Home News Forum Kijk/Luister Sample Sets Vergelijk Benodigdheden Foto's Links Downloads Over ons

 

6-kanaalstechniek

Toon actieve onderwerpen


Berichten: 566

Geregistreerd: 03 feb 2011 21:12

Bericht 16 sep 2016 16:59

Re: 6-kanaalstechniek

Jan Wim,

[quote]Peter schreef:
Hauptwerk is volgens mij op dit moment niet geschikt om op een juiste wijze om te gaan met de 6 kanaalstechniek in een meerkanaals opstelling.


het is juist invert, Hw is wel in staat, maar het manco ligt in dat geval bij de set

zoals Evert-Jan schrijft is HW in dat opzicht wel in staat om de aangeboden mix te verwerken
het gaat fout bij het samenstellen van de set met 6-kanaals optie[quote]


Ik dacht uit jouw "tijd" verhaal dat dit "tijd" verhaal geldt voor weergave met meer dan 2 speakers?

6 kanaalstechniek weergegeven via 6 speakers moet dan ook niet kloppen in de tijd.
Laatst bijgewerkt door Peter op 16 sep 2016 18:33, in totaal 1 keer bewerkt.
Avatar gebruiker

Berichten: 298

Geregistreerd: 13 nov 2013 21:59

Woonplaats: Hendrik Ido Ambacht

Bericht 16 sep 2016 17:30

Re: 6-kanaalstechniek

Hoewel deze gedachtewisseling mijn bevatting vrijwel geheel te boven gaat,
zie ik nog wel een leuk ander voorbeeld van het op tijd zetten van een audiosysteem:

Bij een geluidsinstallatie in een kerk wordt elke speaker afzonder zodanig vertraagd dat de stem van de spreker en het geluid van de speaker weer gelijk lopen. De speaker wordt dus iets vertraagd. Anders zou het voor de hoorders (nog) moeilijker te begrijpen worden....

Dus het verschijnsel van op tijd zetten van audio is absoluut een bekend gegeven!

Berichten: 5125

Geregistreerd: 12 feb 2011 01:09

Bericht 16 sep 2016 17:36

Re: 6-kanaalstechniek

Peter schreef:Evert-Jan,

Peter

Jij geeft alleen een vermoeden weer dat HW niet geschikt is om op de juiste wijze om te gaan met de 6 kanaalstechniek in een meerkanaals opstelling. Het is niet gebaseerd op augumenten, metingen o.i.d. maar op gevoelens. Niets is minder waar. Het onderzoek, de metingen en bevindingen die Jan Wim op het forum geschreven heeft over het op tijd zetten van de verschillende stereo paren geven mijns inziens aan dat HW niet op de juiste manier om kan gaan met meerkanaals opstellingen.

HW heeft een geadvanceerde audiomixer aan boord. Ook in een stereo opstelling kun je 4 stereokanalen (bijv. hoofdwerk, rugwerk, bovenwerk en pedaal) met verschillende volumes goed mixen via het "Audio Output" scherm en dan tabblad 'Routing and aux mix (advanced settings)' naar 2 kanalen (het maken van een mix down).
Deze mixer werkt technisch gezien onder allerlei gemaakte persoonlijke instellingen. Daarin zit geen beperking. In de HW handleiding wordt een eventuele beperking niet genoemd en ik ben deze ook niet tegengekomen. In het mixen zit inderdaad geen beperking. Die zit meer in de mogelijkheden die geselecteerd kunnen worden bij het laden van een orgel.

Mijn vraag blijft waarom volgens jou HW vanuit de techniek bekeken niet goed met 3 stereokanaals audio kan omgaan. Misschien heb je plaatjes, metingen of anderzins om het te onderbouwen. Zie hierboven.
Dit dus los gezien van audio-opstellingen bij mensen thuis; dat is een ander verhaal. Je noemde dat hierboven ook afzonderlijk, zoals bijv. het 'tijd' probleem bij front- en rearspeakers.
Peter

Jij maakt m.i. in jouw eerste bericht onderscheid tussen het programma HW en "de rest", gescheiden d.m.v. het woord "Daarnaast".
In mijn reactie had ik het alleen maar over het programma HW, dus los van audio-opstelling e.d., het op tijd zetten, enz. en dat heb ik in dat bericht ook aangegeven. Vandaar dat ik de rest ook niet gequot had maar puntjes had gezet achter daarnaast.

