Home News Forum Kijk/Luister Sample Sets Vergelijk Benodigdheden Foto's Links Downloads Over ons

 

Overwegingen bij het doorverkopen van samplesets

Toon actieve onderwerpen


Berichten: 1195

Geregistreerd: 04 jan 2013 15:20

Bericht 17 okt 2017 20:48

Overwegingen bij het doorverkopen van samplesets

Naar aanleiding van enkele recente ontwikkelingen en discussies zet ik hier even wat overwegingen neer over het handelen in sample sets. Dat is iets wat ik regelmatig doe, en waarbij dit forum meermalen een nuttig kanaal was (naast dat ik ook veel sample sets nieuw heb gekocht).

* Samplesetmakers verdienen hun beloning - in het produceren van een sampleset zitten vele honderden uren werk, plus reiskosten, plus apparatuurkosten, plus eventuele bijdragen aan de huur en onderhoud van kerk en kerkorgel. Inkomsten kunnen ze goed gebruiken om hun volgende sampleset te produceren en daarbij het kwaliteitsniveau steeds te verhogen.

* Bewonder je een sampleset en heb je geld? Wees niet vrekkig en schroom niet al te zeer om het gewoon te kopen.

* Tweedehands handel is een eerlijke zaak. Voor beveiligde sets bestaat er gewoon een regeling, voor de licentieoverdracht betaal je namelijk een klein bedrag voor de administratieve kosten. Ook onbeveiligde sets kunnen eerlijk verhandeld worden, in ieder geval onder de jurisdictie van de Europese Unie. Doorverkopen betekent wel: verwijderen uit je eigen collectie.

* Illegale kopieen zijn echter een grove diefstal. Ook al zijn sommige samplesets onbeveiligd, kopieer ze niet, geef ze niet weg terwijl je zelf ook een kopie in bezit houdt, en ga al helemaal niet kopieen verkopen. Je steelt anders voor honderden euro's en je begeeft je in feite in de criminaliteit.

* Toch gestolen of aan heling gedaan door middel van illegale kopieen of anderszins? De ernst van de situatie niet ingezien? Maak het goed met de samplesetmaker en treedt ook in contact met de andere mensen die er in betrokken zijn. Laat je niet weerhouden door een onterechte angst voor gezichtsverlies of financieel verlies, en zet de zaken recht.

* Over de mensen met wie ik handel kan ik vaak veel informatie vinden via hun gebruikersaccount, en meermalen ben ik bij mensen op bezoek geweest om een koop of ruil goed af te handelen. Dat vergroot de onderlinge band.

* Door de doorverkoop van samplesets openlijk op fora te bediscussieren ontstaat er een sfeer van collegiaal toezicht en onderling vertrouwen, waardoor de markt voor kwaadwillenden kleiner wordt.

* Doet iemand suggesties voor illegale handel, dan moeten we niet de deuren en ramen sluiten, maar juist zo iemand proberen te winnen voor de principes van eerlijke handel

* Wanneer iedereen uit gaat wijken naar de anonimiteit van Marktplaats of eBay, dan zal dat meer oplichters en zwendelaars aantrekken. Juist búiten pcorgel ben ik in aanraking gekomen met allerlei illegale zaken en ben ik zelfs geconfronteerd geweest met een vermoedelijke oplichter.

* Zolang illegale zaken vermeden worden, brengt tweedehands doorverkoop niet per sé schade toe aan de producenten van sample sets. Je zou misschien denken: als je het doorverkoopt heeft de producent er geen voordeel van, maar dat gaat niet op. Vergelijk het met de verkoop van auto's: met de opbrengst van een tweedehands auto kunnen mensen tegen niet al te hoge kosten weer voor het nieuwste exemplaar gaan. Zo ook met samplesets: als je weet dat je een set door kunt verkopen is de drempel veel lager om het nieuw aan te schaffen.

* Wanneer dus de doorverkoop van samplesets her en der geblokkeerd wordt, dan kan dat zomaar behoorlijk in het nadeel uitvallen van samplesetproducenten. Diverse van mijn samplesets had ik niet nieuw durven kopen als ik de kosten niet af had kunnen dekken met de doorverkoop van een oudere set. Vergelijk het ook met de woningmarkt: als niemand doorverkoopt, komt alles tot stilstand.

