Home News Forum Kijk/Luister Sample Sets Vergelijk Benodigdheden Foto's Links Downloads Over ons

 

Hoe gebruiken jullie de nieuwe scherm-functies in HW4

Toon actieve onderwerpen


Berichten: 560

Geregistreerd: 10 feb 2011 10:38

Bericht 23 sep 2011 13:11

Hoe gebruiken jullie de nieuwe scherm-functies in HW4

HW4 kent een aantal nieuwe functies voor het gebruik van het beeldscherm:
- Volledig scherm
- In- en uitzoomen
- Toolbars en control panels

Bij het ontwerpen van layouts voor de nieuwe sets van Sonus Paradisi ben ik uitgegaan van de volgende uitgangspunten:
- Het scherm moet naar verhouding breder/lager dan vroeger, om ruimte te maken voor toolbars boven en onder het scherm. Ik heb daarom gekozen voor een verhouding van 2:3.
- Het scherm mag veel groter dan vroeger. Steeds meer gebruikers hebben een breedbeeldscherm met een hoge resolutie. En door de zoomfunctie kan het scherm verkleint worden als dat nodig is, terwijl het scherp moet blijven bij een hoge resolutie. Ik heb daarom gekozen voor 1000x1500 pixels.
- Omdat je toolbars en control panels ook kunt laten zweven boven het scherm en je toolbars ook verticaal kunt plaatsen ipv horizontaal, is ongebruikte ruimte niet erg. Misschien zelfs aan te bevelen. Dit geeft de mogelijkheid om een paar mooie plaatjes te gebruiken en daaroverheen kun je dan een toolbar of een control panel plaatsen als dat nodig is.

Van dat laatste punt is de nieuwe versie van Palma die vandaag verschenen is een misschien iets te extreem voorbeeld (voor al het linkerscherm). Jiri heeft van beta-testers enkele kritische opmerkingen daarover gekregen. Vandaar dat ik wel benieuwd ben hoe jullie de nieuwe schermfuncties van HW4 gebruiken. Wat vinden jullie van de keuze voor 2:3 en 1000x1500? En hoe gebruiken jullie de nieuwe toolbars? Horizontaal of verticaal? Zwevend of niet? Welke toolbars en hoeveel hebben jullie er meestal open staan? Welke control panels hebben jullie tijdens het spelen open staan? Vinden jullie loze ruimte in het scherm nuttig of niet?

Ik ben benieuwd naar jullie reacties.
Gratis orgelmuziek op mijn website.

Beheerder

Berichten: 623

Geregistreerd: 01 feb 2011 19:33

Bericht 23 sep 2011 19:33

Re: Hoe gebruiken jullie de nieuwe scherm-functies in HW4

Hoi Gerrit,
Een goede vraag!
Ik ben de gelukkige gebruiker van twee Touchscreens, beide schermen maximaliseer ik. Ik erger me echter wel aan de rand aan de rechterkant, volgens Brett kan ik die met instellingen van Windows wegkrijgen, maar dat is me niet gelukt.

Ik heb geen enkele toolbar open, dat vind ik lelijk, funties die ik vaak gebruik heb ik onder knopjes (of hoogste toetsen) zitten.

Ik vind verticale schermen (ook al is dit soms realistisch) niet zo'n goed idee. Bij Freiberg gebruik ik de links/rechts schermen niet, bij hele grote orgels wel.
vrgrt,
Gert

Berichten: 5125

Geregistreerd: 12 feb 2011 01:09

Bericht 23 sep 2011 22:54

Re: Hoe gebruiken jullie de nieuwe scherm-functies in HW4

Gerrit

mijn gebruik van de schermen is afhankelijk van de sampleset. Het wordt vnl. bepaald door de grootte van de knoppen (registers). Bij Kampen gebruikt ik 2 schermen (beide schermen maximaliseer ik), maar bij Velesovo gebruik ik 1 scherm.

Een foto-realistische speeltafel is door mij het meest gewenst; dit is tevens een goed verkoopargument voor de samplesetleverancier. Voorbeelden: Velesovo, Kampen, Caen (dat de kleine registerknoppen dan niet werken neem ik op de koop toe), Freiberg, enz..

Zwolle en Palma vind ik minder geslaagd. De speeltafel is niet realitisch. Als dat layout technisch niet mogelijk is, laat het dan weg. Maar om de midi signalen in te stellen zijn de manualen en pedalen wel nodig. Maak dan een layout àla Caen: de manualen en pedalen op een verder qua knoppen niet werkende realitische speeltafel.

