Home News Forum Kijk/Luister Sample Sets Vergelijk Benodigdheden Foto's Links Downloads Over ons

 

Ervaringen met een BAHA

Toon actieve onderwerpen


Berichten: 87

Geregistreerd: 03 maart 2011 15:08

Bericht 12 sep 2016 11:47

Ervaringen met een BAHA

Ervaring met een BAHA (speciaal hoorapparaat).

Mijn linkeroor werkt nagenoeg niet meer en ben me nu aan het oriënteren op de (on)mogelijkheden van een BAHA (dit is een speciaal hoorapparaat wat het geluid via het bot naar het goede oor stuurt).

Vraag:
Heeft iemand ervaring met een BAHA?
Avatar gebruiker

Berichten: 558

Geregistreerd: 09 jul 2016 23:19

Woonplaats: Eindhoven

Bericht 12 sep 2016 14:33

Re: Ervaringen met een BAHA

Hoi Arend,

Helaas heb ik geen ervaring met hoorapparaten, maar aangezien ik enkele jaren geleden een dusdanig Tinnitus probleem had dat ik op het punt gestaan heb mijn keyboard te verkopen, weet ik hoe gehoorproblemen frustrerend voor muzikanten zijn. Ik hoop dat je hulp krijgt, en zal voor je bidden.
Met vriendelijke groeten, Fred Mellink

Berichten: 562

Geregistreerd: 07 okt 2015 20:35

Woonplaats: Huizen NH

Bericht 13 sep 2016 15:01

Re: Ervaringen met een BAHA

Zelf ook sterk teruggelopen linkeroor.....

Vraag mij wel af, wat dit dan gaat toevoegen aan je totale geluidsbeleving. Immers, die geluiden gaan dan toch door je rechter-gehoorsysteem verwerkt worden tot in de hersenen.

En rechts krijg je nu een goed beeld binnen. Ik ben bang dat dit dan vertroebeld gaat worden door de zeer middenbetoonde output van dat apparaat via botgeleiding.

Wat ik ZELF ervaar, is, dat een - zij het geringe - output van het linkeroor voor mij bijna volledig het stereo-beeld weet te herstellen!
Dat doe ik dan, door een koptelefoon te gebruiken die flink uitstuurbaar is, zoals bv de Audio Technica ATH-M50 X, en deze vervolgens aan te sluiten op een gewone ouderwetse stereo versterker minimaal 2x 40 Watt, waar dan de koptel uitgang van is gemodificeerd door de serieweerstanden te verkleinen tot plm 100 Ohm.

Als je niet in de VS wilt of kunt knoeien, dan gaat het ook heel goed door bv de extra ( B) luidspreker-uitgangen te gebruiken, naar een klein doosje leiden waarin die serieweerstandjes zitten samen met een koptel plug. Ben nu niet thuis dus kan ffhet plaatje niet laten zien. gfemakkelijk door iedere electron. hobbyist te maken.

Op de versterker stuur je dan gewoon het linkerkanaal wat verder uit dmv de balansregeling.

Verder helpt ook nog - als je Reaper of een andere DAW gebruikt - een plug-in zoals bv Toneboosters Isone, die dus de kanaalscheiding vermindert, waardoor je ook al meer informatie in je goede oor krijgt.

Helaas dus geen gebruikers-ervaring, maar WEL een oplossing voor een gelijksoortig hoorprobleem.

HG

Geert

Berichten: 562

Geregistreerd: 07 okt 2015 20:35

Woonplaats: Huizen NH

Bericht 13 sep 2016 20:36

Re: Ervaringen met een BAHA

JAn-WiM: mijn eigen ervaring, zeker nu ik de genoemde koptel heb, is, dat er een bovengrens is aan wat je akoestisch je oor in kunt persen zeg maar. En dan heb ik het niet over een gezond oor, maar eentje die het niet meer zo goed doet.
Op een gegeven moment begint je trommelvlies bij de lage tonen zegmaar te flutteren of flapperen, of andere leuke benamingen. Dat geeft dan een onaangenaam trillend gevoel in je oor.

Maar idd, als de achteruitgang niet te groot is, zeg max 10 a 15 dB ofzo, dan zou je dit heel goed kunnen kompenseren. In feite doe ik iets dergelijks dus al, en dan heb ik ook altijd nog een ongekorrigeerde stereo output achter de hand voor als er eens iemand wil meeluisteren of zelf spelen zonder al die nonsens....haha.

Ik ken trouwens meer mensen met vooral links een achteruitgang. Eens googelen of dat klopt.........

HG

Geert

Berichten: 87

Geregistreerd: 03 maart 2011 15:08

Bericht 23 sep 2016 09:02

Re: Ervaringen met een BAHA

Dank voor het meedenken. Het gehoorverlies aan 1 kant is heel fors (veel meer dan 15 dB). Compenseren met een koptelefoon gaat niet lukken. Een 'traditioneel' gehoorapparaat op mijn slechte oor werkt juist averechts. Geluid begint dan heel snel te vervormen en 'pijn' te doen. Ik heb afgelopen woensdag een BAHA besteld bij het audiologisch centrum. Hiermee hoor ik dus geen stereo meer. Via botgeleiding kan ik echter wel het geluid van beide kanten opvangen en met mijn goede oor nog horen. Dit is een welkome aanvulling. Nogmaals dank voor jullie inbreng.

Groeten
Arend.

Keer terug naar Algemene discussie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 13 gasten




Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software for PTF. phpBB.nl Vertaling

 

Copyright (c) 2008 PCorgan.com. All rights reserved. Mail: info@PCorgan.com