Home News Forum Kijk/Luister Sample Sets Vergelijk Benodigdheden Foto's Links Downloads Over ons

 

6-kanaalstechniek

Toon actieve onderwerpen


Berichten: 5125

Geregistreerd: 12 feb 2011 01:09

Bericht 08 nov 2017 14:50

Re: 6-kanaalstechniek

josq schreef:Hmm, is dit niet een sollicitatie om met het hele forum betatester te worden? Ik denk dat normale gebruikers niet zoveel kunnen met allerlei opties om de vertraging tussen kanalen in te stellen e.d.

Het topic lijkt nu meer een ideeënbus. Idd moet het voor de doorsnee HW-er ook nog begrijpelijk blijven.

Berichten: 17

Geregistreerd: 20 nov 2015 18:34

Bericht 08 nov 2017 15:20

Re: 6-kanaalstechniek

Tot nu toe ben ik altijd meelezer geweest en heb jullie bijdragen met zeer veel waardering gelezen. Maar deze discussie volg ik met zeer veel interesse en ik blijf toch met een aantal prangende vragen zitten ....

Het lijkt er nu op dat er wordt toegewerkt naar een wensenlijstje met nieuwe functionaliteiten richting Jiri. En dat terwijl dit topic begon met de constatering dat sommige sets wel en andere niet goed klinken. Die conclusie deelde ik, het is een van de redenen waarom ik Zutphen niet heb aangeschaft. En volgens mij is het onderzoek nog niet helemaal afgerond.

Als ik de conclusies tot nog toe even kort samenvat:
1. Bij sommige sets start diffuse later dan direct. De sets waarbij dit niet optreedt klinken goed, de andere minder goed.
2. Er zijn wat vragen te stellen bij de start van rear. Moet dit samenvallen met diffuse/direct of niet?

Mijn opmerkingen en vragen aan de technici onder ons:
ad 1.
Voor het idee van Jiri (mix direct/diffuse voor een andere luisterpositie) lijkt het me inderdaad noodzakelijk dat direct en diffuse op hetzelfde moment starten. Je wilt immers het geluid als luisteraar ontvangen, de mix tussen de direct en diffuse opname. Het feit dat het geluid van het orgel eerder de direct microfoons en pas later de diffuse microfoons bereikt moet dan gecorrigeerd worden, als ik een toets indruk wil ik (zonder vertraging) het geluid van het orgel op de luisterpositie ontvangen.
Is er al (voldoende) vastgesteld dat de tijd het probleem is bij de sets die we minder goed vinden klinken?

ad 2.
Het geluid van de rear microfoons is als ik het goed zie bedoeld om een indruk te geven van de reflecties van het geluid. Het lijkt me dan ook niet logisch dat rear op hetzelfde moment start als direct/diffuse. Reflecties hebben immers per definitie een vertraging t.o.v. het directe geluid? Als luisteraar hoor ik eerst het geluid rechtstreeks afkomstig van het orgel en pas een tijdje later de reflecties van dat geluid in het gebouw (daarvoor is rear toch bedoeld?).
Die lijn doortrekkend betekent het dat afhankelijk van mijn direct/diffuse luisterpositie het 'virtuele' kerkgebouw een beetje groter/kleiner wordt als de starttijd van de rear ook niet wordt aangepast aan mijn luisterpositie. Of zie ik dan wat over het hoofd?
Ik kan mij voorstellen dat de invloed van de rear minder groot is dan het niet op tijd staan van direct en diffuse. Wel kan ik mij voorstellen dat de klank anders wordt wanneer de fase van de rear anders wordt tov van direct/diffuse. Het is me niet duidelijk of dat al eens is gemeten.

Groet,
Willem
Avatar gebruiker

Berichten: 461

Geregistreerd: 01 jan 2015 22:51

Woonplaats: Zeeland

Bericht 08 nov 2017 15:34

Re: 6-kanaalstechniek

bgroom schreef:Tot nu toe ben ik altijd meelezer geweest en heb jullie bijdragen met zeer veel waardering gelezen. Maar deze discussie volg ik met zeer veel interesse en ik blijf toch met een aantal prangende vragen zitten ....

(heel verhaal)

Groet,
Willem


Inderdaad is m.i. het wensenlijstje al weer een stapje te ver.. ;) eerst dit ff grondig uitzoeken en testen
(want al die functies uit het lijstje zijn helemaal niet nodig, als blijkt dat het hier daadwerkelijk om een foutje vanuit de producent gaat)

1.) Naar mijn mening zou dezelfde meting inderdaad bij verschillende sets gemaakt moeten worden om echt een juist en betrouwbaar beeld te krijgen.
Maar dit kost tijd...

