Home News Forum Kijk/Luister Sample Sets Vergelijk Benodigdheden Foto's Links Downloads Over ons

 

Hoffrichter Markus

Toon actieve onderwerpen


Avatar gebruiker

Berichten: 326

Geregistreerd: 05 aug 2011 16:03

Woonplaats: Rijsenhout

Bericht 20 nov 2016 09:31

Hoffrichter Markus

Op dit forum is al eerder een topic geopend over 'Johannus Live' als reactie van de elektronische orgelbouw op Hauptwerk.
In Duitsland is er ook een bedrijf - dat overigens ook veel met Hauptwerk doet - met een alternatief gekomen: de firma Hoffrichter. Hun Markus-serie is mede geïnspireerd door Hauptwerk.

Vanmorgen las ik op deze pagina een link naar een (Duits) artikel in pdf over dit orgel: http://www.kienle-orgeln.de/kienle/news ... Markus.php

Interessant om te lezen voor wie het Duits machtig is.
Avatar gebruiker

Berichten: 1758

Geregistreerd: 22 feb 2011 21:29

Woonplaats: Den Haag

Bericht 20 nov 2016 11:50

Re: Hoffrichter Markus

Wat mij vooral intrigeert op de site zijn de luidsprekers nml. het Kienle systeem met resonatoren. Heeft iemand het wel eens gehoord? Ze hebben het afstraal karakter van rondstralers.

Groet Jan
Avatar gebruiker

Berichten: 326

Geregistreerd: 05 aug 2011 16:03

Woonplaats: Rijsenhout

Bericht 20 nov 2016 11:55

Re: Hoffrichter Markus

Nooit gehoord.
Er zijn in Nederland in elk geval twee plekken waar deze systemen te beluisteren zijn:
Veenendaal (Pniëlkerk; grote moderne kerk met ca. 900 zitplaatsen, i.c.m. Allen orgel)
Steggerda (tussen Steenwijk en Wolvega; St. Fredericuskerk; neogotische kerk, i.c.m. Content orgel)
Avatar gebruiker

Berichten: 1758

Geregistreerd: 22 feb 2011 21:29

Woonplaats: Den Haag

Bericht 20 nov 2016 11:59

Re: Hoffrichter Markus

Zit inderdaad net naar de fotos van de Pnielkerk te kijken en ik vind het wel bijzonder fraai.
http://www.kienle-orgeln.de/en/medien/galerie/index.php

HJK

Berichten: 174

Geregistreerd: 05 okt 2015 19:50

Woonplaats: Leusden

Bericht 20 nov 2016 14:49

Re: Hoffrichter Markus

Dit speakersysteem staat of heeft bij Content in de demoruimte gestaan. Misschien kun je het daar nog beluisteren.
En dan in samenhang met hauptwerk. Volgens mij gaven ze aan dat zij de dealer zijn voor dit systeem.
Met hartelijke groet,
Henk-Jan Kroeze
Avatar gebruiker

Berichten: 1758

Geregistreerd: 22 feb 2011 21:29

Woonplaats: Den Haag

Bericht 20 nov 2016 15:20

Re: Hoffrichter Markus

Wat aanspreekt is dat het uiterlijk fraai te integreren is in een kerk en dat de klank (als ik zo de reacties lees) ook nog eens erg goed is.
Aangezien onze kerk ( Christ. Geref. ) in Den Haag over enige tijd een ander kerkgebouw gaat betrekken waarin het pijporgel dat er staat binnen afzienbare tijd wellicht ook vervangen gaat worden door een Hauptwerk gebaseerd orgel, is het leuk om eens te kijken naar wat geschikte speakersystemen zijn. Een goed speaker syteem is wel de belangrijkste factor voor het slagen van een electronisch orgel in de kerk + de keus van de juiste sample sets.

Groet Jan

Berichten: 566

Geregistreerd: 03 feb 2011 21:12

Bericht 21 nov 2016 11:13

Re: Hoffrichter Markus

de juiste sample sets.


Ha Jan,

Je schrijft over samplesets, meervoud dus.

