Home News Forum Kijk/Luister Sample Sets Vergelijk Benodigdheden Foto's Links Downloads Over ons

 

6-kanaalstechniek

Toon actieve onderwerpen


Berichten: 5125

Geregistreerd: 12 feb 2011 01:09

Bericht 04 nov 2017 19:29

Re: 6-kanaalstechniek

Ik ben het met Fokko's zienswijze eens.

Dit forum kent een zeer groot aantal lezers en relatief weinig schrijvers.
Om dan te stellen dat
Peter schreef:Uit de reacties op het forum kun je denk ik wel vaststellen dat de meeste gebruikers niet helemaal gecharmeerd zijn van de 6 kanaalstechniek. Blijkbaar schiet het zijn doel, een realistischer weergave te kunnen maken, voorbij. Daarbij komt voor de niet tevreden gebruiker dat 6 kanaals sets duurder zijn en meer capaciteit vragen van de PC. Er wordt dan een hogere prijs betaald voor minder kwaliteit. Normaal gesproken betaal je juist een hoger bedrag voor meer kwaliteit.
is m.i. een te snelle conclusie. Van de lezers weet je immers geen mening. En van de schrijvers is soms de mening soms scherp (al dan niet terecht laat ik even in het midden).

Zoals Jos ook al aan gaf en aangevuld met mijn mening wordt de beoordeling van een sample set bepaald door
- aflevering van de juiste intonatie van de set door de maker. Bij Zutphen ontbrak de brightness en bij Doesburg het Duits romantische karakter (later bij beiden wel gecorrigeerd) terwijl Görlitz en Rotterdam (beide orgels) correct waren.
- voorbeelden op Contrebombarde worden vaak beoordeeld t.o.v. van een CD of YouTube. Maar hoe staan dan de sliders, past het gespeelde werk op het gepresenteerde orgel, enz.?
- de persoonlijke belevenis van een persoon: een kerkorganist wil denk ik het liefst een directer geluid hebben, terwijl een "hobby-organist" (en begrijp mij niet verkeert!!) toch wat meer akoestiek wenst.
-

Nu, dat kun je met een 6 kanaals set prima inregelen. Bij een 4 kanaals set kan dat dus niet.
M.a.w. het hoofdorgel in Rotterdam kan dit niet (daar is altijd akoestiek) en bij het transept orgel wel. Bij Doesburg niet en bij Görlitz wel. En toch ook Rotterdam hoofdorgel is een prima set, ook al omdat het een allround orgel is. Doesburg is Duits romantisch maar beperkter in allround zijn, al kun je er ook prima Bach op spelen (orgel uit de Elzaser orgelbewegung periode). En daarom wordt Doesburg soms als minder beoordeeld.
En het mooie van de SP sets is dat je direct/diffuse/rear in haar 6 kanaals sets per werk kunt inregelen. Dus een borstwerk wat directer geluid en het hoofdwerk iets minder direct (transept orgel).
Kortom: een 6 kanaals set heeft m.i. zeker een toegevoegde waarde t.o.v. een 4 kanaals set.

Bij een 'eenvoudige' stereo weergave kun je niet de direct, de diffuse en de rear samples door dezelfde speakerset jagen. Rear moet in ieder geval van achter je vandaan komen. En ik kan niet uit jouw verhaal halen of je dat ook doet: 6 kanalen door een stereo opstelling.
Maar om het goed te kunnen beoordelen zou je alleen de direct en diffuse samples moeten laden en dan testen of dit aan je verwachting voldoet. En jij hebt Görlitz dus zou je het daar goed mee uit kunnen testen.
Avatar gebruiker

Berichten: 336

Geregistreerd: 14 okt 2013 13:37

Woonplaats: Scherpenisse (ZLD)

Bericht 04 nov 2017 20:46

Re: 6-kanaalstechniek

Interessante discussie. Ik vindt het lastig te beoordelen. Ik kan alleen maar constateren dat ik Zutphen heel mooi vindt klinken en dat ik het wel aardig vindt om met de 6-kanalen wat te 'spelen'.