2.)Als je deze link volgt: klik! kom je volgens mij bij een post van Jan-Wim waar hij het transept orgel van de Laurenskerk heeft gemeten. Daar loopt de Rear precies gelijk met de andere kanalen.

En volgens mij hoort dat ook zo. In het echt hoor je wel een soort 'vertraging'* tussen orgel en galm, maar dit mag je niet 1op1 doorzetten naar een opname.
De rear microfoons nemen het orgel op inclusief een heleboel galm. Dit opnamebestandje moet m.i. wel tegelijk afgespeeld worden met de rest. klik!

*Toevoeging:
Maar echt een vertraging zit er in het echt niet tussen orgel en galm. Bekijk het eens op een extreme manier: Hoeveel tijd moet er vertraging zijn?
Zet de vertraging eens heel hoog! 10 sec bijvoorbeeld. Dan is de bron al lang weg en dan gaat de galm nog even tekeer.
Dat kan natuurlijk nooit!
De galm begint gewoon direct met het echte geluid, alleen deze ontwikkeld zich op een andere manier, en wordt vaak 'overstemd' door de bron, dus hoor je het begin van de ontwikkeling van de galm niet. En pas als de bron weg is hoor je de galm langzaam weg sterven.
Maar ze moeten dus wel op hetzelfde moment beginnen
Laatst bijgewerkt door anco.marijs op 08 nov 2017 15:44, in totaal 2 keer bewerkt.
Avatar gebruiker

Berichten: 1758

Geregistreerd: 22 feb 2011 21:29

Woonplaats: Den Haag

Bericht 08 nov 2017 15:39

Re: 6-kanaalstechniek

Evert-Jan schreef:
Loosman schreef:En een button om de mixer te bypassen zodat alle kanalen 1 op 1 naar reaper kunnen worden doorgesluisd om evt je eigen bewerking/vertraging toe te passen op ieder perspectief.
Dat kan toch nu ook al: stuur de 3 kanalen van de sample set naar 3 VST's en zo naar Reaper .......... Alleen de vertraging van de diffuse en rear moet dan niet in de sample set meer zitten.


Volgens mij werkt het toch niet zo omdat alles toch door de mixer wordt geleid.
Waarom naar 3 VST"s ???
1 Hauptwerk VST is genoeg.

Gr Jan

Berichten: 5125

Geregistreerd: 12 feb 2011 01:09

Bericht 08 nov 2017 16:21

Re: 6-kanaalstechniek

Je hebt gelijk, Jan. Ik was even in de war met de HW mixer. Daar wordt het signaal van afgetapt en gaan de oorspronkelijke signalen gewoon door naar de uitgangen van de geluidskaart.

Met 3 VST's bedoel ik 3 VST kanalen, dus 1/2, 3/4 en 5/6. En dat over 1 VST link van HW naar Reaper

Berichten: 17

Geregistreerd: 20 nov 2015 18:34

Bericht 08 nov 2017 16:22

Re: 6-kanaalstechniek

Dag Anco, dank voor je reactie.

anco.marijs schreef:1.) Naar mijn mening zou dezelfde meting inderdaad bij verschillende sets gemaakt moeten worden om echt een juist en betrouwbaar beeld te krijgen.
Maar dit kost tijd...


Zou het mogelijk zijn om dit in Audacity te doen? (1) Opname in Hauptwerk maken. (2) Afspelen met alleen direct. (3) Afspelen met alleen diffuse. (4) Evt. opname op tijd zetten. (5) Direct en diffuse opname mixen in Audacity?

anco.marijs schreef:2.)Als je deze link volgt: klik! kom je volgens mij bij een post van Jan-Wim waar hij het transept orgel van de Laurenskerk heeft gemeten. Daar loopt de Rear precies gelijk met de andere kanalen.

En volgens mij hoort dat ook zo. In het echt hoor je wel een soort 'vertraging'* tussen orgel en galm, maar dit mag je niet 1op1 doorzetten naar een opname.
De rear microfoons nemen het orgel op inclusief een heleboel galm. Dit opnamebestandje moet m.i. wel tegelijk afgespeeld worden met de rest. klik!