Kortom, pcorgel is voor mij een belangrijk kanaal geweest voor eerlijke handel in een vertrouwde omgeving, wat voor mij ook de basis is om af en toe iets nieuws te kunnen aanschaffen. Daarom hoop ik dat de beslissing om dit kanaal af te sluiten nog eens heroverwogen wordt.

Berichten: 519

Geregistreerd: 21 nov 2012 15:32

Bericht 17 okt 2017 21:55

Re: Overwegingen bij het doorverkopen van samplesets

Mooie bijdrage Jos. Ik kan me in grote lijnen zeer wel vinden in je betoog. Toch een paar aanvullingen:
- overdracht van MDA licenties is tot op heden zelfs vrij van kosten.
- ik zelf beschouw platforms als marktplaats of eBay niet noodzakelijk meer of minder verdacht of onbetrouwbaar als pcorgel. Op al deze platforms zijn veel goedbedoelende en ook oprechte mensen te ontmoeten. Mijn devies is dat je je in alle situaties vergewist dat er eerlijk zaken gedaan wordt.
- Marktplaats en Ebay zijn wel bij uitstek handelplatforms en daarop ingericht, terwijl pcorgel vooral informatief en ondersteunend is.
- ik kan mij voorstellen dat een beheerder of eigenaar van een platform - zoals pcorgel - een zekere morele of misschien wel wettelijke verantwoordelijkheid en of aansprakelijkheid heeft voor hetgeen via het platform wordt uitgewisseld. En deze wil beperken om een en ander beheersbaar te houden.
Avatar gebruiker

Berichten: 461

Geregistreerd: 01 jan 2015 22:51

Woonplaats: Zeeland

Bericht 18 okt 2017 07:50

Re: Overwegingen bij het doorverkopen van samplesets

Gedeeltelijk eens met josq en Fokko.

Echter kunnen we hier een hele lange (zinloze) discussie over beginnen over het wel of niet verhandelen van samplesets.

Op het forum is de optie er geweest om beveiligde sets te verhandelen. Helaas werden er steeds opnieuw topics geopend waarin onbeveiligde samplesets werden aangeboden. Of er werden beveiligde sets aangeboden, maar kwam er steeds iemand die daar een onbeveiligde set voor terug wilde geven.
Zulk soort dingen worden ontzettend irritant:
ten eerste voor de beheerder(die niet fulltime in dienst is van pcorgel voor zover ik weet), die voor de zoveelste keer dezelfde topics moet opschonen (vaak geplaatst door dezelfde personen)
en ten tweede voor de lezers, die voor de zoveelste keer dezelfde aanbiedingen voorbij zien komen.

Als er dan ook nog opmerkingen gemaakt worden dat onbeveiligde sets via het forum niet verhandeld, maar wel samen gedeeld mogen worden, kan ik goed snappen dat de beheerder dan het verhandelen van samplesets in het geheel gaat verbieden.

Alleen beveiligde samplesets verhandelen is dus schijnbaar een opgave waarmee 'de mensen' hier op pcorgel niet mee om kunnen gaan, omdat iedere keer toch onbeveiligde samplesets worden aangeboden, soms op zichzelf en soms als vervuiling van een andermans topic.

De beheerder heeft daarom dus de beslissing gemaakt om het verhandelen van samplesets dan maar geheel te verbieden. En terecht...

(dat de rest van de goedwillende forum gebruikers hiermee de dupe wordt van een paar simpele zielen die maar niet lijken te begrijpen dat er bepaalde regels zijn, dat is jammer, maar zo werkt het nu eenmaal overal in het leven, niet alleen hier op dit forum)

Berichten: 1195

Geregistreerd: 04 jan 2013 15:20

Bericht 18 okt 2017 09:16

Re: Overwegingen bij het doorverkopen van samplesets

Ik begrijp dat wel, maar volgens mij zou het zo toch niet moeten werken. Overal waar mensen bij elkaar zijn, zijn irritaties. Ook in online gemeenschappen is verdraagzaamheid en geduld nodig. Waar de een zich aan ergert, kan voor de ander interessant zijn.

