Pagina 5 van 12

Re: 6-kanaalstechniek

BerichtGeplaatst: 06 nov 2017 21:09
door josq
Mijn Engels is beroepsmatig uitstekend, dus schrijf gerust n conceptje Jan-Wim, dan help ik je wel verder ;) Maar eerst eens even teruglezen wat je nu precies ontdekt hebt ;)

Re: 6-kanaalstechniek

BerichtGeplaatst: 06 nov 2017 21:21
door Jan Wim
goerlitz direct en diffuus ook op Tijd rear overeenkomstig met een 4 kanaals set

goerlitz.jpg

Re: 6-kanaalstechniek

BerichtGeplaatst: 06 nov 2017 21:28
door Evert-Jan
Zelf dacht ik dat het eerste plaatje van vanochtend (06 nov 2017 00:48) op tijd stond. Je zag de afstanden van de 3 paar microfoons in de plaatjes terug.
Een pijp klinkt, de direct opname laat dit x tijd later zien (x is dan even onbekende afstand tot het orgel), dan de diffuse iets later en rear nog iets later.

Wat je nu laat zie is precies anders om: alle 3 posities ontvangen het signaal op precies dezelfde tijd.
Er zit dus geen "diepte" meer in het signaal. Het is tijdloos op alle 3 de microfoonposities tegelijk. De microfoons zouden naast elkaar gestaan kunnen hebben.

Of zie ik het nu verkeerd? :oops:

Waarom zou het nu op tijd staan?

Wel opmerkelijk dat toevallig Transept en Görlitz goed klinken en dit resultaat laten zien in de audio-editor.

Re: 6-kanaalstechniek

BerichtGeplaatst: 06 nov 2017 21:33
door Jan Wim
als ik naar het transept plaatje kijk dan start alles direct op 0 zeg maar.


ik denk dat dit ook de meest realistische manier is om een set thuis te beluisteren

want ik wil wel de informatie horen die elke opname locatie maakt maar niet de delay vooraf, de diepte werking wordt m.i bepaald door de staart achteraf


als ik vooraf een tijdstrap heb dan hoor ik feitelijk


W W W

dat zou pas kloppen m.i. als je van microfoon naar microfoon wandelt

Re: 6-kanaalstechniek

BerichtGeplaatst: 06 nov 2017 21:47
door Evert-Jan
Even los of het goed klinken van die orgels: wat blijft er dan over van jouw verhaal op het forum over dieptewerking (in mijn eigen woorden) en het op tijd zetten van speakers:
Laat tijdens de opname eens een denkbeeldige stopwatch meelopen. Die start op 0.00 sec. als de pijp spreekt. De microfoon registreert dit een fractie later; laten we zeggen op 0.01 sec. De 2e microfoon loopt op dat moment ook op dezelfde tijd. Alleen zijn informatie komt later, bijv. op 0.04 sec. Dit tijdsverschil geeft de diepte en de ruimte van het gebouw aan.

Juist die plaatjes van Transept en Görlitz geven geen diepte werking. Zoals eerder gezegd: de microfoons zouden naast elkaar gestaan kunnen hebben. Alleen de info die zij ontvangen is anders.

Zou het misschien te maken kunnen hebben met het op tijd zetten van jouw speakers en het effect daarvan?

Re: 6-kanaalstechniek

BerichtGeplaatst: 06 nov 2017 21:49
door Jan Wim
het tijds verhaal thuis is puur om je eigen Rear speakers die op elke willekeurige afstand kunnen staan neutraal te zetten
anders komt die afstand delay nog eens boven op de vertraging die al in de set zit

het kan niet met mijn setup te maken hebben Evert-Jan , want ik record direct in HW en die stoort zich totaal niet aan wat ik doe in reaper

Re: 6-kanaalstechniek

BerichtGeplaatst: 06 nov 2017 21:53
door Loosman
Jan Wim schreef:nu dan........................... de aanhouder wint zeggen ze vaak

kijk en huiver mee HW broeders..........................

want zoals ik al eerder zei, dat bv de 6-kanaals Transept wel goed klinkt !!!!!!

opnieuw een prestant en het zelfde akkoord en wat zie je in de editor?
alles keurig op TIJD !!!!!!!!
:o :o :o
transept.jpg



ik denk dat ik Jiri een briefje moet schrijven, maar mijn engels is niet zo happy(mijn nederlands ook niet :lol: )


Dit is bizar. Wat ons gehoor zegt over goede en matige sets klopt dus met de metingen.
Jiri zou dus zijn matige 6 kanaals sets kunnen verbeteren door met een update alles op tijd te zetten.