Die links had ik gelezen. Maar ik vraag me af of Jan-Wim en jij hetzelfde zeggen. Even een plaatje ter illustratie. Geluid van orgel wordt geproduceerd op t0. Op de luisterpositie (blauwe stip) wordt het directe geluid ontvangen op t1. De rear (oranje stip) ontvangt direct geluid op t2 en reflectie een fractie later. Als luisteraar ontvang ik de reflecties op t3.

Zoals ik het nu begrijp:
Als ik een toets indruk wil ik onmiddellijk de opname van t1 horen. Mijn gecorrigeerde t1* wordt dus t0.
Ook de opname van de rear wordt direct gestart (daar zijn we het dus over eens Anco) maar deze produceert pas later geluid (vanaf t2). Ook t2 moet daarbij mogelijk gecorrigeerd worden (t2* = t2 - (t1 -t0)).
Of de opname van de reflectie mij als luisteraar op t3 bereikt wordt bepaald door de - eventueel op tijd gezette - boxen achter me.

Als ik de meting van Jan-Wim van Laurens transept goed begrijp vallen daar t1 en t2 samen. Ik vraag me af of dat wel klopt. Ik ben maar een 'doorsnee HW-er' zoals Evert-Jan dat noemt, heb geen reaper en heb geen boxen op tijd staan. Misschien is het voor het gebruik van reaper juist wel gewenst dat alles samenvalt?
Je hebt geen permissies om de bijlage(n)) in dit bericht te zien.

Berichten: 5125

Geregistreerd: 12 feb 2011 01:09

Bericht 08 nov 2017 16:31

Re: 6-kanaalstechniek

bgroom schreef:Ik ben maar een 'doorsnee HW-er' zoals Evert-Jan dat noemt, heb geen ......
Die opmerking van mij was niet denigrerend genoemd!! HW is voor sommige personen al moeilijk genoeg om alles te begrijpen en correct in te stellen. Dan moet oppassen met het toevoegen van allerlei toeters en bellen die je ook weer moet instellen.

Berichten: 17

Geregistreerd: 20 nov 2015 18:34

Bericht 08 nov 2017 16:39

Re: 6-kanaalstechniek

Evert-Jan schreef:Die opmerking van mij was niet denigrerend genoemd!! HW is voor sommige personen al moeilijk genoeg om alles te begrijpen en correct in te stellen. Dan moet oppassen met het toevoegen van allerlei toeters en bellen die je ook weer moet instellen.

Zo had ik je opmerking ook helemaal niet opgevat, Evert-Jan! Maar ik gebruikte de term omdat ik me kan voorstellen dat de eisen van mensen met reaper/VST/etc. anders zijn op dit gebied. Maar zeker weten doe ik dat niet ;)

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 08 nov 2017 17:35

Re: 6-kanaalstechniek

bgroom schreef:Tot nu toe ben ik altijd meelezer geweest en heb jullie bijdragen met zeer veel waardering gelezen.
Groet,
Willem


nou Willem van harte welkom, we zijn soms een beetje vreemd, maar niet echt eng hoor, hier op het forum :lol:
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.
Avatar gebruiker

Berichten: 461

Geregistreerd: 01 jan 2015 22:51

Woonplaats: Zeeland

Bericht 08 nov 2017 18:11

Re: 6-kanaalstechniek

bgroom schreef:Even een plaatje ter illustratie... enz


Natuurlijk nog welkom Willem.
Ook ik zie mezelf als doorsnee HW gebruiker, bij lange na geen expert. Ook niet op het gebied van muziekopnames.
Dus ondanks dat ik hele verhalen aan het typen ben, kan ik er net zo goed naast zitten.

Maar ik denk dus het volgende:
We moeten de akoestiek niet na proberen te bootsen door verschillende opname bestandjes NA elkaar af te spelen.
We moeten de akoestiek nabootsen door verschillende bestandjes die allemaal verschillende informatie bevatten TEGELIJK af te spelen.

Nu kom ik ook met een plaatje ;)

De orgelpijp wordt afgespeeld. Dat is het directe geluid.
Nu is het geluid de ruimte ingebracht en gaat de muziek zich als het ware 'ontwikkelen' in de akoestiek. Dus de vroege reflecties komen erbij en dan komen ook de late reflecties erbij. En hier gaat inderdaad wat tijd overheen.