Het valt mij op dat Zutphen niet in deze discussie wordt genoemd. Is de ervaring dat R'dam transept of Görlitz beter is gelukt dan Zutpen? Ik kan het zelf niet vergelijken, maar ben wel benieuwd naar de ervaringen.

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 04 nov 2017 20:50

Re: 6-kanaalstechniek

ik denk ook niet dat je een poll moet gaan houden onder Hw gebruikers,je moet het zoeken in de technische kant.
Want het is overduidelijk bewezen dat zowel 6-kanaals als 4- kanaals overtuigend kunnen klinken.


Jiri maakt er geen potje van, dat hij de ene keer meer zin heeft, dan de andere keer, dat staat buiten kijf.
alle orgels krijgen bij Jiri dezelfde aandacht, dus waarom gaat het dan soms goed, en soms minder goed?

is dat een optelsom van:
1.type orgel
2.akoestiek
3.combinatie van orgel en akoestiek
4.Fase probleem na mixen

ik zelf zet nr 4 alvast op het lijstje.
want als je elk kanaal afzonderlijk speelt is het fase gedrag beter

onderstaande is zo maar een gedachte
ik neem een willekeurig 6-kanaals set, pak een trompet
dan hoor je bij het direct kanaal de Trompet dichtbij, maar ook juist de C/Cis opstelling
dit heeft als gevolg dat overeenkomstig de opname afstand het stereobeeld wat enger wordt

dan ga je Diffuus mixen met het Direct
het Diffuus geeft juist een egaler beeld, daar is C/Cis al veel minder te horen, en luister je meer naar een wijder stereobeeld
maar omdat je een optelsom van beide kanalen krijgt, zal het dominantere direct kanaalC/Cis, het 2e kanaal diffuus vertroebelen, daar wordt ongewild het stereobeeld aangetast


deze 2 zowel direct als diffuus matchen niet altijd goed

want direct met rear geen probleem
diffuus met rear geen probleem
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 04 nov 2017 21:01

Re: 6-kanaalstechniek

Jan Leendert schreef:Interessante discussie. Ik vindt het lastig te beoordelen. Ik kan alleen maar constateren dat ik Zutphen heel mooi vindt klinken en dat ik het wel aardig vindt om met de 6-kanalen wat te 'spelen'.

Het valt mij op dat Zutphen niet in deze discussie wordt genoemd. Is de ervaring dat R'dam transept of Görlitz beter is gelukt dan Zutpen? Ik kan het zelf niet vergelijken, maar ben wel benieuwd naar de ervaringen.


ha Jan,

m.i is zutphen ook minder gelukt dan het transept

waarbij wel even de kanttekening gemaakt mag worden dat het benoemen van beter/slechter natuurlijk de technische zijde betreft.
want laten we eerlijk zijn HW blijft gewoon prachtig ..................
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.

Berichten: 5125

Geregistreerd: 12 feb 2011 01:09

Bericht 04 nov 2017 22:08

Re: 6-kanaalstechniek

Jan Wim

waarom zou direct met rear en diffuus met rear geen probleem geven? Want bij rear is het stereobeeld nog egaler.
Als je dat met direct mengt geeft dat ook een nog erger aangetast stereobeeld; rear staat immers nog verder van het orgel af.

Als je alleen het in stand houden van het stereobeeld voor ogen hebt bij 6 kanaals sets, is het enige wat je dan nog zou kunnen mixen diffuse met rear

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 04 nov 2017 22:41

Re: 6-kanaalstechniek

Evert-Jan, rear in combi met bv diffuus of alleen direct geeft minder problemen, omdat er bij rear al een fasekering plaats vind t.o.v front kanalen.

En bij 4 kanalen blijft het natuurlijk klinken
Daarom doe ik vaak Direct als front en diffuus als rear
of diffuus als front en rear als rear

Anders blijf je met een fase probleem zitten daarbij komt nog je brein hoort bij 6 kanaals
Eerst de bron(direct) dan komt een soort tussen rear(diffuus), daarna komt de echte rear. Het bestaat eenvoudig weg niet dat elke toets op 3 posities faserein klinkt

Daarom vindt ik echt dat de splitsing verdeling anders zou moeten.
Dus hou wel vast aan 6- kanaals set
Maar deel die anders op, een 4 kanaals versie hier mee kom je tegemoet aan de mensen die meer type luisteraar zijn.
En binnen diezelfde set een 2 kanaals droge versie, waarmee je de organist bediend die alles wil horen.
Deze kan dan zelf thuis eindeloos stoeien met sire2 indien nodig.
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.

