Home News Forum Kijk/Luister Sample Sets Vergelijk Benodigdheden Foto's Links Downloads Over ons

 

bladmuziek luistervoorbeelden.

Toon actieve onderwerpen


Berichten: 509

Geregistreerd: 07 feb 2011 22:44

Woonplaats: Putten

Bericht 14 sep 2011 22:23

bladmuziek luistervoorbeelden.

Misschien een onmogelijke vraag.
Maar is het mogelijk van de luistervoorbeelden bladmuziek (als die er is en voor zover geen copyright) op deze site te zetten zodat het gedownload kan worden?
Is vooral leerzaam voor nog niet zover gevorderde organisten lijkt me.
Daar zou dan ook andere vrij te downloaden bladmuziek geplaatst kunnen worden.

Tammo
Windows 10 home. Intel (R) Core ( TMi7-6800K CPU @3,40Hz 3,40Hz, RAM 48 GB. 64bits
Geluidskaart: Presonus Studio 1824c , Galm: Lexicon MX 300.
speakers; 2 sets ADAM T8V, orgel 3 klaviers domus 1332

Beheerder

Berichten: 623

Geregistreerd: 01 feb 2011 19:33

Bericht 15 sep 2011 06:06

Re: bladmuziek luistervoorbeelden.

Dag Tammo,
Ik neem aan dat je de voorbeelden van mij bedoeld.
Die vraag krijg ik vaker, ook per mail.
als die er is

Die is er zeker, want ik kan niet uit mijn hoofd spelen... :cry:

en voor zover geen copyright

Van copyright heb ik geen verstand, ik ga er altijd maar vanuit dat ik niet zomaar bladmuziek of cd's mag copieeren en aan anderen geven.
Daar begin ik dus niet aan.
Het is geen onwil, maar ik denk dat het niet mag.
vrgrt,
Gert
Avatar gebruiker

Berichten: 1252

Geregistreerd: 07 maart 2011 18:35

Woonplaats: Kruiningen

Bericht 15 sep 2011 10:01

Re: bladmuziek luistervoorbeelden.

Volgens mij mag je muziek ouder dan zeventig jaar, mits de rechten niet zijn overgedragen, vrij kopieren.
Er zijn echter div. sites, waar je gratis bladmuziek kunt downloaden. Echter, vraag me niet welke dat allemaal zijn.

Op cedar.nl en de site van Buma/Stemra kun je e.e.a. uitgebreid nalezen en desgewenst vragen.
Voor eigen gebruik is het maken van een extra kopie, b.v. uit praktisch oogpunt i.v.m. omslaan, vrij toegestaan.
Groet,
Kees

Muziek is ook een vorm van ademhalen...!

Berichten: 560

Geregistreerd: 10 feb 2011 10:38

Bericht 15 sep 2011 11:42

Re: bladmuziek luistervoorbeelden.

Kees Hoekman schreef:Volgens mij mag je muziek ouder dan zeventig jaar, mits de rechten niet zijn overgedragen, vrij kopieren.

Dit klopt niet helemaal. Copyright is niet gekoppeld aan de ouderdom van de muziek, maar aan de overlijdensdatum van de componist. Muziek van Jan Zwart (overleden in 1937) is bijvoorbeeld rechtenvrij sinds 1 januari 2008. Daarbij maakt het niet uit of die muziek geschreven is in 1890 of in 1937. Ook maakt het niet uit of de rechten zijn overgedragen aan een uitgever of iemand anders.

Wel is kopiëren alleen toegestaan als de uitgave waaruit je kopieert ook ouder is dan 70 jaar. Copyright geldt namelijk niet alleen voor de muziek (de inhoud van een uitgave), zelf maar ook voor de uitgave zelf. Er zit namelijk ook creatieve arbeid in de opmaak, redactie en (zeker bij oude muziek) het interpreteren van de originele bronnen. Dat copyright berust bij de uitgever. Dus een moderne Bach-uitgave op het kopieerapparaat leggen is zeker niet toegestaan (behalve inderdaad voor eigen gebruik).