Maar nu naar de microfoons. De front microfoon vlakbij de pijpen, die pakt vooral het directe geluid op en weining reflecties.
De rear microfoon pakt vooral reflecties op. Zoals jij ook met jouw plaatje wilde laten zien.
Maar! die achterste microfoon pakt OOK het directe geluid op! Weliswaar samen met heel veel reflecties(akoestiek).. maar de bron, het directe geluid zit ook in die achterste microfoon.

Gaan we dit afspelen op ons systeem dan moet het directe geluid van de eerste microfoon en de laatste microfoon tegelijk worden afgespeeld. Dus het begin van de opname moet tegelijk vallen. Alleen bij rear komt er nog een hele zooi aan reflecties achteraan.

Zoals jij het uitlegt met je plaatje en onderlinge vertraging zou alleen moeten als de rear microfoon ALLEEN reflecties opneemt. Maar dat is onmogelijk want de bron bevindt zich ook in de ruimte. En de reflecties zijn een direct gevolg van de bron.
Kijk maar naar de opnames van Jan-Wim (transpet) de opnames beginnen tegelijk, maar bij de eerste microfoon heb je vooral direct geluid, en bij de achterste microfoon heel veel reflecties. Ze moeten tegelijk beginnen want de bron zit in alle opnames. Maar bij de rear komt er nog een hele galmstaart achteraan...

(Nogmaals, ik kan fout zijn.. maar ik denk dat ik gelijk heb ;) )

Toevoeging:
En natuurlijk staan deze microfoons op verschillende plaatsen. En dan is er onderling een tijdsverschil. Maar dit tijdsverschil mogen wij niet afspelen. Want wij zelf zijn maar op 1 plaats tegelijk. En we willen toch geluid van 2 plaatsen op 1 plaats horen. Dus moet dat tijdsverschil eruit. Om te synchroniseren zegmaar
Je hebt geen permissies om de bijlage(n)) in dit bericht te zien.

Berichten: 566

Geregistreerd: 03 feb 2011 21:12

Bericht 08 nov 2017 20:19

Re: 6-kanaalstechniek

Ik heb van de onderstaande sets de Hoofdwerk Prestant 8 in g accoord opgenomen en vervolgens in Audacity geladen en de verschillen bekeken zoals ik die hier zie:

Bergen op Zoom Fr-Rear 60 ms; Fr-Diffuse 9 ms
Zutphen Fr-Rear 89 ms; Fr-Diffuse 11 ms
Goerlitz Fr-Rear -20 ms; Fr-Diffuse -2 ms
Rotterdam Hoofd Fr-Rear 17 ms
Rotterdam Transept Fr-Rear 36 ms; Fr-Diffuse 26 ms
Midwolda Fr-Rear 83 ms; Fr-Diffuse 39 ms
Weissenau Fr-Rear 7 ms
Utrecht Fr-Rear 42 ms
Zwolle Fr-Rear 22 ms
Zöblitz Fr-Rear 43 ms
Laatst bijgewerkt door Peter op 09 nov 2017 18:30, in totaal 2 keer bewerkt.

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 08 nov 2017 20:23

Re: 6-kanaalstechniek

je hebt gelijk Anco

het moet op tijd starten, dat had ik al eerder geprobeerd te verwoorden met het woord HALLO

als de orgelpijp een spraak zou zijn kon je het delay trapje vooraf niet eens gebruiken
en nu het toevallig een orgeltoon is wordt het wel gedaan??

want zoals jij en ik stellen elke opname is apart hebben totaal geen relatie met elkaar en bevatten elk zowel bron als reflectie

vreemde jongens die romeinen ;)
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.

Berichten: 17

Geregistreerd: 20 nov 2015 18:34

Bericht 08 nov 2017 20:24

Re: 6-kanaalstechniek

anco.marijs schreef:(Nogmaals, ik kan fout zijn.. maar ik denk dat ik gelijk heb ;) )

Ik zie waar je naar toe wilt :)
Waar we het over eens zijn (toch?) is dat direct en diffuse altijd op hetzelfde moment moeten starten. Mijn gedachtegang over de rear-opnames was dat de reflecties met name zouden bijdragen in het totaalbeeld en dat de bijdrage van het directe deel grotendeels zou wegvallen wanneer het samenkomt met de direct/diffuse opname. Maar ik heb dit zelf nooit kunnen vaststellen, dus mijn gedachte-experiment zou inderdaad zomaar gebaseerd kunnen zijn op verkeerde uitgangspunten.
Edit: ik zie nu dat ik een van de postings van Jan-Wim verkeerd gelezen, ik las dat hij vertraging in de rear had aangebracht maar er staat ivm de rear ... Ja, Hallo o o

Dat gedachte-experiment is niet zo heel belangrijk. Waar het me uiteindelijk om te doen is, is het experiment om objectief vast te kunnen stellen waarom sommige sets heel goed en andere minder goed (lijken te) klinken ...