Verder is altijd een 1 en 2 schermen gebruik vereist (dus ook voor organisten die nog met 1 scherm werken).

De registerknoppen moeten zo groot zijn als layout technisch mogelijk is en logisch geplaatst zijn (voorbeeld: Caen registerknoppen schermen).

Niet iedereen kan zijn scherm verticaal zetten; iets om rekening mee te houden (eventueel kan dit als extra mogelijkheid worden toegevoegd aan de sampleset).


Toolbars en control panels kun laten zweven en daar zetten waar ruimte is. Zelf gebruik ik het hoofdscherm dan niet Full screen en zet de toolbar daaronder. Soms gebruik ik het master couplers panel. Echter, dit scherm geeft altijd knoppen voor 5 manualen weer, ook als de sampleset maar 2 manualen bezit. De niet te gebruiken knoppen zijn dan grijs. Ik heb Martin Dyde gevraagd om de niet te gebruiken knoppen weg te laten waardoor het scherm kleiner kan worden. Zie http://forum.hauptwerk.com/viewtopic.php?f=5&t=9007 . Gevolg is dan dat het makkelijker te plaatsen is.

De control panels zijn groter en zet ik, indien in gebruik, op een plaats waar geen knoppen zitten (bijv. op de plaats van de lessenaar/manualen in geval van Velesovo). De foto's op de Palma schermen zou dan ook daarvoor gebruikt kunnen worden maar ik vind de foto op het linker scherm veel te overheersend indien zo'n zwevend scherm niet gebruikt wordt. Indien de knoppen voldoende grootte hebben, zou die foto niet nodig zijn. Je kunt het scherm met registerknoppen dan kleiner instellen in HW en het zwevende scherm daarbuiten zetten. Nu moet ieder naar die foto's als schermvulling kijken. Ook komt e.e.a. niet (foto)realistisch over.

Voor Marcussen-Rotterdam zou ik als het niet anders kan (omdat er nogal veel knoppen zijn) voor de Caen oplossing kiezen:
- foto-realistische speeltafel met 4 manualen/pedaal, het zwelpedaal, de 6 tredes (dit alles voor het instellen van midi) en "dode register knoppen"
- twee schermen met 9 rijen met knoppen met 7 knoppen op en rij (dus zoals dit op het echter orgel ook is).
- een scherm met alle registerknoppen (voor hen die 1 scherm gebruiken)

Evert-Jan

Berichten: 560

Geregistreerd: 10 feb 2011 10:38

Bericht 24 sep 2011 10:51

Re: Hoe gebruiken jullie de nieuwe scherm-functies in HW4

Gert en Evert-Jan, bedankt voor jullie reacties! Ik zal ze meenemen.

Ik zie dat jullie beide verticale schermen noemen, terwijl ik dat niet genoemd heb. Jiri wil geen verticale schermen meer, geloof ik. Misschien dat jullie mijn opmerking over verticale toolbars verkeerd begrepen hebben?

Evert-Jan schreef:Zwolle en Palma vind ik minder geslaagd. De speeltafel is niet realitisch. Als dat layout technisch niet mogelijk is, laat het dan weg. Maar om de midi signalen in te stellen zijn de manualen en pedalen wel nodig. Maak dan een layout àla Caen: de manualen en pedalen op een verder qua knoppen niet werkende realitische speeltafel.

Omdat de foto's van Zwolle en Palma niet goed waren, was het niet mogelijk om een echt foto-realistisch scherm te maken. Een scherm als Caen (zonder knoppen) was misschien wel mogelijk geweest, maar persoonlijk vind ik zo'n scherm nogal zinloos, omdat je het alleen maar gebruikt voor het instellen van de MIDI en er verder nooit meer naar omkijkt. Zijn er meer mensen die toch graag zo'n scherm zouden hebben?

Voor nieuwe sets (betere foto's) is meer mogelijk, zoals bijvoorbeeld bij St. Michel. Wat vind je van dat ontwerp, Evert-Jan?
Gratis orgelmuziek op mijn website.

Berichten: 5125

Geregistreerd: 12 feb 2011 01:09

Bericht 24 sep 2011 20:00

Re: Hoe gebruiken jullie de nieuwe scherm-functies in HW4

Gerrit

ik kwam op het vertikale scherm omdat Gert dat ook noemde. Ik kan mijn monitors in elke willekeurige stand zetten dus heb geen probleem, maar velen zitten vast aan de standaard monitorvoet of de monitor is ingebouwd in het orgelmeubel. Freiberg is wel vertikaal indien de 2 schermenoptie gebruikt wordt: de eerste en dus ook de laatste van Jiri.