Berichten: 519

Geregistreerd: 21 nov 2012 15:32

Bericht 04 nov 2017 22:53

Re: 6-kanaalstechniek

Jan Wim,
Ben jij wel content met de opname positie van Diffuse? Zoals bijv bij Zutphen?
Ik vind die persoonlijk te ver af van het instrument voor gebruik over front.

Het concept van 6 kanaal vind ik op zich prima. Mijn wens is om kanalen puur te houden (geen mix) en ik zal dus alleen gebruik maken van de uiterste sliderstanden.
Direct vind ik persoonlijk doorgaans te direct; hooguit gebruik ik die bij kleine registraties.
Diffuse moet voor mij dan een opname positie hebben zoals bij Rotterdam of Zwolle bijvoorbeeld. Dus niet te WET.

Mixen met Direct is voor mij geen optie, zoals jij ook al aangeeft.

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 04 nov 2017 22:59

Re: 6-kanaalstechniek

Fokko schreef:Jan Wim,
Ben jij wel content met de opname positie van Diffuse? Zoals bijv bij Zutphen?
Ik vind die persoonlijk te ver af van het instrument voor gebruik over front.

Het concept van 6 kanaal vind ik op zich prima. Mijn wens is om kanalen puur te houden (geen mix) en ik zal dus alleen gebruik maken van de uiterste sliderstanden.
Direct vind ik persoonlijk doorgaans te direct; hooguit gebruik ik die bij kleine registraties.
Diffuse moet voor mij dan een opname positie hebben zoals bij Rotterdam of Zwolle bijvoorbeeld. Dus niet te WET.

Mixen met Direct is voor mij geen optie, zoals jij ook al aangeeft.


Precies Fokko jouw methode past exact in het beeld wat ik ook graag zou willen zien, al is het maar als proef niet geschoten is altijd mis.....
Zoals jij zegt ik mix niet , en gebruik uiterste slider standen, dat komt overeen met de vertrouwde 4-kanaals versie zoals bv rotterdam enz.dan blijft het kanaal puur zonder versmering

En de ander 2 kanalen binnen die set gewoon veel detail voor de organisten die graag boven op de pijpen zitten
Het blijven 6 kanalen, het enige wat Jiri moet aanpassen zijn de afstanden van de microfoons t.o.v de "oude"6-kanaals opname

Of dit technisch in de ODF te knutsellen is weet ik niet
Je zou dan de de schuif /knop van de Dry stereo opname aan of uit moeten kunnen zetten
En hetzelfde bij de 4 kanaals zijde.
Zodat je binnen de vertrouwde layout kan switchen tussen 2 of 4 kanaals
Laatst bijgewerkt door Jan Wim op 04 nov 2017 23:21, in totaal 1 keer bewerkt.
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.

Berichten: 415

Geregistreerd: 08 dec 2015 21:56

Woonplaats: Benthuizen

Bericht 04 nov 2017 23:15

Re: 6-kanaalstechniek

Goedenavond,

Bij de 6-kanaals sets van SP heb je 2 sliders. Direct en diffuse delen dezelfde slider. Behalve bij de uiterste stand (direct of diffuse) krijg je dus altijd een mix.
In dat opzicht lijkt me de keuze bij Heusden beter met 3 sliders. Zelf gebruik ik meestal alleen de diffuse en rear. Meestal beide op 100%. Soms wil ik wat meer het gevoel dat je in de kerk zit. Dan zit ik het diffuse volume wat zachter, waardoor je de rear nadrukkelijker hoort.
De liefhebber kan er ook nog direct geluid bij mengen. Met 3 sliders heb je voor elk wat wils. Toch?