Het programma heeft geen beperkingen in het mixen en is ook onafhankelijk van de mogelijkheden die geselecteerd kunnen worden bij het laden van een orgel, of dit nu 16, 20, 24 bits is, truncate van releases, enz. Het kan dus prima omgaan met 6 kanaals audio.

Een probleem zit hem in het voortraject in HW: het verlagen van de oorspronkelijke bitrate van de aangeleverde sample set naar 16 of 14 bit bij het laden van het orgel. Als je in 20 of 24 bits laadt, treedt de quantiseringsruis en harmonische vervorming niet op. En de mixer zal dit ook goed verwerken. Als je laadt in 14 of 16 bit, dan kan de mixer de schade, die daarvoor in het audiotraject al is aangericht, niet meer herstellen. Het mixen zelf gaat ook in dit geval goed.

Kortom: het mixen van de verschillende kanalen binnen HW kent geen beperkende factoren. Dit geldt bij zowel het maken van een mix down in bijv. een stereo-opstelling als bij 6 kanaals audio in een surroundomgeving.

Berichten: 547

Geregistreerd: 17 jan 2012 21:06

Woonplaats: Veenendaal

Bericht 16 sep 2016 18:00

Re: 6-kanaalstechniek

Peter schreef:
Dat heb ik een aantal jaren terug gedaan en toch besloten om te gaan voor CustomMadeOrgan. Het is immers een naam en wel leesbaar inmiddels in Nederland. Met namen is dat meer gebeurd, opa heette Piet, ik Peter; oom heette Jan, neef heet John. :D

Ook de meeste collega's in HW land gebruiken inmiddels custom made op hun site. ;)


Dan had Piet 60 jaar geleden Allen, Rodgers, Eminent, Heijligers ea moeten vragen om nog 60 jaar te wachten met gebruik van de naam Custom Made Orgels . :lol: Die term werd toen al gebruikt.
Avatar gebruiker

Berichten: 1758

Geregistreerd: 22 feb 2011 21:29

Woonplaats: Den Haag

Bericht 16 sep 2016 18:31

Re: 6-kanaalstechniek

Peter schreef:Dag Jan,

Trouwens met jou suggestie dat niet iedereen de Engelse taal machtig is zou ik je ook willen adviseren om je eigen bedrijfsnaam eens kritisch te bezien!


Dat heb ik een aantal jaren terug gedaan en toch besloten om te gaan voor CustomMadeOrgan. Het is immers een naam en wel leesbaar inmiddels in Nederland. Met namen is dat meer gebeurd, opa heette Piet, ik Peter; oom heette Jan, neef heet John. :D

Ook de meeste collega's in HW land gebruiken inmiddels custom made op hun site. ;)


Hoi Peter

Ik zag er de humor wel van in. jij vraagt mij om het te vertalen en dan sluit je af met custommade organs . Het viel me op, Ik vond het gewoon grappig en kon het niet nalaten om er even op in te gaan. :D :D :D

Met vriendelijke groet Jan

Berichten: 566

Geregistreerd: 03 feb 2011 21:12

Bericht 16 sep 2016 18:33

Re: 6-kanaalstechniek

Dan had Piet 60 jaar geleden Allen, Rodgers, Eminent, Heijligers ea moeten vragen om nog 60 jaar te wachten met gebruik van de naam Custom Made Orgels . :lol: Die term werd toen al gebruikt.


? :?:

Berichten: 566

Geregistreerd: 03 feb 2011 21:12

Bericht 16 sep 2016 18:42

Re: 6-kanaalstechniek

Hoi Peter

Ik zag er de humor wel van in. jij vraagt mij om het te vertalen en dan sluit je af met custommade organs . Het viel me op, Ik vond het gewoon grappig en kon het niet nalaten om er even op in te gaan. :D :D :D

Met vriendelijke groet Jan


Ha Jan,

Ik zag de humor niet direct, dat duurde enkele seconden. :oops:

Maar 't is wel goed gevonden gezien de inhoud van het bericht. :D

Berichten: 566

Geregistreerd: 03 feb 2011 21:12

Bericht 16 sep 2016 19:43

Re: 6-kanaalstechniek

Ha JW,

ja zodra er meerdere speakerparen 4-6 enz... zal alles gecorrigeerd moeten worden.