Wat als er echt grenzen overschreden worden? Ik denk dat dan de (tijdelijke) opschorting van individuele gebruikersrechten een oplossing is die voldoende indruk maakt. De opschorting van een forumfunctie die veel mensen tegelijk treft mág eenzijdig door de forumbeheerders ingezet worden, maar enig overleg met de gebruikersgemeenschap kan een productievere benadering zijn.

Beheerder

Berichten: 623

Geregistreerd: 01 feb 2011 19:33

Bericht 18 okt 2017 09:24

Re: Overwegingen bij het doorverkopen van samplesets

Anco:
Zulk soort dingen worden ontzettend irritant:
ten eerste voor de beheerder(die niet fulltime in dienst is van pcorgel voor zover ik weet), die voor de zoveelste keer dezelfde topics moet opschonen (vaak geplaatst door dezelfde personen)
en ten tweede voor de lezers, die voor de zoveelste keer dezelfde aanbiedingen voorbij zien komen.

Je slaat de spijker op de kop. Deze site (en dus ook het modereren van Evert-Jan) is geheel vrijwilligerswerk/hobby.

Het is nu zo dat 'de goeden onder de kwaden moeten lijden', een aantal mensen heeft het verknoeid voor de rest.
Helaas..., maar wij kunnen niet anders omdat we niet mee willen werken aan illegaliteit.

Berichten: 5125

Geregistreerd: 12 feb 2011 01:09

Bericht 18 okt 2017 10:26

Re: Overwegingen bij het doorverkopen van samplesets

Anco

bedankt voor je bondige samenvatting! Jij weet dus echt wat er gebeurd is waardoor Gert en ik vonden om het verhandelen van beveiligde sets via het forum te gaan verbieden.

En het gaat me veel tijd schelen want bij andere topics hoef ik nagenoeg niet in te grijpen en bij de sample sets was het bijna altijd raak.

Berichten: 5125

Geregistreerd: 12 feb 2011 01:09

Bericht 18 okt 2017 10:32

Re: Overwegingen bij het doorverkopen van samplesets

Fokko schreef:ik kan mij voorstellen dat een beheerder of eigenaar van een platform - zoals pcorgel - een zekere morele of misschien wel wettelijke verantwoordelijkheid en of aansprakelijkheid heeft voor hetgeen via het platform wordt uitgewisseld. En deze wil beperken om een en ander beheersbaar te houden.

Fokko

Het PCorgel-forum is niet verantwoordelijk of aansprakelijk op wat voor manier dan ook bij de handel in sample sets of andere zaken. Dat is toch echt de persoon zelf, die daarmee de wet overtreedt. Om illegaal handelen te voorkomen was e.a.a al ingeperkt door alleen dongle beveiligde sets op het forum aan te bieden/te koop te vragen.
Volgen we jouw zienswijze, dan is de fietsfabrikant verantwoordelijk voor mijn manier van handelen (rijden door rood licht e.d.) en een orgelbouwer voor wat jij op het orgel speelt: hij geeft jou een platform om je muzikale kunnen te uiten.
Zo werkt het dus niet.

Het forum is een platform waar leden, die bij aanmelden de forumregels gelezen hebben, zich ook aan die regels moeten houden. De leden zijn natuurlijk zelf verantwoordelijk voor de inhoud van de door hen geplaatste berichten. En als dat tegen de regels is, grijpt de moderator in, hetgeen nu gebeurd is.

Wil je wat achtergrond info: lees wat ICT jurist Arnoud Engelfriet schrijft: https://www.iusmentis.com/websites/forums/

Berichten: 1195

Geregistreerd: 04 jan 2013 15:20

Bericht 18 okt 2017 10:39

Re: Overwegingen bij het doorverkopen van samplesets

Voor mij is dit een grote teleurstelling. Zonder nu al iets te willen beloven ben ik me aan het bezinnen op manieren om de doorverkoop van sample sets te faciliteren. Niet om pcorgel te ondermijnen, en al helemaal niet om illegale zaken mogelijk te maken. Maar wel om wat ik hierboven heb uitgelegd: omdat ik geloof dat een levendige en eerlijke handel heel de Hauptwerkgemeenschap ten goede komt, inclusief de samplesetmakers.