Je opmerking over vertikale toolbars heb ik goed begrepen (de zwevende HW schermpjes). Soms zet ik deze aan de linkse of rechtse vertikale rand van een registerpaneel.

Gerrit schreef: Een scherm als Caen (zonder knoppen) was misschien wel mogelijk geweest, maar persoonlijk vind ik zo'n scherm nogal zinloos, omdat je het alleen maar gebruikt voor het instellen van de MIDI en er verder nooit meer naar omkijkt.

Als ik een ander op bezoek krijg om bij te spelen, dan laat zo'n scherm zien om een indruk van een console te krijgen en schakel dan over naar Caen 1 of 2 schermen "omdat de registerknoppen te klein zijn". Deze consoleindruk is beter dan die van Zwolle ( http://www.sonusparadisi.cz/organs/zwolle/images/console.jpg ), Palma ( http://www.sonusparadisi.cz/organs/palma/images/v.2/original.jpg ), waar manualen afgebeeld zijn die ergens hoger in het scherm staan en in geen verhouding tot de registertrekkers.

St. Michel vind ik op de manualen na foto-realistisch ( http://www.sonusparadisi.cz/organs/michel/screenconsole.jpg): je kijkt op het onderste manuaal, je kijkt tegen het 2e manuaal aan en bij manuaal 3 en 4 kijk je er onder tegen aan. En alle registerknoppen staan vlak (zonder perspectief) op de beide panelen. Fototechnisch kan dat met de manualen niet over de volle manuaalbreedte; de manualen moeten dan ook "rondlopen" (in een cirkel staan)....... De foto's zijn hier niet zo overheersend zoals bij Palma.
Maar opstelling en grootte van de knoppen is prima en zeer goed te gebruiken (ik heb St. Misschel niet als sampleset maar zie bovengenoemde punten op console.jpg file).

Nee, zoals eerder gezeg: van Jiri vind ik Freiberg en Velesovo het beste ontwerp.
Voor jou als grafisch ontwerper is de Freiberg oplossing ( http://www.sonusparadisi.cz/organs/frei ... onsole.jpg ) het makkelijkst implementeerbaar: je kijkt tegen de toetsen aan en je maakt dan zo meerdere (identieke) manualen; verder geen perpectief.

Ik noemde hierboven Marcussen Rotterdam console, maar Jiri heeft de Domkerk ook nog in portefeuille. Daar moet (gezien de opbouw van de Domorgelspeeltafel) m.i. voor de schermen een "Kampen oplossing van MDA" mogelijk zijn (dit had trouwens ook bij Zwolle gekund).

Gerrit, ik hoop dat je met bovenstaande wat kunt.

Ik ben benieuwd welke control panels / toolbars de andere forumleden in gebruik hebben en hoe ze dit op het scherm hebben staan. Misschien kunnen zij ook nog andere ideeën aanleveren.

Evert-Jan

Berichten: 560

Geregistreerd: 10 feb 2011 10:38

Bericht 24 sep 2011 22:46

Re: Hoe gebruiken jullie de nieuwe scherm-functies in HW4

Dank je wel, Evert-Jan.
Evert-Jan schreef:St. Michel vind ik op de manualen na foto-realistisch ( http://www.sonusparadisi.cz/organs/mich ... onsole.jpg): je kijkt op het onderste manuaal, je kijkt tegen het 2e manuaal aan en bij manuaal 3 en 4 kijk je er onder tegen aan. ...
Voor jou als grafisch ontwerper is de Freiberg oplossing ( http://www.sonusparadisi.cz/organs/frei ... onsole.jpg ) het makkelijkst implementeerbaar: je kijkt tegen de toetsen aan en je maakt dan zo meerdere (identieke) manualen; verder geen perpectief.