Wellicht klopt mijn gedachtengang niet. Maar, dat kunnen jullie me vast vertellen. ;)

Groet,
Arjan

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 04 nov 2017 23:57

Re: 6-kanaalstechniek

wat ook opvalt is dat bij de 6-kanaals sets die wel goed lukken er een veel duidelijkere scheiding tussen direct en diffuus is
oftewel direct bevat dan echt veel meer detail dan diffuus

bij de mindere 6-kanaals sets hoor je beduidend minder verschil in detail tussen beide standen, je hoort dan meer het ruimte perspectief toe of afnemen.

dus kan het ook nog een optie zijn dat bij luiddruchtige orgels er te straf gefilterd moet worden in de Direct samples??
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 06 nov 2017 01:48

Re: 6-kanaalstechniek

Evert-Jan jij bent handig met cooledit, ik zelf heb alleen audacity op de pc staan, maar het principe blijft het zelfde
maak ik ergens een denkfout? in onderstaande

ik heb een pretsant met een g akkoord opgenomen, waarbij alle kanalen afzonderlijk recorden in HW
de instelling van de slider staat op 64/64 zoals de set fabrieksklaar staat afgesteld.

nu krijg ik als eerste 3 verschillende tijdschaal posities wat logisch is want er zijn 3 opname locaties in de kerk
Direct-Diffuus-Rear

6 kanaals afstand tussen Direct en Diffuus1.jpg

het tijdsverschil tussen Direct en Diffuus is 301-286=15 msec bij een temperatuur van 18 graden zou dit 5,14mtr moeten zijn



de afstand tussen Direct en Rear

6 kanaals afstand tussen Direct en Rear.jpg


341-286=55msec = 18,85mtr

dus afstand vanaf de pijp tot 1e microfoon is onbekend
dan 1e microfoon tot 2e microfoon is 5,14mtr
1e microfoon tot 3e microfoon is 18,85mtr

tot zover lijkt het me in orde

echter dit is gezien vanaf de orgelbank!!!! met andere woorden de natuurlijke vertraging in relatie tot afstand klopt als je Direct-diffuus-Rear in die volgorde bekijkt.

dus laten we zeggen je bespeelt de set als organist

maar nu ben ik luisteraar en zit ik in de kerk ter hoogte van de rear microfoon, dat is in HW geen probleem want zet alleen het kanaal open van de rear en je hebt het geluid van die microfoon.

maar nu komt het.................... als luisteraar hoor ik met mijn oren de reflectie die de rear microfoon ook hoorde
maar zonder bron bestaat er geen reflectie dus moet er een bron komen
in de kerk is dat het orgel zelf
in de HW-set is dat de Direct opname

dus zou je zeggen hopla gefixt.........

maar ik zit nog steeds braaf als luisteraar naar de rear te luisteren, en moet de bron toevoegen(Direct sample)
en dan gaat het fout, want de timing klopt niet meer
ik wil niet als organist maar als luisteraar het orgel horen
de set is zo gebouwd dat ik op 18mtr afstand van de 1e microfoon, toch qua timing eerst de Direct sample hoor, en daarna pas de Rear terwijl ik bij de rear sta(speel)

dan heb ik de diffuus nog niet er tussen geplakt!!!!!

dit is denk ik wat ik ook als storend ervaar bij 6-kanaals

klopt mijn berekening nu niet van de delay? of zie ik iets over het hoofd?


als het wel klopt zou dit ook een redelijke verklaring kunnen zijn waarom het mixen met 3 kanalen niet goed lukt, je zit dan een beetje tegen natuurlijk te luisteren, want met de sliders kan je wel het volume afstellen maar niet de timing
en normaal heb je zonder bron geen reflectie maar in de 6 kanaals variant kan je dus wel alleen de reflectie spelen, en een beetje bijmengen met andere kanalen, time delay is ook automatisch fase verschuiving


wat zou er gebeuren als ik nu in reaper voor elk kanaal een track maak ,alles op 0 zet, dus alle microfoons direct laten afspelen
dan heeft elke kanaal nog steeds zijn eigen ruimtelijke perspectief, maar misschien klinkt dan de staart akoestiek niet lekker.
tijd voor een onderzoekje :o

als ik de staart bekijk dan is een beetje schuiven naar o positie niet eens zo verkeerd want er blijft dan nog genoeg tijdsverschil aan het einde onderling over

staart galm.jpg
Je hebt geen permissies om de bijlage(n)) in dit bericht te zien.
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.

