Home News Forum Kijk/Luister Sample Sets Vergelijk Benodigdheden Foto's Links Downloads Over ons

 

Open dag bij mixtuur

Toon actieve onderwerpen


Berichten: 41

Geregistreerd: 20 apr 2013 00:16

Bericht 04 dec 2017 23:22

Open dag bij mixtuur

Zijn er hier nog mensen die afgelopen zaterdag naar de open dag van mixtuur in klundert zijn geweest.
Mixtuur heeft daar orgels staan in een oude kerk. Deze kerk wordt tevens gebruikt voor concerten.

Daarnaast heeft men in een kamer van de kerk een aantal orgels opgesteld. Deze heb ik zelf niet gehoord omdat je er met koptelefoon achter moest gaan zitten. Dat is voor mij niet het ideale van het beleven van zo'n orgel.
In een andere kamer stond de nieuwe speeltafel van viscount waar men luidsprekers van mixtuur op aangesloten had..
Zag er leuk uit maar hoorde een bekende zeggen dat hij de klank vond tegenvallen.

Toen terug de kerkruimte in waar Marco den Toom om 2 uur s'middags een concert gaf of op een mixtuurorgel geschikt voor kerken.
Ik moet zeggen dat de geluidsweergave me erg tegenviel.
Wat me opviel was dat de subwoofers veel te luid afgesteld stonden. Je hoorde heel veel laag. Iets wat de samplesets niet ten goede kwam. Haarlem herkende je niet meer. Rotterdam niet meer, en daarnaast het sampleset van dudelange. Het laag was zo nadrukkelijk aanwezig en het hoog werd zo weggedrukt dat je niet meer kon spreken van een natuurgetrouwe weergave van de opgenomen orgel.
Ik denk dat men daar toch weleens even naar had mogen kijken.
Komt er ook nog bij dat het geluid op den duur pijn ging doen aan de oren.
Voor mij was dat eigenlijk een teleurstellende ervaring.
Het laag werd door de subwoofers in het groot octaaf niet aangevuld maar opgeboost tot een enorm niveau. Voor mij geen mixtuur orgel zoals het er nu uitziet.

Berichten: 1195

Geregistreerd: 04 jan 2013 15:20

Bericht 05 dec 2017 10:53

Re: Open dag bij mixtuur

En zo brengt Hauptwerk aan het licht hoe cruciaal het is om een audiosysteem goed te integreren in de luisterruimte. Bij een elektronisch orgel kun je het vergelijk met het echte orgel niet maken. Maar met Hauptwerk kun je beoordelen of Haarlem klinkt als Haarlem en Kampen als Kampen, etcetera. Heb je je luisterruimte niet op orde, dan val je door de mand.

Op dit forum worden de valkuilen op de weg naar een goede audioweergave al jarenlang tot in detail bediscussieerd. Voor veel gewone gebruikers is dit wellicht allemaal te complex. Maar leveranciers van geheel verzorgde Hauptwerkinstrumenten zouden hier wat mee moeten. Je kunt niet zomaar een speeltafel en wat boxen wegzetten in een (galmrijke) ruimte en verwachten dat het ook ergens naar klinkt.
Avatar gebruiker

Berichten: 336

Geregistreerd: 14 okt 2013 13:37

Woonplaats: Scherpenisse (ZLD)

Bericht 05 dec 2017 19:38

Re: Open dag bij mixtuur

Ik ben er ook geweest en bij het orgel in de kerkruimte gingen inderdaad veel details helaas verloren. Het maakte ook wel veel uit waar je zat in de kerk. Volgens Marco den Toom moest je juist voorin de kerk zijn, terwijl mijn ervaring was dat het half in de kerk beter klonk. Overigens was het Laurensorgel wel echt herkenbaar met zijn typische klank, maar wel teveel bas. Dudelange klonk veel evenwichtiger dan Haarlem of Rotterdam. Dudelange word echt een prachtige sampleset.

In de - overigens grote - consistoriekamer stonden een aantal Mixtuur orgels opgesteld. Spelen met hoofdtelefoon was geen verplichting. Er werd ook volop zonder gespeeld. Elke orgel had zijn eigen Mixtuur systeem voor de weergave. Daar zat ook qua kwaliteit nogal verschil in, maar daar is dan ook de prijs naar.

Ik weet uit ervaring dat Mixtuur in staat is om de geluidsweergave zeer goed af te stellen, zodat het in je huiskamer wel goed klinkt. De samenstelling van het Mixtuur orgel met alle audio oplossingen en de afstelling in de huiskamer is een stukje maatwerk dat naar mijn beleving bij Mixtuur in goede handen is. Dat kwam zaterdag in Klundert helaas niet zo naar voren. Overigens wel een pracht locatie om in een voormalige kerk als orgelleverancier gevestigd te zijn.

