Home News Forum Kijk/Luister Sample Sets Vergelijk Benodigdheden Foto's Links Downloads Over ons

 

6-kanaalstechniek

Toon actieve onderwerpen


Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 10 nov 2017 22:17

Re: 6-kanaalstechniek

Loosman schreef:
Jan Wim schreef:
Evert-Jan schreef:
nog even terugkomend op mijn eerdere antwoord: als je de direct, diffuse en rear in HW elk naar een afzonderlijk kanaal stuurt, dan kun je ze zo naar Reaper sturen. Alles gaat buiten de mixer van de sample set om.
Dus eerst 3 groepen in HW aanmaken en ook 3 tracks in Reaper.
Kortom: de sample set maker hoeft niets in te bouwen.



inderdaad Evert-Jan zo werkt het perfect, in reaper kan ik nu elk kanaal afzonderlijk regelen


Maar wat hoor je dan als je nu de mixer van de sampleset gebruikt?

Als je diffuse op 128 zet zie je dan in Reaper niets veranderen?
Zijn de direct en diffuse kanalen dan even hard?

Gr Jan


Jan als ik de slider gebruik naar 128 schuif dan valt de direct weg in reaper

of ik heb iets fout toegewezen?
of het is niet te bypassen?
en moet toch ome Jiri het fixen ;)
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.
Avatar gebruiker

Berichten: 1758

Geregistreerd: 22 feb 2011 21:29

Woonplaats: Den Haag

Bericht 10 nov 2017 22:21

Re: 6-kanaalstechniek

Daar was ik al bang voor als je alles op 64/64 zet dan mixed diffuse bij direct en vice versa direct bij diffuse.
De 2kanalen die je dan in Reaper ziet geven een identiek signaal volgens mij

Groet Jan

Berichten: 566

Geregistreerd: 03 feb 2011 21:12

Bericht 10 nov 2017 22:27

Re: 6-kanaalstechniek

Dwalen we niet van het onderwerp af?
Het gaat hier volgens mij om 6 kanaalstechniek van samplesets en hoe Hauptwerk daar mee omgaat. Op de juiste manier of niet.
Nu wordt Reaper er bij gehaald. Is dat omdat HW niet met de 6K techniek om kan gaan, of zijn de sets niet "goed" genoeg waardoor HW niet de juiste geluidsweergave geeft?

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 10 nov 2017 22:28

Re: 6-kanaalstechniek

dit zie je als de slider op 64/64 staat Jan

reaper.jpg
Je hebt geen permissies om de bijlage(n)) in dit bericht te zien.
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 10 nov 2017 22:30

Re: 6-kanaalstechniek

Peter schreef:Dwalen we niet van het onderwerp af?
Het gaat hier volgens mij om 6 kanaalstechniek van samplesets en hoe Hauptwerk daar mee omgaat. Op de juiste manier of niet.
Nu wordt Reaper er bij gehaald. Is dat omdat HW niet met de 6K techniek om kan gaan, of zijn de sets niet "goed" genoeg waardoor HW niet de juiste geluidsweergave geeft?



huh? ik begrijp je niet Peter . lijkt mij dat we nog steeds met six channels bezig zijn
hoe moet ik het testen zonder reaper te gebruiken?
Hauptwerk heeft er niets mee te maken,die kan wel 256 kanalen aansturen, het gaat om een eventueel defect in samplesets
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.

Berichten: 566

Geregistreerd: 03 feb 2011 21:12

Bericht 10 nov 2017 22:44

Re: 6-kanaalstechniek

Hauptwerk heeft er niets mee te maken, het gaat om een eventueel defect in samplesets


Zoals je nu test maak je wel gebruik van de ODF die in Hauptwerk geladen wordt. Je bedoelt dus eigenlijk, als ik het goed begrijp, een mogelijke fout in de ODF van het sampleset?

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 10 nov 2017 23:11

Re: 6-kanaalstechniek

Peter schreef:
Hauptwerk heeft er niets mee te maken, het gaat om een eventueel defect in samplesets


Zoals je nu test maak je wel gebruik van de ODF die in Hauptwerk geladen wordt. Je bedoelt dus eigenlijk, als ik het goed begrijp, een mogelijke fout in de ODF van het sampleset?



