Home News Forum Kijk/Luister Sample Sets Vergelijk Benodigdheden Foto's Links Downloads Over ons

 

Walckerorgel Doesburg

Toon actieve onderwerpen


Berichten: 98

Geregistreerd: 24 jul 2015 15:12

Bericht 01 sep 2017 21:02

Walckerorgel Doesburg

Naar aanleiding van het 100 jarig bestaan van het Walckerorgel in de Martinikerk te Doesburg is in 2015 een DVD gemaakt waarin je in 5 kwartier letterlijk -vaak- door het orgel sluipt en kruipt.
Wilbert Berendsen geeft enthousiaste en deskundige uitleg met geluidsvoorbeelden bij de werktekeningen, de speeltafel en de vier verdiepingen van dit kolossale instrument.
Deze DVD, uitgegeven als collectors-item, besluit met de gefilmde Suite Gothique en een improvisatie en was al snel uitverkocht en wordt uiteraard niet meer geperst.
Van de opbrengst is de speciale verlichting bekostigd waarmee dit prachtige orgel nu eindelijk ook letterlijk in de schijnwerpers staat. Prachtig, een genot om te zien!
Op verzoek heb ik uit het bestaande materiaal van deze 75 min. DVD een sterk ingekorte educatieve versie gemaakt van 15 min. (19 min. incl. vragen en antwoorden) met name bedoeld voor scholen en orgelleerlingen/docenten. Hierbij moesten uiteraard enkele consessies aan de montage worden gedaan. Voor hen die de jubileum DVD gemist hebben is dit een kleine impressie van het inwendige van dit kolossale instrument. De gefilmde Suite Gothique staat overigens al integraal op de website van Wilbert.
Kijk en luister op https://youtu.be/K-IZX_8Vf2Q
veel plezier!
Laatst bijgewerkt door bruce op 02 sep 2017 09:53, in totaal 1 keer bewerkt.
Avatar gebruiker

Berichten: 1820

Geregistreerd: 01 dec 2011 12:35

Woonplaats: Barneveld

Bericht 01 sep 2017 23:55

Re: Walckerorgel Doesburg

Indrukwekkend!
Het mooiste orgel maak je zelf.

Berichten: 519

Geregistreerd: 21 nov 2012 15:32

Bericht 08 sep 2017 15:03

Re: Walckerorgel Doesburg

Mooi gedaan !

Berichten: 98

Geregistreerd: 24 jul 2015 15:12

Bericht 08 sep 2017 17:06

Re: Walckerorgel Doesburg

dank je wel! in het origineel zit zo'n 400 uur werk... (ideeën, organisatie, communicatie, regie, deel van de teksten, interviews, film en montage, testversies, overleg, correcties, etc.) maar het was heel boeiend en leuk om te doen met een uitstekende presentator en organist als Wilbert. In deze aanpassing heb ik nog net op tijd de nieuwe front-verlichting kunnen monteren, best wel een verbetering!

Berichten: 562

Geregistreerd: 07 okt 2015 20:35

Woonplaats: Huizen NH

Bericht 08 sep 2017 20:14

Re: Walckerorgel Doesburg

Mooi om zo eens van binnen te kijken; leuk ook dat extra klaviertje bij het pijpwerk.....

Zou mooi zijn als het filmpje de belangstelling voor het instrument aanwakkert.....

HG

Geert
Avatar gebruiker

Berichten: 359

Geregistreerd: 08 feb 2011 10:43

Woonplaats: Wapenveld

Bericht 11 sep 2017 14:03

Re: Walckerorgel Doesburg

Dag Bruce,

Een leuk idee om voor belangstellenden een video op te nemen van het inwendige van dit grote jarige instrument!
Voor mij kwamen die beelden zeer vertrouwd over, in het verleden heb ik zo vaak in dit soort instrumenten gewerkt.

Maar het stoort mij nog steeds dat alles bij het oude blijft ondanks de steeds terugkerende storingen, de onderhoudskosten van deze orgels zijn behoorlijk hoog of het moet gratis gedaan worden!

