Home News Forum Kijk/Luister Sample Sets Vergelijk Benodigdheden Foto's Links Downloads Over ons

 

Tremulanten in Hauptwerk of Tremulant stem echt opnemen ?

Toon actieve onderwerpen


Berichten: 490

Geregistreerd: 12 feb 2011 21:23

Woonplaats: Gouda

Bericht 31 okt 2011 21:57

Tremulanten in Hauptwerk of Tremulant stem echt opnemen ?

RonD schreef bij het onderwerp “1741 Hinsz, Bovenkerk, Kampen”
Maar ik vind de Vox Humana met tremulant niet echt mooi klinken.
Is er aan die tremulant nog iets af te stellen?

Ook Lub schreef bij de start van het onderwerp Kampen al:
alleen de tremulanten zijn niet zo mooi

De Vox Humana is de enige stem in de Kampenset, die mét en zónder tremulant apart opgenomen is.
Alle voordelen én nadelen “gratis” erbij ! NIET te knippen of te scheren, die opgenomen tremulant.
De tremulanten die Hauptwerk zelf “maakt”, zijn wel te minderen en soms enigszins te intoneren. Het tempo kun je niet zomaar aanpassen.

Een “eenvoudige, stapsgewijze” uitleg voor starters:
Klik: Organ settings | Pipe and rank voicing
Selecteer een Rank: kies bijv. een Mixtuur
Selecteer een Adjustment: kies: Tremulant sensitivity (percent, absolute)
Daar kun je de diepte mee instellen. Standaard zal die op 100% staan.
Met de meest linkse “schuif” kun je die lager zetten.
Bij vulstemmen als Mixtuur en Scherp zet ik die op nul dan is hij meestal gewoon strak.
Bij de andere 2 tremulant adjustment opties hoor je meestal nauwelijks verschil, als je die minder zet.

Bij de Adjustment: “Overall Amplitude” kun je het geluidvolume (per toets) instellen.
Ron, zet die ene Vox Humana f1 dan maar wat zachter.
Meer intoneer info op pag. 171 Eng / pag. 122 deel 5 NL

De opgenomen tremulant stemmen klinken in de demo’s van Ebersmunster verrassend fraai !
Als ik Trem843 wil spelen, dan gebruik ik (binnen mijn beschikbare sets), liever de Caen of Mijdrecht of Oude-Pelela set, dan heb ik gelijk een Cornet kant en klaar.

Wat zijn jullie meningen over de "tremulanten" van (andere) sets ?
HGroet, Gerrit uit Gouda
Avatar gebruiker

Berichten: 712

Geregistreerd: 08 feb 2011 01:11

Woonplaats: Dordrecht

Bericht 01 nov 2011 00:22

Re: Tremulanten in Hauptwerk of Tremulant stem echt opnemen

Gerrit,
bedankt voor je uitleg, dat er aan de "Kampen-tremulant" niets bij te stellen is. Als hij zo is opgenomen, moet dat dan ook eigenlijk niet!

Mijn mening over deze tremulant was ook een beetje ingegeven door het feit, dat de Vox Humana VOORAL MET TREMULANT bij de "f" er echt helemaal naast staat.
Ik heb elders de vraag gesteld, of hieraan (aan de Vox dus) nog iets "bij te stemmen is"?
Ron

Beheerder

Berichten: 623

Geregistreerd: 01 feb 2011 19:33

Bericht 01 nov 2011 07:08

Re: Tremulanten in Hauptwerk of Tremulant stem echt opnemen

Wat zijn jullie meningen over de "tremulanten" van (andere) sets ?
Wat mij betreft: ik heb een grote voorkeur voor 'opgenomen'-tremulanten zoals bij: Ebersmunster, Riddagshausen, Hereford en Salisbury. De 'hauptwerk'-tremulanten zijn het net niet.