Berichten: 1195

Geregistreerd: 04 jan 2013 15:20

Bericht 06 nov 2017 09:11

Re: 6-kanaalstechniek

Peter schreef:Dag Jos,

Ik vind het erg jammer dat je mijn commerciële zaken er bijhaalt en snap ook niet waarom je dit doet.

Zoals gewenst door de eigenaar van dit forum staat van een ieder die min of meer commerciële raakvlakken met Hauptwerk heeft een site vermeldt onder ieder bericht dat geplaatst wordt.

Ik noem hier nergens een product en heb al helemaal geen commerciële belang bij samplesets.

Jij maakt het op deze manier voor mij vrijwel onmogelijk om een bijdrage op dit forum te plaatsen anders dan in de rubriek voor commerciële aanbieders.


Beste Peter, de reden dat ik commerciële zaken er bij haalde is omdat je zelf de zaken in een commercieel perspectief begon te plaatsen: "meer geld voor minder kwaliteit". Toen dacht ik: ho even, dat is nogal ongenuanceerd.

Dank voor je verdere toelichting, ik snap dat je je klem gezet voelde en dat was nou ook weer niet mijn bedoeling. Naar mijn mening zou het één van de twee moeten zijn: óf je mag/moet iedere bijdrage ondertekenen met een verwijzing naar je commerciële belang, en dan mag je daar ook telkens op aangesproken worden; óf er is een apart forumgedeelte voor commerciële discussies, maar dan zou je ook even uit je zakenrol mogen stappen en niet verplicht moeten worden om je commerciële belangen te verklaren onder iedere bijdrage.

Ik heb er niet bij stilgestaan dat je op dit forum aan beide kanten wordt ingeperkt, dat maakt het inderdaad nogal moeilijk voor je om op me te reageren zonder het risico te lopen dat je bijdrage verplaatst of verwijderd wordt. Zelf had ik het niet erg gevonden als je met een verhaal was gekomen over het juiste gebruik van rondstralers in combinatie met meerkanaalssets, maar het is goed dat je even uitlegt dat je je daarin belemmert weet.

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 06 nov 2017 09:48

Re: 6-kanaalstechniek

De vraag wordt waarom zet Jiri de diversen kanalen niet op tijd?

Nu zit je met ongelijke start punten per kanaal

Als kanalen niet op tijd staan onderling , krijg je een flinke fase verschuiving , wat ook hoorbaar is


Op het 1e gezicht zou een ongelijke start heel logisch zijn omdat je met verschillende microfoons werkt die op afstanden van elkaar staan.

Maar als je dit 1op1 in de set verwerkt, dan klopt dat toch niet??

Ik luister naar het Direct kanaal vanuit een statische positie
Dan mix ik het Diffuus kanaal bij , maar die microfoon staat 5 meter verder incl. de vertraging, toch komt dit kanaal uit de zelfde statische positie maar start later enz....

Resumé. Ik blijf als bespeler op de orgelbank zitten maar met mijn 2 oren kan ik nooit op 3 locaties tegelijk luisteren in de kerk, en dat is m.i. Wat er nu gebeurd als er geen correcte timing is....

Mam o man, wat een zware kost op de maandagmorgen :lol:
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.
Avatar gebruiker

Berichten: 461

Geregistreerd: 01 jan 2015 22:51

Woonplaats: Zeeland

Bericht 06 nov 2017 10:01

Re: 6-kanaalstechniek

Inderdaad lijkt me die ongelijke start een beetje onlogisch..

Maar deze meting komt voort uit de discussie dat de ene set wel goed klinkt en de andere niet..
Als je deze meting nu bij 2 verschillende sets doet, 1 'slechte' set en 1 'goede' set.. Zie je dan een verschil tussen de 2 sets?

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 06 nov 2017 10:04

Re: 6-kanaalstechniek

anco.marijs schreef:Inderdaad lijkt me die ongelijke start een beetje onlogisch..