Berichten: 5125

Geregistreerd: 12 feb 2011 01:09

Bericht 18 okt 2017 10:52

Re: Overwegingen bij het doorverkopen van samplesets

Jos

mijn reactie op jouw verhaal.

josq schreef:Samplesetmakers verdienen hun beloning
Er zijn sample setmakers die er van moeten leven: het is hun beroep / core business. Daar komt dus veel meer bij dan door jou genoemd.

josq schreef:Bewonder je een sampleset en heb je geld? Wees niet vrekkig en schroom niet al te zeer om het gewoon te kopen.
En als je geen geld heb en je toch de (niet beveiligde) sample set bewonder ........
M.i. een verkeerde stelling. Lees Anco's verhaal nogmaals door.

Wat betreft de verkoop van sample sets:
Uitwijken naar Marktplaats of eBay heeft zo zijn voordelen. Dit zijn organisaties die contacten hebben met politie e.d. voor het indammen van illegale praktijken. Er zijn wel echter personen met kennis van zaken nodig die deze advertenties van vermoedelijke illegale praktijken te melden. En in het verleden is dat bij een MP aanbieder ook gelukt en heeft deze zijn activiteiten gestaakt.
En het gaat op die platforms altijd om niet beveiligde sets. De beveiligde sets reguleren zich zelf wel vanwege die dongle beveiliging.

josq schreef:Kortom, pcorgel is voor mij een belangrijk kanaal geweest voor eerlijke handel in een vertrouwde omgeving, wat voor mij ook de basis is om af en toe iets nieuws te kunnen aanschaffen. Daarom hoop ik dat de beslissing om dit kanaal af te sluiten nog eens heroverwogen wordt.
Op het Engelstalig Hauptwerkforum mag ook niet gehandeld worden in sample sets. Het was een voorrecht dat het hier voor bepaalde sets wel kon. Maar door misbruik is er nu een einde aan gekomen en dit besluit is definitief. In onderling overleg vonden Gert en ik dit het beste. Het continue moeten optreden als politieagent als forumbezoekers (ook zij die dagelijks op het forum komen en dus de regels zouden moeten kennen) toch weer een niet beveiligde set op het forum plaatsen of te koop vragen. Als ik dan een opmerking maak dat sample set xxx niet beveiligd is, plaatst een ander daar weer een opmerking achter en die ik dan ook verwijderd heb. Om tenslotte binnen 8 uur 3x een PM en 2x een melding te krijgen. Dan is de maat echt vol.

josq schreef:Ik begrijp dat wel, maar volgens mij zou het zo toch niet moeten werken. Overal waar mensen bij elkaar zijn, zijn irritaties. Ook in online gemeenschappen is verdraagzaamheid en geduld nodig. Waar de een zich aan ergert, kan voor de ander interessant zijn.
Forumleden horen zich aan de forumregels te houden. In geval van sample sets zijn die die wel heel erg duidelijk. Daar is m.i. ook geen discussie over mogelijk dat ze voor tweeërlei uitleg vatbaar zijn. En dat heeft m.i. dan ook niets met irritaties tussen personen te maken.

josq schreef:De opschorting van een forumfunctie die veel mensen tegelijk treft mág eenzijdig door de forumbeheerders ingezet worden, maar enig overleg met de gebruikersgemeenschap kan een productievere benadering zijn.
Doet een politieagent dat ook als jij, zoals zovelen, door rood licht fietst: we gaan jouw overtreding in het groepsoverleg op het bureau bespreken en je hoort nog van ons? Nee, een ieder krijgt gewoon een bon (als er al bekeurd zou worden).
Het forum is vrijwilligerswerk. We gaan daar toch niet in gespreksgroepen discussiëren over een mogelijke (tijdelijke) opschorting van individuele gebruikersrechten van lid XYZ om dat daardoor vele anderen de dupe van worden, en dat terwijl de regels daaromtrent toch wel heel erg duidelijk waren?
Nogmaals, ook op het Engelstalig forum mag niet gehandeld worden. En je ziet daar dan ook nooit een aanbieding staan (en dat is niet omdat de moderator dan ingegrepen heeft).


