bgroom schreef:Even een plaatje ter illustratie... enz
Natuurlijk nog welkom Willem.
Ook ik zie mezelf als doorsnee HW gebruiker, bij lange na geen expert. Ook niet op het gebied van muziekopnames.
Dus ondanks dat ik hele verhalen aan het typen ben, kan ik er net zo goed naast zitten.
Maar ik denk dus het volgende:
We moeten de akoestiek niet na proberen te bootsen door verschillende opname bestandjes NA elkaar af te spelen.
We moeten de akoestiek nabootsen door verschillende bestandjes die allemaal verschillende informatie bevatten TEGELIJK af te spelen.
Nu kom ik ook met een plaatje
De orgelpijp wordt afgespeeld. Dat is het directe geluid.
Nu is het geluid de ruimte ingebracht en gaat de muziek zich als het ware 'ontwikkelen' in de akoestiek. Dus de vroege reflecties komen erbij en dan komen ook de late reflecties erbij. En hier gaat inderdaad wat tijd overheen.
Maar nu naar de microfoons. De front microfoon vlakbij de pijpen, die pakt vooral het directe geluid op en weining reflecties.
De rear microfoon pakt vooral reflecties op. Zoals jij ook met jouw plaatje wilde laten zien.
Maar! die achterste microfoon pakt OOK het directe geluid op! Weliswaar samen met heel veel reflecties(akoestiek).. maar de bron, het directe geluid zit ook in die achterste microfoon.
Gaan we dit afspelen op ons systeem dan moet het directe geluid van de eerste microfoon en de laatste microfoon tegelijk worden afgespeeld. Dus het begin van de opname moet tegelijk vallen. Alleen bij rear komt er nog een hele zooi aan reflecties achteraan.
Zoals jij het uitlegt met je plaatje en onderlinge vertraging zou alleen moeten als de rear microfoon ALLEEN reflecties opneemt. Maar dat is onmogelijk want de bron bevindt zich ook in de ruimte. En de reflecties zijn een direct gevolg van de bron.
Kijk maar naar de opnames van Jan-Wim (transpet) de opnames beginnen tegelijk, maar bij de eerste microfoon heb je vooral direct geluid, en bij de achterste microfoon heel veel reflecties. Ze moeten tegelijk beginnen want de bron zit in alle opnames. Maar bij de rear komt er nog een hele galmstaart achteraan...
(Nogmaals, ik kan fout zijn.. maar ik denk dat ik gelijk heb
)
Toevoeging:
En natuurlijk staan deze microfoons op verschillende plaatsen. En dan is er onderling een tijdsverschil. Maar dit tijdsverschil mogen wij niet afspelen. Want wij zelf zijn maar op 1 plaats tegelijk. En we willen toch geluid van 2 plaatsen op 1 plaats horen. Dus moet dat tijdsverschil eruit. Om te synchroniseren zegmaar