@Jan-Wim en Anco dank voor jullie welkom. Het nog niet bijdragen heeft met name te maken met tijd (of eigenlijk een gebrek daaraan). En het feit dat ik weinig had toe te voegen aan jullie bijdrages :lol:
Laatst bijgewerkt door bgroom op 08 nov 2017 21:02, in totaal 1 keer bewerkt.

Berichten: 1195

Geregistreerd: 04 jan 2013 15:20

Bericht 08 nov 2017 20:32

Re: 6-kanaalstechniek

Peter schreef:
Bergen op Zoom Fr-Rear 60m/s; Fr-Diffuse 9m/s
Zutphen Fr-Rear 89m/s; Fr-Diffuse 11m/s
Goerlitz Fr-Rear -20m/s; Fr-Diffuse -2m/s
Rotterdam Hoofd Fr-Rear 6m/s
Rotterdam Transept Fr-Rear 36m/s; Fr-Diffuse 26m/s
Midwolda Fr-Rear 83m/s; Fr-Diffuse 39m/s
Weissenau Fr-Rear 7m/s
Utrecht Fr-Rear 42m/s
Zwolle Fr-Rear 22m/s
Zöblitz Fr-Rear 43m/s


Interessant lijstje! Je zult ms (milliseconde) bedoelen in plaats van m/s (meter per seconde) ;)
Avatar gebruiker

Berichten: 461

Geregistreerd: 01 jan 2015 22:51

Woonplaats: Zeeland

Bericht 08 nov 2017 20:47

Re: 6-kanaalstechniek

Willem, je visie op hw gerelateerde dingen is altijd welkom. en hoe meer zielen hoe meer vreugd.

Peter, hoe kan jij aan totaal andere waarden komen dan Jan-Wim? Bij JW was er totaal geen vertraging onderling bij rotterdam transept..?

Berichten: 5125

Geregistreerd: 12 feb 2011 01:09

Bericht 08 nov 2017 20:57

Re: 6-kanaalstechniek

Interessant lijstje

een (misschien te snelle) conclusie: de combinatie goed klinkende sets en een lage waarde in verschil fornt/diffuse en front/rear

Goerlitz Fr-Rear -20msec; Fr-Diffuse -2msec
Rotterdam Hoofd Fr-Rear 6msec
Rotterdam Transept Fr-Rear 36msec; Fr-Diffuse 26msec
Zwolle Fr-Rear 22msec

Typisch dat Görlitz precies verkeerd om is : front ijlt na

Berichten: 519

Geregistreerd: 21 nov 2012 15:32

Bericht 08 nov 2017 21:04

Re: 6-kanaalstechniek

In dit draadje staan ook interessante metingen gedaan op Goerlitz, ooit door Evert-Jan aangeleverd.

viewtopic.php?f=4&t=2159&start=50

Opvallend is het verschil in waarden tussen de diverse registers.

Voor mij is dat een indicatie - zoals ik al eerder aangaf - niet te snel conclusies te trekken op slechts 1 meting van een set.

Ik ben benieuwd naar het vervolg.

Berichten: 17

Geregistreerd: 20 nov 2015 18:34

Bericht 08 nov 2017 21:07

Re: 6-kanaalstechniek

Is het een optie om aan Jiri te vragen waarom de vertragingen zijn zoals ze zijn in de diverse sets? Dat voorkomt mogelijk veel uitzoek- en denkwerk ...

Berichten: 566

Geregistreerd: 03 feb 2011 21:12

Bericht 08 nov 2017 22:17

Re: 6-kanaalstechniek

Je zult ms (milliseconde) bedoelen in plaats van m/s (meter per seconde)


Helemaal gelijk Jos, wat een streepje kan betekenen!
Heb het inmiddels aangepast. Met dank.

Berichten: 566

Geregistreerd: 03 feb 2011 21:12

Bericht 08 nov 2017 22:23

Re: 6-kanaalstechniek

hoe kan jij aan totaal andere waarden komen dan Jan-Wim


Anco, ik heb geen idee.