Ik zag net dat je weer een bericht geplaatst had over faciliteren 2e hands sets.
Maar ik laat het hier even bij.
Avatar gebruiker

Berichten: 317

Geregistreerd: 21 sep 2012 13:59

Woonplaats: Hulshorst

Bericht 18 okt 2017 11:58

Re: Overwegingen bij het doorverkopen van samplesets

Ik ben blij dat ik al mijn (beveiligde) sample-sets via dit forum heb kunnen verkopen :D , maar ik begrijp de stellingname van de moderators volkomen. Het is jammer dat bepaalde personen het zover hebben laten komen omdat ik ook begrip heb voor de opmerkingen van jos.
Groet,
Teun van Unen
Hulshorst
(tvanu47@gmail.com)

Berichten: 519

Geregistreerd: 21 nov 2012 15:32

Bericht 18 okt 2017 12:37

Re: Overwegingen bij het doorverkopen van samplesets

Evert-Jan schreef:
Fokko schreef:ik kan mij voorstellen dat een beheerder of eigenaar van een platform - zoals pcorgel - een zekere morele of misschien wel wettelijke verantwoordelijkheid en of aansprakelijkheid heeft voor hetgeen via het platform wordt uitgewisseld. En deze wil beperken om een en ander beheersbaar te houden.

Fokko

Het PCorgel-forum is niet verantwoordelijk of aansprakelijk op wat voor manier dan ook bij de handel in sample sets of andere zaken. Dat is toch echt de persoon zelf, die daarmee de wet overtreedt. Om illegaal handelen te voorkomen was e.a.a al ingeperkt door alleen dongle beveiligde sets op het forum aan te bieden/te koop te vragen.
Volgen we jouw zienswijze, dan is de fietsfabrikant verantwoordelijk voor mijn manier van handelen (rijden door rood licht e.d.) en een orgelbouwer voor wat jij op het orgel speelt: hij geeft jou een platform om je muzikale kunnen te uiten.
Zo werkt het dus niet.

Het forum is een platform waar leden, die bij aanmelden de forumregels gelezen hebben, zich ook aan die regels moeten houden. De leden zijn natuurlijk zelf verantwoordelijk voor de inhoud van de door hen geplaatste berichten. En als dat tegen de regels is, grijpt de moderator in, hetgeen nu gebeurd is.

Wil je wat achtergrond info: lees wat ICT jurist Arnoud Engelfriet schrijft: https://www.iusmentis.com/websites/forums/


Evert-Jan,

Ik heb niet een stellige zienswijze, ik beschouw me als een leek op dit juridische gebied. Ik heb meen juist ook sympathie te hebben voor jullie ingrijpen en de beleidswijzing juist met het ook op verantwoordelijkheid en aansprakelijkheid. Tegelijk deel ik de frustratie en teleurstelling van Jos.
Bedankt voor je link, direct op pagina zet Arnoud Engelfriet dit onderwerp op scherp:

Citaat: "Wie zijn website openstelt voor anderen, doet er verstandig aan om meteen duidelijke regels in te voeren. Forums en andere discussiesites lopen, net als bloggers, het risico aangesproken te worden voor wat deelnemers doen."

" Een forum is in principe niet aansprakelijk voor bijdragen van deelnemers. Pas als de forumbeheerder weet of hoort te weten dat de inhoud van de berichten onrechtmatig is, moet hij ingrijpen. Doet hij dan nog steeds niets, dan kan hij wel aansprakelijk worden gesteld."

Evert-Jan en Gert, ontzettend bedankt voor jullie tomeloze inzet en energie!

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 18 okt 2017 13:39

Re: Overwegingen bij het doorverkopen van samplesets

ik vind de beslissing correct



ik weet dat onderstaande me opnieuw kritiek(PM) zal opleveren, maar dat neem ik voor lief.................

PC-organ is niet persoonlijk verantwoordelijk, het podium is niet schuldig , het zijn de gebruikers ervan, ik ga een persoonlijk beroep doen op de mede forum leden.

stelen, kopiëren, jatten, je mag er zelf een naam aan hangen

ook in dat opzicht is er totaal geen moraal meer onder de overwegend "christelijke" afnemers
er wordt echt schrikbarend veel gekopieerd (bladmuziek, samplesets, enz)

ik zou een oproep willen doen aan iedere HW Gebruiker
bekijk je collectie Samplesets nog eens kritisch, iedereen weet (hoop ik)van zichzelf waar hij ooit de fout mee ingegaan is.