maar 6-kanaals kan ook over bv 2 speakerparen worden weergegeven of over enkel stereo.
maar goed als er verschillende fysieke afstanden tussen speakerparen onderling ontstaan zal je dit ten alle tijde op TIJD moeten zetten.
daar heb je gelijk in.

maar waar het hier in deze topic over gaat is met name de toegepaste 6-kanaals techniek, daar moet ook gesleuteld worden om het op tijd kloppend te krijgen.

maar of dat met de huidige slider(traploos) gaat lukken betwijfel ik sterk/


gr

JW


Wat ik me afvraag is of je speaker paren en speakers niet door elkaar haalt. Je schrijft 4-6 speakerparen, bedoel je daar 8 - 12 speakers mee, of 4 - 6 speakers?

Ik denk dat er langs elkaar heen gepraat wordt, maar kan dat ook mis hebben.

1. Je kunt 6 kanaals techniek weergeven via stereo, 2 speakers. Hauptwerk kan dat aan omdat het op tijd zetten niet speelt.
2. Je kunt 6 kanaals techniek weergeven via meerkanaals opstelling, >2 speakers. Hauptwerk kan dat niet aan omdat “het op tijd zetten” speelt.

Over punt 1 moet iedereen het wel eens zijn.

Over punt 2 kun je denk ik verschillend denken.

Als je er vanuit gaat dat de samplesetmaker de 6 kanaals techniek bedoelt heeft voor weergave met minimaal 4 speakers zal hij zorgen dat alles precies klopt in de “tijd” tijdens de opname en dit verwerken in een ODF van Hauptwerk.
Helaas kan HW op dit moment niet omgaan met een meerkanaals opstelling van minimaal 4 speakers. Dit heeft dan te maken met het feit dat HW niet de afstanden van de verschillende speakers tot de luisterpositie weet.

In HW zou dus een functie moeten zitten waarin je de verschillende afstanden van de speakers tot de luisterpositie in kunt stellen.
Je kalibreert in feite het audiodeel van je opstelling. Het op tijd zetten is dan een eenmalige actie en kan voor alle sets gebruikt worden die meerkanaals opgenomen zijn.

Je kunt ook zeggen dat de samplesetmaker verantwoordelijk is voor het op tijd zetten, maar dat lijkt me niet mogelijk omdat in een ODF (die ook van HW is) te realiseren.

Stel dat je in HW je audiodeel kunt kalibreren waardoor alle speakers op tijd komen te staan.

Wat gaat er dan gebeuren met het tijd verhaal als je de sliders gaat bedienen? Zou dit dan allemaal in de ODF geregeld moeten zijn?
Avatar gebruiker

Berichten: 359

Geregistreerd: 08 feb 2011 10:43

Woonplaats: Wapenveld

Bericht 16 sep 2016 23:05

Re: 6-kanaalstechniek

Dag JanWim,

Als er inplaats van deze variabele luisterpositie instelling wordt gekozen voor een aantal vaste luisterposities wordt het dan niet een stuk éénvoudiger?

Met vriendelijke groet,
Jaap Patijn
Met vriendelijke groet,

Jaap Patijn

Berichten: 547

Geregistreerd: 17 jan 2012 21:06

Woonplaats: Veenendaal

Bericht 17 sep 2016 00:03

Re: 6-kanaalstechniek

Peter schreef:
Dan had Piet 60 jaar geleden Allen, Rodgers, Eminent, Heijligers ea moeten vragen om nog 60 jaar te wachten met gebruik van de naam Custom Made Orgels . :lol: Die term werd toen al gebruikt.


? :?:



Beetje nadenken Peter,

De term custom made werd in de orgelwereld al lang voordat jij met CMO begon gebruikt en is nog steeds een algemeen gebruikte term, ook in de orgelwereld.

Ik weet er wordt veel gekopieerd en afgekeken in Hauptwerkland, maar dat geld niet voor de term custom made.
Laatst bijgewerkt door Andre op 17 sep 2016 00:43, in totaal 1 keer bewerkt.