De 'Freiberg'-oplossing heeft ook mijn voorkeur, maar ik ben daarbij wel afhankelijk van de foto's. Dat het bij St.Michel niet helemaal gelukt is, ligt dan ook aan de foto. Als ik voor elk klavier dezelfde toetsen had gebruikt (van klavier 2), klopte het weer niet met de bakstukken. Wat dat betreft blijft het nu eenmaal schipperen en de oplossingen kunnen niet voor elke sampleset hetzelfde zijn.
Evert-Jan schreef:Maar opstelling en grootte van de knoppen is prima en zeer goed te gebruiken

Ik houd bij het ontwerp helemaal geen rekening met de grootte van de eigenlijke knoppen. Het aanklikbare gebied is altijd veel groter dan de knop zelf en omvat ook altijd (een deel van) het label. Ik vind het veel belangrijker dat het label leesbaar is en het aanklikbare gebied groot genoeg. De knop dient eigenlijk alleen maar om in/uit zichtbaar te maken. Ik ga er altijd vanuit dat je als gebruiker mikt op een plek ergens op de grens van het label en de knop en niet op de knop zelf. Is dit een goede benadering van mij, of moet ik me toch meer richten op de grootte van de knoppen zelf?
Gratis orgelmuziek op mijn website.

Berichten: 5125

Geregistreerd: 12 feb 2011 01:09

Bericht 26 sep 2011 12:14

Re: Hoe gebruiken jullie de nieuwe scherm-functies in HW4

Gerrit

ik denk dat in geval van St. Michel je het 2e klavier had kunnen copieren en de knop op de klavierbak verwijderen bij manuaal 1, 3 en 4. Ik heb even heel snel uitgevoerd (maar de klavierbakken niet in detail bijgewerkt).

Een leesbaar label is inderdaad heel belangrijk maar daar ben je ook afhankelijk van het echte orgel. En de "aanraakruimte" voor een knop mag best groter zijn dan de knop (dat is zelfs beter qua bediening)

Evert-Jan
Je hebt geen permissies om de bijlage(n)) in dit bericht te zien.

Berichten: 296

Geregistreerd: 08 maart 2011 22:05

Woonplaats: Elspeet

Bericht 26 sep 2011 14:03

Re: Hoe gebruiken jullie de nieuwe scherm-functies in HW4

....Een leesbaar label is inderdaad heel belangrijk maar daar ben je ook afhankelijk van het echte orgel. En de "aanraakruimte" voor een knop mag best groter zijn dan de knop (dat is zelfs beter qua bediening)....

Voor wat betreft goede leesbaarheid en aanraakruimte vraag ik mij af of er meerdere gebruikers zijn met één
breedbeeld PC-scherm naast hun orgel, bijvoorbeeld 21 of 22 inch die behoeft hebben aan schermvullende "knoppenrijen" ?

Er onstaat bij dit type scherm (1920x1080) namelijk veel ongebruikte ruimte links en rechts wat m.i. door wat bijknippen en inschikken van de bestaande afbeelding (bv Cean of Rabstejn-ext) in HW weer schermvullend gemaakt kan worden.Bij eerdere sampelsets was soms een ODF te dowloaden speciaal voor 15"op laptopgebruik.

Zouden sampelsetmakers bekend zijn met deze wens ?

Wim Boer

Berichten: 560

Geregistreerd: 10 feb 2011 10:38

Bericht 26 sep 2011 15:42

Re: Hoe gebruiken jullie de nieuwe scherm-functies in HW4

Evert-Jan schreef:ik denk dat in geval van St. Michel je het 2e klavier had kunnen copieren en de knop op de klavierbak verwijderen bij manuaal 1, 3 en 4. Ik heb even heel snel uitgevoerd (maar de klavierbakken niet in detail bijgewerkt).
Ziet er inderdaad niet verkeerd uit. Ik zal dit in het vervolg overwegen.

WiBo schreef:Voor wat betreft goede leesbaarheid en aanraakruimte vraag ik mij af of er meerdere gebruikers zijn met één
breedbeeld PC-scherm naast hun orgel, bijvoorbeeld 21 of 22 inch die behoeft hebben aan schermvullende "knoppenrijen" ?

Er onstaat bij dit type scherm (1920x1080) namelijk veel ongebruikte ruimte links en rechts wat m.i. door wat bijknippen en inschikken van de bestaande afbeelding (bv Cean of Rabstejn-ext) in HW weer schermvullend gemaakt kan worden.Bij eerdere sampelsets was soms een ODF te dowloaden speciaal voor 15"op laptopgebruik.

Zouden sampelsetmakers bekend zijn met deze wens ?