ben je dan zo eerlijk dat je alles wist wat niet legaal is, of denk je niemand weet het Niemand??
of maakt het je echt niet uit?, en speel je braaf de berijmde 10 geboden op een gestolen set?.....................


ik bedoel bovenstaande echt niet hatelijk, maar ik hoop oprecht dat het tot nadenken aanzet
en iedereen zal zeggen dat hij/zij dat niet doet, maar als je de daadwerkelijke verkoop aantallen van onbeveiligde sets, naast de aantallen ligt die er op de HW computers staan, zullen dat cijfers zijn waar bv. Jiri alleen maar van kan dromen............


ik ben me anderzijds zeker van bewust dat hier ook mensen echt ter goeder trouw sets verkocht, en gekocht hebben.
maarja als ik in de supermarkt netjes mijn boodschappen afrekent, zit daar automatisch een stuk winstderving in wat ik moet betalen.
dus ook hier de goede moeten onder de "kwade" lijden

ik begrijp Evert-Jan en Gert heel goed dat ze deze beslissing genomen hebben, het is niet de 1e overtreding, het gaat al jaren fout
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.

Berichten: 560

Geregistreerd: 10 feb 2011 10:38

Bericht 20 okt 2017 10:20

Re: Overwegingen bij het doorverkopen van samplesets

Laat ik voorop stellen dat ik het besluit van Gert en Evert-Jan respecteer. En dat ik zelf nog nooit een set tweedehands gekocht of verkocht heb en ook geen plannen heb in die richting.

Toch wil ik zeggen dat ik de overwegingen van josq uit het openingsbericht allemaal deel. Ik heb jaren geleden ook al eens gezegd hier: zelf zie ik geen enkele reden om het te koop aanbieden van sets hier te verbieden, ook niet voor onbeveiligde. Om deze redenen:

1. Tweedehands verkopen van onbeveiligde sets is op zichzelf volstrekt legaal.
2. Zolang je geen aanwijzingen hebt dat iemand illegaal bezig is, ben je als forumbeheerder niet verantwoordelijk.
3. Ook als je op dit forum geen tweedehands sets wilt laten verhandelen, voorkom je daarmee niet dat ze ergens anders wel verhandeld worden.
4. Door ze op dit forum te laten verhandelen, bied je de best mogelijke sociale controle als waarborg tegen illegale praktijken.

Een voorbeeld: stel dat ik een onbeveiligde set tweedehands zou willen kopen. Buiten dit forum om, bv. op Marktplaats, heb ik geen idee met wie ik te maken heb en of deze persoon te vertrouwen is. Maar de mensen hier ken ik inmiddels redelijk. Dus koop ik het liefst van iemand die ik hier heb ontmoet en heb leren vertrouwen.

Bovendien: als de koop hier gesloten wordt, weten we daar allemaal van. Stel x verkoopt aan y set z. Als dat hier gemeld wordt, weten we dat allemaal. Dus als x vervolgens z nogmaals te koop aanbiedt, of zelf z nog blijkt te gebruiken, kun we x hier publiekelijk op de vingers tikken en zo nodig buitensluiten. Dat lukt niet zomaar via Marktplaats. Want zoals Evert-Jan zelf al zei: daar is kennis van zaken (en personen) voor nodig.

Kortom, dat handel nu helemaal geblokkeerd wordt, lijkt mij het gevolg van een te respecteren, maar in mijn ogen niet zo verstandige beslissing eerder om handel in onbeveiligde sets niet toe te staan. Door gewoon alle handel vrij te geven, voorkom je dezelfde irritaties die jullie nu willen voorkomen. Ook dan hoef je namelijk niet meer constant in te grijpen. En als we dat dan koppelen aan een soort gedragscode dat elke verkoop van een onbeveiligde set hier gemeld wordt, creëer je bovendien een betere waarborg tegen misbruik dan door alle handel buiten het forum te duwen, waar we er met z'n allen vrijwel geen zicht op hebben.

Nogmaals: dit zijn slechts mijn overwegingen. Ik respecteer het genomen besluit. Maar als het blijft zoals het is, lijkt het me inderdaad goed als er elders een veilig handelsplatform voor tweedehands samplesets komt, ook voor onbeveiligde. Om te voorkomen dat goedwillende kopers in handen van kwaadwillende verkopers gedreven worden.
Gratis orgelmuziek op mijn website.