Werk aan de winkel voor Jiri dus

Re: 6-kanaalstechniek

BerichtGeplaatst: 06 nov 2017 21:57
door Evert-Jan
Jan Wim schreef:het kan niet met mijn setup te maken hebben Evert-Jan , want ik record direct in HW en die stoort zich totaal niet aan wat ik doe in reaper

Natuurlijk :oops: :oops: Dat heb ik zelf eerder hierboven nog aan Jaap uitgelegd ...........

Re: 6-kanaalstechniek

BerichtGeplaatst: 06 nov 2017 22:03
door Jan Wim
kijk mee heren :lol: :lol:

diepte heeft m.i niets met delay vooraf te maken maar met de staart

ik heb voor het gemak de transept direct en diffuus nogmaals opgenomen ze starten exact op tijd maar de diepte werking krijg je doordat de diffuus zich anders ontwikkeld lijkt mij

transept diepte.jpg

Re: 6-kanaalstechniek

BerichtGeplaatst: 06 nov 2017 22:13
door Jan Wim
ik denk als je vooraf een delay maakt zoals bij de latere sets dat de muziek een klein beetje klinkt als

zoiets
dubbelziennalaseren.jpg

Re: 6-kanaalstechniek

BerichtGeplaatst: 06 nov 2017 22:18
door Jan Wim
het enige wat me nog niet lekker zit is waarom is de staart van de Rear haast even kort als de diffuus?? :roll:

Re: 6-kanaalstechniek

BerichtGeplaatst: 06 nov 2017 22:39
door Jan Wim
als ik bewust de kanalen van het transept inkort, zodat er een soort trapje vooraf ontstaat en laat dit afspelen in audacity
dan is het herkenbare geluidsbeeld aanwezig die je in de sets hoor die niet op tijd staan, dan loopt het direct minder netjes

net als koorleden die niet direct invallen op het signaal van de dirigent(toets)

transept niet op tijd.jpg

Re: 6-kanaalstechniek

BerichtGeplaatst: 06 nov 2017 22:53
door Jan Wim
even pauze eerst kijken of ik niet ergens een fout gemaakt heb

vraag aan Evert-Jan ik heb thuis front en rear speakers, maar om nu de 3 kanalen apart te meten heb ik tijdelijk een extra groep en audiokanaal gemaakt in HW.

nu stuur ik dus een direct signaal naar mijn echte front speakers
het diffuus signaal stuur ik wel naar een kanaal van mijn geluidskaart maar omdat er geen speakers op staan hoor ik die niet
en de rear stuur ik naar mij rear speakers.

door deze constructie kan de HW recorder toch niet van slag raken?

Re: 6-kanaalstechniek

BerichtGeplaatst: 06 nov 2017 23:27
door Jaap380
Heeeeel interessant wat hier gebeurt!

Re: 6-kanaalstechniek

BerichtGeplaatst: 06 nov 2017 23:51
door Jan Wim
alles dubbel gecheckt

nu heb ik alle kanalen opnieuw in stereo laten spelen, en opnieuw laat het Transept orgel zien
dat alles op Tijd start

nu is het verloop van de galm staarten ook veel duidelijker te zien

tijd stereo.jpg

Re: 6-kanaalstechniek

BerichtGeplaatst: 07 nov 2017 00:18
door Evert-Jan
Jan Wim schreef:vraag aan Evert-Jan ik heb thuis front en rear speakers, maar om nu de 3 kanalen apart te meten heb ik tijdelijk een extra groep en audiokanaal gemaakt in HW.

nu stuur ik dus een direct signaal naar mijn echte front speakers
het diffuus signaal stuur ik wel naar een kanaal van mijn geluidskaart maar omdat er geen speakers op staan hoor ik die niet
en de rear stuur ik naar mij rear speakers.

door deze constructie kan de HW recorder toch niet van slag raken?