Ja maar ODF is ook set gerelateerd en niet HW, om die mogelijke fout te beoordelen, moet er een soort contra gemaakt worden.
Ik zou niet weten hoe ik dat buiten reaper om kan beoordelen
Laatst bijgewerkt door Jan Wim op 10 nov 2017 23:14, in totaal 1 keer bewerkt.
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.
Avatar gebruiker

Berichten: 1758

Geregistreerd: 22 feb 2011 21:29

Woonplaats: Den Haag

Bericht 10 nov 2017 23:14

Re: 6-kanaalstechniek

Je kan de delay wel testen maar om en om eerst direct op 128 meting doen en dan diffuse op 128 en dan meten.
Je kan het alleen niet gehoormatig uittesten door een van de kanalen te vertragen helaas.

Gr Jan

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 10 nov 2017 23:18

Re: 6-kanaalstechniek

Loosman schreef:Je kan de delay wel testen maar om en om eerst direct op 128 meting doen en dan diffuse op 128 en dan meten.
Je kan het alleen niet gehoormatig uittesten door een van de kanalen te vertragen helaas.

Gr Jan



Ja dat heb ik gedaan tijdens de metingen, maar om het effect te testen zou het mooi zijn als dit in reaper getest zou kunnen worden.
Jammer dat dit niet lukt.
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.

Berichten: 566

Geregistreerd: 03 feb 2011 21:12

Bericht 10 nov 2017 23:24

Re: 6-kanaalstechniek

Misschien door de WAV files te analyseren in een of ander programma. Als die files niet op het zelfde moment "spreken" zal dat in de ODF goed ingevoerd moeten worden.
In de ODF kun je per pijp x-y-z waarden opgeven tov de luisterpositie als ik het goed heb.

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 10 nov 2017 23:30

Re: 6-kanaalstechniek

dat weet ik niet Peter, van ODF heb ik totaal geen verstand, daar kan ik geen touw aan vast knopen
ik weet ook niet of je zomaar in de ODF allerlei zaken kan aanpassen als gebruiker zijnde?
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.

Berichten: 125

Geregistreerd: 18 feb 2013 20:14

Bericht 11 nov 2017 08:40

Re: 6-kanaalstechniek

Loosman schreef:Daar was ik al bang voor als je alles op 64/64 zet dan mixed diffuse bij direct en vice versa direct bij diffuse.
De 2kanalen die je dan in Reaper ziet geven een identiek signaal volgens mij

Groet Jan


De sample set van de Bavo in Haarlem is een 4-kanaalsset met een slider. Ongetwijfeld bedoeld voor diegenen die alleen 'front'-speakers hebben, opdat het 'rear'-geluid gemixd kan worden in het signaal dat naar de 'front'-speakers gaat. In mijn opstelling thuis heb ik zowel 'front'- als 'rear'-speakers. Het effect van de slider is dan enkel op het niveau van het geluid uit de 'rear'-speakers: het geluid gaat van nul naar max. Het geluid is echter wel degelijk het geluid van enkel de 'rear'-samples.
Haarlem heeft overigens de mogelijkheid om de slider uit te zetten.

Zou de mixer van Sonus Paradisi niet op een vergelijkbare manier werken? Het gaat er vanuit dat zowel front als diffuus door dezelfde 'front'-speakers wordt afgespeeld. Maar wijs je 'front' en ' diffuus' aan verschillende audio-outputs (en speakers) toe, dan is het effect van de mixer dat je het volume van de onderscheiden 'front' dan wel 'diffuus' samples in hun eigen audio-output beinvloedt.

Dit is een tamelijk theoretisch verhaaltje, maar valt m.i. tamelijk eenvoudig te testen. Speel een kort stukje in een configuratie met aparte audio-outputs voor 'front' en 'diffuus' en beluister beide resulterende wav-bestanden. Bij een daadwerkelijke mix van het geluid naar beide audio-outputs klinken beide wav-bestanden identiek. Krijgt elke audio-output echter het pure geluid van 'front' respectievelijk 'diffuus' dan klinken beide wav-bestanden geheel anders.