Het lijkt mij niet zo'n goede keus om de gemeente te begeleiden met verschillende samplesets. De ene dienst dmv een barok set, en een andere dienst dmv bijvoorbeeld een Frans romantisch set.
Dat kan de gemeentezang mijns inziens niet bevorderen.
Avatar gebruiker

Berichten: 326

Geregistreerd: 05 aug 2011 16:03

Woonplaats: Rijsenhout

Bericht 21 nov 2016 13:24

Re: Hoffrichter Markus

Ik zou zo'n installatie ook wel eens willen beluisteren.
Gewoon om eens zelf te oordelen over spreiding en geluidskwaliteit.
Met name dat laatste wilde - zo begreep ik op een Duits forum - nog wel een probleem zijn bij de vroegere Kienle-systemen, het werd allemaal net iets te 'ingeblikt'. Als ik het goed begrijp worden de 'pijpen' nu van ander materiaal gemaakt, waardoor de vervorming minder is.

HJK

Berichten: 174

Geregistreerd: 05 okt 2015 19:50

Woonplaats: Leusden

Bericht 21 nov 2016 16:02

Re: Hoffrichter Markus

Kienle heeft ook sets voor huisgebruik. Misschien voor onze audiofielen een nieuw onderwerp? Denk dat het leuke discussies kan geven. De vanaf prijs is 4000 euro las ik bij Kienle op de site. De orgels op de site bij Kienle zien er erg gelikt uit. Ook wordt in de video's een uitleg gegeven van de diverse materialen die voor de pijpen worden gebruikt.
Met hartelijke groet,
Henk-Jan Kroeze
Avatar gebruiker

Berichten: 1820

Geregistreerd: 01 dec 2011 12:35

Woonplaats: Barneveld

Bericht 21 nov 2016 16:32

Re: Hoffrichter Markus

ik snap het geluidssysteem nog niet echt. Kon er ook niets van op de site vinden.Is er een afbeelding van?
Het mooiste orgel maak je zelf.

HJK

Berichten: 174

Geregistreerd: 05 okt 2015 19:50

Woonplaats: Leusden

Bericht 21 nov 2016 16:57

Re: Hoffrichter Markus

Op de site van Kienle staan voorbeelden, wordt uitleg gegeven en zijn ook audio fragmenten te horen. De site vind ik niet erg duidelijk, maar door veel te scrollen is het wel te vinden. Eigenlijk is het systeem zo dat aan de onderkant van de pijp een speaker is geplaatst die zorgt voor de trillingen in de pijp.
Met hartelijke groet,
Henk-Jan Kroeze

Berichten: 566

Geregistreerd: 03 feb 2011 21:12

Bericht 22 nov 2016 17:15

Re: Hoffrichter Markus

hoi Jan,

ik denk dat elk bestaand speaker systeem ongeschikt is voor een kerk
je zal zelf bv zoiets als onderstaand moeten maken

je kan veel beter achter een schijnfront
diversen terrassen maken, en per terras overeenkomstig de voetmaten, een serie drivers plaatsen
je praat dan al snel over gemiddeld 15/25 terrassen

alles mono laten draaien absoluut geen stereo

en volledig intoneren


Jan Wim, niet iedereen denkt zoals jij.

Dat is elders op dit forum ook te lezen.
Laatst bijgewerkt door Peter op 22 nov 2016 21:37, in totaal 1 keer bewerkt.

Berichten: 566

Geregistreerd: 03 feb 2011 21:12

Bericht 22 nov 2016 18:05

Re: Hoffrichter Markus

Dag Jan Wim,

Je reageert zoals ik verwacht had. ;)

Misschien lezen er wel mensen mee van bedrijven die al jaren lang in de elektronische orgelwereld opereren. Als ze jouw bijdragen in dit topic lezen wacht jouw wellicht een bronzen, misschien wel een gouden toekomst. :?
Avatar gebruiker

Berichten: 1758

Geregistreerd: 22 feb 2011 21:29

Woonplaats: Den Haag

Bericht 22 nov 2016 18:42

Re: Hoffrichter Markus

Tegenwoordig zijn ook de line array speakers populair aan het worden.
Zou deze speaker ( evt. meerdere paren) wat kunnen zijn voor Hauptwerk in een kerk.
http://www.bax-shop.nl/actieve-fullrang ... uidspreker