Volgens mij niet. HW kan 256 stereo kanalen afhandelen. Onderdeel daarvan is ook de recorder. Het signaal naar die recorder wordt "afgetapt" van het signaal dat naar die 256 outputs gaat.
Mijn conclusie is dat het dus kan zonder negatieve effecten. Alleen moet je wel 256 stereokanalen in 24 bit/32 bit floating formaat naar een harddisk/ssd kunnen wegschrijven.

Re: 6-kanaalstechniek

BerichtGeplaatst: 07 nov 2017 00:23
door Evert-Jan
Jan Wim schreef:nu is het verloop van de galm staarten ook veel duidelijker te zien

Misschien heeft de lengte van de galmstaarten ook wel te maken met de richtingsgevoeligheid van de microfoons.
Bij direct worden (misschien) andere microfoons gebruikt dan bij diffuse en rear. Vandaar het grote verschil tussen direct en diffuse/rear.

Re: 6-kanaalstechniek

BerichtGeplaatst: 07 nov 2017 00:27
door Jan Wim
Dank Evert-Jan

Dan moeten we maar eens briefje in het engels opstellen richting Jiri.

Hai Jirie, wi von hoelland haben ein little misteke gevunden :lol: :lol: denk dat hij mij direct begrijpt ;)

Dus Evert- Jan / Jos alle vreemde talen hulp is welkom

Re: 6-kanaalstechniek

BerichtGeplaatst: 07 nov 2017 00:32
door josq
Jan-Wim, wat ik me nog afvroeg: bij welk orgel heb je nou aangetoond dat het fout is gegaan?

Re: 6-kanaalstechniek

BerichtGeplaatst: 07 nov 2017 00:36
door Jan Wim
Jos dat zijn eigenlijk alle sets die na goerlitz gekomen zijn

Zutphen, bergen op zoom enz..

Re: 6-kanaalstechniek

BerichtGeplaatst: 07 nov 2017 08:53
door Hans B
Inderdaad een interessant onderwerp.

Ik heb geen set van Sonus paradisi, maar wel een set met 3 kanaals-techniek.

Nu ben ik wel nieuwsgierig of daar de timing wel goed staat.

Kan iemand in een paar zinnen uitleggen hoe Audacity werkt ?
Gisteren even geprobeerd maar kreeg niets opgenomen. Nu gaat bij mij alles via Reaper, of moet je vanuit HW rechtstreeks naar je geluidskaart en zo je signaal met Audacity oppakken ?

Re: 6-kanaalstechniek

BerichtGeplaatst: 07 nov 2017 09:56
door Evert-Jan
Je moet in HW de recording aanzetten van de 3 kanalen.
Dit geeft 3 opnames (WAV files)
Deze in de audio-editor Audacity openen

Een Audacity manual staat hier: http://manual.audacityteam.org/ (in het Engels)
Het programma kun je hier downloaden: http://www.audacityteam.org/

Re: 6-kanaalstechniek

BerichtGeplaatst: 07 nov 2017 10:31
door Fokko
Alle waardering weer voor de mooie postings, de plaatjes en het onderzoek!

Maar ik ben ( nog) niet overtuigd.

Om de conclusies juist te kunnen trekken zouden er aanvullende metingen gedaan moeten worden:
- 4 kanaals, bijv Zwolle en/of Rotterdam Hoofdorgel: starten front en rear exact gelijk of niet?
- 6 kanaals, bijv. Zutphen en/ ook Bergen op Zoom: hoe verhouden de starttijden van direct, diffuse en rear zich tot elkaar?

Vraag:
- bij Goerlitz loopt rear NIET gelijk met direct en diffuse. Dit klopt dan toch niet met de veronderstelling dat alle kanalen exact gelijk moeten staan zoals het ene (!) voorbeeld van Transsept?