Leuk klusje voor een verloren zaterdaguurtje... :-)

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 11 nov 2017 08:57

Re: 6-kanaalstechniek

ha Auke,

het punt is als de slider op 64/64 staat dan zijn beide fronts gemengd
zet je bv de Directfront op maximaal dan zet de slider automatisch het diffuus signaal op 0
en vice versa

dat is een beetje het probleem waar we nu tegen aan lopen
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.

Berichten: 125

Geregistreerd: 18 feb 2013 20:14

Bericht 11 nov 2017 09:18

Re: 6-kanaalstechniek

Mijn veronderstelling was juist dat, als je diffuus en direct elk aan een eigen audio-output toewijst, het effect van de mixer (het linkerdeel althans van Jiri's mixer) enkel nog het geluidsniveau binnen een audio-output beïnvloed (en nul is dan 'stil') van de pure (dus ongemixde) 'direct' danwel 'diffuus' sample.

Ik heb inmiddels een snippertje opgenomen. Zie plaatje. De mixer stond op 64/64. Van boven naar beneden zie je direct, diffuus, rear. Visueel zijn direct en diffuus niet identiek.

Afbeelding

Auditief zijn ze ook heel verschillend.Maar dat kun je het best zelf beoordelen. Ik zal kijken of ik de drie opnames op soundcloud of iets dergelijks kan krijgen.

Berichten: 125

Geregistreerd: 18 feb 2013 20:14

Bericht 11 nov 2017 09:30

Re: 6-kanaalstechniek

Ik bedenk me opeens: ik heb zelf een website, dat is ook zo, geen noodzaak om moeilijk te doen met soundcloud of iets dergelijks.... :?

Geluidsfragmentjes staan hier: http://partitura.org/index.php/kanaalvergelijking/

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 11 nov 2017 10:11

Re: 6-kanaalstechniek

Jan Wim schreef:dit zie je als de slider op 64/64 staat Jan


reaper.jpg


dus Auke dan zou ik aanvankelijk op de goede weg zitten, want ik had n.l. al aparte groepen vanuit HW
en in reaper
Je hebt geen permissies om de bijlage(n)) in dit bericht te zien.
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.

Berichten: 125

Geregistreerd: 18 feb 2013 20:14

Bericht 11 nov 2017 11:18

Re: 6-kanaalstechniek

Als ik kijk/luister naar het/de plaatje/opname, dan denk ik dat je inderdaad op de goede weg zat.

Ik heb ook nog een experimentje met verschuiving van de kanalen toegevoegd. Is het mijn verbeelding? Of klinkt de opname met ietsiepietsie verschoven 'diffuus'-opname beter?
Avatar gebruiker

Berichten: 461

Geregistreerd: 01 jan 2015 22:51

Woonplaats: Zeeland

Bericht 11 nov 2017 13:41

Re: 6-kanaalstechniek

Dat kan inderdaad verbeelding zijn... Maar ik heb even op mijn telefoon beluisterd. En ik had verwacht dat ik totaal geen verschil zou horen..
Maar mijn eerste reactie was: Hee, ik hoor toch iets..
Met dat kleine ingebouwde speakertje van mijn telefoon kan ik er niet echt de vinger op leggen wat er nu precies is.. Maar volgens mij is er wel ''iets''..

(Maar dat kan ook verbeelding zijn natuurlijk)

Edit: en hoe meer ik probeer te luisteren, hoe minder ik er van hoor.. :(
Avatar gebruiker

Berichten: 1758

Geregistreerd: 22 feb 2011 21:29

Woonplaats: Den Haag

Bericht 11 nov 2017 14:43

Re: 6-kanaalstechniek

Jan Wim schreef:
Jan Wim schreef:dit zie je als de slider op 64/64 staat Jan


reaper.jpg


dus Auke dan zou ik aanvankelijk op de goede weg zitten, want ik had n.l. al aparte groepen vanuit HW
en in reaper


Ik snap er geen snars meer van. Op het Engelstalige forum heb ik toendertijd iemand geholpen die Gorlitz net zo gerouted had naar Reaper als jullie en in Reaper direct en diffuse mengde met een heel vreemd geluid als gevolg. Mijn conclusie was toen dat hij alles 2x mixte waardoor het geluid vervormde.
Nadat hij alles direct en diffuse op één kanaal had gezet was het geluid weer prima.
Waar liggen dan de verschillen?