Berichten: 5125

Geregistreerd: 12 feb 2011 01:09

Bericht 20 okt 2017 10:47

Re: Overwegingen bij het doorverkopen van samplesets

Gerrit

bedankt voor je reactie.

Je ziet echter 1 ding over het hoofd: het verhandelen van niet beveiligde sets was vanaf de start van het forum al niet toegestaan. En daar gaat jouw verhaal nu juist over.

Wat nu besloten is dat ook het verhandelen van beveiligde sets daaraan toegevoegd is, dus niet meer kan via het forum. Dat verhandelen van beveiligde sets is/was wel controleerbaar via de dongle, ook voor de via Marktplaats verhandelde sets, dus dat is niet de reden. Maar dat nu ook verbieden is gedaan omdat we steeds als moderator moesten optreden tegen forumleden, die dan bijv. toch onbeveiligde sets aanboden/te koop vroegen of met een onbeveiligde set als tegenbod kwamen of nog andere voorstellen deden.
Vanaf nu kan elk bericht over verhandelen van sample sets gewoon worden verwijderd. Dat maakt het wel gemakkelijker (geen discussies en PM's en Meldingen meer) en zal ons in de loop der tijd vele uren schelen.

Over een eventuele verantwoordelijkheid van de forumbeheerder moet je het stuk van Arnoud Engelfriet even lezen.

Berichten: 1195

Geregistreerd: 04 jan 2013 15:20

Bericht 20 okt 2017 11:53

Re: Overwegingen bij het doorverkopen van samplesets

Net als Gerrit en alle anderen respecteer ik het besluit. Ik ben Evert-Jan erkentelijk voor de toelichtingen.

Ik denk dat je hier kunt spreken van een linkse versus rechtse "politiek": is het in de strijd tegen de illegaliteit beter om de regels soepeler te maken, of juist strikter. Soms ben ik behoorlijk liberaal (foei!): vrije handel geeft betere resultaten dan verboden handel.

Maar dat is slechts een inschatting.

Berichten: 560

Geregistreerd: 10 feb 2011 10:38

Bericht 20 okt 2017 12:05

Re: Overwegingen bij het doorverkopen van samplesets

Evert-Jan schreef:Je ziet echter 1 ding over het hoofd: het verhandelen van niet beveiligde sets was vanaf de start van het forum al niet toegestaan. En daar gaat jouw verhaal nu juist over.

Nee, dat zie ik niet over het hoofd. Ik zeg alleen dat ik dat vanaf het begin geen wijze beslissing heb gevonden. En dat die beslissing van toen mede heeft geleid tot de problemen van nu.

Evert-Jan schreef:Vanaf nu kan elk bericht over verhandelen van sample sets gewoon worden verwijderd. Dat maakt het wel gemakkelijker (geen discussies en PM's en Meldingen meer) en zal ons in de loop der tijd vele uren schelen.

Zou het niet nog gemakkelijker zou zijn om gewoon alles toe te staan? Dan hoef je nog minder te verwijderen. Alleen moet je dan zo nu en dan iemand blokkeren die door ons als gebruikers wordt ontmaskerd als oneerlijk. Als je daarin gewoon een zero-tolerance beleid voert, hoeft ook dat weinig tijd te kosten, lijkt me.

Evert-Jan schreef:Over een eventuele verantwoordelijkheid van de forumbeheerder moet je het stuk van Arnoud Engelfriet even lezen.

Aangezien ik zelf ook enkele websites beheer, ben ik volgens mij aardig op hoogte van wat de verantwoordelijkheden van een beheerder zijn. Ook dit stuk heb meer dan eens gelezen.

Mag ik je trouwens vragen om zelf ook iets zorgvuldiger te lezen? Uit je reactie op mij en op josq krijg ik namelijk de indruk dat je soms reageert op wat jij denkt dat iemand bedoelt, terwijl er in werkelijkheid iets heel anders bedoeld word. Ik weet het, dat is een valkuil op internet waar ik zelf ook nogal eens intrap.
Gratis orgelmuziek op mijn website.

Keer terug naar Algemene discussie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 19 gasten




Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software for PTF. phpBB.nl Vertaling

 

Copyright (c) 2008 PCorgan.com. All rights reserved. Mail: info@PCorgan.com