Er zit wat dit betreft een zekere tegenstrijdigheid in HW4. Aan de ene kant de mogelijkheid om meerdere schermresoluties te gebruiken in 1 ODF, aan de andere kant een flexibel schermgebruik (zoomen, resizen, extra toolbars, enz), waardoor dit minder nodig is. In overleg met Jiri heb ik er voor gekozen om steeds uit te gaan van 2:3/1000x1500 px. Je hebt dan een vrij breed scherm. Weliswaar niet breed genoeg om een breedbeeldscherm te vullen, maar als je de horizontale toolbars die je op een 4:5 scherm boven en onder plaatst, op een breedbeeldscherm verticaal maakt en dan links of rechts plaatst, kom je al een heel eind.

Aparte schermen maken voor breedbeeld vindt Jiri geen goed idee, omdat de bruikbaarheid die je er mee wint niet opweegt tegen het extra werk. Ik verwacht dat de meeste producers er zo over zullen denken.
Gratis orgelmuziek op mijn website.

Berichten: 296

Geregistreerd: 08 maart 2011 22:05

Woonplaats: Elspeet

Bericht 26 sep 2011 16:22

Re: Hoe gebruiken jullie de nieuwe scherm-functies in HW4

In overleg met Jiri heb ik er voor gekozen om steeds uit te gaan van 2:3/1000x1500 px


One size fits all...?
Natuurlijk heb ik geen idee hoeveel werk dit achter de schermen is, en over de schermen in Hautpwerk zal altijd wel gelden zoveel hoofden, zoveel zinnen, toch heb ik ook even een voorbeeldje in elkaar gezet hoe mijns inziens het mooie Caen geweldig past in een HD-scherm van 1920x1080.
Ik heb alleen de bovenste balk met het "Cavaillé-Coll logo" verplaatst, hierdoor komt de verhouding (die HW4 intact laat) veel dichterbij de gewenste resolutie.

Dit type scherm zal onder de "éénschermigen" onder ons, die hun PC in de woonkamer (naast het orgel) hebben, of de wat stevigere laptops (i5/i7) hebben steeds vaker voorkomen?

Wim Boer
Nunspeet
Je hebt geen permissies om de bijlage(n)) in dit bericht te zien.

Berichten: 560

Geregistreerd: 10 feb 2011 10:38

Bericht 26 sep 2011 20:41

Re: Hoe gebruiken jullie de nieuwe scherm-functies in HW4

WiBo schreef:
In overleg met Jiri heb ik er voor gekozen om steeds uit te gaan van 2:3/1000x1500 px


One size fits all...?

Ik hoop het. Tot nog toe zijn alleen St Michel en Palma in dit formaat verschenen. Misschien zou je de gratis versie van een van deze twee eens kunnen uitproberen om te kijken of dit formaat inderdaad gunstig is voor jou. Daar ben ik wel benieuwd naar.
WiBo schreef:..., toch heb ik ook even een voorbeeldje in elkaar gezet hoe mijns inziens het mooie Caen geweldig past in een HD-scherm van 1920x1080.

Als ik Martin Dyde goed begrepen heb, komt er in de toekomst ook een mogelijkheid om het scherm in/uit te zoomen in zelf te kiezen percentages. Als het zover is, kun je zelf kiezen welk deel van het scherm je zichtbaar wilt laten zijn. Dan kun je voor Caen dus deze oplossing kiezen zonder dat daar een apart scherm voor nodig is. Je zoomt gewoon zover in dat het scherm de hele breedte vult. Mbv de rechter schuifbalk positioneer je het scherm dan zo dat de bovenste rand van het scherm valt.
Gratis orgelmuziek op mijn website.

Berichten: 296

Geregistreerd: 08 maart 2011 22:05

Woonplaats: Elspeet

Bericht 26 sep 2011 21:15

Re: Hoe gebruiken jullie de nieuwe scherm-functies in HW4

Hoi Gerrit,

Zo had ik onbewust een vooruitziende blik met " one size fits all" en ligt het probleem niet bij de samplemaker.
Of het uiteindelijk de oplossing " voor elck wat wils" of meer " dan sus, dan soo" is zien we wel.

Palma is ook nog niet beeldvullend, zie de bijlage. De volume-balkjes zwevend maken knapt het ook niet van op.
Verder hoop ik dat er een optie komt waarin op het scherm slecht de grafische weergave te zien is, zonder de windows-controle balk.
(Die hadden ze immers rond 1748 ook niet op of naast de lessenaar :D )

Verder ben ik zeer tevreden, Hauptwerk is verslavend... :oops:

Wim Boer
Nunspeet

Keer terug naar Algemene discussie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 17 gasten




Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software for PTF. phpBB.nl Vertaling

 

Copyright (c) 2008 PCorgan.com. All rights reserved. Mail: info@PCorgan.com