Bij Jan Zwart (om bij dat voorbeeld te blijven) zit je dan ook nog met het probleem dat de meeste van zijn muziek is genoteerd door zijn zonen en leerlingen. Die uitgaven zijn niet alleen nog geen 70 jaar oud, ik zou me ook kunnen voorstellen dat die muziek (in die notatie tenminste) pas rechtenvrij wordt 70 jaar na het overlijden van Feike Asma, Dirk Jansz Zwart enz.
Gratis orgelmuziek op mijn website.
Avatar gebruiker

Berichten: 1252

Geregistreerd: 07 maart 2011 18:35

Woonplaats: Kruiningen

Bericht 15 sep 2011 13:08

Re: bladmuziek luistervoorbeelden.

Dank voor je aanvulling Gerrit.
Doch ik had niet voor niets die sites genoemd.
Daar is e.e.a. exact terug te vinden immers.
Zo hoeven we niet opnieuw zaken uit te zoeken.
Groet,
Kees

Muziek is ook een vorm van ademhalen...!

Berichten: 5125

Geregistreerd: 12 feb 2011 01:09

Bericht 15 sep 2011 14:57

Re: bladmuziek luistervoorbeelden.

Volgens http://imslp.org/wiki/IMSLP:Copyright_Made_Simple gelden in Europa de volgende copyright regels voor (blad)muziek:

Last surviving composer/editor/librettist:
Died before 1940: Public Domain
Died after 1940: Not Public Domain
A piece first published after composer's death is copyright for 25 years.
'Public Domain' means a work is no longer protected by copyright and can be freely distributed.

Dat van 70 jaar had ik ook ergens in mijn achterhoofd, maar op deze site hanteert men een iets anders regel.

Eigen muziekCD's mogen gekopieerd worden voor eigen gebruik (bijv. een 2e exemplaar in de auto of als MP3 op je audiospeler). De rechten hiervoor heb je al betaald via een heffing op geluidsdragers bij de aanschaf (blanco CD's, MP3 spelers, harddisk, enz.)

Bladmuziek kun je o.a. downloaden vanaf http://imslp.org/wiki/Category:Composers
Klik op de beginletter van de achternaam van de componist. Er staan op dit moment 112.065 partituren.
Daar staat ook veel orgelmuziek tussen. Jan Mulder zul je er dus niet vinden maar Jan Zwart wel, en ook vele andere componisten (Bach, Pachelbel, Widor, Vierne, Guilmant, Reger, Lemmens, enz.)

Op die site staan ook audio-opnames. Maar veel orgelmuziek kun je horen op de site van Gert http://www.pcorgan.com/ en op http://www.contrebombarde.com/

Een verzameling van links naar sites met veel orgelmuziek maar ook naar Midi en MP3 files: http://www.free-scores.com/centre-uk.php?CATEGORIE=220

Er staat dus genoeg op internet.

Evert-Jan

Berichten: 560

Geregistreerd: 10 feb 2011 10:38

Bericht 15 sep 2011 16:10

Re: bladmuziek luistervoorbeelden.

Evert-Jan schreef:Dat van 70 jaar had ik ook ergens in mijn achterhoofd, maar op deze site hanteert men een iets anders regel.

1940+70=2010 => Overleden in 1940 betekent dus rechtenvrij sinds 1 januari 2011. Dus volgens mij is dit dezelfde regel. Volgend jaar zullen ze er wel 1941 van maken.
Gratis orgelmuziek op mijn website.

Berichten: 509

Geregistreerd: 07 feb 2011 22:44

Woonplaats: Putten

Bericht 15 sep 2011 19:05

Re: bladmuziek luistervoorbeelden.

Dag Gert,

Ja dat bedoelde ik.
Jammer, maar ik snap het.
Dat uit het hoofd spelen is voor mij ook een hele en hele grote wens!!!