Berichten: 547

Geregistreerd: 17 jan 2012 21:06

Woonplaats: Veenendaal

Bericht 17 sep 2016 00:38

Re: 6-kanaalstechniek

Wat ik me even afvraag is, we gaan uit van een opgenomen stereo geluidsbeeld, dit op 3? verschillende afstanden van het orgel.
Elke pijp is afzonderlijk opgenomen, met of zonder galm. Maar bij het spelen hebben we meerdere zo niet veel registers die allemaal apart zijn opgenomen, maar nu gezamelijk, door Hauptwerk gemixt en digitaal gecorrigeerd uitgestuurd worden. dit eventueel door 3 verschillende luidsprekerparen.
Voor dit mixen zit er een model in Hauptwerk, maar voldoet dit model aan alle orgels? en voldoet dit voor elke afstand.
Lijkt mij niet, elk orgel is qua samenstelling verschillend en ook elke akoestische ruimte is verschillend. Mijns inziens leidt dit tot een afwijkende weergave, zal dit effekt bij een droge sampel minder zijn dan bij een wet sample.

Bij een 6 kanaals weergave zal dit er zeker niet beter op worden.
Avatar gebruiker

Berichten: 326

Geregistreerd: 05 aug 2011 16:03

Woonplaats: Rijsenhout

Bericht 17 sep 2016 09:25

Re: 6-kanaalstechniek

Kijk inmiddels is de discussie weer ergens terecht gekomen waar deze a-techneut er ook iets van begrijpt.
Ik herken wel wat Jaap Patijn en Jan Wim zeggen: liefst minder luisterposities met verhoogd realisme.
Met sliders weet ik me eigenlijk niet zo goed raad, het is wel erg zoeken naar de optimale luisterpositie.
Wat mij betreft is twee 'luister' plekken genoeg:
- speeltafelervaring (bij in een orgel ingebouwde klaviatuur)
- ergens tussen 1/3 en 2/3 van de (kerk)ruimte.

Ik ben dan ook meer muzikant dan techneut, ik heb dus niet zoveel op met het lang zoeken naar optimale verhoudingen etc. Ik begrijp de wens om veel te experimenteren met luisterposities, maar ik ben zelf te onhandig ermee om daar echt winst uit te boeken. Less is more wat mij betreft.

Om dat nog maar even terug te linken naar waar dit onderwerp begon: Zutphen.
Ik heb in de demo geprobeerd te zoeken naar een optimale verhouding van de kanalen, maar wat ik ook probeerde, het orgel blijft te dof klinken in verhouding tot het origineel.
Misschien is deze set technisch wel een topset, maar de ruimtelijke ervaring van de kerk zelf is in mijn oren toch niet goed gelukt. Of zweveriger gezegd: 'de ziel van orgel en kerk zitten niet in de samples'. Zou 'less is more' misschien tot een betere luisterbeleving hebben geleid?

Ook herken ik het pleidooi voor een aantal 'vaste combinaties' t.b.v. een hoger realisme.
De fluitenreeks 8-4-3 is er zo eentje inderdaad.
Maar ook bijv. een plenumopbouw versmelt natuurlijk beter bij een gezamenlijke klank (8-4-3-2 + evt. Mix).
En wat te denken van het duo Viola di Gamba/Voix Celeste...

Ik denk ook dat de doorsnee gebruiker veel winst boekt bij zulke ontwikkelingen.

Berichten: 1195

Geregistreerd: 04 jan 2013 15:20

Bericht 17 sep 2016 10:14

Re: 6-kanaalstechniek

jaco schreef:Ook herken ik het pleidooi voor een aantal 'vaste combinaties' t.b.v. een hoger realisme.
De fluitenreeks 8-4-3 is er zo eentje inderdaad.
Maar ook bijv. een plenumopbouw versmelt natuurlijk beter bij een gezamenlijke klank (8-4-3-2 + evt. Mix).
En wat te denken van het duo Viola di Gamba/Voix Celeste...

Ik denk ook dat de doorsnee gebruiker veel winst boekt bij zulke ontwikkelingen.

Je moet wel onderscheiden wat de bron is van het probleem. In dit geval is dat misschien intermodulaire vervorming. Honderden euro's aan nieuwe sample sets met vaste combinaties zijn dan waarschijnlijk beter besteedt aan betere speakers.
Avatar gebruiker