Maar deze meting komt voort uit de discussie dat de ene set wel goed klinkt en de andere niet..
Als je deze meting nu bij 2 verschillende sets doet, 1 'slechte' set en 1 'goede' set.. Zie je dan een verschil tussen de 2 sets?


Dat kan ik vanavond nog wel checken als ik bij de HW pc ben
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.
Avatar gebruiker

Berichten: 1820

Geregistreerd: 01 dec 2011 12:35

Woonplaats: Barneveld

Bericht 06 nov 2017 12:15

Re: 6-kanaalstechniek

Jan Wim schreef:De vraag wordt waarom zet Jiri de diversen kanalen niet op tijd?

Nu zit je met ongelijke start punten per kanaal

Maar dat hangt er toch ook van af hoe ver de rearspeakers van de orgelbank af staan? Dat is bij ieder weer verschillend. Dus hoe zou Jiri ze op tijd moeten zetten?
Het mooiste orgel maak je zelf.

Berichten: 5125

Geregistreerd: 12 feb 2011 01:09

Bericht 06 nov 2017 12:36

Re: 6-kanaalstechniek

Jan Wim

Het gratis Audacity is een prima geluidseditor, dus ik krijg echt geen andere golfvormen op mijn scherm ;-).

Maar misschien maak je een denkfout.
Als je rear luistert en ook de reflecties, dan zitten die reflecties al in de opname van rear. Het is m.i. fout om dan de direct opnames ook nog bij te mengen om jou tussen beide oren de illusie te geven dat je dan wel reflecties incl. bron hoort. Ook bevatten directe opnames details bij de pijpen e.d., en die hoor je achter in de kerk op 18,85 + x meter (x = de afstand tussen 1e microfoon en orgel) niet.
Als jij achterin de kerk zit hoor dus je dingen die er in werkelijkheid niet zijn.
Kortom: je kunt als je achterin de kerk zit m.i. geen direct opname activeren/mixen met rear.

Zelf denk ik dat de ruimte/akoestiek weleens een medeoorzaak kunnen zijn van wel/niet goed slagen van een 6 kanaals set.
Midwolda is een kleinere kerk met weinig akoestiek. Daar is weinig verschil tussen direct/diffuse, misschien ook al omdat het afstandsverschil klein is. De Laurenskerk, Görlitz en Zutphen hebben meer akoestiek waarvan Görlitz het meest van deze 3. Bergen op Zoom heeft dan denk ik te veel akoestiek om de directe registers met heel weinig galm op te nemen (of de microfoons voor direct hebben toch iets te ver van het orgel af gestaan).
Zoiets zie je ook in jouw grafieken met galmstaarten. De direct samples hebben veel kortere galmstaarten dan de rear. En die zouden bij BoZ wel eens veel langer kunnen zijn.

Berichten: 5125

Geregistreerd: 12 feb 2011 01:09

Bericht 06 nov 2017 12:47

Re: 6-kanaalstechniek

Jos
josq schreef:Naar mijn mening zou het één van de twee moeten zijn: óf je mag/moet iedere bijdrage ondertekenen met een verwijzing naar je commerciële belang, en dan mag je daar ook telkens op aangesproken worden; óf er is een apart forumgedeelte voor commerciële discussies, maar dan zou je ook even uit je zakenrol mogen stappen en niet verplicht moeten worden om je commerciële belangen te verklaren onder iedere bijdrage.

Ik heb er niet bij stilgestaan dat je op dit forum aan beide kanten wordt ingeperkt, dat maakt het inderdaad nogal moeilijk voor je om op me te reageren zonder het risico te lopen dat je bijdrage verplaatst of verwijderd wordt. Zelf had ik het niet erg gevonden als je met een verhaal was gekomen over het juiste gebruik van rondstralers in combinatie met meerkanaalssets, maar het is goed dat je even uitlegt dat je je daarin belemmert weet.