De opmerking van Evert-Jan [quote]Juist die plaatjes van Transept en Görlitz geven geen diepte werking. Zoals eerder gezegd: de microfoons zouden naast elkaar gestaan kunnen hebben. Alleen de info die zij ontvangen is anders./quote] deel ik wel. Diepte werking ontstaat door verschil in tijd. Onze hersenen zouden sjoege worden als zij informatie verwerken, dus opnames, die exact tegelijk klinken op heel verschillende plaatsen. Wij hebben slechts oren voor 1 luisterpositie.

Uiteraard is de inhoud van direct/diffuse/rear (heel) verschillend. Dat komt NIET alleen tot uitdrukking in de galmstaart. Ook attack en sustain zijn wezenlijk anders bij een opname op een andere positie. (zou dit niet het geval zijn dan kan een sampleset het zich makkelijk maken en slechts verschillende release (galmstaarte) plakken achter een en dezelfde attack/sustain voor de verschillende opnameposities hetgeen ook zeer veel andere voordelen met zich mee brengt (ra gebruik, polyphonie).

Tot slot, mijn persoonlijke bevinding is dat een aantal nieuwere sets in Diffuse een teveel aan ruimtewerking is opgenomen, de opnamepositie is te ver af van het het instrument. Dat heeft niet van doen met wel of niet (merkbaar) op tijd staan van kanalen. ;)

Groet!

Re: 6-kanaalstechniek

BerichtGeplaatst: 07 nov 2017 11:09
door anco.marijs
Wat betreft dit stukje van je vraag:

Fokko schreef:Maar ik ben ( nog) niet overtuigd.

De opmerking van Evert-Jan
Juist die plaatjes van Transept en Görlitz geven geen diepte werking. Zoals eerder gezegd: de microfoons zouden naast elkaar gestaan kunnen hebben. Alleen de info die zij ontvangen is anders.
deel ik wel. Diepte werking ontstaat door verschil in tijd. Onze hersenen zouden sjoege worden als zij informatie verwerken, dus opnames, die exact tegelijk klinken op heel verschillende plaatsen. Wij hebben slechts oren voor 1 luisterpositie.


Groet!

Het klopt helemaal als er gezegd wordt dat verschil in tijd juist voor dieptewerking zorgt. Echter dit is als jij zelf als luisteraar je fysiek in de kerk bevindt. Dan krijg je door het totaalplaatje van geluid en akoestiek en galm een dieptewerking.

Maar dit gaat niet op voor het afspelen van geluid nadat dit is opgenomen. Dan krijg je geen dieptewerking, maar je krijgt een fase-verschuiving.
Bepaalde frequenties gaan elkaar uitdoven, met andere woorden, de sampleset klinkt niet goed.

Daarom moeten m.i. de samples wel op dezelfde tijd beginnen. En de ruimtelijke ervaring krijg je dan gewoon door het verschil in opnames, bv van voren wat directer geluid en van achter de galm die is opgenomen. Maar deze moeten dus niet nog eens achter elkaar aan gaan lopen.

edit: de microfoons zouden Niet naast elkaar gestaan kunnen hebben. Ja, wel wat betreft de 'looptijd' of de start van de sample, maar niet wat betreft ruimtelijke meting/ervaring. en dat is juist wat, volgens mij, zorgt voor de akoestiek/surround ervaring thuis.


Fokko schreef:Vraag:
- bij Goerlitz loopt rear NIET gelijk met direct en diffuse. Dit klopt dan toch niet met de veronderstelling dat alle kanalen exact gelijk moeten staan zoals het ene (!) voorbeeld van Transsept?

Inderdaad, Jan-Wim, de rear klopt hier dus ook niet?

Re: 6-kanaalstechniek

BerichtGeplaatst: 07 nov 2017 12:13
door Jan Wim
zeker ook die rear klopt niet

Want als de Hw recorder 1op1 laat zien wat er gebeurd en ik zou niet weten waarom niet

Dan is elke delay trap vooraf niet correct

Want laar maar eens het bestandje afspelen wat normaal een toets doet

Dan hoor je als 1e de Direct, vervolgens start dan enkeke msec erna het Diffuus, en nog even daarna start de Rear

Dus ondanks dat je 1 toets aanraakt worden er op diversen tijden samples gestart.