Berichten: 1758

Geregistreerd: 22 feb 2011 21:29

Woonplaats: Den Haag

Bericht 17 sep 2016 15:03

Re: 6-kanaalstechniek

De oplossing voor deze hele problematiek is eigenlijk heel eenvoudig.
Als je kijkt naar het prachtige Lohman orgel dat ook 6 kanaals is opgenomen dan bespeel ik dat orgel met veel plezier maar uitluitend met het midden perspectief!! (+ rears) en daar zit hem de kneep. Dit midden perspectief is zo mooi en gedetailleerd opgenomen dat bijmixen van het front (direct) het voor mij niet mooier maakt. Op deze manier spelen geeft uiteraard geen fase problemen etc.etc.
De mannen van Sygsoft zijn zo slim geweest om niet een diffuus kanaal achter in de kerk op te nemen maar meer naar voren te plaatsen op de plek waar je met ouderwetse! 4 kanaals opnamen de front mic. zou plaatsen. Voordeel is dat je met de direct kanalen gemute eigenlijk een originele 4kanaals weergave hebt en als je daar dan behoefte aan hebt dan kan je alles wat directer laten klinken door daar de directe samples bij te mixen. Nadeel is dat de range waarin je kan varieren veel kleiner is maar de klank vele malen beter.
Jiri zou dus wat mij betreft de diffuse mic. meer naar voren moeten halen op de plek van de ouderwets opgenomen 4kanaals front opnamen. Hij zou mij daar in ieder geval een plezier mee doen omdat je weer de ouderwetse 4 kanaals klank krijgt zoals we van hem gewend zijn en dan kunnen diegene die graag willen mixen dat ook nog doen maar wel met een iets beperktere range. ik denk dat het de kwaliteit van zijn sets ten goede zal komen.

Groeten Jan
Laatst bijgewerkt door Loosman op 17 sep 2016 16:15, in totaal 1 keer bewerkt.

Berichten: 566

Geregistreerd: 03 feb 2011 21:12

Bericht 17 sep 2016 16:01

Re: 6-kanaalstechniek

Ha Jan,

Je schrijft:
Als je kijkt naar het prachtige Lohman orgel dat ook 6 kanaals is opgenomen dan bespeel ik dat orgel met veel plezier maar uitluitend met het midden perspectief!!

Je gebruikt de rear samples niet?
Avatar gebruiker

Berichten: 1758

Geregistreerd: 22 feb 2011 21:29

Woonplaats: Den Haag

Bericht 17 sep 2016 16:14

Re: 6-kanaalstechniek

Hoi Peter

Uiteraard met rear! Ik had het natuurlijk over de invloed van het mixen op de front kanalen! Maar je hebt gelijk zoals ik het omschrijf zou je kunnen uitleggen dat ik geen rear gebruikt.

Thx.

Met vriendelijke groet Jan

Berichten: 566

Geregistreerd: 03 feb 2011 21:12

Bericht 17 sep 2016 16:34

Re: 6-kanaalstechniek

Ha Jan,

en dan op tijd gezet dmv Reaper? (omdat HW dat nog niet kan)

Een vraag: Als je het set zou laden met front voor en diffuse achter, ervaar je dan dezelfde waas als bij het mixen van de 2 frontkanalen?
Avatar gebruiker

Berichten: 359

Geregistreerd: 08 feb 2011 10:43

Woonplaats: Wapenveld

Bericht 17 sep 2016 17:21

Re: 6-kanaalstechniek

Kan iemand uitleggen waarom de microfoons op lokatie voor de opname van een orgel voor een sample’s of CD heel vaak op een grote hoogte staan?
Vanaf deze hoogte heeft nog nooit iemand het orgel gehoord, dus ontstaat er in vergelijking met de begane grond (op 1,5mtr. of lager) lokatie een geluidsbeeld wat niet overeenkomt met onze luisterervaring.
Ongetwijfeld zullen akoestisch reflecties op deze hoogte ook niet hetzelfde zijn als op onze luisterhoogte.
De opnametechniek kan heel extreem zijn merkte ik bij een uitleg in de Bovenkerk (Kampen) bij de presentatie van een nieuwe CD van de gebroeders de Jong, de microfoons waren bij deze opname hoger dan het rugwerk geplaatst om het borstwerk beter te beluisteren!
Bij de intonatie wordt de klank vanaf zit- of stahoogte op diverse plaatsen in de kerk beoordeeld, het is bij een aantal kerken niet eens mogelijk om op verschillende luister lokaties dezelfde klankkleur te ervaren, bij meerkanaals opname komen deze problemen ook naar voren, daarom lijkt het mij onmogelijk dat al deze problemen (die al in de kerk aanwezig zijn) kunnen worden verholpen.
Het genoemde idee om ook veel gebruikte combinaties te sampelen lijkt mij een prima plan, op deze wijze kopieer je de akoestische samensmelting van registers beter.
b.v. Prestant 8’ (eigen sample) met Prestant 4’ (heeft ook eigen sample) erbij wordt de combinatie sample gebruikt en zo verder!

