen samplen. Dan heb je een orgel wat nog helemaal in de originele staat is.


Mee eens. Ten minste als je het orgel van Saint-Ouen bedoeld in Rouen. Magistraal!
Maar in "originele staat" ? Daar valt wel wat van af te dingen. Er is nooit aan gesleuteld, dat klopt. Maar de tand des tijds vreet ook aan dit instrument: verstofd, vervuild, hangers in de traktuur, deels ingezakte pijpen, ontstemmingen, tongwerken die niet meer functioneren. Schande eigenlijk. En dan nog, samplen in de huidige staat zou ook geweldig zijn :D

Keer terug naar Algemene discussie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 11 gasten




cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software for PTF. phpBB.nl Vertaling

 

Copyright (c) 2008 PCorgan.com. All rights reserved. Mail: info@PCorgan.com