De ondertekening is gedaan, zodat de lezer op de hoogte is dat de schrijver een commercieel belang heeft dat HW gerelateerd is en dat de lezer met dat in het achterhoofd het geschreven moet lezen. Vergelijk dat bij RTL of SBS, waar bijv. in een DHZ programma ook commerciële zaken op een 'leuke' manier aangeprezen en gebruikt worden en dat je met dat in het achterhoofd naar zo'n programma moet kijken.
De commerciële schrijver kan natuurlijk gewoon zijn gedachtes/meningen op het forum schrijven en wordt daarin niet ingeperkt. Alleen als hij daar iets specifieks aanprijst uit eigen toko, dan zal dat gezien worden een commerciële activiteit en kan het bericht verplaatst worden. En dat is bij Peter bij het nu geschreven m.i. niet het geval.

Berichten: 5125

Geregistreerd: 12 feb 2011 01:09

Bericht 06 nov 2017 12:51

Re: 6-kanaalstechniek

Jaap380 schreef:
Jan Wim schreef:De vraag wordt waarom zet Jiri de diversen kanalen niet op tijd?

Nu zit je met ongelijke start punten per kanaal

Maar dat hangt er toch ook van af hoe ver de rearspeakers van de orgelbank af staan? Dat is bij ieder weer verschillend. Dus hoe zou Jiri ze op tijd moeten zetten?

De opnames zijn gedaan IN HW, dan hoef je zelf nog niets op tijd te zetten.
Als de sample set maker ze op tijd zet (dus gebaseerd op zijn opnames in de kerk) moet jij dit alleen thuis nog doen om de looptijd van het geluid in jouw kamer te compenseren: hoe groot is de afstand rear tot de orgelbank en van front tot de orgelbank. En dit verschil moet in front gecompenseerd (vertraagd) worden.

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 06 nov 2017 13:50

Re: 6-kanaalstechniek

Evert-Jan schreef:Jan Wim

Het gratis Audacity is een prima geluidseditor, dus ik krijg echt geen andere golfvormen op mijn scherm ;-).

Maar misschien maak je een denkfout.
Als je rear luistert en ook de reflecties, dan zitten die reflecties al in de opname van rear. Het is m.i. fout om dan de direct opnames ook nog bij te mengen om jou tussen beide oren de illusie te geven dat je dan wel reflecties incl. bron hoort. Ook bevatten directe opnames details bij de pijpen e.d., en die hoor je achter in de kerk op 18,85 + x meter (x = de afstand tussen 1e microfoon en orgel) niet.
Als jij achterin de kerk zit hoor dus je dingen die er in werkelijkheid niet zijn.
Kortom: je kunt als je achterin de kerk zit m.i. geen direct opname activeren/mixen met rear.

Zelf denk ik dat de ruimte/akoestiek weleens een medeoorzaak kunnen zijn van wel/niet goed slagen van een 6 kanaals set.
Midwolda is een kleinere kerk met weinig akoestiek. Daar is weinig verschil tussen direct/diffuse, misschien ook al omdat het afstandsverschil klein is. De Laurenskerk, Görlitz en Zutphen hebben meer akoestiek waarvan Görlitz het meest van deze 3. Bergen op Zoom heeft dan denk ik te veel akoestiek om de directe registers met heel weinig galm op te nemen (of de microfoons voor direct hebben toch iets te ver van het orgel af gestaan).
Zoiets zie je ook in jouw grafieken met galmstaarten. De direct samples hebben veel kortere galmstaarten dan de rear. En die zouden bij BoZ wel eens veel langer kunnen zijn.



ik denk dat wij toch hetzelfde bedoelen Evert-Jan
want als ik jouw goed begrijp schrijf je feitelijk ook dat je niet in alle omstandigheden gebruik kan/moet maken van de 6-kanalen?
maar dat je meer een switch moet maken tussen max 4 kanalen
direct-diffuus
diffuus-rear

dat principe gebruik ik ook al langer thuis omdat dit de enige vorm is die bij mij beter klinkt.


als ik bv opnieuw een prestant van het hoofdorgel Laurens pak
dan kom ik geheel toevallig op de zelfde afstand uit met de rear? ook op 18,85mtr dus hanteert Jiri consequent dezelfde afstand in de kerk
of bewerkt hij dit zo ? dat is de vraag


Laurens prestant.jpg


of heb ik de 6-kanaals variant nooit goed begrepen :oops: en zit ik dom thuis alles te mengen, terwijl het misschien de bedoeling is geweest dat je zelf een mix maakt, maar max. met 4 kanalen?
Je hebt geen permissies om de bijlage(n)) in dit bericht te zien.
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.