Berichten: 5125

Geregistreerd: 12 feb 2011 01:09

Bericht 01 nov 2011 09:26

Re: Tremulanten in Hauptwerk of Tremulant stem echt opnemen

nog een nadeel van opgenomen tremulanten: het "manuaal uitbreiden" werkt ook niet. M.a.w. Kampen in het echt loopt tot d''' en de extended sampleset tot f'''.
In HW klinkt bij deze extra toetsen geen opgenomen tremulant (omdat voor deze toetsen de opnames van een octaaf lager gebruikt wordt en vervolgens de frequentie verdubbeld wordt. Dat zou ook een frequentie verdubbeling van de tremulant zorgen en die gaat dan wel ineens veel sneller).

En is Kampens Vox Humana met tremulant nu ineens slecht omdat de f' er naast staat en de extra toetsen geen tremulant hebben? :o :o

Mijn voorkeur is ook een opgenomen tremulant: puur zoals het orgel is zonder dat een sampleset leverancier er iets aan kan verrommelen.
Avatar gebruiker

Berichten: 712

Geregistreerd: 08 feb 2011 01:11

Woonplaats: Dordrecht

Bericht 01 nov 2011 10:55

Re: Tremulanten in Hauptwerk of Tremulant stem echt opnemen

En is Kampens Vox Humana met tremulant nu ineens slecht omdat de f' er naast staat en de extra toetsen geen tremulant hebben?

Oke, je hebt gelijk, maar je geeft met je " :o :o " geen antwoord op mijn vraag over het "bijstemmen van die f".

Als ik aan het spelen ben....en ik "kom op die f"...dan schrik ik...ben direkt uit m'n concentratie...weg speelplezier... ;)
Bij een echt pijporgel rende ik gelijk naar boven om die Vox bij te stemmen....maar nu......?
Terwijl deze "Vox Humana met tremulant" toch de beroemdste combinatie van Kampen is.
Dus nogmaals mijn vraag: Is die "f" digitaal te "stemmen"?
Ron

Berichten: 5125

Geregistreerd: 12 feb 2011 01:09

Bericht 01 nov 2011 11:03

Re: Tremulanten in Hauptwerk of Tremulant stem echt opnemen

Nee, die is niet bij te stemmen. Het is niet mogelijk om individuele pijpen van frequentie te wijzigen. Komt nog bij dat dan de frequentie van de tremulant dan ook wijzigt. De wav-file is gecomprimeerd/gescambled, dus ook niet met een (externe) audio editor.
Avatar gebruiker

Berichten: 712

Geregistreerd: 08 feb 2011 01:11

Woonplaats: Dordrecht

Bericht 01 nov 2011 11:32

Re: Tremulanten in Hauptwerk of Tremulant stem echt opnemen

Bedankt, Evert-Jan!
't Is niet anders, hopen dat ze "Kampen in de toekomst nog eens onder handen nemen" (versie 2) 8-)
Overigens, ik speel met zeer veel plezier "op kampen" hoor!
Gr. Ron

Berichten: 559

Geregistreerd: 05 feb 2011 19:43

Bericht 01 nov 2011 12:42

Re: Tremulanten in Hauptwerk of Tremulant stem echt opnemen

Nee, die is niet bij te stemmen. Het is niet mogelijk om individuele pijpen van frequentie te wijzigen.

In de Advanced Versie van Hauptwerk (die Ron ook heeft) zijn de individuele pijpen wél bij te stemmen.
Dus ook deze ene valse noot van de Vox Humana met tremulant.
Dat kan omdat deze versie een Voicing scherm heeft waar je per pijp heel veel verschillende zaken kunt veranderen.
In het Menu bovenin je scherm: Organ settings: de onderste optie: iets van Voicing.
Dan komt er een nieuw scherm waar rechts bovenin Amplutide staat en links bovenin de naam van het register.
Kies links bovenin dus: Vox humana met tremulant (of hoe dat ding ook heten mag)
Kies rechts bovenin die scherm niet de eerste optie (amplitude (=volume) maar de tweede optie (tuning).
Zoek de juiste noot en stemmen dat ding.

