Alle waardering weer voor de mooie postings, de plaatjes en het onderzoek!
Maar ik ben ( nog) niet overtuigd.
Om de conclusies juist te kunnen trekken zouden er aanvullende metingen gedaan moeten worden:
- 4 kanaals, bijv Zwolle en/of Rotterdam Hoofdorgel: starten front en rear exact gelijk of niet?
- 6 kanaals, bijv. Zutphen en/ ook Bergen op Zoom: hoe verhouden de starttijden van direct, diffuse en rear zich tot elkaar?
Vraag:
- bij Goerlitz loopt rear NIET gelijk met direct en diffuse. Dit klopt dan toch niet met de veronderstelling dat alle kanalen exact gelijk moeten staan zoals het ene (!) voorbeeld van Transsept?
De opmerking van Evert-Jan [quote]Juist die plaatjes van Transept en Görlitz geven geen diepte werking. Zoals eerder gezegd: de microfoons zouden naast elkaar gestaan kunnen hebben. Alleen de info die zij ontvangen is anders./quote] deel ik wel. Diepte werking ontstaat door verschil in tijd. Onze hersenen zouden sjoege worden als zij informatie verwerken, dus opnames, die exact tegelijk klinken op heel verschillende plaatsen. Wij hebben slechts oren voor 1 luisterpositie.
Uiteraard is de inhoud van direct/diffuse/rear (heel) verschillend. Dat komt NIET alleen tot uitdrukking in de galmstaart. Ook attack en sustain zijn wezenlijk anders bij een opname op een andere positie. (zou dit niet het geval zijn dan kan een sampleset het zich makkelijk maken en slechts verschillende release (galmstaarte) plakken achter een en dezelfde attack/sustain voor de verschillende opnameposities hetgeen ook zeer veel andere voordelen met zich mee brengt (ra gebruik, polyphonie).
Tot slot, mijn persoonlijke bevinding is dat een aantal nieuwere sets in Diffuse een teveel aan ruimtewerking is opgenomen, de opnamepositie is te ver af van het het instrument. Dat heeft niet van doen met wel of niet (merkbaar) op tijd staan van kanalen.
Groet!