Zoals ik schreef heb ik bij ieder set de Hoofdwerk Prestant 8 genomen, het genoemde akkoord opgenomen en weergeven in Audacity. Je kunt dan het verschil in begin van de 2 of 3 kanalen zien.

Het viel me ook op dat niet altijd links en rechts gelijktijdig starten. Dat zal denk ik te maken hebben met de positie van de microfoon ten opzichte van de pijp of pijpen die spreken.

Berichten: 299

Geregistreerd: 14 jan 2013 21:32

Bericht 08 nov 2017 23:14

Re: 6-kanaalstechniek

Peter schreef:

Het viel me ook op dat niet altijd links en rechts gelijktijdig starten. Dat zal denk ik te maken hebben met de positie van de microfoon ten opzichte van de pijp of pijpen die spreken.


Klopt, heb ik ook gezien, ook weer verschillen tussen verschillende stemmen, de ene keer links eerder dan weer rechts.

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 08 nov 2017 23:53

Re: 6-kanaalstechniek

het verspringen van stemmen c/cis is alleen bij de direct samples

maar je moet het kanaal aanhouden dat dominant is

@Peter het is wel opmerkelijk dat jij bij het Transept 36 en 26 msec meet??

ik heb nogmaals het Transept ingemeten ,ook de hoofdwerk Prestant
kan het zijn dat jij een Beta versie van het transept gemeten heb?

ik heb ook nog 1x het Transept gemeten en zie totaal niet de waardes die jij vermeldt
zelfs niet als ik inzoom tot de montage hiks x1000 en ik zou het 1e uitslag meten kom ik max. op 5msec front-rear

transept meting.jpg





je meet lijstje klopt niet Peter
Even checken waar je de mist in gaat
Jij meet bv
Rotterdam Hoofd Fr-Rear 6msec

Dat wil zeggen dat er tussen front en rear microfoon 2,05mtr zit?
Je hebt geen permissies om de bijlage(n)) in dit bericht te zien.
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 09 nov 2017 17:17

Re: 6-kanaalstechniek

heb van de Transept meting een spectrogram gemaakt

dus nu kun je visueel zien hoe de energie is uitgezet

dan zie je direct dat als de voorkant op Tijd staat er toch automatisch een delay achter zit, zie verkleuring


spectrogram.jpg
Je hebt geen permissies om de bijlage(n)) in dit bericht te zien.
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.

Berichten: 5125

Geregistreerd: 12 feb 2011 01:09

Bericht 09 nov 2017 17:30

Re: 6-kanaalstechniek

Dit is het Görlitz spectogram van de Direct opname. Tot 11 sec ..........
Je hebt geen permissies om de bijlage(n)) in dit bericht te zien.

Berichten: 5125

Geregistreerd: 12 feb 2011 01:09

Bericht 09 nov 2017 17:34

Re: 6-kanaalstechniek

Ik heb wat metingen gedaan.

In een andere HW config omgeving dan die ik normaal gebruik heb ik 3 groepen aangemaakt: direct, main (= diffuse) en rear. In alle groepen is Recording tbv de HW recorder aangezet. Bij configureren van het orgel stuur ik in HW de direct, diffuse en rear registers elk naar zijn eigen groep. De mixers in de sample set functioneren dus niet. Het gaat immers om de opnames van elke groep.
Ik heb 2 demo orgels genomen: Görlitz en Midwolda. Ik zet alle registers en koppels open en sla kort 1 akkoord aan. Door alle registers open te zetten voorkom je onderlinge kleine toleranties die kunnen ontstaat bij het knippen van de WAV files. Je ziet nu het totaal.

Bij het bekijken in de audio editor heb ik eerst de opname genormaliseerd zodat het begin van de WAV ook beter te zien is.
Plaatjes staan in de volgende topics.

Meetresultaten, t.o.v. de direct opname:
Görlitz
- diffuse: -10 msec
- rear: 13 msec

Midwolda
- diffuse: 4 msec
- rear: 11 msec

Gezien de meetverschillen met anderen is er wel enige discussie mogelijk wat de goede methode is en de afleesnauwkeurigheid in de editor (wanneer begint de toon nu werkelijk te klinken?).
Tbv het eerste heb ik mijn methode hierboven beschreven.
VorigeVolgende

Keer terug naar Algemene discussie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 13 gasten




Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software for PTF. phpBB.nl Vertaling

 

Copyright (c) 2008 PCorgan.com. All rights reserved. Mail: info@PCorgan.com