Succes!

Anton

PS. Ik doe het nu uit mijn hoofd, dus vandaar dat het een beetje wazig is opgeschreven
Avatar gebruiker

Berichten: 712

Geregistreerd: 08 feb 2011 01:11

Woonplaats: Dordrecht

Bericht 01 nov 2011 13:16

Re: Tremulanten in Hauptwerk of Tremulant stem echt opnemen

Niks wazig, Anton.
Ik heb gevonden wat je bedoelt....en daar valt inderdaad heel wat bij te stemmen!
MAAR......een enkele "pijp" valt daaronder te stemmen (je hoort dan duidelijk verschil) , maar bij de combinatie "Vox+tremulant" hoor ik GEEN verschil.
De Vox Humana ALLEEN is ook niet "ontstemd" ....het zit dus meer in de combinatie met die tremulant.

Wil iemand anders dit ook eens uitproberen?
Hoe is dit trouwens 'in het echie"?
Ron
Avatar gebruiker

Berichten: 196

Geregistreerd: 17 feb 2011 13:39

Bericht 01 nov 2011 13:47

Re: Tremulanten in Hauptwerk of Tremulant stem echt opnemen

Hoi Ron,

je moet de Vox Humana tremmed (zo heet ie geloof ik uit mijn hoofd gezegd) kiezen in het voicing scherm en die stemmen samen met een 8 en/of een 4 voet Fluit met de tremulant aan. Die ene f kun je dan zo bij 'tunen' totdat het voor jou acceptabel is.
Succes!

gr. Christian
Avatar gebruiker

Berichten: 712

Geregistreerd: 08 feb 2011 01:11

Woonplaats: Dordrecht

Bericht 01 nov 2011 14:18

Re: Tremulanten in Hauptwerk of Tremulant stem echt opnemen

Hoi Christian,
Zo werkt dat inderdaad bij het echt stemmen van een pijporgel ook.
En ook bij de afzonderlijke registers in hauptwerk heb ik ervaren, maar bij deze "Vox+tremulant-combinatie" werkt dat bij mij (nog) niet.

Vandaar mijn oproep of anderen dat ook eens willen proberen.
En als een ander dat lukt............doe ik het dus fout! :roll:
Gr. Ron

Berichten: 490

Geregistreerd: 12 feb 2011 21:23

Woonplaats: Gouda

Bericht 01 nov 2011 21:11

Re: Tremulanten in Hauptwerk of Tremulant stem echt opnemen

Déze keer geloof ik nog niet zo direct wat hierboven door Anton en Cristiaan opgemerkt is. Dit is mijn bevinding:

Met de hoofdtelefoon op en een luid volume, heb ik nog eens goed (proberen) te luisteren naar die VoxHumana.
Samen met een andere 8' of 4' fluit hoor ik geen extra zweving bij de f1 t.o.v. andere tonen.
Die f1 heeft wel het langst werk om goed op toon te komen én hij is zeer rijk aan boventonen.
Met tremulant aan, lijkt het, alsof hij bezig blijft om op toon te komen.
Als je lager gaat naar de a*, dan heeft die veel minder boventonen.
Voor de eerste keer, heb ik nu aan de boventoonrijkheid van een “pijp” gesleuteld. De f1 naar -5, de a* naar +4,7 en de c1 naar +2. Adjustments: Lo/Hi EQ: high frequency boost (dB).

Dus:
Klik: Organ settings | Pipe and rank voicing
Selecteer Rank: 43 (b) Bovenwerk I VoxHumana Trem (daarna ook 43 (a) gedaan)
Selecteer Adjustment: kies: Lo/Hi EQ: high frequency boost (dB)
Daar kun je boventoon rijkheid mee instellen. Standaard staat die op 0 dB.