Groet Jan

HJK

Berichten: 174

Geregistreerd: 05 okt 2015 19:50

Woonplaats: Leusden

Bericht 22 nov 2016 19:26

Re: Hoffrichter Markus

Wordt het, in mijn ogen unieke Kienler systeem niet erg snel aan de kant geschoven of is het door de in mijn mening best wel deskundigen al gehoord in bijvoorbeeld Veenendaal en kan er een echt oordeel gegeven worden?
Met hartelijke groet,
Henk-Jan Kroeze
Avatar gebruiker

Berichten: 1758

Geregistreerd: 22 feb 2011 21:29

Woonplaats: Den Haag

Bericht 22 nov 2016 19:49

Re: Hoffrichter Markus

HJK schreef:Wordt het, in mijn ogen unieke Kienler systeem niet erg snel aan de kant geschoven of is het door de in mijn mening best wel deskundigen al gehoord in bijvoorbeeld Veenendaal en kan er een echt oordeel gegeven worden?


Hoi Henk Jan

Absoluut niet!! maar je weet hoe het in een topic gaat soms sla je zijwegen in of is het gewoon interresant om meerdere mogelijke systemen te bespreken of te vergelijken.

Groet Jan
Avatar gebruiker

Berichten: 326

Geregistreerd: 05 aug 2011 16:03

Woonplaats: Rijsenhout

Bericht 22 nov 2016 21:22

Re: Hoffrichter Markus

maar je weet hoe het in een topic gaat soms sla je zijwegen in


Precies.
Zo bedoelde ik eigenlijk de aandacht te vestigen op Hoffrichter met een Hauptwerk-geïnspireerd alternatief.
Het werd Kienle. Prima.

Minder prima vind ik het trouwens dat een bijdrage van mijn hand in een heel ander topic nu uit zijn verband wordt gerukt en wordt 'misbruikt' in een kibbelpartij tussen twee forumleden...

HJK

Berichten: 174

Geregistreerd: 05 okt 2015 19:50

Woonplaats: Leusden

Bericht 22 nov 2016 22:33

Re: Hoffrichter Markus

Mijn vragende opmerking is niet anders bedoeld zoals gesteld. Zo zie ik het antwoord van Jan Wim ook. Gewoon geantwoord vanuit zijn expertice naar mij als leek op audio gebied. Hoe het nu als gekibbel wordt beoordeeld verbaasd mij.
Met hartelijke groet,
Henk-Jan Kroeze

Berichten: 566

Geregistreerd: 03 feb 2011 21:12

Bericht 22 nov 2016 22:56

Re: Hoffrichter Markus

Dag Jan Wim,

Eerlijk gezegd vind ik dat je weer enorm doordraaft.

Volgens mij haal je een en ander door elkaar.

Als het goed is worden in een (kerk)zaal niet de samplesets gebruikt die de meesten van ons thuis gebruiken!
In (kerk)zalen horen de droge sets gebruikt te worden. Kenmerk van deze sets is dat de opnames heel dichtbij de pijp gemaakt zijn waarbij de galm van de ruimte niet meer meespeelt. Je moet ook nooit verwachten dat je bij gebruik van bijvoorbeeld het set van de Laurenskerk in een andere ruimte de Laurenskerk gaat horen of bespelen. Dat zal nooit gebeuren.
Het door jouw genoemde model geldt, naar mijn idee, voor natte en surround samplesets en niet voor droge. Jij en ik kunnen het model van een droog set niet vaststellen omdat wij altijd ook de reflecties van het gebouw meenemen in onze beoordeling. Ik zou dit dan ook geen model willen noemen, omdat het wezenlijk anders is dan het model van een nat of surround set. Droge samples zijn natuurlijk wel in een ODF geplaatst om het geheel te kunnen bespelen. Laten we het “model” droge ODF noemen.
Bij gebruik van droge sets gaan we dus niet het model van het origineel terugbrengen in een andere ruimte maar een droge ODF. Het absurde is er nu al wel een beetje af naar mijn idee.

Om op jouw Nachtwacht terug te komen. ;)

Ik maak geen foto van de Nachtwacht als geheel, maar foto’s van details van het schilderij waarbij het me om de gebruikte kleuren gaat. Vervolgens ga ik naar een speciaalzaak en koop daar de kleuren die me aanspreken.
Vervolgens ga ik naar de ruimte waarin ik een schilderij wil hebben en laat daar door een schilder(es) een schilderij maken met de kleuren die ik gekocht heb. Dat zal geen Nachtwacht worden, dat kan niet, en moet ook niet. Ik wil geen kopie of alternatief, maar wel een schilderij waarin kleuren verwerkt gaan worden die ik uit de detailfoto’s van het schilderij heb gehaald.