Berichten: 5125

Geregistreerd: 12 feb 2011 01:09

Bericht 06 nov 2017 14:28

Re: 6-kanaalstechniek

Jan Wim

uit jouw verhaal begrijp ik dat, omdat je reflecties hoort als je alleen rear beluistert, je ook de bron wilt horen, dus de directe samples. En dat is m.i. een denkfout, omdat in de rear opname ook de bron al is opgenomen dus dat je dat niet nog een keer moet doen door de direct samples bij rear bij te mengen.

Als ik de demo's van de testers op CB hoor, zijn dat heel veel 4 kanalen die gemengd worden (alleen de direct/diffuse slider wordt genoemd).
Zelf gebruik ik direct & diffuus in een 6 kanaals set en 1 set luidsprekers+sub. Dus ik mix wel.

Als Jiri consequent altijd dezelfde afstanden hanteert, dan heb je bij een kerk met heel veel akoestiek (BoZ) daar ook de nadelen van. Maar dit is m.i. wel de goede aanpak. Dat zie je ook bij audio-opnames van prof's die de microfoons bij live opnames altijd op een bepaalde, vaste afstand van het orgel zetten.

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 06 nov 2017 14:54

Re: 6-kanaalstechniek

mmmm je moet nooit te snel opgeven... :lol: :lol: :lol:


ik zie bv deze tekst staan op CB
Six channels, settings 64/64

dus dat kan nog steeds 2 kanten op

want de slider van Jiri heeft standaard 64/64 terwijl dit dan 6 kanalen zijn
settings slider.jpg


dus de vraag is
http://www.contrebombarde.com/concerthall/music/27770
is dit stuk opgenomen direct/diffuus 64/64
of is het zoals de slider laat zien direct en diffuus in de stand 64, en de rear ook op 64

echt een maandag,,, ik krijg er weinig grip op ;)
Je hebt geen permissies om de bijlage(n)) in dit bericht te zien.
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.

Berichten: 5125

Geregistreerd: 12 feb 2011 01:09

Bericht 06 nov 2017 15:55

Re: 6-kanaalstechniek

Volgens mij beide schuiven op stand 64, dus direct/diffuse 64 en rear op 64

http://www.contrebombarde.com/concerthall/music/27741
Slider diffuse/direct: 128
Dus geen rear
(tussen 2 haakjes: door de direct opname kun je heel duidelijk horen wat op HW en wat op RW gespeeld wordt, bijv. luister vanaf 14:45 en het dan volgende deel. De microfoons staan dus dichtbij en niet alleen op het Hoofdwerk gericht).

http://www.contrebombarde.com/concerthall/music/27730
Mixer in standard position: front - rear 64/64
Is ook duidelijk

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 06 nov 2017 18:40

Re: 6-kanaalstechniek

Mixer in standard position: front - rear 64/64
Is ook duidelijk



oke maar dan zou volgens de slider positie het wel 6-kanaals zijn anders kan front geen 64 zijn
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 06 nov 2017 20:49

Re: 6-kanaalstechniek

nu dan........................... de aanhouder wint zeggen ze vaak

kijk en huiver mee HW broeders..........................

want zoals ik al eerder zei, dat bv de 6-kanaals Transept wel goed klinkt !!!!!!

opnieuw een prestant en het zelfde akkoord en wat zie je in de editor?
alles keurig op TIJD !!!!!!!!
:o :o :o
transept.jpg



ik denk dat ik Jiri een briefje moet schrijven, maar mijn engels is niet zo happy(mijn nederlands ook niet :lol: )
Je hebt geen permissies om de bijlage(n)) in dit bericht te zien.
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.
VorigeVolgende

Keer terug naar Algemene discussie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 9 gasten




Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software for PTF. phpBB.nl Vertaling

 

Copyright (c) 2008 PCorgan.com. All rights reserved. Mail: info@PCorgan.com