Aan de pneumatiekkosten is weinig te doen, om de 25 - 30 jaar moeten de membramen worden vervangen, dit is al zeer kostbaar!
De elektrische besturing kan je wel renoveren, de oude schakelkasten en contacten bewaar je in het orgel bijvoorbeeld in de balgenkamer voor het nageslacht.
Vervolgens plaats je een digitaal contactloos besturingssysteem ter vervanging van al die duizenden mechanische contacten en het orgel is veel ongevoeliger voor storingen!
Deze oplossing heb ik al jaren geleden met succes toegepast.(sinds de plaatsing van dit systeem nog nooit een storing hier in gehad)
Op de meegestuurde foto een alternatief voorbeeld.

Als je de Hauptwerksample van dit instrument gebruikt heb je in ieder geval geen last van deze problemen.
Je hebt geen permissies om de bijlage(n)) in dit bericht te zien.
Met vriendelijke groet,

Jaap Patijn

Berichten: 98

Geregistreerd: 24 jul 2015 15:12

Bericht 11 sep 2017 14:18

Re: Walckerorgel Doesburg

dank je Jaap, ziet er inderdaad heel "simpel" uit en dan is het meestal ook betrouwbaar(der).
Maar ik ga er niet over, dus heb het even door-gemaild aan Wilbert.
Blijft natuurlijk de vraag of je op die manier een historie niet een stuk "om zeep" helpt, is het niet juist voor (veel) organisten een extra reden om het bijzonder te vinden hierop te spelen?
De volgende (idd verre en grote stap) is een concert op een nog nieuw te ontwerpen muziekinstrument en na afloop een CD van een pijporgel mee te geven onder het motto: "en zo klonk het vroeger".
Maar waar ligt de grens? Een setzer op een hist. orgel vind ik bv toch heel gewenst.
mvg,
Avatar gebruiker

Berichten: 1820

Geregistreerd: 01 dec 2011 12:35

Woonplaats: Barneveld

Bericht 11 sep 2017 14:45

Re: Walckerorgel Doesburg

Dat is net zoiets als een Harley-Davidsonrijder voorstellen om er een veel betrouwbaarder Yamahablok onder te hangen :lol:
Het mooiste orgel maak je zelf.

Berichten: 98

Geregistreerd: 24 jul 2015 15:12

Bericht 11 sep 2017 14:49

Re: Walckerorgel Doesburg

ja, leuke vergelijking!
Dus dat gebeurt niet. haha :lol:
Avatar gebruiker

Berichten: 359

Geregistreerd: 08 feb 2011 10:43

Woonplaats: Wapenveld

Bericht 11 sep 2017 16:33

Re: Walckerorgel Doesburg

Dag Bruce,

Dit Walckerorgel heeft bij zijn overplaatsing uit Rotterdam voor heel veel opspraak gezorgd in de orgelwereld bij de bouwers en adviseurs kan ik mij nog herinneren.
Velen vonden de kosten om een dergelijk orgel een tweede leven te geven adsurd, dus er was al de nodige discussie.
Het lijkt mij toch ook naar de toekomst gekeken belangrijk dat we proberen deze instrumenten, zonder dat de onderhoudskosten de pan uit reizen, bespeelbaar houden!
Wist je dat er veel organisten zijn die niet meer dan de speeltafel en wat pijpwerk zien, omdat de rest ze gewoon niet boeid!
Dus als ze graag in Doesburg komen spelen is dat vooral vanwege de omvang en de klankmogelijkheden en niet uit histories besef!
Trouwens het is helemaal niet ingewikkeld om in een histories orgel een setzer te plaatsen, aan beide kanten naast de organist een robot plaatsen ( in de zorg worden ze al gebruikt) die de registratie verzorgen tijdens het concert.
Even programmeren maar dan heb je ook wat en zonder het orgel aan te tasten!
Met vriendelijke groet,

Jaap Patijn

Keer terug naar Algemene discussie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 16 gasten




Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software for PTF. phpBB.nl Vertaling

 

Copyright (c) 2008 PCorgan.com. All rights reserved. Mail: info@PCorgan.com