Home News Forum Kijk/Luister Sample Sets Vergelijk Benodigdheden Foto's Links Downloads Over ons

 

open dag Van den Heuvel

Toon actieve onderwerpen


Avatar gebruiker

Berichten: 139

Geregistreerd: 11 feb 2012 20:31

Woonplaats: Huizen

Bericht 10 jun 2017 19:51

open dag Van den Heuvel

Vandaag even wezen buurten In Dordt waar bij Van den heuvel het drie klaviers orgel (37 stemmen) voor de hersteld hervormde gemeente (hhg) van Ouderkerk aan den IJssel bespeelbaar staat opgesteld. Nu heb ik me niet aan een bespeling gewaagd. Altijd weer indrukwekkend om zo'n instrument te zien staan. Wel veel anderen die zichzelf op een korte bespeling trakteerden. (en de andere bezoekers dus ook :o ) De Bach-factor was wel wat aan de lage kant had ik de indruk. Of had ik daarvoor dan toch het verkeerde orgel uitgekozen? :?

Ik trof er een andere forist aan en we hebben even staan kletsen. De vraag is welke mij niet bekende foristen heb ik gemist die er wel waren? Ik liep er ongeveer tussen 2 en 4 uur. En wat vonden jullie er van?
Boudewijn

Er bestaan 3 soorten topic's
[<>] Meesterwerken [<>] Slecht gecomponeerde fuga's [<>] Seriele composities [<>]

Berichten: 5125

Geregistreerd: 12 feb 2011 01:09

Bericht 10 jun 2017 21:22

Re: open dag Van den Heuvel

Boudewijn schreef:De vraag is welke mij niet bekende foristen heb ik gemist die er wel waren? Ik liep er ongeveer tussen 2 en 4 uur. En wat vonden jullie er van?
Je zult mij gemist hebben. Ik was vanochtend bij de open dag van Van Vulpen in Utrecht.
Daar was het nieuwe barokorgel voor de Grote Zaal van TivoliVredenburg opgesteld.
Zie https://www.tivolivredenburg.nl/nl/overig/detail/334/TivoliVredenburg_krijgt_een_eigen_orgel_
en info en dispositie op http://www.vulpen-orgel.nl/nl/orgel-tivolivredenburg-utrecht.
Nu kon je het orgel nog zien. In de muziekzaal zal het niet meer te zien zijn. Het wordt "ingebouwd". De pijpen die te hoog zijn worden nog gekropt. Daarna wordt het dak en de voorkant dichtgemaakt met dunne houten platen met grote gaten erin.
Via een transpose kunnen beide klavieren en het pedaal een halve toon omlaag en een halve toon omhoog. Zo krijg je a=415, 440 en 465 Hz. Het orgel is volledig mechanisch.
Adviseur Peter van Dijk lichtte in woord en spel e.e.a. toe.

Ingebruikname op 25 aug. om 16:00 uur a.s. net voordat het Festival Oude Muziek van start gaat.
http://oudemuziek.nl/agenda/alle-concerten-20172018/fom-01-presentatie-orgel/fom-01-presentatie-orgel
Je hebt geen permissies om de bijlage(n)) in dit bericht te zien.
Avatar gebruiker

Berichten: 139

Geregistreerd: 11 feb 2012 20:31

Woonplaats: Huizen

Bericht 11 jun 2017 14:03

Re: open dag Van den Heuvel

Hoi Evert-Jan

die heb ik dus in de media werkelijk gemist.
Had voor mij een kortere reisafstand geweest en is ook een zeer interessant project.
Maar ach, dan had ik de ontmoeting in Dordt niet gehad. Maar mijn hart ligt stiekem toch meer bij barok.

Leuk dat je ook foto's hebt geplaatst. Want het orgel in Tivoli gaan ze idd volledig camoufleren. Alsof die er niet mag zijn.
Ben wel benieuwd hoe het klonk in de werkplaats? Kwam het al wat uit de verf?