Na alle inspanningen van de schilder(es) is er een schilderij gemaakt dat mij wel of niet aanspreekt. Ook veel andere mensen zullen een mening hebben over het schilderij, er zullen er zijn die het mooi vinden en andersom.
Echter als men het schilderij gaat vergelijken met de Nachtwacht …., tja, daarover kun je, eerlijk gezegd, van mening verschillen. :)

Berichten: 566

Geregistreerd: 03 feb 2011 21:12

Bericht 22 nov 2016 23:34

Re: Hoffrichter Markus

Jan Wim,
Lees op de site van Sonusparadisi eens wat Jiri in zijn blog op pagina 7 schrijft over Dry sets. Hij is iemand met kennis van zaken die al jaren "in het vak zit."
Het is wel in het engels geschreven, maar jij bent nogal handig met vertalen las ik ergens op het forum.
Succes!

Ik heb inmiddels redelijk wat professionele organisten en kritische orgelliefhebbers ontmoet bij de hybride orgels die overtuigd waren van de echte pijpklanken waarbij de klanken uit de speakers kwamen. :D
Avatar gebruiker

Berichten: 1758

Geregistreerd: 22 feb 2011 21:29

Woonplaats: Den Haag

Bericht 22 nov 2016 23:43

Re: Hoffrichter Markus

Jan Wim schreef:
een pijp turbelentie en trilling is zo wezenlijk anders dan die van een speaker conus :roll:



Zou dat kunnen verklaren waarom die Kienle speaker volgens de gebruikers zo natuurlijk klinken.
De trilling wordt alleen i.p.v. een tong etc. door een speakertje opgewekt, maar komt wel uit een pijp!!
Wat mij wel verbaasd is dat er relatief weinig pijpen zijn die toch alle frequenties weergeven.
Is de lengte van de pijp niet gelijk aan de freq. deze speakertjes onder de pijpen kunnen natuurlijk trillen met elke frequentie die ze krijgen aangeboden alleen op de resonantie frequenties van de pijpen zal de toon harder klinken! Hoe wordt dat tegen gegaan?

Groet Jan

Berichten: 566

Geregistreerd: 03 feb 2011 21:12

Bericht 22 nov 2016 23:50

Re: Hoffrichter Markus

Jan Wim,
Wat ik jammer vind is dat je regelmatig wijzigingen aanbrengt in dat wat je eerder geschreven hebt. Dat leest niet altijd even fijn. Misschien is het mogelijk om eerst je tekst compleet te maken voor je hem post?

Om je voor te zijn: vandaag heb ik ook, op verzoek van een mede forumlid, een link weggehaald en dus mijn bericht achteraf gewijzigd. Als ik achteraf spellingsfouten zie wijzig ik ook mijn bericht. :oops:
Avatar gebruiker

Berichten: 1758

Geregistreerd: 22 feb 2011 21:29

Woonplaats: Den Haag

Bericht 23 nov 2016 00:38

Re: Hoffrichter Markus

Jan Wim schreef:
dat ze dan nog zo tobben bij de restauratie van het orgel in de oude kerk van amsterdam

ze ontleden nu elke defecte pijp op samenstelling enz

om toch maar enigszins in de buurt te kunnen komen van het originele pijpwerk
om zo kapot pijpwerk te vervangen/repareren.
en die vakmensen zijn zich er van bewust dat ondanks het zo goed namaken van het materiaal, er al een hoorbaar verschil zal zijn.