Hier kom je dus echt aan het (foute?) karakter van een pijp. Oké dat moet zeer beperkt blijven. Voor deze keer die ene huiler toch iets getrimd.
HGroet, Gerrit uit Gouda
Avatar gebruiker

Berichten: 712

Geregistreerd: 08 feb 2011 01:11

Woonplaats: Dordrecht

Bericht 02 nov 2011 01:26

Re: Tremulanten in Hauptwerk of Tremulant stem echt opnemen

Ik heb alles wat hierboven is aangegeven geprobeerd, alle mogelijkheden onder "pipe and rank voicing" uitgeprobeerd v.w.b. 43b.
En inderdaad Gerrit, "hij" wordt dan wat minder boventoonrijk, iets zachter etc. maar die vreselijke ontstemming wordt niet opgeheven.
Dus ik begin toch langzaam te geloven, dat die ontstemming niet bij te stemmen is.
Hoogstens de pijn een beetje verzachten door hem zachter te zetten of met minder boventonen, maar een echte oplossing....?
(ik voel me nu een beetje een zeurpiet worden :oops: )

Berichten: 559

Geregistreerd: 05 feb 2011 19:43

Bericht 02 nov 2011 09:14

Re: Tremulanten in Hauptwerk of Tremulant stem echt opnemen

Ron,

Ik heb gisteren in mijn Kampen bovenstaande uitgeprobeerd.
Ik kan die Vox met Trem wél verstemmen (maar ik kan eigenlijk geen ontstemde Vox vinden...)

HG,
Anton
Avatar gebruiker

Berichten: 712

Geregistreerd: 08 feb 2011 01:11

Woonplaats: Dordrecht

Bericht 02 nov 2011 12:25

Re: Tremulanten in Hauptwerk of Tremulant stem echt opnemen

Nou, dan begrijp ik er helemaal niets meer van!
Of ik heb een zeer uniek orgel 8-) (maar dan heeft Gert dat ook! ;) )
OF
ik heb zeer gevoelige oren! :o (en dan heeft Gert die ook! ;) )
Maar het is toch heel duidelijk - tot aan m'n pijngrens - hoorbaar.
'k Zal het a.s. vrijdag wel eens "aan de Mixtuur voorleggen" als zij
nog het een en ander komen bijstellen.
gr. Ron.

Beheerder

Berichten: 623

Geregistreerd: 01 feb 2011 19:33

Bericht 02 nov 2011 13:21

Re: Tremulanten in Hauptwerk of Tremulant stem echt opnemen

(maar ik kan eigenlijk geen ontstemde Vox vinden...)
Of je maakt een grapje of je hebt de 'tremulant samples' niet geladen zodat je de 'hauptwerk' tremulant gebruikt. Bij de f1 hoor je toch duidelijk iets wat behoorlijk opvalt...
Luister bijvoorbeeld op http://www.pcorgan.com/Luister4.html naar psalm 130 van Jan Mulder dan hoor je hem heel duidelijk bij de vierde noot van de melodie. Ik vind dergelijke dingen wel leuk omdat het 'karakter' geeft, anderen denken daar blijkbaar anders over...
Avatar gebruiker

Berichten: 712

Geregistreerd: 08 feb 2011 01:11

Woonplaats: Dordrecht

Bericht 02 nov 2011 15:23

Re: Tremulanten in Hauptwerk of Tremulant stem echt opnemen

Nou...karakter, Gert? :roll:
Als je in een koor vals zingt, zegt de dirigent ook niet "Nou die Gert zeg, die zingt met karakter ;) ".

Bij de Vox zonder tremulant hoor je het niet... die staat strak, vandaar ook mijn vraag hiervoor: Hoe is dit in het echt?
Lichte ontstemmingen zijn niet te voorkomen (en zijn mooi), maar "deze is beslist niet oke"!

Lia

Berichten: 82

Geregistreerd: 22 feb 2011 19:30

Woonplaats: Schiedam

Bericht 02 nov 2011 16:09

Re: Tremulanten in Hauptwerk of Tremulant stem echt opnemen

RonD schreef:Bij de Vox zonder tremulant hoor je het niet... die staat strak, vandaar ook mijn vraag hiervoor: Hoe is dit in het echt?
Lichte ontstemmingen zijn niet te voorkomen (en zijn mooi), maar "deze is beslist niet oke"!