Groet Jan

Berichten: 1195

Geregistreerd: 04 jan 2013 15:20

Bericht 11 nov 2017 14:50

Re: 6-kanaalstechniek

Een verraderlijk dingetje in Reaper is dat je voor iedere track in het routing schermpje het vinkje bij "Master Send" moet uitzetten. Als je dat vergeet, wordt ieder kanaal naar het Master track gestuurd en gaat bijvoorbeeld alles 2x keer door al de speakers klinken.

Berichten: 415

Geregistreerd: 08 dec 2015 21:56

Woonplaats: Benthuizen

Bericht 11 nov 2017 17:27

Re: 6-kanaalstechniek

Als ik 'Master Send' uitvink bij de Front kanalen komt er helemaal geen geluid uit. Behalve bij het rear kanaal.

Berichten: 566

Geregistreerd: 03 feb 2011 21:12

Bericht 11 nov 2017 17:42

Re: 6-kanaalstechniek

Van verschillende samplesets heb ik vandaag WAV bestanden van de Prestant 8 A’ bekeken in Audacity.

Binnen niet alle sets beginnen de bestanden Front, Diffuse en Rear op 0 te “spreken”.
In de ODF kan wel aangegeven worden wanneer een sample moet starten en wel in ms. Ik heb in de ODF’s niet gezien dat hier verschillende waarden ingevoerd zijn. Binnen een set is 1 waarde ingevuld. Er is dan blijkbaar vanuit gegaan dat alle samples op 0 beginnen. Het ontbreekt me op dit moment aan tijd om daarin nog meer te onderzoeken.


In de ODF staan enorm veel gegevens. Een studie op zich!
In de verschillende ODF’s wordt voor het positioneren altijd uitgegaan van de Blower noise (x,y en z zijn 0) De zgn tracker noise en de verschillende werken krijgen een positie vanuit deze oorsprong.

Wat daarbij opviel is dat de Z waarde voor de verschillende werken bij de sets van Rotterdam Transept, Zutphen en Bergen op Zoom gelijk is. Ik kan me niet voorstellen dat de genoemde drie orgels éénzelfde opbouw in hoogte hebben, en wel met een nauwkeurigheid van 0,10 meter en onderling steeds een meter verschil.

In het Rotterdamse hoofdorgel verschillen de werken in hele meters volgens de ODF. Marcussen werkte blijkbaar met een nauwkeurigheid van 1 meter. ;)

Berichten: 1195

Geregistreerd: 04 jan 2013 15:20

Bericht 11 nov 2017 18:48

Re: 6-kanaalstechniek

Cheesecorner schreef:Als ik 'Master Send' uitvink bij de Front kanalen komt er helemaal geen geluid uit. Behalve bij het rear kanaal.


Staat er wel iets geselecteerd bij de output of de send? Eventueel kun je screenshots sturen van je tracks en van je routing scherm.

Het is niet uitgesloten dat je front én rear door je rear speakers hoort als je de master send aan hebt staan.

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 12 nov 2017 00:09

Re: 6-kanaalstechniek

Zeist Batz

ook netjes op Tijd!!!!!

zeist.jpg
Je hebt geen permissies om de bijlage(n)) in dit bericht te zien.
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.

Berichten: 5125

Geregistreerd: 12 feb 2011 01:09

Bericht 13 nov 2017 12:16

Re: 6-kanaalstechniek

Loosman schreef:Daar was ik al bang voor als je alles op 64/64 zet dan mixed diffuse bij direct en vice versa direct bij diffuse.
De 2kanalen die je dan in Reaper ziet geven een identiek signaal volgens mij

Groet Jan

Jan

je hebt gelijk.
Ik heb het nog een keer getest en als je de 3 kanalen doorzet naar Reaper en de frontmixer in stand 64/64 laat staan, komen beiden door. Maar zet je de mixer in diffuse-128 of in direct-128 dan doet het andere kanaal op dat moment dus niets. Mijn metingen zijn dus fout en ik zal het opnieuw doen.
VorigeVolgende

Keer terug naar Algemene discussie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 12 gasten




cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software for PTF. phpBB.nl Vertaling

 

Copyright (c) 2008 PCorgan.com. All rights reserved. Mail: info@PCorgan.com