Als gemiddelde forumlezer zijn we kritisch en kunnen we ons voordeel doen met de vele tips die aangereikt worden via deze site om de orgelklank optimaal in de huiskamer te krijgen. Daar zouden idd de 'kant-en-klaar leveranciers' ook hun voordeel mee kunnen doen.

Berichten: 41

Geregistreerd: 20 apr 2013 00:16

Bericht 05 dec 2017 20:29

Re: Open dag bij mixtuur

Ik heb rotterdam vaak gehoord en vond de vele details verloren gaan door de opgedraaide bas. Ik zat voorin en dat was echt niet meer aangenaam om naar te luisteren. De 16 voeten van het pedaal in de laurenskerk klinken in de kerk toch echt wel milder dan wat we zaterdag hoorden. Dat was geen getrouwe weergave. Een subwoofer is een aanvulling op het weergeven van de lage tonen waar de luidsprekers dat niet goed kunnen weergeven.

Pas heb ik op het bavoorgel gespeelt. En daar ook concerten bezocht. Ik zat naast een muziekvriend die daar zomers regelmatig de concerten bezoekt. Hij gaf me al de opmerking mee toen den toom aankondigde om met de bavo te beginnen: geloof je het zelf?

Het leek er niet op door die gigantisch opgepimte lage tonen. Zo zwaar klinken die tonen niet daar in de kerk. Daar klinken ze aangenaam terwijl het afgelopen zaterdag veel gedreun was.
Ik ben zoals u lees zeer kritisch. Dit komt mede doordat ik de orgels vaak live hoor en dan weet je echt wel hoe het klinkt. En wat we hoorden in de kerk van klunderd was niet zoals men de orgels op locatie hoort. Mixtuur heeft hier flinke steken laten vallen. De hauptwerkorgelbouwers hebben het altijd over natuurgetrouwe orgelklanken, dan moeten ze dat ook waarmaken.

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 05 dec 2017 21:08

Re: Open dag bij mixtuur

het is altijd een kwestie van geld

maar een subwoofer is totaal ongeschikt, aan gedreun heb je niets, het gaat om de juiste lucht verplaatsing, en dat kan niet met een subwoofer.
wil je Rotterdam redelijk laten "bassen" dan moet er een forse TL gebouwd worden
met een gevouwen line van enkele meters.
en een C-groot prestant 32v zit ook aan de bovenkant van infrasoon geluid, dus dit is zowel voor een sub als een TL al erg lastig weergeven.

https://www.youtube.com/watch?v=s-JokN8193A
het gaat om lucht verplaatsing niet zozeer om geluidsdruk



ik heb ooit een TL gebouwd met een echte 20Hz weergave, daar was de line al 3400mm van, dus als je dit in een kist stop moet die al snel 1000x400x300mm meten.
dit is in een huiskamer niet te doen, maar in een kerk moet je toch minimaal dit soort ontwerpen toepassen.
alleen zijn de factor groter.

Wil je het laag redelijk laten vloeien moeten er minimaal 2 TL 's staan die beide een ander frequentie bereik hebben
dus je knipt het sublaag in stukken.

dit is iets anders dan meerdere gewone subwoofers plaatsen

een subwoofer gaat geluid "boemen"
een TL gaat frequenties "dragen"

toch weet ik zeker dat de kennis bij Mixtuur aanwezig is.
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.

Berichten: 41

Geregistreerd: 20 apr 2013 00:16

Bericht 05 dec 2017 23:58

Re: Open dag bij mixtuur

Dan moeten ze dat wel in de praktijk laten horen als die kennis aanwezig is. Nu was het boemen geblazen. Iets wat en behoorlijke druk op de oren opleverde.
Avatar gebruiker

Berichten: 1758

Geregistreerd: 22 feb 2011 21:29

Woonplaats: Den Haag

Bericht 06 dec 2017 00:13

Re: Open dag bij mixtuur

Mixtuur heeft bij ons in de Nebo kerk een fraaie installatie afgeleverd die echt goed klinkt. Van teveel basweergave is ondanks de 2 subwoofers geen sprake. Misschien hadden de heren van mixtuur wat meer aandacht aan de intonatie moeten besteden bij deze open dag want ze kunnen zeker wel iets moois neerzetten.

Groet Jan

Keer terug naar Algemene discussie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 12 gasten




Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software for PTF. phpBB.nl Vertaling

 

Copyright (c) 2008 PCorgan.com. All rights reserved. Mail: info@PCorgan.com