Eerlijk gezegd denk ik dat de moderne speakers zo gedetailleerd zijn dat ze dit soort kleine nuances wel kunnen weergeven.
Wij horen toch ook duidelijk het verschil tussen een prestant van het ene orgel t.o.v. een ander orgel etc.etc.
Het geluid wat uit een pijp komt verspreid zich van nature rondom, dus als je een speaker zou moeten kiezen die dit op dezelfde manier reproduceert in een orgel kast van een hybride orgel dan kom je denk ik bij rondstralers uit.
Als je dit systeem dan gebruikt om maar enkele registers toe te voegen dan zal dat verwacht ik redelijk overtuigend zijn.
Waar gaat het echter mis! Als je dit speaker systeem gebruikt om bijv. bij een 1 klaviers pijporgel met behulp van Hauptwerk zoveel registers toe te voegen dat het een 3 klaviers orgel gaat worden. Luidsprekers zijn veel minder goed in staat om de dynamiek van een orgineel orgel weer te geven. Als je dan opwerkt naar een volle registratie dan kom je power te kort. Dan zou je weer een heel arsenaal aan rondstralers in een orgel kast moeten onderbrengen, wat het niet gaat worden als je juist de registers electronisch toevoegt uit financiele overwegingen of i.vm. ruimtegebrek in de orgelkast.

Groet Jan
Avatar gebruiker

Berichten: 326

Geregistreerd: 05 aug 2011 16:03

Woonplaats: Rijsenhout

Bericht 23 nov 2016 09:14

Re: Hoffrichter Markus

Wat mij wel verbaasd is dat er relatief weinig pijpen zijn die toch alle frequenties weergeven.
Is de lengte van de pijp niet gelijk aan de freq. deze speakertjes onder de pijpen kunnen natuurlijk trillen met elke frequentie die ze krijgen aangeboden alleen op de resonantie frequenties van de pijpen zal de toon harder klinken! Hoe wordt dat tegen gegaan?


Op de site van Kienle staat dit:
Beim KIENLE®-Klangsystem werden Resonatoren als Klangverstärker eingesetzt. Diese Resonatoren werden aber nicht nur beim Erklingen ihres Grundtons angeregt, sondern auch bei den Obertönen (z. B. bei der Oktave). Man braucht also nicht für jeden „Ton“ einen Resonator. So kann viel teures Pfeifenmaterial eingespart werden.

(http://www.kienle-orgeln.de/kienle/kien ... index.php; te vinden via de menuknoppen KIENLE Klangsystem - Halbe Kosten).
Ik ben te weinig natuurkundig onderlegd om dit te begrijpen, maar als ik het goed begrijp wordt elke 'pijp' voor meerdere tonen gebruikt...
Avatar gebruiker

Berichten: 326

Geregistreerd: 05 aug 2011 16:03

Woonplaats: Rijsenhout

Bericht 23 nov 2016 11:12

Re: Hoffrichter Markus

Tsja Jan Wim... Ik denk eigenlijk - maar Peter moet me maar corrigeren als ik het verkeerd heb - dat ook hij echt wel vindt dat een pijporgel niet te evenaren is met welke elektronische oplossing ook. Zowel qua klank als qua draagkracht.

Je komt echter soms in situaties dat een oplossing met pijpwerk niet haalbaar is. Vanwege beperkte ruimte of vanwege beperkt budget.
Om in het beeld van de Nachtwacht te blijven: niet iedereen kan zich een exemplaar van de Nachtwacht veroorloven qua budget, en niet iedereen heeft ruimte om een schilderij als de Nachtwacht op te hangen. Dan is de vraag hoe je - binnen de mogelijkheden - tot een verantwoorde keuze komt die geld en kwaliteit een beetje in redelijke balans hebben.

Volgens mij draait het in dit topic niet om de vraag of een pijporgel geëvenaard wordt, maar om de vraag hoe je tot een verantwoorde alternatieve oplossing komt in termen van prijs/kwaliteit als een analoge oplossing niet tot de mogelijkheden behoort.
En dan weer on-topic: in dat opzicht is het Kienle-systeem m.i. wel discutabel: het is fors duurder dan menig ander luidsprekersysteem (multi-directioneel zoals de Poolse firma Magnus gebruikt, rondstralers, etc.) en het is de vraag of de kwalitatieve meerwaarde t.o.v. andere geluidsweergavesystemen opweegt tegen de hogere kosten...
En of je voor dat geld niet een heel goed tweedehands pijporgel hebt.
Volgende

Keer terug naar Algemene discussie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 16 gasten




Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software for PTF. phpBB.nl Vertaling

 

Copyright (c) 2008 PCorgan.com. All rights reserved. Mail: info@PCorgan.com