Tammo
Windows 10 home. Intel (R) Core ( TMi7-6800K CPU @3,40Hz 3,40Hz, RAM 48 GB. 64bits
Geluidskaart: Presonus Studio 1824c , Galm: Lexicon MX 300.
speakers; 2 sets ADAM T8V, orgel 3 klaviers domus 1332
Avatar gebruiker

Berichten: 1252

Geregistreerd: 07 maart 2011 18:35

Woonplaats: Kruiningen

Bericht 15 sep 2011 22:20

Re: bladmuziek luistervoorbeelden.

Tammoschut schreef:Dat uit het hoofd spelen is voor mij ook een hele en hele grote wens!!!


Valt te leren! Met kleine stukjes beginnen, desnoods met één vinger en dan steeds één erbij voegen.
Het is een bepaald onderdeel van je geheugen, wat je moet leren aanspreken.
Uiteraard is enige aanleg onontbeerlijk, doch motivatie doet ook veel!
Groet,
Kees

Muziek is ook een vorm van ademhalen...!

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 16 sep 2011 15:36

Re: bladmuziek luistervoorbeelden.

ben ik ook jaloers op, ik kan net mijn eigen pincode onthouden :oops: :roll:

Zal kijken of ik dat geheugen aan de praat kan krijgen

mijn motivatie is er wel Kees, ik denk eerlijk gezegd dat het bij mij toch echt een kwestie is van ontbreken!!!!!!!
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.

Berichten: 509

Geregistreerd: 07 feb 2011 22:44

Woonplaats: Putten

Bericht 16 sep 2011 15:54

Re: bladmuziek luistervoorbeelden.

Een schrale troost dat ik niet de enige ben .
Tammo
Windows 10 home. Intel (R) Core ( TMi7-6800K CPU @3,40Hz 3,40Hz, RAM 48 GB. 64bits
Geluidskaart: Presonus Studio 1824c , Galm: Lexicon MX 300.
speakers; 2 sets ADAM T8V, orgel 3 klaviers domus 1332

Berichten: 509

Geregistreerd: 07 feb 2011 22:44

Woonplaats: Putten

Bericht 16 sep 2011 16:00

Re: bladmuziek luistervoorbeelden.

Trouwens, dat geheugen aan de praat krijgen is voor een jonge vent van 68 toch best te doen.
Daar durft natuurlijk niemand nee op te zeggen. :D

Tammo
Windows 10 home. Intel (R) Core ( TMi7-6800K CPU @3,40Hz 3,40Hz, RAM 48 GB. 64bits
Geluidskaart: Presonus Studio 1824c , Galm: Lexicon MX 300.
speakers; 2 sets ADAM T8V, orgel 3 klaviers domus 1332

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 16 sep 2011 17:20

Re: bladmuziek luistervoorbeelden.

Tammo,

ik durf er zeker geen nee op te zeggen,

ik zal het je eerlijk zeggen mijn oom wordt in oktober 96 jaar, en hij is beter en wint meestal met het spelletje memory :mrgreen: :oops: :oops: :oops: :oops:

dus ik heb zeker respect voor degene die wel een ontwikkeld geheugen hebben.

voordeel is wel, dat je ook snel vergeet dat je in het rood stond bij de bank :D :) :lol:

sorry volgende berichten zal ik weer serieus, en niet afdwalen van het onderwerp, tenminste als ik het kan onthouden

groeten

jan wim
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.

Berichten: 509

Geregistreerd: 07 feb 2011 22:44

Woonplaats: Putten

Bericht 16 sep 2011 21:08

Re: bladmuziek luistervoorbeelden.

Jan Wim, prachtig!!!!
Moet een keer kunnen tussen door.

Tammo
Windows 10 home. Intel (R) Core ( TMi7-6800K CPU @3,40Hz 3,40Hz, RAM 48 GB. 64bits
Geluidskaart: Presonus Studio 1824c , Galm: Lexicon MX 300.
speakers; 2 sets ADAM T8V, orgel 3 klaviers domus 1332

Keer terug naar Algemene discussie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 21 gasten




Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software for PTF. phpBB.nl Vertaling

 

Copyright (c) 2008 PCorgan.com. All rights reserved. Mail: info@PCorgan.com