Met vriendelijke groet,
Jaap Patijn
Met vriendelijke groet,

Jaap Patijn

Berichten: 562

Geregistreerd: 07 okt 2015 20:35

Woonplaats: Huizen NH

Bericht 17 sep 2016 23:25

Re: 6-kanaalstechniek

Graag zou ik even wille nwijzen op het feit, dat in een normale huiskamer, op zekere afstand van de speaker, het indirekte geluid reeds sterker kan zijn dan het direkt afgestraalde.

Dit geluid vermengt zich dus ter hoogte van ons oor.........

Zie ook linkwitz: http://www.linkwitzlab.com/rooms.htm en vele andere publikaties.

er is dus altijd sprake van een zee van faseverschillen, welke dus pieken en dalen in het audio-niveau geven. En, zoals Linkwitz ook omschrijft, die pieken kunnen heel goed worden "geschoren" mbv egalisatie, maar de dalen zijn lastiger te kompenseren.

Anyhow: de zaken zijn wel een stuk komplexer dan we vaak denken. En er is nmm ook geen absolute oplossing aan de opnamekant mogelijk, behalve dan "kunsthoofd-stereo", maar dat is buiten dit kader, omdat je dan op koptelefoon weergeeft.

Wat betreffende galm-toevoeging WEL altijd gedaan wordt in de opnamestudio,s is, een zekere vertraging toepassen voordat de galm ontstaat, globaal tussen 50 en 100 millisceonden. Dan staat in elk geval de direkte toonaanzet "losser"en beter hoorbaar in het totaal van ruimtelijkheid.

Ik doe datzelf dus ook altijd bij convolution reverb. En nu ik ook eens een paar surround samplesets geladen heb, overtuigt vaak deze aanpak ( dus convolution reverb toevoegen) nog steeds in veel gevallen boven het gebruiken van de surround samples.

Maar dat kan bij anderen natuurlijk heel anders uitpakken.

Ik zie persoonlijk het belangrijkste eventuele voordeel van surroundsets, dat mensen die niet willen werken met een DAW ( Digital Audio Workstation) zoals Reaper, en dat dus te komplex vinden, ( hoewel de beschrijving in de HW-manual toch best wel goed is), nu eenvoudig mbv een paar slidertjes toch iedere gewenste akoestiek kunnen instellen.

Maar helaas zijn deze sets dus meestal WEL een stuk duurder, en heb je veel meer RAM geheugen nodig alsmede een grotere aanslag op je processor.

HG

Geert
Avatar gebruiker

Berichten: 1758

Geregistreerd: 22 feb 2011 21:29

Woonplaats: Den Haag

Bericht 18 sep 2016 12:35

Re: 6-kanaalstechniek

Peter schreef:Ha Jan,

en dan op tijd gezet dmv Reaper? (omdat HW dat nog niet kan)

Een vraag: Als je het set zou laden met front voor en diffuse achter, ervaar je dan dezelfde waas als bij het mixen van de 2 frontkanalen?


Hoi Peter.

Ik heb alles inderdaad op tijd gezet met Dirac room correction (vst) .Dit programma past perfect bij Hauptwerk omdat het heel veel dingen besproken in dit forum ( timing, resonanties, frequentie verloop) in een programma ( of VST in Reaper )aanpakt.

Ik heb ooit wel eens Brasov op deze manier geladen waarbij de diffuus werd bijgemengd met de rears. Dat klonk al wel beter op deze manier, maar is eigenlijk niet zoals we het moeten willen.

