Re: 6-kanaalstechniek
Geplaatst: 06 nov 2017 21:09
Mijn Engels is beroepsmatig uitstekend, dus schrijf gerust n conceptje Jan-Wim, dan help ik je wel verder Maar eerst eens even teruglezen wat je nu precies ontdekt hebt
Laat tijdens de opname eens een denkbeeldige stopwatch meelopen. Die start op 0.00 sec. als de pijp spreekt. De microfoon registreert dit een fractie later; laten we zeggen op 0.01 sec. De 2e microfoon loopt op dat moment ook op dezelfde tijd. Alleen zijn informatie komt later, bijv. op 0.04 sec. Dit tijdsverschil geeft de diepte en de ruimte van het gebouw aan.
Jan Wim schreef:nu dan........................... de aanhouder wint zeggen ze vaak
kijk en huiver mee HW broeders..........................
want zoals ik al eerder zei, dat bv de 6-kanaals Transept wel goed klinkt !!!!!!
opnieuw een prestant en het zelfde akkoord en wat zie je in de editor?
alles keurig op TIJD !!!!!!!!
ik denk dat ik Jiri een briefje moet schrijven, maar mijn engels is niet zo happy(mijn nederlands ook niet )
Jan Wim schreef:het kan niet met mijn setup te maken hebben Evert-Jan , want ik record direct in HW en die stoort zich totaal niet aan wat ik doe in reaper
Jan Wim schreef:vraag aan Evert-Jan ik heb thuis front en rear speakers, maar om nu de 3 kanalen apart te meten heb ik tijdelijk een extra groep en audiokanaal gemaakt in HW.
nu stuur ik dus een direct signaal naar mijn echte front speakers
het diffuus signaal stuur ik wel naar een kanaal van mijn geluidskaart maar omdat er geen speakers op staan hoor ik die niet
en de rear stuur ik naar mij rear speakers.
door deze constructie kan de HW recorder toch niet van slag raken?
Jan Wim schreef:nu is het verloop van de galm staarten ook veel duidelijker te zien
Fokko schreef:Maar ik ben ( nog) niet overtuigd.
De opmerking van Evert-Jandeel ik wel. Diepte werking ontstaat door verschil in tijd. Onze hersenen zouden sjoege worden als zij informatie verwerken, dus opnames, die exact tegelijk klinken op heel verschillende plaatsen. Wij hebben slechts oren voor 1 luisterpositie.Juist die plaatjes van Transept en Görlitz geven geen diepte werking. Zoals eerder gezegd: de microfoons zouden naast elkaar gestaan kunnen hebben. Alleen de info die zij ontvangen is anders.
Groet!
Fokko schreef:Vraag:
- bij Goerlitz loopt rear NIET gelijk met direct en diffuse. Dit klopt dan toch niet met de veronderstelling dat alle kanalen exact gelijk moeten staan zoals het ene (!) voorbeeld van Transsept?