'In het echt' schijnt het ook zo te zijn:

Brett Milan op het HW-forum schreef:The pipe itself has a different attack than the others around it, and if you play the untremmed note you will hear a bit of a rise in pitch during the attack. When the tremulant is activated this note dips fairly low in wind pressure, and thus the initial attack and rise in pitch continues causing the sound you hear. If you listen to any CD recordings from the real organ you will also notice this effect.

Zie ook: http://forum.hauptwerk.com/viewtopic.ph ... 63&p=55931

lub

Avatar gebruiker

Berichten: 227

Geregistreerd: 09 feb 2011 18:12

Woonplaats: Urk

Bericht 02 nov 2011 16:18

Re: Tremulanten in Hauptwerk of Tremulant stem echt opnemen

[quote="RonD"]Nou...karakter, Gert? :roll:
Als je in een koor vals zingt, zegt de dirigent ook niet "Nou die Gert zeg, die zingt met karakter ;) ".

Bij de Vox zonder tremulant hoor je het niet... die staat strak, vandaar ook mijn vraag hiervoor: Hoe is dit in het echt?

Ook bij de f1 van de Vox zonder trem hoor je een andere aanspraak,probeer maar eens,en daardoor in combinatie met trem komt dit effect hele tijd terug omdat hij elke keer op stem moet komen,dus het zit in de sampel zelf en daar kun je niks aan veranderen,de toonhoogte is immers wel goed.
Hier nog een link met De echte vox in bedrijf :D http://www.youtube.com/watch?v=num3JtI_T8A
Als je de Vox registreerd met de Roerfluit 8 Fluit 4 en de speelfluit 3 dan hoor je het bijna niet meer,mischien dat je er wat aan hebt :?:

Overigens hou ik van een sampelset dat zo dicht mogelijk bij het orgineel zit,ook met alle "onvolkomenheden" er in zoals dus de f1 van de Vox humana uit Kampen bijvoorbeeld,en daarom het liefst gesampelde tremulant.
Avatar gebruiker

Berichten: 712

Geregistreerd: 08 feb 2011 01:11

Woonplaats: Dordrecht

Bericht 02 nov 2011 16:37

Re: Tremulanten in Hauptwerk of Tremulant stem echt opnemen

De toon "f" zakt dus bij een ingeschakelde tremulant, ook in het echt.
Goed om te weten, dan stoppen we met zoeken.....
Bedankt Lia, lub....en Brett!

Berichten: 490

Geregistreerd: 12 feb 2011 21:23

Woonplaats: Gouda

Bericht 02 nov 2011 19:20

Re: Tremulanten in Hauptwerk of Tremulant stem echt opnemen

Lub en Lia, van mij ook bedankt, voor de bevestiging van m’n veronderstelling, dat het in de aanspraak van de f1 zit.
Ik noemde het daar "op toon komen".

Het door Lia aangehaalde citaat, google vertaald: (voor mij en nog 25 anderen) :
Brett Milan op Het HW-forum schreef: De pijp zelf heeft een andere aanslag dan de anderen eromheen, en als je de untremmed noot die je zult een beetje een stijging van de toonhoogte te horen tijdens de aanspraak. Wanneer de tremulant aan is, deze noot dips vrij laag in winddruk geactiveerd, en daarmee de eerste aanval en de stijging van de toonhoogte blijft, waardoor het geluid dat u hoort. Als je luistert naar een cd-opnames van de echte orgel zul je ook merken dit effect.

Groet, Gerrit uit Gouda
HGroet, Gerrit uit Gouda

Keer terug naar Algemene discussie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 18 gasten




Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software for PTF. phpBB.nl Vertaling

 

Copyright (c) 2008 PCorgan.com. All rights reserved. Mail: info@PCorgan.com