Groeten Jan
Avatar gebruiker

Berichten: 1758

Geregistreerd: 22 feb 2011 21:29

Woonplaats: Den Haag

Bericht 21 sep 2016 12:27

Re: 6-kanaalstechniek

Ik heb mijn oude mails naar Jiri nog eens gelezen m.b.t. de Brasov set die ik niet mooi vond klinken. Hierin stelt Jiri tot mijn verwondering dat de diffuse kanalen worden opgenomen op de plek van de front kanalen bij 4 kanaals opnamen. !!
Dus als je de ouderwetse 4kanaals ervaring zoekt dan moet je dus de direct samples muten.
Als ik naar het Transept orgel luister dan kan ik mij daar wel in vinden want ik speel uitsluitend met diffuse in het front +rear en dat vind ik gedetailleerd genoeg klinken. Brasov vind ik diffuse echter toch te diffuse klinken en dat geld voor mijn gevoel ook voor de Zutfen demo set. Dus mijn eerdere gedachte dat Jiri de diffuse kanalen te ver naar achteren opneemt klopt niet.
Maar waarom klinkt het Lohman orgel dan toch beter, levendiger dan bijv. de Zutfen demo?
Ik heb er geen antwoord op.

Groet Jan

Berichten: 562

Geregistreerd: 07 okt 2015 20:35

Woonplaats: Huizen NH

Bericht 21 sep 2016 17:43

Re: 6-kanaalstechniek

Zou de opnamelokatie, of liever gezegd de akoestiek van de kerkruimte, evt toch ook nog van invloed zijn??

Zo is het bv bekend, dat Utrecht problematisch was kwa opname vanwege die vreemde akoestiek van het dwarsschip met die enorme sluitmuur waar het orgel tegenaan hangt.

Zolang je niet helemaal IN het orgel klimt, wat ze bij Silver Octopus doen, is het natuurlijk erg lastig om de front samples in alle gevallen identiek op te nemen, want als je de microfoon(s) vast opstelt, en je gebruikt er 1 met een te sterke bundeling ( om de ruimte-akoestiek te weren), dan krijg je geheid ivm de wisselende posities van de pijpen, een ongelijk patroon watje dan weer moet uit-egaliseren.

Nouja, ik filosofeer hier nu maar zo,n btje over opname-probleempjes, terwijl ik zelf daar helemaal geen ervaring mee heb.....

HG

Geert

Berichten: 566

Geregistreerd: 03 feb 2011 21:12

Bericht 01 nov 2017 18:20

Re: 6-kanaalstechniek

Als ik de laatste tijd de opmerkingen over de verschillende nieuw uitgebrachte samplesets met 3 stereo opnames (6 kanaalstechniek) lees, vraag ik me af of deze manier van opnemen wel DE manier van opnemen is voor het maken van een goed sampleset.

Ik ben benieuwd: Wie gebruikt altijd al de aangeboden 3 stereo opnames?
Laatst bijgewerkt door Peter op 01 nov 2017 19:38, in totaal 1 keer bewerkt.

Berichten: 1195

Geregistreerd: 04 jan 2013 15:20

Bericht 01 nov 2017 18:47

Re: 6-kanaalstechniek

Niet altijd, wel heel vaak (sets: Goerlitz, Portland Reuters, Zutphen).

Ik heb een bovengemiddeld goede audio-opstelling (hoewel zeker niet de absolute top) en ik hoor niets terug van de vermeende nadelen. Als mensen zoals Jan-Wim en Loosman wel een verschil horen, dan komt dat misschien omdat zij qua audiosysteem wel helemaal aan de top staan.

Voordelen zijn duidelijk: je kunt, al naar gelang waar je zin in hebt, heel mooi de balans tussen detail en ruimtelijkheid instellen. En het is een stukje keuzevrijheid: je hoeft de kanalen niet te mengen, je kunt ook een keuze maken.

Maar als je vindt dat de verschillende opnameposities echt niet gemengd mogen worden, dan is een mogelijk nadeel dat je de ene opnamepositie te ver weg vindt en de ander te dichtbij.

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 01 nov 2017 19:02

Re: 6-kanaalstechniek

Jos, het heeft niet zozeer met een top-systeem te maken
het is meer het herkennen van fase fouten

het ene gehoor is er gevoeliger voor als het andere, maar als je eenmaal weet hoe fase fouten klinken , dan krijg je dit niet meer weg uit je brein.
zodra je gaat mixen komen deze zaken boven drijven, maar ik denk dat het gros niets anders hoort als een verandering in klankkleur

als je wel fase fouten hoort is dit vaak eerder een nadeel, dan een voordeel

dus wees blij als je het niet hoort ;)
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.
VorigeVolgende

Keer terug naar Algemene discussie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 19 gasten




Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software for PTF. phpBB.nl Vertaling

 

Copyright (c) 2008 PCorgan.com. All rights reserved. Mail: info@PCorgan.com