Home News Forum Kijk/Luister Sample Sets Vergelijk Benodigdheden Foto's Links Downloads Over ons

 

Advies HW orgel

Toon actieve onderwerpen


Berichten: 22

Geregistreerd: 26 mei 2014 18:46

Bericht 02 mei 2017 09:53

Advies HW orgel

Binnenkort gaat mijn dochter trouwen (oktober) en zoekt mijn schoonzoon een HW orgel. Niet zo'n groot budget zullen jullie wel begrijpen. Heeft iemand suggesties voor een startopstelling, hij heeft nog niks want het orgel blijft bij zijn ouders? Liefst zouden ze iets hebben waar (uiteindelijk) de speakers ingebouwd kunnen worden.

Berichten: 1195

Geregistreerd: 04 jan 2013 15:20

Bericht 02 mei 2017 10:54

Re: Advies HW orgel

Zijn ze bereid om wat te klussen en te knutselen? Dan kunnen ze op Marktplaats een oud analoog orgel kopen, de oude elektronica eruit halen, en dan de boel midificeren. Dat vereist even wat studie en daarna wat soldeerwerk, maar het is niet al te moeilijk. Forumleden kunnen daarbij helpen

Het kostenplaatje wordt dan ongeveer als volgt (ik kan er per item makkelijk een paar tientjes naast zitten):
*Tweedehands analoog orgel EUR 200
*MIDI-benodigdheden EUR 150
*Eenvoudige externe geluidskaart met MIDI EUR 200
*Hoofdtelefoon EUR 100
In dit scenario ga ik er van uit dat ze een eigen pc of laptop gebruiken, en gebruikmaken van Hauptwerk Free (of GrandOrgue). De mogelijkheden qua sample sets zijn daarmee wel behoorlijk beperkt.

Zien ze het midificeren niet zitten, dan kunnen ze via Marktplaats een tweedehands digitaal orgel kopen, waar dus al MIDI in zit. Dat kost al gauw EUR 1500. Je hebt dan nog steeds een externe geluidskaart nodig.

Om de mogelijkheden qua sample sets uit te breiden heb je een goede pc nodig, ik zou gezien de huidige sample sets starten met minstens 16 GB RAM-geheugen. Bovendien heb je een HW advanced licentie nodig (HW Basic voegt m.i. te weinig toe). Heb je eenmaal HW advanced, dan hoef je nog niet meteen sample sets aan te schaffen, je krijgt er namelijk toegang mee tot veel interessante gratis demo sets en bovendien een aantal samengestelde sample sets. Voor het registreren heb je vervolgens nog een touchscreen of launchpad nodig.

Dan wordt het prijsplaatje
*2e hands digitaal orgel EUR 1500
*Eenvoudige externe geluidskaart met MIDI EUR 200
*Hoofdtelefoon EUR 100
*PC met 16GB RAM EUR 500
*HW advanced licentie EUR 700
*2e hands touchscreen of launchpad EUR 150

Totaal dus ruim EUR 3000 (de belangrijkste manier om hier nog op te besparen is dus zelf midificeren van een oud analoogje) Goedkoper dan menig digitaal orgel,terwijl het een prima startpunt is voor verdere uitbreidingen: sample sets, een goede speakeropstelling, betere hoofdtelefoon, betere geluidskaart, uitbreiden naar surround...

Mocht ik dingen over het hoofd zien, dan hoop ik dat anderen mij corrigeren.

Berichten: 369

Geregistreerd: 12 dec 2014 14:23

Woonplaats: Zetten

Bericht 02 mei 2017 11:00

Re: Advies HW orgel

Mijn tweedehands digitaal orgel heb ik voor 180 euro opgepikt (met MIDI dus op de 2 klavieren en pedaal). Dat was een buitenkans, maar voor minder dan 1500 kan het dus zeker wel.

Berichten: 1195

Geregistreerd: 04 jan 2013 15:20

Bericht 02 mei 2017 11:04

Re: Advies HW orgel

Mijn schatting is gebaseerd op een lange zoektocht op Marktplaats voor een orgelleerling van mij. Daarbij waren we wel een tikje kritisch met betrekking tot het orgelmeubel, het moest bij het interieur passen en er goed uitzien etc... Anders kan het inderdaad nog wel wat goedkoper.

Het kan natuurlijk helpen om in je omgeving (en op facebook etc) rond te bazuinen dat je naar iets op zoek bent.
Avatar gebruiker

Berichten: 6

Geregistreerd: 15 apr 2017 15:01

Bericht 02 mei 2017 12:38

Re: Advies HW orgel

Kijk even op het forum bij even voorstellen bij Piet Philipse.
Daar vind je een bouwbeschrijving met gebruik van 2ehands klavieren en pedaal.
Beetje bij beetje is dit gebouwd, met als startbegin een kistorgel (2 klaviers omdat dit handig is en Klop bouwt ze ook) omdat ik dat nodig had.
Uitbreiding dmv andere samplesets en registers is uiteraard altijd mogelijk. Maar je start is er dan wel met een meubel naar eigen keus. De zaaglijst e.d. zit ook bij de beschrijving.

Berichten: 562

Geregistreerd: 07 okt 2015 20:35

Woonplaats: Huizen NH

Bericht 02 mei 2017 20:27

Re: Advies HW orgel

Volgens mij hebben die jongelui de komende maanden wel iets anders aan hun hoofd dan wat knutselen en klussen..........

En een kant-en klare oplossing is meestal toch een wat groter budget. Maar je ziet toch weleens voor rond de E 1000,- digitale orgels op MP staan, dat zou ik dan adviseren, dan kan je alvast spelen, en langzamerhand via HW free edition opschalen. En hoef je dus helemaal niet technisch te zijn cq doen......

HG

Geert

Keer terug naar Algemene discussie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 13 gasten




Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software for PTF. phpBB.nl Vertaling

 

Copyright (c) 2008 PCorgan.com. All rights reserved. Mail: info@PCorgan.com