Toch de echte ingebruikname in de gaten proberen te houden.
http://oudemuziek.nl/agenda/alle-concerten-20172018/fom-01-presentatie-orgel/fom-01-presentatie-orgel/

Tijdens het festival oude muziek zal het orgel gebruikt gaan worden.
Overdracht orgel vrij 25 aug 16:00 (€5.00)
http://oudemuziek.nl/agenda/alle-concerten-20172018/fom-01-presentatie-orgel/fom-01-presentatie-orgel/

Eerste concert vrij 25 aug 20:00 (vanaf €30.00)
http://oudemuziek.nl/agenda/alle-concerten-20172018/fom-02-la-divina-armonia/fom-02-la-divina-armonia/
Boudewijn

Er bestaan 3 soorten topic's
[<>] Meesterwerken [<>] Slecht gecomponeerde fuga's [<>] Seriele composities [<>]
Avatar gebruiker

Berichten: 610

Geregistreerd: 02 mei 2012 15:16

Woonplaats: Dordrecht

Bericht 12 jun 2017 07:48

Re: open dag Van den Heuvel

Boudewijn schreef:Vandaag even wezen buurten In Dordt waar bij Van den heuvel het drie klaviers orgel (37 stemmen) voor de hersteld hervormde gemeente (hhg) van Ouderkerk aan den IJssel bespeelbaar staat opgesteld. Nu heb ik me niet aan een bespeling gewaagd. Altijd weer indrukwekkend om zo'n instrument te zien staan. Wel veel anderen die zichzelf op een korte bespeling trakteerden. (en de andere bezoekers dus ook :o ) De Bach-factor was wel wat aan de lage kant had ik de indruk. Of had ik daarvoor dan toch het verkeerde orgel uitgekozen? :?

Ik trof er een andere forist aan en we hebben even staan kletsen. De vraag is welke mij niet bekende foristen heb ik gemist die er wel waren? Ik liep er ongeveer tussen 2 en 4 uur. En wat vonden jullie er van?


Was leuk om je eens live te ontmoeten Boudewijn.
Geen dag zonder Bach!

Berichten: 5125

Geregistreerd: 12 feb 2011 01:09

Bericht 12 jun 2017 17:38

Re: open dag Van den Heuvel

Boudewijn schreef:die heb ik dus in de media werkelijk gemist.
Had voor mij een kortere reisafstand geweest en is ook een zeer interessant project.
Maar ach, dan had ik de ontmoeting in Dordt niet gehad. Maar mijn hart ligt stiekem toch meer bij barok.

Het stond op orgelnieuws.nl. En je had nog dichter bij huis kunnen blijven want Elbertse in Soest had ook open huis. Alleen was dat voor een geselecteerd gezelschap, dat nl. het 3 daags symposium over het barokorgel in het Orgelpark hebben/hadden bijgewoond.

Boudewijn schreef:Ben wel benieuwd hoe het klonk in de werkplaats? Kwam het al wat uit de verf?

Het klonk al redelijk goed alhoewel de montagehal van Van Vulpen geen grote zaal TivoliVredenburg is. Ik ben veel benieuwder hoe het daar gaat klinken in een nagenoeg dichte kas en een grotere zaal en dan bijv. met het Toonkunstkoor Utrecht.
De tongwerken zaten nog niet in het orgel, de mixtuur moest nog gestemd worden en het pedaal lag (wel compleet) op een werktafel maar kon er zo onder geschoven worden. De rest van de registers deden het. Alles was nog wel blank hout. Dus ook dat nog te doen (gezien het plaatje op de website van Van Vulpen). De link heb ik in de eerdere posting erbij gezet.

Het speelt wel zwaar voor een modern orgel (toetsen naar beneden drukken zonder dat de motor aan stond). Maar dat moet volgens Peter van Dijk nog afgesteld worden.

Keer terug naar Algemene discussie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 13 gasten




cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software for PTF. phpBB.nl Vertaling

 

Copyright (c) 2008 PCorgan.com. All rights reserved. Mail: info@PCorgan.com